برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده آلبوم «تا نفس هست» در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» جزئیات اجرای تهران و تور کنسرت‌هایش در آمریکا را بیان کرد
شهرام شکوهی: با ارکستر کامل به آمریکا سفر خواهیم کرد
موسیقی ما – زمانی که در مردادماه سال جاری سومین آلبوم «شهرام شکوهی» به بازار آمد خیلی‌ها توقع داشتند که شاهد اجراهای متعدد از او باشند. اما چنین اتفاقی رخ نداد و بیشتر سرگرم آماده‌سازی خود و گروهش برای یک شهریور شلوغ و پرکار شد. او طی روزهای نوزدهم و بیستم شهریورماه اولین کنسرت آلبوم «تا نفس هست» را در سالن میلاد نمایشگاه روی صحنه خواهد برد. برنامه‌ای که با همت شرکت «اکسیر نوین» به مدیریت «محمدرضا خانزاده» برگزار می‌شود و بلیت‌های آن از طریق سایت «اکسیر کنسرت» به فروش می‌رسد. شهرام شکوهی بلافاصله به ایالات متحده آمریکا سفر خواهد داشت و تور کنسرت‌هایش را در این کشور پهناور برگزار می‌کند. برای اطلاع از جزئیات این دو اتفاق پیش رو دقایقی را با شهرام شکوهی هم‌کلام شدیم و او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» از برنامه‌های آینده خود سخن گفت.
 
  • *کمی درباره جزئیات تور آمریکا که به زودی برگزار خواهید کرد برای ما توضیح دهید.
شروع این تور از بیستم سپتامبر و شهر لس آنجلس است. در سالن «کداک تیه‌تر»، که اخیرا به «دالبی تیه‌تر» تغییر نام داده و میزبان مراسم اسکار هم هست، روی صحنه می‌رویم و در ادامه به سایر شهرهای آمریکا سفر می‌کنیم. واشنگتن، ایرواین، اورنج کانتی، سن‌خوزه و سیاتل و... سایر شهرهایی است که در این تور قرار دارند. جزئیات روز و تاریخ دقیق اجرای شهرهای دیگر به زودی اعلام می‌شود اما تور بزرگی را تدارک دیده‌ایم که اقصی نقاط آن کشور را دربر خواهد گرفت.
 
  • *بلیت فروشی فقط برای اجرای لس‌آنجلس آغاز شده است؟
خیر. برای یک شهر دیگر هم آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت «تیکت مستر» بلیت‌ها را تهیه کنند.
 
  • *به کانادا هم سفر خواهید داشت؟
من سال گذشته و دو سال قبل در اغلب شهرهای کانادا کنسرت داشتم. امسال دیگر به کانادا نمی‌رسیم زیرا به ایام محرم و صفر نزدیک می‌شویم و حتی زمان برای برگزاری برنامه در آمریکا هم کم داریم. با شروع ماه‌های محرم و صفر هم به ایران برمی‌گردیم و اجرایی نخواهیم داشت.
 
  • *مدت‌ها بود که زمزمه‌های برگزاری تور آمریکا توسط شما شنیده می‌شد اما چرا در سال‌های گذشته این امر محقق نشد؟
طی حدود دو سال گذشته برای قطعیت این تور پیگیری داشتیم و الان هم همه چیز قطعی نشده چون همیشه مشکلاتی برای صدور روادید وجود دارد. اما فکر می‌کنم من اولین نفری باشم که تقریبا با ارکستر کامل از ایران برویم. خواننده‌های زیادی تا کنون از ایران به آمریکا رفته‌ و برنامه اجرا کرده‌اند اما نهایتا یک یا دو نوازنده از ایران در کنار آنها حضور داشتند. این دوستان یا از حضور نوازنده‌های خارجی بهره بردند یا بعضا کارها را به صورت نیمه زنده و نیمه ضبط شده برگزار کردند. من خیلی به این مساله اعتقاد ندارم زیرا در خارج از کشور خیلی‌ها منتظر هستند که چنین مسائلی را ببینند و بگویند که اجرای فلان خواننده کلا کامپیوتری بود. سال گذشته که در کانادا کنسرت داشتیم تقریبا با چنین شرایطی بود و فقط یک نوازنده پرکاشن در آنجا ما را همراهی کرد. به نوعی پتانسیل نوازنده‌های ایرانی را نشان دادیم و خیلی‌ها در آنجا باور نداشتند که ما بتوانیم کنسرت‌های موفقی را برگزار کنیم. زیرا شنیده‌ام مدتها است اجرای خواننده‌های به نام لس آنجلسی دیگر زنده نیست و پلی‌بک است. حتی گفته می‌شود که در بعضی موارد صدای خواننده را هم پخش می‌کنند و لب می‌زنند. سال گذشته در پنج شهر کانادا برنامه داشتیم و همه به چشم دیدند که ارکستر شش نفره ما همگی ساز زدند و به چشم دیدند که همه چیز به صورت زنده اجرا می‌شود. دلیل طولانی‌شدن پروسه تور آمریکا این بود که ما با ارکستر کامل می‌رویم و معمولا تهیه‌کننده‌های آن طرف هزینه ارکستر کاملی که از داخل کشور بروند را متقبل نمی‌شوند. اما همه شرایط فراهم شد و امیدوارم اجرای خوبی داشته باشیم.   
 
  • *یکی دیگر از برنامه‌های مهم پیش روی شما کنسرت نوزده و بیست شهریور در سالن میلاد تهران است. کمی درباره این اجرا توضیح دهید و اینکه همه قطعات آلبوم جدید را اجرا می‌کنید؟
اگر همه قطعات آلبوم «تا نفس هست» را اجرا کنیم ناچار می‌شویم که برخی از قطعات قدیمی و مورد علاقه مخاطبان را حذف کنیم. خودمان هم برای انتخاب قطعات کنسرت تهران سرگیجه گرفته‌ایم! و نمی‌دانیم چه کاری را بخوانیم و چه کاری را نخوانیم. همه کارهای جدید را اجرا نمی‌کنیم ولی تقریبا دو سوم قطعاتی که می‌دانیم با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه بوده را می‌خوانیم. آثار خاطره‌انگیزی هم که نمی‌توانیم حذف کنیم هم بخش دیگری از کنداکتور کنسرت ما خواهد بود.
 
  • *برای این کنسرت تغییری در ارکستر دارید؟
تغییرات ما بیشتر در نوع اجرا است. قصد داشتیم ارکستر زهی برای این کنسرت داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌هایی که در مقوله صدابرداری وجود دارد، ترجیح دادیم که فعلا با گروه خودمان برنامه را برگزار کنیم. به دلیل محدودیت‌های صدابرداری که در تمامی سالن‌های کشور وجود دارد، آن زحمات نوازنده‌های ارکستر بزرگ به ثمر نمی‌نشیند و ممکن است خروجی مناسبی نداشته باشیم. به همین دلیل ترجیح دادیم در عین وفاداری به اصل آهنگ‌ها تاجایی که می‌توانیم اجرای خوبی داشته باشیم.
 
  • *این تغییرات در نوع اجرا را می‌توانید شرح دهید که شامل چه مواردی است؟
اگر توضیح بدهم دیگر مزه اجرا و برنامه‌هایی که تدارک دیده‌ایم از بین می‌رود! اما بدون پیش داوری درباره اتفاقات می‌توانم بگویم انرژی قطعات جدید روی صحنه غافلگیرکننده خواهد بود.
 
  • *یک سوال برای طرفدارانتان این بود که چرا فاصله آلبوم تا کنسرت اینقدر زیاد بود؟ آلبوم برخی از خواننده‌ها صبح منتشر می‌شود و همان شب هم کنسرتش را روی صحنه می‌برند.
به هرحال آلبوم باید شنیده شود. من دوست دارم زمانی که یک قطعه‌ای را می‌خوانم بیشتر از دو سوم جمعیت حاضر آن کار را شنیده باشند و بیشتر از نیمی از جمعیت هم با آن اثر ارتباط برقرار کرده باشند. اینکه هنوز آلبوم منتشر نکرده باشید و کنسرت برگزار کنید چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در آن صورت شما قطعه‌ای را می‌خوانید که کسی نشنیده و فقط به شما نگاه می‌کنند.
 
  • *برخی از مخاطبان شما هم انتقاد می‌کنند که تور شهرستان زیاد برگزار نمی‌کنید.
ما تا کنون در شهرهای بسیار زیادی روی صحنه رفته‌ایم ولی در بحث تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی آن برنامه‌ها خیلی قوی ظاهر نشدیم. من تا پیش از اینکه خواننده بشوم سه یا چهار شهر ایران را بیشتر ندیده بودم. ولی اکنون تقریبا به اکثر شهرهای ایران سفر کرده‌ایم. به عنوان مثال اولین کنسرت پاپ شهرستان زابل را ما برگزار کردیم. ما از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه ایران در استان‌های مختلف و خصوصا شهرهای اصلی که اکنون میزبان کنسرت‌ها هستند، بعضا چند مرتبه هم روی صحنه رفته‌ایم. مثلا در شیراز یا اصفهان سه مرتبه برنامه داشتیم ولی برنامه‌های مفصلی برای پس از ماه‌های محرم و صفر داریم تا با تمام مخاطبان در سراسر کشور دیدار داشته باشیم.
 
  • *صحبت کردن در مورد آلبوم جدید و نقد و بررسی آن یک مقدار زود است. اما یکی از نکات آلبوم تا نفس هست این بود که کارهای شش و هشت و اکتیو کمتری نسبت به دو آلبوم قبلی شنیدیم. فکر نمی‌کنید این موضوع روی کنسرت‌های شما تاثیرگذار باشد؟ زیرا در شرایط کنونی بازار اغلب خواننده‌ها به دلیل شرایط کنسرت بیشتر به دنبال آثار پرانرژی می‌روند.
کارهای ریتمیک ما در آلبوم اول و دوم فقط به این دلیل بود که مخاطبان اجرای زنده قرار نیست که فقط در بحر تفکر فرو بروند. به هرحال باید یک نشاطی هم وجود داشته باشد. زیرا پس از یک کار اسلو و حسی باید به میزان انرژی مخاطبان هم توجه کرد و اگر کسی بخواهد صرفا موسیقی تفکربرانگیز گوش کند می‌تواند به تماشای اپرا بنشیند. دلیل بالا بودن تعداد کارهای ریتمیک ما در دو آلبوم قبلی این بود که کنسرت‌ها را پوشش دهیم. همچنان در کنسرت‌های ما تقاضا برای اجرای کارهای پرانرژی و اکتیو قدیمی وجود دارد و یکی از دلایلی که ما در آلبوم جدید از تعداد این آثار کم کردیم همین موضوع بود. نمی‌خواهم بگویم کارهای اکتیو و ریتمیک از سبک اصلی من خیلی دور است ولی با آنچه که من از موسیقی می‌خواهم فاصله دارد. در آلبوم تا نفس هست هم چند قطعه با این سبک داریم ولی به هرحال نمی‌توان همه چیز را فدای بیزنس و کنسرت کرد. ما در عین حال که خواستیم مخاطب را راضی نگه داریم و بحث اقتصادی را هم مدنظر داشته باشیم به این موضوع توجه کردیم که مخاطب من فقط توقع شنیدن کار شاد از من را ندارد.
 
  • *و کلام آخر؟
آنها که کنسرت‌های من را دیده‌اند اذعان دارند که هیچگاه کم نمی‌گذارم. یعنی همیشه سعی کرده‌ام به آنچه که مخاطبان شنیده‌اند و به دلیل علاقه به آن کارها به کنسرت آمده‌اند وفادار باشم. امیدوارم این بار هم همینطور باشد و بتوانیم رضایت تمامی مخاطبان عزیز را جلب کنیم و دو شب خاطره‌انگیز داشته باشیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 شهریور 1394 - 09:58

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام شکوهی: با ارکستر کامل به آمریکا سفر خواهیم کرد | موسیقی ما