برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب‌های روشن آیینه‌داران
نغمه‌های خنیاگران و وارثان موسیقی مقامی ایران در برج آزادی طنین‌انداز شد
موسیقی ما - برج آزادی در آخرین روز هفته میزبانِ آوا‌ها و نواهایی از شرق و جنوب شرق ایران بود. میزبان نغمه‌های خنیاگران و وارثان موسیقی مقامی ایران که آمده بودند در رونمایی از مجموعه دوره نخست فستیوال آیینه‌دار و آیین افتتاح شب‌های موسیقی نواحی شرکت کنند. دلباختگان موسیقی ایران گردهم آمدند تا به یاد نفس‌های گرم نورمحمد دُرپور، غلام‌حسین سمندری، ذوالفقار عسگریان، خلیفه غلام مارگیری و بسیاری دیگر از آیینه‌داران از دست‌رفته، به این موسیقی پرشور و مهجورمانده اظهار وفاداری کنند. شب‌های موسیقی نواحی همجنین پنج‌شنبه و جمعه در دو سانس با برگزاری شب‌های تربت‌جام، زابل، ایرانشهر و سراوان در برج آزادی برگزار شد. این برنامه بخشی از فستیوال آیینه‌دار بود که برای حمایت و تشویق هنرمندان جوان موسیقی نواحی اجرا می‌شد.

آیین گشایش اولین دوره «شب‌های موسیقی نواحی ایران» میهمانی نغمه‌های زابل، تربت جام، سراوان و ایرانشهر بود. این ضیافت قرار است تا جمعه شب ادامه پیدا کند و آیینه‌داران موسیقی مقامی این چهار شهر بزم جانانه‌ای به پا کنند. «علی مغازه‌ای» دبیر اجرایی فستیوال آیینه‌دار که اجرای مراسم افتتاحیه را هم برعهده داشت، در کنار بغض‌های ناگهانی و ناخواسته‌اش، بار‌ها از شور و امید به نسلی نوپا در موسیقی نواحی ایران گفت: «در آینده‌ای نه‌ چندان دور، روایتی نو از نسل جوان را شاهد خواهیم بود. نسلی که انگیزه‌اش امید می‌سازد. بالا نگه داشتن پرچم موسیقی مقامی ایران عزمی عظیم می‌خواهد و برای این حرکت به کمک همه دلسوزان موسیقی این مرز و بوم نیاز است.»

مغازه‌ای در ادامه توضیحاتش درباره‌ نخستین فستیوال آینه‌دار، عنوان «آینه‌دار» را به نوعی ادای احترام به بزرگان موسیقی نواحی ایران عنوان کرد: «این فستیوال و به دنبال آن برنامه شب‌های موسیقی نواحی ایران به پشت‌گرمی محمدرضا درویشی برگزار شد. امیدوارم در آینده بتوانیم برای تداوم این مسیر و حفظ میراث بزرگان موسیقی ایران حمایت‌های بسیاری را به عنوان پشتوانه داشته باشیم.»

 مغازه‌ای ایده و درخواستی که در دومین دوره فستیوال از سوی برگزار کنندگانش مطرح و راه‌اندازی شد را یادآوری کرد: «راه‌اندازی صندوقی برای هنرمندان موسیقی نواحی.» او گفت: «در تلاش هستیم تا با تشکیل صندوقی بتوانیم حمایت‌های مالی دلسوزان موسیقی نواحی ایران را ذخیره کنیم تا برای هنرمندان این موسیقی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. اگرچه فستیوال آیینه‌دار سهم اندکی در حفظ این میراث بزرگ دارد، اما باید دانست همین قدم‌های کوچک نیز بدون حمایت دوست‌داران موسیقی ممکن نیست.»

پخش کلیپ‌های تصویری از هنرمندان پیشکسوت نواحی مختلف از جمله بخش‌های به یاد‌ماندنی مراسم بود. تصاویری از خنیاگری‌های نورمحمد دُرپور، صحبت‌های حکیمانه غلام‌حسین سمندری، همچنین هنرنمایی‌های نوازنده فقید خلیفه غلام مارگیری حاضران در آیین دیشب را به وجد آورده بود. همچنین ۵ آلبوم از موسیقی مقامی سیستان و بلوچستان، تربت جام به دست هنرمندانی همچون نادر مشایخی، ساسان فاطمی و مریم قره‌سو محمد رضا اصلانی و علی شاه‌علی مدیر مجموعه برج آزادی رونمایی شد.

این پنج آلبوم که کار هنرمندان شاخص موسیقی نواحی شرق و جنوب شرق است که در میان آن شاید آلبوم دُر مجنون آخرین اجرای نورمحمد دُرپور و ‍پلتان که ذوالفقار عسگریان دوتارش را نواخته بود یک سند صوتی از این هنرمندان است. اجرای پرشور محسن عسگریان در کنار عبدالله امینی حسن ختام این شب پرخاطره بود. محسن عسگریان، فرزند ذوالفقار عسگریان نواختن دو تار را از پدر هنرمندش آموخت. این نوازنده جوان دیشب با زنده کردن یاد پدر، قطعه سرو خرامان از آلبوم خون ‍پاش و نغمه ریز اثر مرحوم غلامحسین سمندری یاد این استاد بزرگ موسیقی را در برج آزادی زنده کرد. مغازه‌ای این مراسم را با یاد سمندری به پایان برد که به گفته او نفسش در شکل گیری آیینه‌دار بسیار مهم بود. در پایان این مراسم حاضران پوسترهای رونمایی آلبوم‌ها را به یادگار امضا کردند و شبی از شب‌های موسیقی نواحی ایران را به سر رساندند. نخستین دوره شب‌های موسیقی نواحی ایران از شب گذشته آغاز شد و تا جمعه سیزدهم شهریور ماه در سالن برج آزادی ادامه خواهد داشت.

فستیوال آیینه‌دار با حضور محمدرضا درویشی به عنوان دبیر علمی و علی مغازه‌ای به عنوان دبیر اجرایی از سال ۹۲ با همت بخش خصوصی کار خود را با هدف ارائه موسیقی نواحی ایران و ثبت و حفظ این میراث معنوی آغاز به کار کرد. این فستیوال در نخستین نوبت در مهرماه سال ۹۲ با حضور ۳۰ هنرمند موسیقی از شرق و جنوب شرق کشور و مناطق تربت جام، باخرز و سیستان بلوچستان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. دومین دوره این فستیوال نیز اردیبهشت سال ۹۴ با تمرکز بر موسیقی جنوب ایران با حضور۱۲۰ هنرمند از هرمزگان، بوشهر و خوزستان در تالار رودکی و وحدت برگزار شد.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 13 شهریور 1394 - 14:45

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نغمه‌های خنیاگران و وارثان موسیقی مقامی ایران در برج آزادی طنین‌انداز شد | موسیقی ما