برنامه یاد بعضی نفرات
 
رونمایی از آلبوم «عبور» با حضور چهره‌های پاپ و سنتی
همکاری علی قمصری و محمد معتمدی برای عبور از سنت، نه فرار از آن
موسیقی ما – شهر کتاب ابن سینا در آخرین جمعه مردادماه 1394 میزبان جمع کثیری از علاقه‌مندان موسیقی سنتی بود. آنها برای مراسم رونمایی از آلبوم «عبور» به آهنگسازی «علی قمصری» و خوانندگی «محمد معتمدی» گردهم آمده بودند عبور عنوان یک پروژه موسیقایی است که کنسرت آن حدود یک سال و نیم قبل برگزار شد و سی مرداد آلبوم آن از طریق شرکت پخش «جوان» در بازار توزیع شد. البته مراسم سی مرداد، جشن تولد شرکت «آوای آبی رود» به مدیریت محمد معتمدی هم بود. این خواننده در کنار مخاطبانش رسما ورود خود به جمع تهیه‌کننده‌های موسیقی را جشن گرفت و قرار است که از این پس همزمان در دو بخش موسیقی فعالیت داشته باشد. آلبوم عبور هم اولین اثری است که با لیبل شرکت آوای آبی رود به بازار عرضه شد. گزارش سایت «موسیقی ما» از آیین رونمایی آلبوم عبور و جشن تولد شرکت آوای آبی رود را در ادامه می‌خوانید:

محمد معتمدی ابتدای جلسه گفت:«ما در حال پیمودن یک مسیر دشوار بودیم، یک مسیر دشوار دیگر هم به آن اضافه کردیم. در حوزه موسیقی کار می‌کردیم و نشر را هم به آن اضافه کردیم و امیدوارم که خدا ما را عاقبت به خیر کند. از حمایت‌های شما عزیزان سپاسگزارم و به عشق مورد قبول و پسند بودن شما کار می‌کنیم. خوشحال هستم امروز در مسیری جدید قدم گذاشتیم و توقعی جز حمایت قشر فرهنگی و فرهنگ‌دوست جامعه نداریم.»

*علی قمصری: این آلبوم تلاشی برای عبور است؛ نه فرار
علی قمصری هم صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد:«بسیار خوشحال هستم که رویدادهای هنری را به این شکل رصد می‌کنید و این حضور برای من یک مقدار غیرمنتظره است. شما زمانی در یک جا پیچ و مهره می‌شوید، باید به بیشتر به اطراف نگاه کنید و ناگزیر هستید که از حداقل امکانات استفاده کنید. شاید یادتان باشد که ما در زمان کودکی با بازی‌هایی نظیر هفت سنگ چند برابر لذتی را می‌بردیم که کودکان امروز از بازی‌های کامپیوتری می‌برند. نسل ماچنین مسائلی را تجربه کرده و طبیعتا به ما کمک می‌کند. اما بخش منفی این بود که باعث ایجاد یک انقباض در ما شد. این نگاه سنتی همانطور که در یک جا ما را متمرکز کرد، گره‌هایی را شکل داد که رهایی از آن کار بسیار دشواری است. همه ما بدون اینکه بخواهیم با این گره‌ها دست به گریبان هستیم. بعضی از هنرمندان در نسل ما تلاش کردند که این گره‌ها را باز کنند. من به نوبه خودم فکر می‌کنم که در زمان مناسبی از زندگی متوجه این گره‌ها در وجود خودم شدم و سعی کردم از آن تمرکزی که این نگاه سنت‌گرا به من هدیه داد استفاده کنم. نمی‌گویم که موفق شده‌ام و اصلا من هنوز هیچ‌جا موفق نشده‌ام ولی تلاش کردم این گره‌ها را باز کنم. یک زمانی بود که نمی‌توانستم با مردم سخن بگویم و احساس می‌کردم که این گره بازنشدنی است. «کامران منتظری» شاهد است که ما مخاطب یک کنسرت در گرجستان بودیم و در حالی‌که همه مردم به دنبال سرپناه بودند، من تمام مدت آن کنسرت را در حرکت بودم. شاید به نظر شما این توضیحات اضافی و اشتباه باشد ولی کاملا به این همنشینی جالب ما ارتباط دارد و تمرکز ما اکنون بر «عبور» است. الان در موسیقی تلاش می‌کنیم که آن تمرکز را روی سنت‌ها داشته باشیم ولی آن رقص را هم داشته باشیم. یعنی سعی کنیم این غل و زنجیر که چهره مثبت و منفی دارد را پیش فرض یک سری ‌حرکت‌های خود نکنیم. اگر دقت کرده باشید در یک دوره زمانی کلمه «هیچ» در اسامی آلبوم‌ها وجود داشت. من در آن دوره دقت می‌کردم که چرا جوان‌ها باید از کلمه هیچ زیاد استفاده کنند. این یک مساله روانی جمعی است و ما در دوره‌های خاص زمانی ناامیدی به سراغمان آمده و در دوره‌هایی هم سعی کردیم تلاش و حرکت کنیم. اگر دقت کرده باشید طی چند سال در بیشتر آلبوم‌ها امید وجود دارد و جوانان سعی دارند که حرکت کنند و با اتفاقات تازه مواجه هستیم. ای کاش آن دوستانی که با نگاه ‌سنت‌گرا مخاطب موسیقی هستند به این مساله توجه کنند که اولا به سلایق احترام بگذارند. ثانیا تفاوت نگاه شخصی هر فرد با دیگران را به رسمیت بشناسند. آلبوم «عبور» همانطور که از اسمش مشخص است تلاشی برای عبور است؛ نه فرار. پارت اول کنسرت خودمان را به یک ساز و آواز بداهه اختصاص دادیم و سعی کردیم که سنت‌ها را همراه داشته باشیم. اما در بخش‌های بعدی این آلبوم با اتفاق تازه‌ای از جهت سازبندی، رنگ‌آمیزی، هارمونی ایرانی که محیط به موسیقی است و همینطور در نگاه تکنیکی به موسیقی و آمیزش بین موسیقی ایرانی و غربی از لحاظ محتوا وجود دارد، رو به رو خواهید شد. ما برای عبور تلاش کردیم و امیدوارم دوست داشته باشید و باز هم تشکر می‌کنم.»
بخش بعدی برنامه به اجرای زنده محمد معتمدی و علی قمصری اختصاص داشت. در این بخش قطعاتی از آلبوم عبور با نوای تار قمصری و صدای معتمدی در سالن شنیده شد که مورد استقبال ویژه حضار قرار گرفت.

*مهمانانی از جنس پاپ و کلاسیک
سپس مهمانان ویژه حاضر در مراسم دقایقی را پشت تریبون صحبت کردند. معتمدی برای دعوت از «محسن رجب‌پور» از او با لفظ همکار خود نام برد و این تهیه‌کننده با سابقه گفت:«برای خود من هم خیلی غیرمنتظره بود که چنین جمعیتی در اینجا حضور دارند. خوشحال هستم که دوستان خیلی خوبم را می‌بینم. هیجان انگیزترین نکته امروز برای من این است که خواسته یا ناخواسته، موسیقی در حال پیدا کردن جایگاه خود در بطن جامعه و مردم است. جوانان مملکت ما با حضور در چنین محافلی ثابت کرده‌اند موسیقی آنقدر اهمیت دارد که از تفریحات عصر روز جمعه خود بکاهند و در اینجا حضور پیدا کنند. آقای معتمدی به قول خودشان همکار ما شده‌اند و تولد شرکت ایشان را تبریک عرض می‌کنم. ما بر عکس سایر دوستان هستیم و دست هرکسی را که بخواهد وارد شغل ما شود، به گرمی می‌فشاریم. زیرا می‌خواهد سرمایه خود را در این حوزه برای شما خرج کند.»

خانواده موسیقی پاپ هم در این محفل یک نماینده داشت. «حمید حامی» هم یکی دیگر از مهمانانی بود که گفت:«خیلی خوشحالم که این جمعیت زیاد را برای حمایت از موسیقی متفکر می‌بینم. من برای اولین بار شب گذشته در برنامه «ساعت 25» جناب معتمدی را از نزدیک دیدم و ارادت قلبی خدمت ایشان از گذشته دور داشتم. شب گذشته ارادت من بیشتر شد و خوشحال هستم که تا زمانی که زنده هستم یک دوست هنرمند و خوب دارم.»

بهزاد عبدی هم صحبت کوتاهی داشت و اعلام کرد:«خیلی خوشحال هستم که با محمد معتمدی چند همکاری خوب داشتم و امیدوارم که این آلبوم راهگشای کارهای خوب بیشتر باشد.»

علی جعفری پویان یکی از نوازندگان حاضر در کنسرت عبور بود که در این مراسم شرکت کرد و گفت:«خیلی وقت است که از اجرای زنده این آلبوم می‌گذرد و این شاید اولین بار باشد که من در اجرای زنده ساز زدم و آلبوم آن منتشر می‌شود. من در این کار مثل یک بازیگر نقش مکمل بودم. نقش اصلی را نداشتم ولی در کنار علی جان و محمدجان لذت بردم.»

کامران منتظری نوازنده سازهای کوبه‌ای هم ضمن تبریک به همکاران خود گفت:«باعث افتخار من بود که در کنار علی قمصری، محمد معتمدی، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی، میثم مروستی و آتنا اشتیاقی حضور داشتم که این نوازنده‌ها به تیم ملی زهی ایران معروف هستند!

علی بوستان، هانا کامکار، سحر محمدی، هاله سیفی‌زاده، رابعه زند، هستی فرحی و سیاوش برهانی سایر مهمانان حاضر در این مراسم بودند. محمد معتمدی در هنگام معرفی سیاوش برهانی که خود از اهالی موسیقی و برادر «آرش برهانی»، بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران است، گفت:«خیلی‌ها عکس‌های من و آرش برهانی را در فضای مجازی دیده‌اند و می‌گویند این چه دوستی است؟ آرش قبل از اینکه فوتبالیست شود، نوازنده تنبک بود و حتی با همدیگر کنسرت هم داشتیم. این خانواده کلا هنرمند هستند.»
در ادامه می‌توانید عکس‌های «لیلی شاهوردی» از این مراسم را ببینید:
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : شنبه 31 مرداد 1394 - 12:34

دیدگاه‌ها

دوشنبه 2 شهریور 1394 - 10:05

حضور حامي خيلي بجا و خوب است
در اين فضاها جاي هزار مرتبه شكر دارد كه بگويند از موسيقي پاپ هم بودند و كسي مثل او نماينده اين موسيقي در مراسم باشد كه مايه سربلندي و افتخار است.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همکاری علی قمصری و محمد معتمدی برای عبور از سنت، نه فرار از آن | موسیقی ما