برنامه یاد بعضی نفرات
 
برای اجرا در ایران
اركستر چين وارد تهران شد
موسيقي ما - ارکستر فيلارمونيك چین امروز به ايران آمد. اين اركستر، اين روزها در حال اجراي تور موسيقايي خود با نامِ «جاده‌ي ابريشم» است كه مي‌توان آن را اولين سفر آن به خاورميانه دانست و اين در حالي است كه چند روز قبل در جریان یک سفر هنری به کشورهای آسیای میانه، برای اولین بار در شهر دوشنبه نيز به اجراي برنامه پرداخت، حالا پنج‌شنبه و جمعه‌ي هفته‌ي جاري، ارکستر فیلارمونیک چین با ۱۱۰ نوازنده در تالار وحدت تهران، قطعاتي چون «شهرزاد» نیکلای کرساکف، سمفونی شماره 9 در می مینور- اپوس 95 (دنیای نو) اثر آنتونین دوژاک، سمفونی شماره 5 در می مینور اپوس 64 از پیوتر ایلیچ چایکوفسکی و قطعه «شاهزاده ایگور» از الکساندربرودین را به اجرا درخواهد آورد. این بعد از اجرا در تهران، در آتن به اجراي برنامه خواهد پرداخت.

رهبري اين اركستر را «لانگ یو» (Yu Long) برعهده دارد؛ این ارکستر پیش از این به رهبری «علی رهبری» در پکن روی صحنه رفت. اين اولين اجراي «رهبري» در پكن بوده است. «علي رهبري» درباره‌ي اين اجرا به سایت «موسيقي ما» مي‌گويد: «اين برنامه در دو شب اجرا خواهد شد. در اجراي اول، هر دو اركستر حضور دارند؛ من در بخش اول اركستر ايران را رهبري خواهم كرد و در بخش بعدي اركستر چين را و در پايان برنامه نيز قطعه‌اي را به صورت مشترك اجرا مي‌كنيم و در کنسرت دوم هم ارکستر چین، با رهبری چینی برنامه‌ای روی صحنه خواهد برد. در بخش اول این اجرا، ارکستر چین روی صحنه می‌رود و قطعاتی از برودین آهنگساز روسی را اجرا می‌کند، همچنین یک ویالونیست یک کنسرتوی ویالن چینی را به اجرا درمی‌آورد. پس از آن و در قسمت دوم برنامه، من به عنوان رهبر قطعه سمفونی پنجم چایکوفسکی را با این ارکستر رهبری خواهم کرد. بعد از این قطعه، حدود 40 تن از نوازندگان چینی از ارکستر خارج می‌شوند و نوازندگان ایرانی جای آنها را می‌گیرند و بعد یک قطعه پنج دقیقه‌ای به صورت مشترک اجرا می‌شود. در شب دوم کنسرت، ارکستر ایرانی با قطعه شهرزاد کورساکوف کارش را آغاز می‌کند و بعد از آن ارکستر چینی سمفونی 9 دورژاک را اجرا می‌کند.»

 او همچنين به اين مساله اشاره دارد كه:‌ «اجراي اين اركستر در ايران، براي من اتفاقي بسيار مهم و خوشحال كننده است؛ چون باعث مي‌شود اعتماد به نفس و اميدواري در نوازندگان ما بيشتر شود. در همين مدت كوتاه حضور من در ايران، نوازندگان توانسته‌اند با پشتكارشان، اركستر را به موفقيت‌هاي بسياري برسانند و اين در حالي است كه ممكن است با مشكلاتي نيز دست و پنجه نرم كنند، اما حالا در اركستر اتفاقاتي رخ داده است كه اگر ما در همان ابتدا به آن اشاره مي‌كردم، شايد همه با ديده‌ي ترديد به آن نگاه مي‌كردند.» 

رهبر اركستر سمفونيك تهران، همچنين از اجراي آثار آهنگسازان ایرانی، موزیکال، اپرا و کنسرت‌های سمفونیک با حضور رهبران و سولیست‌های مختلف مهمان ایرانی و غیرایرانی خبر مي‌دهد: «ما در برنامه‌ي 6 ماهه‌ي اولمان توانستيم تقريبا تمامي برنامه‌هايمان را به اجرا درآوريم و حالا براي 6 ماهه‌ي دوم برنامه‌هاي ديگري در دست داريم كه اميدوارم اين برنامه‌ها نيز طبق همان چيزي كه برنامه‌ريزي كرده‌ايم، انجام شود.»  

او مي‌گويد علاوه بر ايكه حضور اركستر چين در تهران، مي‌تواند به ارتقاي سطح موسيقي سمفونيك در ايران منجر شود، نشان‌دهنده‌ي سطح بالايي است كه هم‌اكنون اركستر سمفونيك تهران با آن روبه‌رو شده است: «اگر اركستر سمفونيك تهران و نوازندگان من در سطح بالايي نبودند، من خودم هرگز اين پيشنهاد را نمي‌پذيرفتم؛ اما حالا نوازندگان ما در چنان سطحي قرار دارند كه اين اطمينان را دارم كه مي‌توانند اجرايي بي‌عيب و نقص را اجرا كنند.»

ارکستر چین 22 و 23 مرداد در تالار وحدت اجرا خواهد داشت و روز شنبه 24 مرداد ماه از ایران خارج می‌شود تا بعد از آتن در قزاقستان و قرقیزستان نیز اجرا داشته باشد. در همين زمينه «ايسنا» گزارش داده است كه «لانگ یو» - رهبر ارکستر فیلارمونیک چین-  در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «سال‌ها است مشغول برنامه‌ریزی برای تور «جاده ابریشم» بوده‌ایم و امیدواریم ارکستر فیلارمونیک چین با ایجاد یک پل فرهنگی در سراسر جهان بتواند موانع موجود در میان کشورهای جهان را رفع کند و با این کار، مردم چنان به هم نزدیک شوند که بتوانیم جهان را به واقع به یک هارمونی برسانیم.»

ارکستر فیلارمونیک چین در 25 می سال 2000 میلادی و بر مبنای ارکستر سمفونی رادیو، فیلم و تلویزیون چین بنا نهاده شد. این ارکستر اولین کنسرت خود را 16 دسامبر همان سال با مدیریت هنری «لانگ یو» اجرا کرد و در سال 2001 میلادی در کشورهای متعددی از جمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان کنسرت برگزار کرد. طولانی‌ترین تور این ارکستر در سال 2005 برگزار شد که شامل اجرای برنامه در 25 شهر در هفت کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آمریکای شمالی بود.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مرداد 1394 - 15:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اركستر چين وارد تهران شد | موسیقی ما