برنامه یاد بعضی نفرات
 
بزرگ‌ترین بانوی گیتاریست جهان بار دیگر در چند شهر ایران خواهد نواخت
لیلی افشار: آرزوی اجرای کنسرتوی آرانخوئز با اركستر سمفونیك تهران را دارم
موسیقی ما - «او روزی به نوازنده‌ای بزرگ و معروف تبدیل خواهد شد.» این را «سگوویا» (استاد بزرگ گیتار کلاسیک و پدر موسیقی کلاسیک اسپانیا) در اخبار شامگاهی «NBC» درباره‌ی «لیلی افشار» گفت. پیش‌بینی‌ای كه درست از کار در آمد و حالا نوازنده‌ی ایرانی، نخستین زنی در جهان است که درجه‌ی دکترا در نوازندگی گیتار گرفته و در سالن‌های معتبری چون «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکیایی در رم» نواخته است.

با همه‌ی اینها، افشار تلاش می‌كند تا هر سال در ایران نیز برنامه‌هایی داشته باشد. اولین بار 14 سال پیش به كشورش آمد و در این سال‌ها كنسرت‌ها و مستركلاس‌های متعددی برگزار كرده و آلبوم‌هایی نیز به انتشار در آورده؛ حالا هم قرار است بار دیگر در تهران بنوازد. او در این برنامه، برخلاف برنامه‌های گذشته‌اش كه تکنوازی می‌کرد، قرار است با یك نوازنده‌ی خانم دیگر، «فیروزه نوایی» روی صحنه برود و دوئت گیتار و فلوت اجرا كنند. دو شب در تالار رودكی و یك شب در فرهنگسرای نیاوران.

«لیلی افشار» درباره‌ی همكاری‌اش با خانم نوایی به «موسیقی ما» توضیح می‌دهد: «خانم نوایی چند باری از طریق اینترنت برای من پیام گذاشته و برای همكاری، اظهار علاقه كرده بودند؛‌ اما چون من ایشان را نمی‌شناختم،‌ پاسخی ندادم تا اینكه بالاخره جواب دادم و به این ترتیب همكاری ما شكل گرفت و قرار شد تا در ایران برنامه‌ای را اجرا كنیم.»

لیلی افشار در امریكا ساكن است و فیروزه نوایی در اروپا و همین كار را برای این دو نوازنده دشوار می‌كند. هرچند كه آنها تصمیم گرفته‌اند چه قطعاتی را بنوازند: سونات می‌مینور (باخ)، سونات لامینور (هندل)، رقص‌های رومانیایی (بلابارتوک)، سوییت بوئنوس‌آیرس (پوژول)، اینتراکت (جک ایبرت)، History de tango (پیاتزولا) و Sonatina semplice (جان تروهلار).

حالا هم هر كدام تمرینات ساز خودشان را انجام داده‌اند و به محض رسیدن خانم نوایی، تمرینات مشترك انجام خواهد شد: «نوازندگان حرفه‌ای باید بتوانند به آسانی با یكدیگر هماهنگ شوند. ما در چند جلسه درباره‌ی تمپوی قطعات و همچنین جمله‌بندی و مسائلی از این دست با همدیگر تمرین می‌كنیم و بعد از آن روی صحنه خواهیم رفت.»

كنسرتی كه از هفتم تا نهم مردادماه در تهران (تالار رودكی و فرهنگسرای نیاوران) برگزار می‌شود، اولین دوئت «لیلی افشار» در ایران است. اما آیا می‌تواند مقدمه‌ای برای اجرا همراه با اركسترهای بزرگ‌تر باشد، مثلاً یك كوارتت یا حتی اركستری بزرگ؟ افشار می‌گوید: «من از همان زمانی كه برای اولین بار به ایران آمدم، گفتم كه آرزو دارم روزی همراه با اركستر سمفونیك تهران بنوازم. حالا هم بار دیگر می‌گویم كه خیلی دلم می‌خواهد کنسرتوی آرانخوئز (Aranjuez) برای گیتار و ارکستر را با رهبری آقای «علی رهبری» بنوازم.»

این كنسرتو، برنامه‌ای است با شهرتی افسانه‌ای در دنیای موسیقی كه بارها در کنسرت‌ها اجرا شده، در موسیقی صحنه‌ای از آن استفاده شده، از رسانه‌ها پخش شده و ضبط‌های متعددی هم از آن موجود است. اما در ایران اجرایی از آن انجام نشده است. این کنسرتو ساخته «خواکین رودریگو» -آهنگساز اسپانیایی- و از مشهورترین کارهایی است که برای گیتار نوشته شده و حالا خانم افشار می‌گوید كه آرزو دارد تا این كنسرتو را همراه با اركستر سمفونیك تهران به رهبری «علی رهبری» بنوازد. كنسرتی كه در صورت رخ دادن، اتفاقی مهم خواهد بود.

از او البته چندی قبل آلبوم «تلخ و شیرین» به انتشار درآمد كه در آن گروه‌نوازی کرده است. افشار درباره‌ی این اثر می‌گوید: «یوجین اونگین» (اثر پوشکین)، در این اثر برای اولین بار در دنیا اجرا شد. سوناتا کنُچرتاتا اپوس برای گیتار و ویلن (اثر پاگانینی) و همچنین «قصه تانگو» (اثر آستور پیاتزولا) از جمله قطعات این اثر هستند كه من خودم آنها را تنظیم كردم و همراه با نوازندگان دیگر نواختیم. برای مثال با ویلن، یك دوئت اجرا كردیم و همچنین با سازهای دیگر. آن اثر البته در خارج از ایران و همراه با نوازندگان حرفه‌ای بود. اتفاقاً من كار گروهی را بسیار دوست دارم و خیلی دلم می‌خواهد در ایران نیز به صورت گروهی فعالیت داشته باشم؛ اما متأسفانه چندان با موزیسین‌های ایرانی آشنا نیستم؛ به‌هرحال اجرا همراه با اركستر در ایران جزو كارهایی است كه بسیار دوست دارم تا انجامش دهم.»

دوئت گیتار و فلوت لیلی افشار و فیروزه نوایی در تهران اجرا خواهد شد و بعد از آن در گرگان. بعد او خودش در چند شهر دیگر نیز به تنهایی كنسرت‌ گیتار برگزار می‌كند. در واقع آنطور كه خودش می‌گوید اول مردادماه در اصفهان كنسرت می‌دهد و فردای آن روز یك مستركلاس در این شهر برگزار می‌كند. همچنین بعد از كنسرت‌هایش در تهران، یازدهم مردادماه در زنجان كارگاه گیتار دارد و پانزدهم و شانزدهم مردادماه در آموزشگاه كوشای تهران، مستركلاس دارد. هفدهم مرداد بار دیگر با خانم‌ نوایی در گرگان خواهد نواخت و فردای كنسرت، یك مستركلاس در این شهر دارد. علاوه بر آن، از 21 تا 23 مردادماه هم در تبریز مستركلاس دارد و بالاخره 26 مرداد در قائم‌شهر.

«افشار» از كلاس‌هایی كه در ایران برگزار می‌كند، راضی است. می گوید سطح نوازندگان در این سال‌ها -از اولین باری كه به ایران آمده تاكنون- بسیار پیشرفت كرده است: «این پیشرفت واقعاً محسوس است و من از این اتفاق بسیار خوشحال هستم. البته من چند كتاب آموزشی گیتار با زبان فارسی و برای هنرجویان ایرانی نوشتم و تكنیك‌ها را به طور كامل برای آنها توضیح دادم و به نظرم می‌رسد این به هنرجویان كمك می‌كند كه در زمانی كه من در ایران نیستم،‌ از این آثار استفاده كنند. هنرجویان گیتار در ایران بسیار بااستعداد و كنجكاو هستند و می‌خواهند یاد بگیرند. این نكته‌ی مهمی است كه به من انگیزه‌ی بسیاری می‌دهم كه هرچه بیشتر با آنها كار كنم.»

روزنامه واشنگتن پست لیلی افشار را «فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل‌توجه» توصیف كرده؛ حالا فرصتی بیش از یك ماه برای علاقه‌مندان او و سازش وجود دارد تا از برنامه‌هایش دیدن كنند.

خانم «نوایی» نیز كه اولین بانوی فلوتیست ایرانی در سمت فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران است، در تهران مسترکلاس‌هایی دارد. او در این باره گفته است: «بعد از کنسرت تهران، تصمیم دارم تا 6 جلسه مسترکلاس با هنرجویان داشته باشم. در این مدت، برای داوری فستیوال موسیقی جوان نیز حضور خواهم یافت و برای این فستیوال جزو هیئت ژوری هستم.»

فیروزه نوایی در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران، با اخذ بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور «هانس رزنی‌چک» مدرک کارشناسی ارشد با رتبه ممتاز را گرفت. او همچنین در کلاس‌های تخصصی دانشگاه موسیقی وین تحت نظر پروفسور «روبرت ولف» شرکت کرد و در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته هنر موسیقی دانشگاه موتزارتیوم، سالزبورگ اتریش شد و همزمان به نوازندگی فلوت در ارکستر‌های مختلف پرداخت. او پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکستر‌های رادیو و تلویزیون و سمفونیک تهران داشت.

فیروزه نوایی عضو فعال مسترکلاس‌های «اورله نیکولت» و «جیمز گالوی» در اتریش و کلاس‌های تکنوازی و موسیقی مجلسی و مسترکلاس‌های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور «ولفگانگ شولتز» بوده و در مدارس موسیقی وین اتریش هم تدریس کرده است. او هم‌اکنون در سوئیس اقامت دارد و در کالج موسیقی دولتی در شهر دورن بیرن اتریش مشغول تدریس در رشته فلوت‌نوازی و موسیقی مجلسی است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 تیر 1394 - 11:12

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:30

درود بر پروفسور ليلي افشار عزيز

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:30

والله من که چشم آب نمیخوره بتونه کنسرت بذاره......اینجا کسرت نوازنده مرد اونم موسیقی سنتی رو جلوشو میگیرن ایشون که دیگه جای خودشو داره!!.......

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:30

اسطوره ي تكرار نشدني موسيقي ايران و جهان...?

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:30

فروش بليط كنسرتهاي تهرانش از كي آغاز ميشه. خواهشا زود اعلام كنين. من آرزومه و هرطوري شده بايد اين كنسرتو برم. تروخدا زودتر اعلام كنين تاريخ كنسرت و فروش بليطها رو. لددفن

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:30

درود بر ایشان.کاش مهمان ما در شیراز باشند!

چهارشنبه 24 تیر 1394 - 10:58

واقعا باعث افتخار موسیقی ایرانن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لیلی افشار: آرزوی اجرای کنسرتوی آرانخوئز با اركستر سمفونیك تهران را دارم | موسیقی ما