برنامه یاد بعضی نفرات
 
رييسِ جمهور در مهماني افطارِ خود با هنرمندان بارِ ديگر از اركسترها گفت
برخی‌ها گفتند که ارکستر ملی و سمفونیک نباید باشد، اما ما آن را سامان داديم
موسيقي ما - روز گذشته، اهالي موسيقي نيز چون ديگر هنرمندان، مهمانِ رييس‌جمهور بودند. دكتر «حسن روحاني»- رييس‌جمهور- در اين مراسم هم نقبي به مهم‌ترين و سرنوشت‌‌سازترين اتفاقِ كشور يعني مذاكراتِ هسته‌اي زد؛ اما يادش ماند تا از هنرمندان و اهالي موسيقي هم بگويد. اين در حالي است كه «علي مرادخاني» - معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- گزارشي از آنچه در عرصه‌ي هنر در دو سالِ اخير رخ داده است، بيان كرد. در اين برنامه رييس يازدهمين دولت تاكيد كرد كه وظیفه‌ي دولت و نظام، تسهیل راه برای خلق هنری است، اشکالی ندارد دولت و نظام سیاست‌های هنری را در جامعه تبیین و تشریح کنند، اما حق ندارند در زندگی خصوصی، هنری و کاری هنرمندان دخالت کنند. او همچنين بارِ ديگر به تحققِ وعده‌ها تاكيد كرد: « سیاست ما براساس قول‌ها و وعده‌هایی است که داده شده و من و دولتم پای آن قول‌ها ایستاده‌ایم و آنها را فراموش نکرده‌ایم و تا پایان کار خواهیم ایستاد. در این دو سال فضا بازتر شده و شرایط برای خلاقیت در همه بخش‌ها بهتر شده است. در بخش هنر برخی‌ها گفتند که ارکستر ملی و سمفونیک نباید باشد و ما گفتیم باید باشد و امروز توانستیم آن را سامان دهیم .امیدواریم همه کارها را بتوان انجام داد و قدم به قدم پیش برد اما شما هم باید مشکلات ما را ببینید و فکر نکنید دولت به معنای دستگاه اجرایی همه امکانات، اختیارات و یا پول را در اختیار دارد.»

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی براي هنرمندان نقشي بسيار بزرگ قايل شد و گفت: «بخش بزرگ بار تعامل با جهان بر دوش هنرمندان است و هنرمندان در سیاست خارجی و حتی همکاری‌های اقتصادی می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند. هر چه در جامعه هنر بیشتر باشد و زبان و صدایش بلندتر، افراط و خشونت کمتر می‌شود.»

بنابرهمين ديدگاه او به اين مساله اشاره كرد كه باید شرایط خلاقیت هنرمندان را در جامعه مهیا کنیم، تا جامعه ما از خشونت و افراط بپرهیزد. او همچنين از رواج خشونت در كشور انتقاد كرد: « هر جا هنر به معنای واقعی کلمه باشد، ادب نیز وجود دارد. هنرمندان باید در اخلاق و استقرار مفاهیم اخلاقی و به وجود آمدن اعتدال و از بین رفتن خشونت در جامعه به دولت کمک کنند.اخلاق را هنرمندان در جامعه تبیین می‌کنند و بهتر از هر کس می‌توانند نشان دهند که چقدر ریا، توهین و اهانت زشت است؛ همان ریایی که متأسفانه امروز در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود و کسانی برای پول، منصب و مقام، ریا، اغراق و مبالغه می‌کنند.»

دكتر روحاني كه به قولِ «علي رهبري» دومين رييس‌جمهور در جهان است كه از اركستر سمفونيك ياد كرده است، همچنين به اين مساله اشاره كرد كه اگر می‌خواهیم پیام فرهنگ، دین اسلام و انقلاب جاودانه بماند باید از هنر بهره داشته و استمداد بطلبیم. هنر عالی، اخلاقی و مخلصانه می‌تواند فرهنگ اسلامی - ایرانی و انقلابمان را جاودانه کند:‌ «هنر متعهدانه با زور، داغ و درفش محقق نمی‌شود، بلکه هر وقت هنرمند در کنار مردم بوده و خواست و مطالبات آنها را که ناشی از فطرت جامعه است، بیان کرده، هنر متعهدانه محقق شده است چرا که ممکن است فرد یا حزب اشتباه کند، ما هیچگاه خواست یک ملت نادرست نیست و ملت اشتباه نمی‌کند.اگر هنرمند خواست ملی را دید و اهداف ملی کشور و نیازها را تبیین کرد، آن وقت به بهترین وجه می‌تواند به کشورش برای دستیابی به اهدافش کمک کند.»

او از هنرمندان خواست تا به دولت کمک کنند؛ اما فراتر از آن خواست تا قاضی دولت باشند: «هنرمندان بايد مسیر دولت را ترسیم کنند نه اینکه قدرت‌ها و دولت‌ها آنها را در یک جهت قرار دهند چرا که خلاقیت هنری با زور و فشار امکان‌پذیر نیست. هنر در صورتی تجلی می‌یابد که فضا، فضای آزاد و اخلاقی باشد همان طور که همه دین ما با هنرتوأم است و زیبایی ظاهری و معنوی را می‌توان در همه آیات قرآن، مناسک دینی نظیر اذان، افطار، مناجات و در همه ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.»

دکتر روحانی با بیان اینکه این دولت معتقد به واگذاری کارها به اهل فن است، گفت: دولت همانقدر که در اقتصاد کار را به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کرده در سایر امور نظیر دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز معتقد به واگذاری امور به اهلش است، چرا که آنها بهتر می‌توانند از یک فرد و یا نظام اجرایی مجموعه خود را مدیریت کنند.

رییس جمهوری در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه هنرمندان همواره کار خدایی کردند چرا که خداوند هر چه آفریده است، جاودانه است، گفت: «هنرمند می‌تواند کاری انجام دهد که آن اثر جاودانه باشد و برای بهره‌مندی نسل‌های آینده باقی بماند.»

دکتر روحانی با بیان اینکه آثار هنرمندانی همچون مولا،حافظ و سعدی هیچگاه کهنه نشده و همواره باقی خواهد ماند، همچنين تصريح كرد: «هنر در زیباترین وجه پیام را انتقال می‌دهند و هنرمند در زیباترین قالب و با دقیق‌ترین صورت این کار را انجام می‌دهد. دولت‌ها آمده و رفته‌اند اما آنچه در شهرهای بزرگی چون اصفهان و شیراز باقی مانده و همواره تحسین می‌شود، آثار هنرمندان است.»

پیش از سخنرانی رییس جمهوری مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت عرصه هنر کشور شامل موسیقی، سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و مد و لباس، گفت: «در دو سال گذشته تلاش شده تا فضایی فراهم شود که هنرمندان بی‌دغدغه کار خود را انجام دهند و آثار هنری خلاقانه و جذاب برای مخاطبان و جامعه تولید کنند.»

در اين مراسم هنرمنداني چون لوريس چكناواريان، صديق تعريف، تهمورس پورناظري، عليرضا قرباني،‌ محمد عليزاده،‌ امید حاجیلی، مازيار فلاحي، خشايار اعتمادي، عباس سجادي، ناصح‌پور، هنگامه اخوان، هادي منتظري، پري ملكي، پيام صالحي و بسياري ديگر حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 تیر 1394 - 15:57

دیدگاه‌ها

یکشنبه 21 تیر 1394 - 20:52

ممنون از دکتر روحانی که برای هنر کشور واقعا از جان و دل مایه میزارن.....
به امید موفقیت بیشتر هنرمندان بخصوص هنرمندان جامعه ی موسیقی

♥♥♥زنده بااااد محمد علیزاده♥♥♥

دوشنبه 22 تیر 1394 - 13:57

درود بر دکتر روحانی عزیز . چه حرفهای خوبی . آدم امیدوار میشود . ای کاش مجموعه های زیر دست ایشان اندکی به حرفهای رییس جمهور توجه کنند و فقط به نفع خودشان تلقی نکنند . موسیقی دوران سختی را بدلیل بی تدبیری و نفوذ خانه موسیقی در انتخاب مدیر موسیقی کشور داشت ...

دوشنبه 22 تیر 1394 - 22:55

امان از خانه موسيقي كه جريان ساز حاشيه هاي موسيقي شده ودر همه چيز دخالت و إظهار نظر ميكنه ، اقاي نوربخش از حسن نيت دكتر روحاني استفاده ميكنه بنفع عده محدود و معدود حلقه خانه موسيقي !!! مدير موسيقي ميزارن و بر ميدارن و پاي جناب وزير را وسط ميكشن ! لطفا بزاريد سيستم خودش عقلايي تصميم بگيره و افراد اصلح رو شناسايي و بكار بگيره . شايعه شده نوربخش دلش ميخواد مدير كل موسيقي بشه ...!؟!؟!؟. واويلا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا .

سه شنبه 23 تیر 1394 - 12:53

خدا نکنه . اوضاع از اینی که هست قمر در عقرب تر میشه ...نوربخش فقط بدرد معلمی و گاهی اوقات خوانندگی میخوره ...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برخی‌ها گفتند که ارکستر ملی و سمفونیک نباید باشد، اما ما آن را سامان داديم | موسیقی ما