برنامه یاد بعضی نفرات
 
به کارگردانی «هادی قضات» و مدیریت هنری «علی رهبری»
اپرای اشك‌ها و لبخندها بار دیگر اجرا می‌شود
موسیقی ما - «هادی قضات» (رهبر آنسامبل اپرای تهران و كارگردان) اپرای «اشك‌ها و لبخندها» را بار دیگر روی صحنه خواهد برد و این در حالی است كه «علی رهبری» (رهبر اركستر سمفونیك تهران) به عنوان مدیر هنری این پروژه فعالیت خواهد كرد؛ علاوه بر آن نوازندگان اركستر سمفونیك، قطعات اپرا را خواهند نواخت و «بردیا كیارس» (مایستر این اركستر) نیز رهبری این اپرا را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش «موسیقی ما»، «قضات» البته آنچه روی صحنه می‌رود را بیشتر «تئاتر موزیكال» می‌داند تا «اپرا». اپرای «اشك‌ها و لبخندها» بر اساس فیلم كلاسیكی با نام «آوای موسیقی» به کارگردانی رابرت وایز كه در ایران با نام «اشك‌ها و لبخندها» معروف شد، ساخته شده است. این فیلم روایت‌گر داستان خانواده «فون‌تراپ» ساکن سالزبورگ است. پدر خانواده 12 سال قبل همسرش را از دست داده و آموزگاران متعددی برای تربیت فرزندانش به منزل او می‌آیند؛ اما همه به ستوه آمده و خانه را پس از مدت کوتاهی ترک می‌کنند. اما با آمدن راهبه‌ای که در نهایت معلم فرزندان فون‌تراپ می‌شود، خانواده سر و سامان پیدا می‌کند.

در این اپرا كه پیش از این نیز اجرا و با استقبال شدید مخاطبان روبه‌رو شده بود، بین قطعات آوازی، دیالوگ‌هایی وجود دارد و از سیستم مغناطیسی برای تقویت صدای خواننده‌ها استفاده خواهد شد. در این اپرا علاوه بر نوازندگان سازهای زهی، یك پیانو نیز حضور خواهد داشت.

«قضات» پیش از این در نظر داشت برای اجرای این قطعه از بازیگران حرفه‌ای تئاتر بهره بگیرد كه به خاطر آشنا نبودن آنها با موسیقی، از خوانندگانی بهره برد كه با مشاوره‌هایی تلاش كردند تا بازی خود را تقویت كنند. او كارگردانی متفاوت و در عین حال آوانگاردی از این اثر ارائه داده بود. حالا اما قرار است خوانندگان اثر تغییر كنند؛ هرچند می‌توان حدس زد بخش زیادی از آنها از اعضای آنسامبل اپرای تهران باشند.

«اشك‌ها و لبخندها» پاییز امسال روی صحنه خواهد رفت و بعد از آن بلافاصله اپرای «هانسل و گرتل» اجرا می‌شود. «هانسل و گرتل» قصه‌ای با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر به نام‌های هانسل و گرتل است که شبی در جنگل رها می‌شوند. آن دو به خانه‌ای که از کیک و شکلات ساخته شده، می‌رسند و یک جادوگر آدم‌خوار آنها را در خانه زندانی می‌کند.

اپرای «هانسل و گرتل» از این داستان اقتباس شده که اثر آهنگساز آلمانی اینگلبرت هامپردینک است که آن را در سال 1893 ساخته است. اینگلبرت دستیار «واگنرم آهنگساز بزرگ آلمانی بود. اولین بار این اپرا را ریچارد اشتراوس رهبری کرده است. ویژگی شاخص لیبرتوی آلمانی این اپرا، واژه‌آرایی دقیق و زیبا و التزام به قافیه و ردیف در آن است.

بعد از آن، اپرای «جان اسکیکی» روی صحنه خواهد رفت كه تا تیرماه ادامه خواهد داشت. این سه اپرا به صورت رپرتوار اجرا خواهند شد و بنابراین نوازندگانی ثابت در آن حضور خواهند داشت. این اپرا داستان مرگ پیرمردی از یک خانواده اشرافی به نام «بووزو دوناتی» است که در شهر شایعه شده همه اموال خود را به خیریه بخشیده است. جست‌وجو برای یافتن وصیت‌نامه از سوی اقوام آغاز می‌شود و داستان ادامه می‌یابد. وصیت‌نامه پیدا می‌شود و مهر تأیید به شایعه می‌خورد. همه از «سیمونه» پیر کمک می‌خواهند، اما «رینوچو» راه‌حل این مشکل را در دستان «جان اسکیکی» می‌داند. در این میان «عمه زیتا» با قاطعیت مخالفت می‌کند، اما «رینوچو»، «جان اسکیکی» را به خانه می‌آورد و جان اسکیکی به ظاهر شروع به حل مشکل این خانواده می‌کند.

با وجود حضور خوانندگان زن در این اپرا، سعی شده تا قطعاتی كه آنها به اجرا در می‌آورند، به صورت همخوانی اجرا شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تیر 1394 - 11:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اپرای اشك‌ها و لبخندها بار دیگر اجرا می‌شود | موسیقی ما