برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از انتشار تیتراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد؛
کارن همایونفر: «کاوه آفاق» من را غافلگیر کرد...
موسیقی ما – در روزهای گذشته تیتراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در فضای مجازی منتشر شده است و رسانه های مختلف درباره این اثر اظهار نظرهای متفاوتی را داشته‌اند.به گزارش «موسیقی ما»، تیراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» در فضای مجازی منتشر شد و علیرغم پخش نامناسب‌ در سایت‌های مختلف، توانست مورد توجه بسیاری از دوستداران موسیقی قرار بگیرد.همکاری «کاوه آفاق» به عنوان خواننده و «کارن همایونفر» به عنوان آهنگساز این قطعه، توانسته به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و همین استقبال باعث شد سراغ «کارن همایونفر» برویم و درباره این اثر و فعالیت های جدیدش با او گپ بزنیم.
 
  • * شما اصولا موزیسین سخت گیری هستید و در انتخاب‌هایتان وسواس زیادی دارید. بخاطر همین، شاید بهتر باشد درابتدای صحبت‌هایتان درباره چگونگی شکل گیری همکاری شما با پروژه فیلم سینمایی «رخ دیوانه» صحبت کنید.
من بعد از همکاری در فیلم «زادبوم» با آقای داوودی که اکثر سیمرغ های جشنواره فیلم فجر از جمله سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد، در اثر جدید هم تصمیم گرفتیم که با هم دوباره کار کنیم. وقفه‌ای هم که در این مقطع در فیلم‌سازی ایشان اتفاق افتاده بود کمی بیش از اندازه شده بود و فضای فیلم هم حال و هوای خاص و به روزی بود که طبیعتا موسیقی به روزی را می‌طلبید. خوشبختانه موسیقی متن این فیلم بسیار موفق شد و هم کاندیدای سیمرغ بود و هم مردم خیلی استقبال کردند. اما برای تیتراژ آخر کار به پیشنهاد آقای داوودی قرار بود یک کار تازه انجام شود که خودمان هم واقعا در آن وارد نبودیم. یعنی خودمان هم در حال تفکر روی تیتراژ آخر فیلم بودیم و قرار بود شعری از خیام را با موسیقی جوان پسند تر کار کنیم. کاوه آفاق را هم ایشان به ما معرفی کردند.
 
  • * پس «کاوه آفاق» پیشنهاد آقای ابوالحسن داوودی بود؟
من از مدت‌ها قبل از طریق آقای مهدی میرزاباقریان کاوه آفاق را می شناختم ولی آن طور که باید و شاید کارهایش را دنبال نکرده بودم و کارهای کمی از او شنیده بودم. ولی وقتی با هم کار کردیم متوجه قابلیت‌ها و استعدادش شدم و راستش را بخواهید غافلگیر شدم.
 
  • * در همه این سالها کمتر پیش آمده که «کارن همایونفر» تا این حد صریح درباره کسی اظهار نظر کند.
واقعیت را باید گفت. چون به هر حال من تجربه‌هایی پیش از این با خواننده‌هایی در فضاهای کاوه آفاق داشتم که البته نمی‌توان آنها را راک نامید. قطعا این آثار نوعی پاپ – راک محسوب می شوند و اصولا ما هرگز راک اورجینال و واقعی در ایران نداریم. اما برای من یک چیز کاوه بسیار جذاب بود. اولا کاوه جزو معدود کسانی‌ست که کوک می‌خواند. دوما کاری را که می‌کند، خیلی خوب بلد است. فاصله‌ای که من با همکارم این اثر را تنظیم کردیم و بعد کاوه را آوردیم و اثر را خواند، شاید کمتر از یکی دو ساعت بود. من خودم به قدری ذوق زده شده بودم که دیگر قرار نیست مثل خواننده‌های دیگری که با آنها کار کرده‌ام، مجبور باشم کوک‌شان کنم! دیگر قرار نیستیم چندین و چند بار وکال را ضبط کنیم تا آن محصول نهایی که مدنظر مان است اتفاق بیفتد و ضبط شود. خوشبختانه صدای کاوه آفاق در بخش هایی از این اثر آنچنان درخشان و درست بود که کار من را خیلی راحت کرد.
 
  • * یعنی تا این حد؟
چرا باید دروغ بگویم و پز الکی بدهم؟ کاوه آفاق واقعا من را غافلگیر کرد. یک بخش هایی از صدای کاوه در این اثر، واقعا درخشان است. بقیه بخش‌هایی هم از نبوغ و هنر این خواننده را در آثار دیگری که قرار است با هم همکاری کنیم قطعا به گوش همه خواهم رساند. کاوه آفاق می تواند یک شمایلی باشد برای این نوع موسیقی پاپ – راک جدی، که قطعا طرفداران خاص خودش را داشته و دارد. اخلاق و رفتار حرفه ای و نوع برخورد حرفه ای کاوه در کار هم برای من تحسین برانگیز بود. از همه مهم‌تر اینکه در استودیو فکر می کنم در عرض بیست دقیقه این قطعه را خواند. با اینکه بسیار قطعه سختی است ولی من با چشم های خودم دیدم که این خواننده چقدر پر انرژی و پر از پتانسیل کار کردن است. او واقعا خستگی تمام کارهای قبلی را از تن من در کرد.
 
  • * در بخشی از صحبت هایتان اشاره کردید که اصولا در موسیقی ایران هرگز «راک» واقعی وجود نداشته و نیست. چرا به هنرمندانی که در ایران در قالب این ژانر فعالیت می کنند، هرگز نمی توان لقب یک «راکر» تمام عیار داد؟ مثلا خاندان یغمایی یا «رضا یزدانی» که اتفاقا در آلبوم «خاطرات مبهم» با خود شما همکاری کرده.
من سالها پیش با کاوه یغمایی کار کرده ام و کاوه هم به هر حال در زمانی که از ایران دور بود نشان داد که این نوع موسیقی را خیلی خوب بلد است. ولی تعریف موسیقی راک و ستاره راک فقط مختص به این ترکیبی که ما استفاده می کنیم، نیست. شکل لباس پوشیدن و فرم روی استیج رفتن و اقبال عمومی و خیلی از پارامترهای دیگر باعث می شود که ما راک به معنی واقعی نداشته باشیم. ما اصلا میزانسن‌ راک را در شرایط کنونی نداریم. یعنی حتی شکل مخاطبش را نداریم چون موسیقی ای نیست که به ما تعلق داشته باشد. ما با شکل و فرهنگ خودمان مفهومی را به نام «راک ایرانی» تعریف کرده‌ایم که با معنی واقعی آن فرسنگ‌ها فاصله دارد. ما یک جور شبیه سازی داریم و نوعی تلفیق، و آن راک واقعی را من تا به حال در ایران نشنیده ام. حتی همین آلبومی هم که شما در سوال‌تان به آن اشاره کردید اصلا آلبوم راک نیست و من در زمان انتشار آن هم تاکید کردم که این آلبوم راک نیست. درست است که دوست داشتند که این پسوند و پیشوند را به آن بدهند ولی من در همان زمان هم گفتم که این موسیقی اصلا راک نیست. آن آلبوم، موسیقی‌هایی بودند که من برای فیلم‌ها کار کرده بودم و آقای خواننده آنها را خواند و بعدها این مجوعه به صورت آلبوم تبدیل شد.
 
  • * به عنوان صحبت پایانی درباره فعالیت های جدیدتان صحبت کنید. آثار جدیدی که قرار است با آهنگسازی شما منتشر شوند.
در حوزه موسیقی فیلم منظورتان است یا...
 
  • * در تمام حوزه هایی که فعالیت دارید. چه آلبوم ها یا مجموعه هایی از شما در حال تهیه و تولید است؟
یک سالی هست که کار آلبوم «مهدی میرزاباقریان» را تمام کرده‌ام و یکی از قطعات این آلبوم را هم در «موسیقی ما» دیدم که خود شما منتشر کرده بودید. در این آلبوم سعی کرده‌ایم که یک موسیقی جدی ارائه کنیم که شنونده از شنیدن آن لذت ببرد و اشباع شود. لفظ «متفاوت» را عمدا استفاده نکردم چون «متفاوت» این روزها در حوزه موسیقی معانی دیگری پیدا کرده است. در این آلبوم قطعا مخاطب خیلی از موسیقی و محتوای آلبوم لذت خواهد برد. این آلبوم «آخرین تانگو» نام دارد که با ترانه های «یغما گلروئی» منتشر خواهد شد. صحبت‌های جدی‌ای هم با «کاوه آفاق» برای آثار جدیدش انجام داده‌ایم که به زودی امیدوارم به نتیجه برسیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
 
  • * در سایر شاخه‌ها هم آثاری قرار است از شما منتشر شود؟
بله قسمت دوم آلبوم «گلستان سعدی» با صدای «خسرو شکیبایی» به زودی به بازار خواهد آمد و چند موسیقی فیلم هم که کار کرده‌ام به زودی منتشر خواهد شد. به تازگی هم پروژه ای مشترک بین ایران و آمریکا را قبول کرده‌ام که فکر می‌کنم آن کار، کار پیشتازی باشد. چون از این قبیل همکاری‌ها را در کشور کمتر شاهد بوده‌ایم. چند پروژه بین المللی دیگر هم هست که هنوز به قطعیت نرسیده و به محض قطعی شدن حتما از طریق سایت شما اطلاع رسانی خواهم کرد. به هر حال من سایت «موسیقی ما» را هر روز مطالعه می کنم و اخبار را دنبال می کنم. برای شما و همه دست اندکاران این رسانه محترم احترام قائلم و امیدوارم این قطعه «رخ دیوانه» به شیوه‌ای بهتر و در خور شان‌تر انتشار پیدا کند و بیشتر به آن پرداخته شود.


قطعه رخ دیوانه را از تماشاخانه سایت موسیقی ما دانلود کنید
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 خرداد 1394 - 17:23

دیدگاه‌ها

یکشنبه 10 خرداد 1394 - 18:34

به امید این که مجوز آلبوم "شال" کاوه آفاق عزیز هر چه زودتر صادر بشه

یکشنبه 10 خرداد 1394 - 20:08

مشخصا منظور آقای همایونفر رضا یزدانی است که این روزها به خواننده ای تمام شده تبدیل شده اند. کاش یزدانی بیشتر قدر خود را میدانست و به این روز نمی افتاد

یکشنبه 10 خرداد 1394 - 23:47

مدنظ آقای همایون فر عزیز باشه که ما راک واقعی هم در ایران داریم مثل(خانواده یغمایی،فرشید اعرابی و فرشاد رمضانی)

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 05:54

خیلی کار زیبایی بود استاد
کاش با محسن چاوشی هم کار کنید....

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 10:56

کاوه افاق رو ما با اتاق ابی و بعد البوم استرس و خیلی از کارهای دیگه شناختیم.
صدای بی نظیر و سبک منحصر بفرد و دغدغه های اجتماعی کاوه در اهنگهاش نشون از متفاوت ترین هنرمند این سال ها داشته که به لطف اقایان پشت درهای ارشاد مونده.

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 13:27

مشخصا آقای همایونفر از همکاری با رضا یزدانی پشیمان است. این ماجرا را بارها در گفتگوهایشان گفته اند

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 14:11

کاوه یک خواننده درجه یک هست که از خیلی از خواننده های حال حاضر موسیقی ایران بهتر از بهتره فقط امیدوارم قدر خودش رو بدونه....
توی این اوضاع افتضاح آلبوم های پاپ که یکی از یکی مسخره تر و تکراری تر هستن آلبوم کاوه میتونه یک مسیر نو و متفاوت باشه...
در مورد رضا یزدانی کاملا درست میگن آقای همایون فر ایشون راکر نیستن یک پاپ خون معمولی هستن که سعی در نشون دادن سبک راک دارن که به شدت نا موفق هستن ولی در ژانر پاپ خون هستن (حداکثر پاپ راک)...هر کس گیتار الکتریک میزنه کارش راک نیست....

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

اين الان تعريف بود يا نقد!!!

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

خود فیلم که عالی بود,اهنگ و تیتراژشم حرف نداشت

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

این مرد عالیه

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

عاشقشمممممم کاوه آ فاق رو ♥♥♥♥

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

کاوه آفاق کاش برگرده به روزای The Ways

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

چن وقته کار خوب نمیده

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

اما نوید روزای خوبی میده اگر با استاد همایونفر کار کنه

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

رخ دیوانه و تیتراژش محشره

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

رخ دیوانه اصلا راک نیست. کاوه آفاق از موقعی که رفته مجوز بگیره داره پاپ کار می کنه و اسمشو گذاشته راک

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

وااااى رخ دیوانه عااالى بود.

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 15:00

قضیه کاوه افاق چی بود با گروه اناتاما؟؟؟؟؟؟؟

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 16:25

این مصاحبه مربوط میشه به فروردین 1392 که تو خبر آنلاین انجام شده بود؛ببینید که توصیف استاد ار رضا یزدانی چقدر ستایش آمیزه اما توی مصاحبه اخیرشون "آقای خاننده" خطابش میکنن:
"صدای رضا یزدانی یک تشخص خاص دارد. این را چگونه در کار لحاظ کردید؟
همایون فر: قدرت صدای رضا و تکنیک و شعوری که پشت آن نهفته، بی‌نظیر است. برای همین من ملودی، آهنگ و رنگ آمیزی ساز‌ها را با آن هماهنگ می‌سازم.
همایون فر: رضا برای خواندن هر ترانه، مثل یک بازیگر زحمت می‌کشد. او به جای نقش، کلام را از صافی خودش می‌گذراند و هویتی دوباره به آن می‌بخشد.
همایون فر: رضا به اشیاء هویت می‌دهد."

دوشنبه 11 خرداد 1394 - 22:10

از آقای همایونفر ناراحتم..........
در صفحات اجتماعی نظیر اینستاگرام دست به انتشار نوشته هایی میزنن مثلا درخصوص ادبیات یا جامعه شناسی!!! که واقعا باید قبول کرد تخصص میخواد نه صرفا عشق و علاقمندی. به یکی از مطالبشون ایرادی گرفتم. با چنان سرعت و منطق بی منطقی من رو بلاک کردند که فهمیدم درد میانمایگی در خیلی از به اصطلاح بزرگان فعلی ما شایعه........

به هرحال منبعد، هرجا بنشینم اگر صحبتی بشه، خواهم گفت: آهنگسازی خوب، انسانی خودشیفته!!!!!
شخصیتی متزلزل!! قطعا خودشون باعث شدند.......
(برای تمام شخصیتهای مشهور جاریه، که هر حرفی و حرکتی نباید از شما سر بزنه!! خودتون رو مضحکه می کنید نه دیگری رو....)

سه شنبه 12 خرداد 1394 - 11:00

کارای د ویز کجا این کجا ؟؟؟
اهنگسازیشم که ...
چی بگم ؟ :|

چهارشنبه 13 خرداد 1394 - 05:35
ایمان

اصلا کارن همایونفر رو میشناسی ؟؟؟؟؟

220.174.15.83
سه شنبه 12 خرداد 1394 - 21:28

عالی یود...کاوه آفاق فوق العاده است...مطمئنم یه زمانی جز بهترین های راک ایران خواهد شد...البته کار کردن با کارن همایونفر خیلی به کسی که راک کار می کنه کمکی نخواهد کرد...

جمعه 15 خرداد 1394 - 17:05

شایعه درست نکنید کارن همایونفر هیچ چی بدی در مورد رضا نگفته.در ضمن آدم باید خیلی کوته فکر باشه که به آلبومی مثل خاطرات مبهم بگه راک!خوب معلومه راک نیست!هیچ کس نگفت این آلبوم راکه!حتی خود رضا یزدانی هم گفت راک نیست.

پنجشنبه 9 مهر 1394 - 08:00

کاوه آفاق فقط تا زمانی کاوه آفاق بود توی گروه the ways بعد جدایی کارش رو تموم شده بدونین

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کارن همایونفر: «کاوه آفاق» من را غافلگیر کرد... | موسیقی ما