برنامه یاد بعضی نفرات
 
بهزاد عبدی موسیقی یک موسیقی فیلم و یک موسیقی سریال می‌سازد
بهزاد عبدی: برای موسیقی فیلم بايد فضاى ذهنى آهنگساز و كارگردان به هم نزدیک باشد
موسیقی ما -  بهزاد عبدی – آهنگساز- این روزها مشغول ساختِ موسیقی برای انیمشین «افسانه‌ی ماردوش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده و همچنین سریالِ «تعبیر وارونه‌ی یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی است. او که در این سال‌ها؛ علاوه بر‌ آثارِ موسیقایی‌ معمول، در زمینه‌ی ساخت موسیقی فیلم فعالیتِ بسیاری دارد؛ موسیقی افسانه‌ی ماردوش را با همراهی اركستر سمفنيك اوكراين ضبط کرده است؛ خودش در این باره می‌گوید:« من در حال حاضر حدود هشت سالى مى‌شود كه آثارم را با اركستر ناسيونال اوكراين و راديو كمپانى ضبط مى‌كنم. در واقع به دلیل حجمِ بالایِ موسيقى فيلم «افسانه ماردوش» ترجيح من اين بوده و هست كه ضبط به صورت آنسامبل انجام شود و از مالتى تراك تا حد امكان پرهيز مى‌كنم.»

او همچنین اپرای مولانا و عاشورا به کارگردانی «بهروز غریب‌پور» را نیز آهنگسازی کرده است. او بیشتر در اوکراین زندگی می‌کند و در این سال‌ها با «ارکستر فیلارمونیک کی‌یف» و «ارکستر رادیو کمپانی اوکراین» همکاری‌های زیادی داشته است.

او در پاسخ به این سوال که در این سال‌ها، چرا بسياري از آهنگسازان ترجيح دادند آثار خود را در خارج از كشور ضبط كنند، می‌گوید:«امكانات ضبط به صورت آنسامبل مخصوصا اركستر سمفونيك در ايران پايين است و به همین خاطر است كه آهنگسازان تصميم مى‌گيرند آثار اركسترال خود را در خارج از كشور ضبط كنند. البته عده اى هم مشتاق ضبط با اركستر نامدار مثل ناسيونال اوكراين كه قدمتى يكصد ساله با آثار درخشانى انتشار بافته دارند، هستند و اين يك تصميم شخصى است.» او البته توضیح می‌دهد:«هم‌اکنون اركستر سمفونیک تهران با حضور «علی رهبری»، ارکستر بسيار خوبی است و اميدوارم كه در مدت زمان کوتاهی به انسجام قابل قبول برسد و شاهد اجراها و ضبط هاى درخشان توسط اركستر سمفونيك باشيم.»

او همچنین درباره‌ی ساخت موسیقی برای فیلم «تعبیر وارونه‌ی یک رویا» نیز توضیح می‌دهد:« این سریال ژانرى پليسى دارد و ساخت موسيقى‌اش به من سپرده شده است. فضاى موسيقى از لحاظ سازبندى اركستر سمفونيك است و از لحاظ محتوا به آثار دهه ى ٧٠ يا ٨٠ هاليوود نزديك است.»

اما آیا آهنگسازي در فيلم با موضوعي مشخص و همچنين آهنگسازي‌ معمول تفاوتی وجود دارد؟ بهزاد عبدی در این باره می‌گوید:« وقتى براى يك فيلم موسيقى مى نويسىد، بايد فضاى ذهنى آهنگساز و كارگردان به هم نزديك باشند تا محصول قابل قبولى ارائه شود؛ ولى در آثار غير فيلم طبيعى است كه دامنه ذهنى محدود نيست و فكر مى‌تواند آزادانه تر به خلق بپردازد. تحليل كسى در موسيقى دخيل نيست.»

او تاکنون توانسته سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از سی وسومین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «مزار شریف» بگیرد. از جمله آثار او می‌توان به سوئیت سمفونی «آیندهٔ روشن»،چهار رستیاتیو برای ویلن، فلوت، سنتور، وینسل و ارکستر،پوئم سمفونی «وقتی خداوند تو را می‌خواند»،اپرای عاشورا،اپرای مولوی، اپرای حافظ،قطعه مرد و میدان، سرود رسمی فدراسیون فوتبال در جام جهانی ۲۰۰۶،آلبوم ملاصدرا و همچنین قطعه «پهلوان»، برنده جایزه بهترین موسیقی مسابقه ورزش و آواز از آکادمی ملی المپیک در سال ۱۳۸۸اشاره کرد.
 
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 11 اردیبهشت 1394 - 00:46

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهزاد عبدی: برای موسیقی فیلم بايد فضاى ذهنى آهنگساز و كارگردان به هم نزدیک باشد | موسیقی ما