برنامه یاد بعضی نفرات
 
علیرغم اجرای بدون مشکل گروه «خُنیا» در دوره‌های قبلی
چرا پری ملکی در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه نرفت؟
موسیقی ما - همان اولین روزِ برگزاریِ جشنواره‌ی موسیقی، همان روزی که وزیرِ فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای چندمین بار تأکید می‌کرد که در وزارتخانه‌ی تحتِ امرش، هیچ مجوزی برای همخوانی داده نشده، کنسرت گروهِ موسیقی «خُنیا» در حالی برگزار شد که «پری ملکی» -سرپرستِ گروه- این اجازه را نیافت که روی صحنه حضور پیدا کند و برای  اولین بار از جایگاهِ تماشاچیان برنامه را دید.

«پری ملکی»‌ همچنین یک‌شنبه شب نیز در کرج برنامه داشت که بارِ دیگر با همین مشکل مواجه شد. او درباره‌ی دلایلِ این ماجرا فعلاً چیزی نمی‌گوید، اما امیدوار است که برنامه‌ای که قرار است پنجم و ششم اسفندماه در تالارِ رودکی برگزار کند، با مشکل مواجه نشده و او بتواند بارِ دیگر در کنار اعضای گروهش روی صحنه برود. مثلِ تمامِ این سال‌ها که سرپرستی گروهِ موسیقی «خنیا» را برعهده داشته و همیشه به عنوان همخوان کنسرت‌های متعددی با این گروه برگزار کرده است.

در این میان البته مسئولانِ جشنواره‌ی موسیقی فجر ترجیح می‌دهند، اظهارِ نظری نکنند. «علی ترابی» -رییس انجمن موسیقی و دبیرِ اجرایی جشنواره‌ی موسیقی فجر- می‌گوید که نمی‌خواهد در این باره اظهارِ نظری کند. او البته گویا این روزها، به اندازه‌ای درگیرِ کارهای ریز و درشتِ برگزاری جشنواره است که فرصتی برای پاسخ‌گویی به اهالیِ رسانه ندارد؛ حتی مسأله‌ای مهم چون روی صحنه نرفتنِ خواننده‌ای پیشکسوت که در جشنواره‌ی تحتِ‌نظر او نتوانسته است روی صحنه برود.

این در حالی است که از مدیری چون او -که در سال‌‌های مدیریت خود بر انجمنِ موسیقی، کارنامه‌ی قابلِ قبولی بر جای گذاشته- انتظار می‌رفت پیش از هر کسِ دیگری در این باره اظهارِ نظر کرده و دلایلِ ماجرا را شرح دهد. به هر روی در اجرای «گروه خنیا» سرپست و همخوان گروه حضور نداشت و جالب این‌جاست که در تمام سال‌های گذشته «خنیا» یا همین ترکیب موسیقی‌اش را اجرا کرده و هیچ مشکلی هم پیش نیامده! در این میان اما مهم مخاطبینی بودند که به قصد دیدن برنامه‌ای با ترکیب کامل «خنیا» بلیت جشنواره را خریداری کرده و با دلخوری از سالن خارج شدند.

گروه «خنیا» از سال 73 با هدف اجرای کنسرت برای بانوان کار خود را آغاز کرد؛ اما پس از مدتی با اضافه کردن خواننده‌ی مَرد و تغییر تکخوانی به همخوانی، اجراهای این گروه شکل عمومی پیدا کرد و حالا درست بعد از 20 سال، با چنین مشکلی مواجه شده است.  

ماجرای همخوانیِ زنان، این روزها ابعادِ گسترده‌ای به خود گرفته است؛ در شرایطی که زنان، سال‌ها بنا به قوانینِ موجود تک‌خوانی نمی‌کردند، حالا امکانِ همخوانی و حتی نوازندگی روی صحنه را هم ندارند. ماجرا از چندی قبل آغاز شد،‌ از همان زمان که اعلام کردند فلان خواننده‌ی زن، ‌مقابلِ وزیرِ ارشاد تک‌خوانی کرده است؛ مسأله‌ای که با واکنشِ سریع وزارتِ‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

اما این رشته‌ای بود که سرِ درازش تا همین اواخر هم ادامه پیدا کرد، برایِ آلبومی همخوانی جنجال کردند و حاشیه همچنان ادامه داشت تا به جشنواره‌ی موسیقی فجر هم رسید. برای همین هم بود که علی جنتی ترجیح داد تا پیش از هر چیزی که به جشنواره و موسیقی مربوط است، درباره‌ی این اتفاق سخن بگوید: «مسایلی که مرتبط با تکخوانی خانم‌ها مطرح شده، پایه و اساسی ندارد. ما تا به حال به هیچ آلبومی که تکخوانی زن در آن وجود داشته باشد مجوز نداده‌ایم و هرچه بوده همخوانی خانم‌ها و آقایان بوده است.  برخی از مراجع محترم تقلید بر اساس گزارش‌های نادرستی که به آنها داده شده بود، اعتراضاتی به این ماجرا داشتند که البته دغدغه‌ها و نگرانی‌های این مراجع محترم را که عمدتاً برخاسته از انگیزه‌های دینی است، درک می‌کنم و به سخنان آنها احترام می‌گذاریم اما من صریحاً می‌گویم که ما برای انتشار هیچ آلبومی که تک‌خوانی زن داشته باشد مجوز نداده‌ایم و هرچه تاکنون در این زمینه منتشر شده همخوانی بوده. لذا باید به این نکته توجه شود که احیاناً در بعضی از موارد خبرهای جعلی و دروغین منتشر نشود.»

گروه همخوانی و همنوازی «خنیا» 5 و 6 اسفندماه در تالار رودکی روی صحنه می‌رود و کنسرت «زمان که می‌گذرد» را که شهریورماه امسال برگزار شد، تکرار خواهد کرد. پری ملکی درباره‌ی این برنامه می‌گوید: «این برنامه در دو قسمت و در دستگاه شور، آواز دشتی و آواز بیات‌ترک اجرا خواهد شد. تعدادی تصنیف قدیمی از ساخته‌های استادان موسیقی ایرانی به همراه چند قطعه‌ی سازی از ساخته‌های جلال امیرپورسعید، این برنامه را تشکیل می‌دهند. تصنیف‌ها از ساخته‌های استادان مجید وفادار، حبیب‌الله بدیعی، همایون خرم، پرویز یاحقی، مرتضی محجوبی و مرتضی نی‌داوود است که با ترانه‌های رحیم معینی‌کرمانشاهی، بیژن ترقی‌، اسماعیل نواب‌صفا، پژمان بختیاری، عبدالله الفت و شهرآشوب اصفهانی همراه می‌شود.»

ملکی از آوا ایوبی (عود)، بامداد ملکی (تنبک)، مرضیه رحیم‌زاده (سنتور)، سهیل مخبری (کمانچه)، فاروق کسمایی، نیکی شیرپیشه (خواننده) و جلال امیرپورسعید (تار) به‌عنوان اعضای گروه «خنیا» یاد کرد که در کنسرت شهریور به صحنه رفته بودند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1393 - 16:56

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 27 بهمن 1393 - 18:39

بحث خوندن بانوان داره به ی مسئله مهم تبدیل میشه

دوشنبه 27 بهمن 1393 - 23:41

خوبه حالا شاید درس عبرتی بشه برای خانم ملکی. ایشان دیگر بانوان هنرمند رو متهم به قانون شکنی کرده بودند و گفته بودند که من هم در این همه سال میتوانستم کلیپ بسازم و در کلیپ ها بخوانم.
خانم ملکی اگر همسال شما که پیشکسوت تر هستیدقبلا جلو اینگونه مسائل ایستادگی کرده بودید امروز نه خودتان و نه نسل جدید با این مشکلات عجیب و به دور از منطق دست به گریبان نبودند
براستی که از ماست که بر ماست...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چرا پری ملکی در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه نرفت؟ | موسیقی ما