برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگوی «موسیقی ما» با بازیگر «سنتوری» و نوازنده ویولن «آریان»
سیامک خواهانی: حضورم در «سنتوری 2» قطعی نیست
موسیقی ما - نام «سیامک خواهانی» از آلبوم دوم گروه «آریان» بیشتر سر زبان‌ها افتاد. سولوی پُرانرژی او در قطعه «پرواز» هنوز هم در ذهن مخاطبان باقی مانده و از‌‌ همان زمان و کنسرت‌های آن گروه توانست طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. از سوی دیگر بازی در فیلم «سنتوری» اثر «داریوش مهرجویی» به قوت گرفتن این پیشبینی دامن زد که خواهانی هم مانند «محمدرضا گلزار» به دنیای سینما می‌رود و از آریان جدا می‌شود.

یکی دیگر از اتفاقات جنجالی کارنامه «خواهانی» حضور در ارکستر «بنیامین بهادری» بود. او در کنسرت ۲۴ مرداد این خواننده به عنوان نوازنده جدید ارکستر معرفی شد و حتی گروه «بنیامین موزیک» را در اجرای ۱۳ شهریور هم همراهی کرد. اما جدایی بی‌سر و صدا از ارکستر «بنیامین» باعث شد تا باز هم بازار شایعات داغ شود.

گمانهزنی درباره حضور این آهنگساز و نوازنده در قسمت دوم فیلم سینمایی «سنتوری» هم به تازگی در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود. در این روزهای پرشایعه سراغ «سیامک خواهانی» رفتیم تا ببینیم کدامیک از این حرف‌ها صحت دارد. البته در جریان جزئیات اولین آلبوم مستقلش هم قرار گرفتیم که به زودی منتشر می‌شود. این گفتگو را تا پایان بخوانید:
 
***

* از آلبوم شخصی خودتان برای ما بگویید که در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
ضبط نهایی این آلبوم تمام شده و در مرحله ضبط کلیپ هستیم. از بین ۱۲ قطعه آلبوم قرار است که سه اثر به تصویر کشیده شود. چون موسیقی بی‌کلام است، تصاویر به صورت سینمایی ضبط می‌شود. کار مشکل است و در حد یک پروژه سینمایی کار می‌برد. کسانی که تصویربردار کلیپ هستند، بهتر می‌توانند منظور من را متوجه شوند. اسم آلبوم «فریاد آرامش» است و چهار قطعه آن را از دو سال قبل جایگزین و جابهجا کردیم و‌‌ همان آثار تبدیل به تصویر می‌شوند. این مجموعه در اسفند۹۳ یا نهایتاً اوایل فروردین سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

* گروه تولید آلبوم چه کسانی هستند؟
هنرمندان زیادی حضور داشتند ولی آقایان «پیمان جوان» و «علی اسماعیلی» با نوازندگی پیانو، «نینف امیرخاص» و «شهاب حسینی» در بخش تنظیم، «فیروز ویسانلو» و «آیدین نظمی» نوازندگان گیتار، آقایان «ناصر فرهودی» از استودیو پاپ و «امیر تفرشی» و «علی اسماعیلی» هم در میکس و مسترینگ، از جمله دوستانی هستند که در این آلبوم حضور داشتهاند. نوازندگی ویولن و ارکستراسیون زهی هم توسط خودم انجام شده است.

*فضای قطعات و آهنگسازی‌ها به چه صورت است و بیشتر به چه سبکی گرایش دارند؟
شاید برخی پس از شنیدن آثار فکر کنند که غمگین است ولی در آلبوم من فضای غمگین به هیچ وجه وجود ندارد. اصطلاحی که من برای تشریح فضای کار‌ها به کار می‌برم این است که کار‌ها، فکری هستند. یعنی شما را به فکر وادار می‌کند و تصویری را که دوست داشته باشید، می‌بینید. هر مخاطب نسبت به تصویری که از خود و زندگی دارد، می‌تواند قطعات «فریاد آرامش» را گوش کند. پشت هر کدام از آثار هم ساعت‌ها تفکر برای تولید وجود دارد. فضای شاد هم داریم ولی تمام هدف این بوده که آرامش را به مخاطب هدیه دهیم، به دلیل اینکه در زندگی امروز ما آرامش فراموش شده است.

* با این وجود می‌توانیم بگوییم کاری است که مخاطب خاص دارد؟
می‌خواستم سلیقه مخاطب امروز را تغییر دهم. چون خیلی وقت است به سمت آهنگ‌های غمگین و بی‌محتوا رفته‌اند. قصد داشتم که این سلیقه را در هر صورت به سمت انرژی و آرامش تغییر دهم. ممکن است اوایل انتشار آلبوم، این اثر در زمره آثار مخاطب خاص قلمداد شود ولی پس از گذشت زمان فکر می‌کنم که کاملاً عامهپسند باشد و همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مخصوصاً اگر کلیپ‌هایی را که ارائه می‌شود ببینند، راحت‌تر می‌توانند با کار‌ها ارتباط برقرار کنند.

* در کل این مجموعه به سراغ خواننده که نرفته‌اید؟
همه آثار بی‌کلام است ولی ساخت موسیقی به صورتی بوده که حرکت ویولن با این هدف انجام شده که جای کلام و خواننده را بگیرد. هدف ما این بود که مثل موسیقی فیلم، تصویرسازی شود. به عبارتی دیگر به جای خواننده، ویولن نقشآفرینی می‌کند.

* یکی از بخش‌های جالب آثار و اجراهای گروه «آریان» تکنیک‌های شما در سولونوازی بود. فکر می‌کنم محوریت اصلی این آلبوم هم به همین شکل باشد.
بله. سبک من اینگونه است و سولونواز هستم. مسلماً حرکت‌های خاص ویولن به صورت تکنیکال و ملودیک حسی و ساده در این آلبوم وجود دارد و شنیده می‌شود.

* پیشبینی شما در مورد میزان استقبال مخاطبان و موزیسین‌ها از این آلبوم چیست؟
تمام هدف من این بود که هر دو قشر موزیسین‌ها و مخاطبان را راضی نگه دارم. به دلیل اینکه هر دو طیف، هنر را دوست دارند اما سلیقه هم خیلی مهم است. سلیقه خودم را در این آلبوم تحمیل نکرده‌ام و سلایق تمامی اقشار جامعه را در نظر گرفته‌ام. البته راضی نگه داشتن قشر عامه و موزیسین بسیار سخت است ولی فکر می‌کنم این آلبوم در این موضوع موفق باشد. چون فکر کردیم که شاید قشر عامه جامعه نتواند با کار‌ها ارتباط برقرار کند، سعی کردیم آن‌ها را با مقوله تصویر با جزئیات آثار آشنا کنیم. امیدوارم که این اتفاق رخ دهد و پیشبینی خوبی برای آلبومم دارم.

* در کنسرت مردادماه «بنیامین بهادری» به عنوان عضو جدید گروه او معرفی شدید و با توجه به اینکه اعضای گروه آریان و بنیامین همیشه ارتباط خوبی با همدیگر داشتهاند، چرا این همکاری شما تداوم نداشت؟
بنیامین از دوستان خوب من است ولی من درگیر کار آلبوم خودم بودم و از لحاظ زمان و اجراهای متعدد ایشان در شهرهای مختلف، امکان همکاری مستمر را نداشتم. اکثر کارهای شخصی من در تهران بود و قرار بود که فقط در کنسرت‌های تهران در کنار بنیامین حضور داشته باشم. موسیقی بنیامین به صورت ریتمیک و هاوس و تکنو است و پس از مدتی متوجه شدیم که شاید اصلاً ویولن با آن همخوانی چندانی نداشته و آهنگ‌های او بدون ویولن هم‌‌ همان زیبایی را داشته باشد. در نتیجه من به کارهای شخصی خودم رسیدم و با او در ارتباط هستم و مشکل خاصی نداریم. به این نتیجه رسیدیم که شاید از لحاظ حرفه‌ای اتفاقات خاصی رخ دهد.

* بنیامین و اعضای گروه آریان همیشه به سختگیر بودن در انتخاب‌های موسیقی خود شهرت داشته‌اند. فکر کنم همین موضوع مانع همکاری شما شد.
(خنده) شاید هم اینطور باشد! من و بنیامین وسواس‌های خاصی داریم و اتفاقاً در موارد زیادی تفاهم فکری داشتیم و تعجب می‌کردیم که چطور دقیقاً مثل هم فکر می‌کنیم. ویولن ساز کششی است و در موارد زیادی به حس آثار کمک خواهد کرد ولی در قطعات ایشان چون بسیار ریتمیک است، می‌توان سازهای دیگر هم استفاده کرد. تداخل کاری هم باعث شد تا ببینیم که بدون ویولن شرایط به چه صورت می‌شود که خوشبختانه او اجراهای خوبی هم در این چند وقت داشت.

* آن زمان برخی از طرفداران بنیامین نتوانستند شما را به عنوان جایگزین زندهیاد «نیما وارسته» قبول کنند و حتی این نظر را داشتند که کسی نباید جای او در گروه ویولن بزند. آیا این موضوع هم در تصمیمی که گرفتید، نقش داشت؟
نه. من و «نیما وارسته» عزیز از دوستان قدیمی بودیم. حتی من «نیما» را به «آریان» معرفی کردم تا به جای من در کنسرت‌های خارج از کشور گروه حضور پیدا کند. از صمیم قلب وظیفه خودم می‌دانستم الان که او به رحمت خدا رفته به جایش ساز بزنم. «بنیامین» را هم از قبل می‌شناختم و پس از پیشنهاد او با کمال میل پذیرفتم و در دو کنسرت حضور داشتم. این موضوعی که شما گفتید، تأثیری نداشت. زیرا سبک‌های نوازندگی و سابقه ما کاملاً متفاوت است و مقایسه ما درست نیست.

* یکی دیگر از مباحث جنجالی پیرامون اسم «سیامک خواهانی» به تولید فیلم «سنتوری ۲» بازمی‌گردد. آیا در این فیلم هم بازی خواهید کرد؟
آقای «محمدرضا شریفینیا» فیلم «سنتوری ۱» را به من پیشنهاد دادند. قصد بازیگری نداشتم و زمانی که با عوامل تولید کار آشنا شدم، بازی در این اثر را پذیرفتم. اولین تجربه بازیگری من رقم خورد و پس از توقیف فیلم متأسفانه صحنه‌های زیادی از بازی من حذف شد. قسمت دوم سنتوری فعلاً در مرحله پیشتولید است و از جزئیات آن اطلاع خاصی ندارم و هنوز در مرحله انتخاب و پیشنهاد است. حضور من در قسمت دوم «سنتوری» هنوز قطعی نیست.

* به نسبت برخی از موزیسین‌ها که تجربه‌های ناموفقی در عرصه سینما دارند، بازی شما در سنتوری خوب بود ولی با این وجود چرا فعالیت سینمایی شما به‌‌ همان فیلم ختم شد؟
به دلیل اینکه با یک دست نمی‌توان یک وانت هندوانه را جابهجا کرد! زمانی که خط موسیقی را در زندگی انتخاب و دنبال می‌کنید، دیگر نمی‌توانید روی کارهای دیگر هم متمرکز شوید. رشته تحصیلی من دکترای دامپزشکی بود ولی حتی در آن بخش هم فرصت نمی‌کنم که فعالیتی داشته باشم. بدم نمی‌آید که بازیگری را ادامه دهم، ولی دوست دارم که با یک گروه حرفه‌ای همکاری کنم. زمانی که با آقای «داریوش مهرجویی»، سینما را آغاز می‌کنید، مسلماً انتخاب‌های بعدی شما سخت خواهد شد. وقتی تمامی اساتید به نام سینما نظیر آقای «جمشید مشایخی» یا «علی نصیریان» و «عزتالله انتظامی» با فیلم «گاو» کار سینمایی را شروع می‌کنند و در ادامه فعالیتشان هم این استاندارد را حفظ میکنند، مسلماً انتخاب بعدی من هم به عنوان کسی که این اساتید را می‌بیند، سخت می‌شود. اصلاً شاید در این حوزه کار نکنم، بهتر باشد! یا باید این هنر را کاملاً یاد بگیرم یا به عنوان یک تجربه خیلی خوب در پرونده زندگی خودم نگه دارم.

* زمانی که این فیلم را بازی کردید، شاید خیلیها فکر میکردند می‌توانستید «محمدرضا گلزارِ» جدید گروه آریان باشید. این نکته را هم باید در نظر گرفت که شما در جمع نوازنده‌های آریان از بقیه مشهور‌تر بودید. فکر می‌کنم به اندازه رضا گلزار جاهطلب نبودید که بازیگری را ادامه ندادید.
من یک سوالی از شما دارم. چرا اکثر بازیگر‌ها دوست دارند که به عنوان موزیسین یا خواننده هم فعالیت کنند؟

* چون دوست دارند شهرت بیشتر کسب کنند و کنجکاو هستند.
شهرت را که در مقوله بازیگری کسب کرده‌اند. علت اینکه در سینما فعالیت نکردم، این بود که کنجکاوی نداشتم. به دلیل اینکه کاملاً سینما را می‌شناسم. یا این کار را باید درست انجام دهم یا اگر انجام ندهم، خیلی بهتر است. اتفاقاً چون جاهطلب هستم این روند را دنبال می‌کنم. اگر اطلاعی نداشتم، ادامه می‌دادم و پس از چند سال متوجه می‌شدم که عجب کار اشتباهی کردهام.

* پس یعنی این فاصله زیاد به دلیل خواست خودتان مبنی بر قدم برداشتن حساب شده است؟
بله. صددرصد همینطور است. به دلیل اینکه فیلمنامه و عوامل تولید و کارگردان و بازیگران بسیار مهم هستند تا یک تیم خوب شکل بگیرد و اتفاقات خوبی را رقم بزند. فرض کنید کسی که در سینما یک سیمرغ کسب میکند، باید دقت کند که سال بعد یا این جایزه را تکرار کند یا در جمع نامزد‌ها قرار گیرد. اگر این اتفاق رخ ندهد، همه می‌گویند که کسب جایزه او یا برحسب شانس یا با پارتیبازی بوده. شما باید همیشه موفقیت را تکرار کنید. در هر شغل و زمینه کاری، تکرار موفقیت از یک بار به دست آوردن آن مهم‌تر است.

* در این سال‌ها پیشنهاد بازی برای فیلم‌های دیگر هم داشتید؟
برای بازی در سریال «کلاه پهلوی» پیشنهاد بازی داشتم که به دلیل مشغله فکری نپذیرفتم. قبل از آن هم برای فیلم «مسافری از هند» این پیشنهاد را داشتم.

* فقط اصرار دارید که فیلم‌های موسیقی-محور را انتخاب کنید؟
 نقش من در فیلم سنتوری هم به صورت اتفاقی موزیسین بود. شرایط دیگر برای من مهمتر است.

* یکی از انتقادات درباره سیامک خواهانی این است که پاسوز گروه آریان شده. یعنی سایر اعضا یا به خارج از کشور رفتند یا فعالیت‌های انفرادی خود را طی چند سال اخیر دنبال کردند اما شما نه با گروه خاصی ساز زدید و نه آثار انفرادی خود را منتشر کردید. نظر خودتان چیست؟
کاملاً این موضوع را تکذیب می‌کنم. به دلیل اینکه من تجربه کار گروهی را دارم، دیگر نیازی نیست که این تجربه را با یک درجه پایین‌تر تکرار کنم. طی بیش از پانزده سال همه کار‌ها را با گروه آریان انجام دادم و اینکه بخواهم مجدداً تجربه کار گروهی داشته باشم، اشتباه است. یا باید با‌‌ همان شکل قبل، کار جلو برود یا اگر متوقف شود بهتر است. دلیل اینکه کار انفرادی انجام ندادم این است که درگیر کارهای آریان بودم. آلبوم خودم نهایتاً تا سال ۹۴ منتشر می‌شود و خیلی سریع هم این کار را انجام دادم. به امید خدا کار منتشر می‌شود و مخاطبان خواهند دید که آنقدر هم پاسوز نشدیم.

* خبر جدیدی از آن آلبوم گروه که هنوز هم در دست انتشار است دارید؟
خودم امیدوارم و البته مطمئن هم نیستم ولی آخرین خبر این است که آلبوم تا قبل از نوروز ۹۴، با احتمال بیش از نود درصد، از سوی شرکت «ترانه شرقی» و آقای «محسن رجب‌پور» منتشر می‌شود. در صورت هرگونه تأخیر در این زمان، آقای رجب‌پور باید پاسخگو باشند. به ما هم گفته‌اند که تا قبل از عید چنین اتفاقی رخ خواهد داد. همه قطعات و طرح جلد آلبوم هم آماده است. به دلیل اینکه زمان زیادی گذشته، ما هم دیگر پیگیری نمیکنیم و کار‌ها را به آقای رجب‌پور واگذار کرده‌ایم.

* «علی پهلوان» شهریور امسال یک فایل صوتی منتشر کرد و گفت که پس از این آلبوم دیگر فعالیت‌های آریان متوقف می‌شود. اما سایر اعضای گروه واکنشی نسبت به این صحبت‌ها نشان ندادند. می‌خواهم بدانم نظر شما هم همین است؟ یعنی بعد از آلبوم پنجم پرونده آریان برای همیشه بسته می‌شود؟
پرونده آریان برای همیشه باز است. یک زمان جوان بودیم و انرژی داشتیم و کنار هم و داخل ایران همه کار‌ها را دنبال می‌کردیم. پس از اینکه بچه‌ها تشکیل خانواده دادند و برحسب شرایط زندگی به کشورهای مختلف رفتند، فاصله‌ها زیاد شد. چون روند اخذ مجوز و انتشار این آلبوم خیلی طول کشید، دیدیم که نمی‌توانیم معطل باشیم. به هر حال دو یا سه سال نمی‌توانیم برای یک آلبوم منتظر بمانیم. فعلاً خستهایم و می‌خواهیم استراحت کنیم ولی شاید بعداً دوباره آثار جدیدی را منتشر کنیم و کنسرتی را در داخل یا خارج کشور برگزار کنیم.

* با همین اعضا مجدداً فعالیت‌های گروه را از سر خواهید گرفت؟
مشکلی بین اعضا وجود ندارد و تنها مسأله این است که ما فعلاً از هم دور هستیم و به همدیگر دسترسی نداریم. در حال استراحت به سر میبریم و می‌خواهیم ببینیم تکلیف این آلبوم چه می‌شود و پس از آن تصمیم می‌گیرم که کار‌ها را به چه صورت دنبال کنیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1393 - 01:07

دیدگاه‌ها

سه شنبه 5 اسفند 1393 - 11:36

کار درستی میکنه که وارد عرصه سینما نمیشه. با این که چهرشم خوبه. معلومه که آدم عاقلیه
ساز آهنگ پرواز و واقعا زیبا زده و تا الان تو ذهن مردم مونده و بدون اون ساز آهنگ اینقدر هیت نمیشد
موفق باشه

سه شنبه 5 اسفند 1393 - 11:45

ما با ایشون و اریان خاطرات قشنگی داریم

سه شنبه 5 اسفند 1393 - 12:43

یادش بخیر. یه تفنگ پلاستیکی داشتم که تیکه تیکه شده بود. تیکه ها شو سر هم چسپوندم و قیافش یه جورایی مث ویالون شده بود. بعدش یه چوب دراز و نازک از توو حیاط پیدا کردم و اینجوریا بود که واسه خودم یه پا سیامک خواهانی شده بودم. اهنگای آریانو با ضبط (ازون قرازه هاش) پخش میکردم و صدا رو تا ته بلند میکردم. ویالون الکیم رو هم میگرفتم دستمو مثلا توو کنسرتم دارم ویالون میزنم. اوووووووووو، خیلی دوران باحالی بود.

سه شنبه 5 اسفند 1393 - 12:47

14 سال گذشته ولی هنوز هم آلبوم قصر خیال آقای خواهانی شنیدنی و دلنشینه آلبوم جدیدشون هم حتما عالی خواهد بود.
دوست داشتم همکاریشونو با بنیامین بهادری ادامه میدادن اما هرطور که صلاح دونستند.
آرزوی موفقیت برای پنجه طلایی آریان

چهارشنبه 6 اسفند 1393 - 10:57

از گفته ها اینطور استنباط کردم که این آلبوم کار بسیار نوین و تکی خواهد بود .. هرچند که آلبوم اول ایشان (قصر خیال) هم کار بسیار خوبی بود و هنوز کهنه نشده ... در ضمن فریاد آرامش دومین کار مستقل آقای خواهانی می باشد ..

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیامک خواهانی: حضورم در «سنتوری 2» قطعی نیست | موسیقی ما