برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده آلبوم «سلول شخصی» رضا یزدانی - یک
شنا برخلاف مسیر رودخانه

بابک ریاحی‌پور
[ آهنگساز و نوازنده ]

عقیده شخصی من در مورد «سلول شخصی» این است که آلبوم بسیار خوبی را از رضا یزدانی شاهدیم. اگرچه همیشه همه‌چیز می‌تواند بهتر باشد، اما از نظر هماهنگی و تناسب کارهای یک مجموعه، قطعات این آلبوم دارای یک روند ثابت و هماهنگ با هم هستند. اگر آلبوم را به طور کامل گوش دهیم، متوجه خواهیم شد که سلیقه انتخاب شعرها  تغییر کرده است. فکر و عقیده  «اندیشه فولادوند» در بخش کلام این مجموعه دیده می‌شود و شاید بتوان به نوعی شعرهای او را محور آلبوم دانست؛ ترانه‌هایی خاص و متفاوت با تصویرسازی‌های عالی و پُرمفهوم.

اگر روند آثار هنرمندان را یک مجموعه در نظر بگیریم و آن را بررسی کنیم، بعضی از آنها پس از چند سال موفقیت و حضور در مارکت هنری، به کارهای اولیه خود -که بدون فشار و استرس بازار تولید شده است- بازمی‌گردند؛ کارهایی که شاید بیشتر از هر چیز دیگری، نشان‌دهنده «خود واقعی» این هنرمندان باشد و چیزی که با آن شناخته شده‌اند. شاید بتوان گفت «رضا یزدانی» هم در این آلبوم دچار این بازگشت هنری شده است. البته رضا طرفدارهای خاص خودش را دارد. طرفدارهایی که سلیقه‌شان جدا از مخاطب عام است. آنها چنین آلبومی را از رضا انتظار دارند. شاید همین است که گاهی او را محدود می‌کند و مجبور است تا تغییرات را با احتیاط بیشتری ایجاد کند. برای همین سعی می کند تغییرات به نحوی باشد که به جای ریسک کاهش مخاطب خاص خودش، بر تعداد مخاطبان‌اش اضافه کند.
 
***

نقدهایی را که روی آلبوم‌ها انجام می‌شوند، عموماً می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ گاهی بعضی چند دقیقه از آلبومی را گوش می‌کنند و آن را نقد می‌کنند و برخی دیگر آلبوم را دقیق بررسی و آن را نقد می‌کنند. کسانی که می‌گویند رضا یزدانی در این آلبوم از موسیقی راک دور شده، شاید آلبوم را بیش از 2 دقیقه گوش نداده‌اند! این حرف، کاملاً بی‌اساس به نظر می‌رسد.

من برای خواننده‌هایی مثل رضا خوشحالم.  چون جریان مخالف حاکم بر موسیقی کشور (پاپ) را تقویت می‌کنند. البته رضا هم با کمی شانس و کمک خدا، علیرغم فضای حاکم بر موسیقی، امروز می‌خواند و موفق است. شخصیت هنری  او، حضورش در سینما، رسانه‌ها و ارتباط با هنرمندهای مهم کشور باعث شده که او امروز حضوری موفق داشته باشد.
 
***

از سویی فکر می‌کنم سلیقه مخاطب امروز موسیقی در کشور ما، تغییرات زیادی کرده است.  اگر ده سال پیش از کنار ماشین‌ها در خیابان می‌گذشتیم، موسیقی‌های به‌مراتب بهتری را می‌شنیدیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که خواننده‌ها و هنرمندان، به مرور زمان بر سلیقه موسیقی مردم تأثیر می‌گذارند. فعالیت هنرمندان و به‌ویژه  خواننده‌های مختلف، آینده موسیقی راک را خواهد ساخت. خوشحالم که رضا یزدانی فضای این نوع موسیقی را در کشور حفظ کرده و اینها جای تحسین دارد.  این فضا روی هنرمندان دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. تا جایی که این روزها در گروه «دیوار»، تصمیم به حضور یک خواننده گرفته‌ایم.
 
***

حالا که بحث موسیقی راک شد، بد نیست بگویم که این روزها از اتفاقات جدیدی در موسیقی کشور خبر می‌رسد؛ به‌ویژه آلبوم‌های متفاوتی که شاید به زودی منتشر شوند. «کاوه یغمایی» به ایران بازگشته و به‌طور جدی تصمیم به فعالیت هنری در داخل کشور دارد. فکر می‌کنم او بیش از هر خواننده‌ای لیاقت فعالیت هنری و اجرا در ایران را دارد. سال‌هاست که بازگشت هنری کاوه به موسیقی داخل کشور یکی از آرزوهای من است. امیدوارم این آرزو محقق شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 بهمن 1393 - 15:45

دیدگاه‌ها

یکشنبه 5 بهمن 1393 - 17:03

لطفا آلبوم هاي پاييز تنهايي . پاروي بي قايق و عشق يعني هم توسط موزيسين ها و كارشناس هاي خوب موسيقي مورد نقد قرار بگيرد تا سواد موسيقايي كاربران سايت موسيقي ما ارتقا پيدا كند . البته بايد به روابط منتقد بادست اندركاران آلبوم هاي مورد نقد هم توجه بشه. تا رفاقت ها بر نقد و نظرها تاثير سو نداشته باشد.

یکشنبه 5 بهمن 1393 - 21:05
Rasool Dezhpoor

ایشون درباره ی پاروی بی قایق هم نقد نوشته بودند...

5.238.214.131
یکشنبه 5 بهمن 1393 - 18:11

حیف نام کاوه یغمایی که در کنار اسم ایشون بیاد

ایشون راک کار نمیکنن
موسیقی و محتوا کاملا پاپه

از ده تا ملودی 6 تاش شبیه همه
من تا حالا یه نقد مستدل از بابک ریاحی پور ندیدم
و هیچوقت هم دلیل قانع کننده ای برای علاقه وافر ایشون به نقدکردن پیدا نکردم

موسیقی ما تایید

یکشنبه 5 بهمن 1393 - 22:57
محمد مستوفی

به نظر من شما جزو همون دسته افرادی هستید که فقط 2دقیقه گوش دادید. پس بهتر نظرات خنده دار ندید. حداقل در حال حاظر کسی مثل یزدانی نمیتونه راک کار کنه البته تو ایران. اونم با این اشعار خاص و پر محتوا. یعنی کسی تو ایران جرات نمیکنه به این سبک نزدیک بشه. چون متاسفانه خواننده ها بیشتر به فکر فروش آلبوم هستن. و بیشتر عامه پسند میخونن. به اصلاح خیلی عامیانه متاسفانه اکثرا شده "نیناشناش"
لطفا تایید کنید. ممنون.

31.59.46.155
دوشنبه 6 بهمن 1393 - 12:31
پوریا جلیلی

نگو که بیشتر از بابک ریاحی پور از راک سرت میشه که خندم میگیره.

84.241.41.22
یکشنبه 5 بهمن 1393 - 18:16

خیلی خوشحال شدم اقای ریاحی پور به عنوان یک نام شناخته شده در راک این اثر رو تایید کرد!دمتون گرم اقای ریاحی پور!!!

یکشنبه 5 بهمن 1393 - 20:12

ازنظر آهنگسازی ومتن آهنگاکه همنو ترانه هس خیلی قوی بوداین آلبوم اماازنظرتنظیم کمی ظعیف بود این آلبوم به رضایزدانیوطرفداراش تبریک میگم

یکشنبه 5 بهمن 1393 - 22:22

بی نظیر بود

همینو فقط میگم

سه شنبه 7 بهمن 1393 - 10:49

چرا زور میزنین الکی تعریف بی مورد کنین و به به و چه چه بزنین؟ چون مثلا سبکه خاصیه و پاپ نیس؟ آلبوم "پرنده بی پرنده" با این آلبوم تو یه سطحه؟ سطح شعری،محتواییشون یکیه؟ یا آلبوم "هیس" رضا!!! اندیشه فولادوند سبک و خونندگی رضا یزدانی رو به فنا داد با اون شعرای سطحی و الکی کلاسیکش. کافیه آهنگ "پله برقی" رو دو دفعه گوش کنی میفهمی این شاعره یا یغما!!!! خانم فولادوند شما همون بازیگری بیشتر تناسب داره با حال و هواتون تا شعر اونم تو این سطح.....

سه شنبه 7 بهمن 1393 - 12:17

رضا یزدانی حرف نداره

چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 00:19

این آلبومو حداقل 3 بار باید گوش داد تا بشه در موردش اظهار نظر کرد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شنا برخلاف مسیر رودخانه | موسیقی ما