برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گو با غلام علمشاهی مدیر شرکت فرهنگی-هنری آوای نکیسا:
موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است
موسیقی ما - شرکت فرهنگی-هنری آوای نکیسا از معدود شرکت‌هایی است که طی این سالها چندین چهره غیررسمی را حمایت کرده و به دنیای مجاز موسیقی کشور وارد کرده است. غلامعلی علمشاهی؛ مدیر این شرکت که تهیه کننده برخی از آلبومهای خوانندگان زیرزمینی بوده، هم اکنون بر این باور است که موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است. با او درباره این نوع موسیقی به گفت و گو نشسته ایم:
  • اینکه بسیاری از خوانندگان به زیرزمین می روند تا بتوانند در دنیای مجاز موفق تر عمل کنند به نظر شما کار قابل توجهی است؟
در واقع شاید چند سال پیش خوانندگان این کار را می کردند، موفق می شدند ولی امروزه دیگر چنین چیزی جواب نمی دهد. در گذشته خیلی از خوانندگان از طریق غیررسمی به دنیای موسیقی معرفی شدند که از این میان می توان به بنیامین بهادری، رضا صادقی، محسن چاوشی، محسن یگانه و ... اشاره کرد ولی الان به قدری رسانه های خبری ،سایتها و خبرگزاری ها زیاد شده اند که نمی توان گفت موسیقی زیرزمینی همچنان وجود دارد. من بر این باورم که دیگر دوره موسیقی زیرزمینی گذشته و در حال انقراض است و موسیقی ای به این نام وجود ندارد. هم اکنون شاید یکی دو خواننده زیرزمینی باشند مانند سیامک عباسی  وسینا حجازی که آنها نیز مجوز خود را گرفته و به زودی وارد دنیای مجاز موسیقی می شوند. چنین ترفندی دیگر کاربردی ندارد و نمی تواند برای استفاده کنندگانش توفیری داشته باشد. در سالهای قبل تر اگر خواننده ای به شکل زیرزمینی کار می کرد، می توانست در دنیای مجاز مطرح و شناخته شود اما دیگر نمی توان برای مطرح و موفق شدن دست به چنین کاری زد.
 
  • ولی هم اکنون خیلی ها این راه را در پیش گرفته و دارند از زیر زمین فعالیت روی زمین خود را آغاز می کنند.
شاید فکر می کنند می توانند موفق شوند در حالی که همانطور که گفتم دیگر نمی توان برآن تکیه کرد. این روزها کسانی می توانند موفق شوند که در موسیقی حرف برای گفتن داشته باشند. این عده هم صرفا با تقلید از خوانندگان زیرزمینی گذشته که توانستند موفق خود را از زیرزمین تثبیت کنند، دست به چنین اقدامی می زنند. اما شخصا به عنوان کسی که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند، مطمئن هستم که نمی توانند موفق شوند.
 
  • چرا این قدر مطمئن هستید؟
برای اینکه اگر دقت کرده باشید تمامی صداها تکراری اند و کم پیش می آید کسی خودش باشد و از کسی تقلید نکرده باشد. همچنین دیگر خیلی کم پیش می آید که یک کار زیرزمینی بگیرد و مخاطب جذب کند و خواننده اش معروف شود. این حربه دیگر کاربردی ندارد.

شرکت ها هم که از خوانندگان زیرزمینی استقبال می کنند. پس معلوم است که این خواننده ها می توانند درآمدزایی کرده وموفق شوند.

نمی توان گفت حتما چون خواننده زیرزمینی هستند ، شرکتها از آنها استقبال می کنند. مثلا شاید خود من دوست داشته باشم با یکی از خوانندگانی که هم اکنون در بازار موسیقی به شکل مجاز کار می کند، همکاری داشته باشم و چنین چیزی اصلا ربطی به مجاز و غیرمجاز بودن او ندارد.من برخی از رپرها را دوست دارم و از کارهایشان خوشم می آید ولی هنوز شاید هیچ یک از آنها که من خوشم می آید، مجوز نداشته باشند. من بر این باور هستم که خواننده باید بکر باشد و اگر کسی زیرزمینی هم کار می کند باید بکر به روی زمین بیاید.
 
  • بانگاهی به گذشته می بینیم که شما از تهیه کنندگانی هستید که خیلی از این زیرزمینی ها با شما به دنیای مجاز موسیقی معرفی شده اند. اما بعدتر دیگر همکاری ای با شما نداشته اند. چرا؟
بله همانطور که می دانید این اتفاق افتاده است و در کار خیلی از این دوستان، دوندگی با ما بوده و بعد که مجاز شده اند ، دیگر شرکت ها با آنها قراردادهای کلان بسته و دیگر امکان همکاری با هم را نداشته ایم. چون اینها وقتی مجاز می شوند با پیشنهادات سنگین روبه رو می شوند و وقتی قراردادی برایشان درآمدزایی بیشتری داشته باشد، ترجیحشان این است که با آنها کار کنند. هر کسی پیشنهاد بهتری بدهد، خواننده جذب او و شرکتش می شود.
 
  • چه پیشنهادی برای خوانندگان دارید که به جای پرداختن به موسیقی زیرزمینی انجام بدهند؟
فکر می کنم این دوستان باید به جای پرداختن به این قبیل فعالیتها، موسیقی خود را قوی تر و به روزتر کنند. صدای خاص و ایجاد نوآوری بسیار می تواند مثمر ثمر باشد. این درحالی است که خیلی ها اهل تقلید هستند و فکر می کنند مثلا چون کار فلان خواننده گرفت و توانست مورد توجه قرار بگیرد، آنها نیز می توانند با ادامه دادن همان شگرد و روش موفق شوند. در حالی که نمی دانند هر کس باید خودش باشد و راه مخصوص به خود را ادامه بدهد. چه اصراری به این است که مثلا همه شادمهر باشند یا همه رضا صادقی باشند؟ هر کسی باید سعی کند راه خودش را در پیش بگیرد تا علاوه بر امضایی که درکارخود دارد، حرفی نیز برای گفتن داشته باشد وخود را در این دنیای شلوغ موسیقی نشان بدهد. این در حالی است که این روزها مد شده  همه از روی هم تقلید کنند و کپی یکدیگر شده اند. موسیقی نیاز به یک سبک و یک صدا ندارد، بلکه باید صداها و سبکهای مختلف در آن تجربه شده و به آنها پرداخته شود.
 
  • فکر می کنید چرا این روزها به اهالی زیرزمین کمتر و با احتیاط تر مجوز داده می شود؟
چون دیگر همه متوجه این موضوع شده اند که چنین چیزی بیشتر از هر چیز یک حربه است. اینها می آیند موسیقی زیرزمینی کار می کنند که بعد بتوانند مجاز کار کنند. این طوری حق دوستانی که از ابتدا مجاز کار می کرده اند ، ناحق وضایع می شود. ضمن اینکه قوانین و چارچوب دست و پاگیر برای مجاز شدن بسیار است و دیگر خیلی ها حوصله این را ندارند که دنبال مجوز بروند و وقت خود را در این راه هدر بدهند. برای همین غیرمجاز کار می کنند و البته از آن طرف هم به آنها مجوزهای لازم به سختی داده می شود.
 
  • خیلی از خواننده ها هم هستند که مجاز بوده و حالا زیرزمینی شده اند. نظرتان درباره اینها چیست؟
به همان دلیل سختگیریهای بیش از حد برای صدور مجوز است. مثلا مهدی مقدم مجاز بود اما این قدر درگیر چارچوب و قوانین سخت شد که الان دیگر مجوز ندارد و ناچار شده تا غیرمجاز کار کند. وقتی قوانین دست و پاگیر می شود، خواننده های مجاز، زیرزمینی می شوند.
 
  • در حال حاضر موسیقی زیرزمینی را چگونه ارزیابی می کنید؟
موسیقی زیرزمینی الان دیگر خیلی کم شده و شاید اصلا دیگر وجود نداشته باشد. تاجایی که در سایتهای دانلود و خبری دنبال می کنم، این موسیقی دیگر آنچنان بازاری ندارد. اگر صدای خاصی در این میان شنیده شود، از آن استقبال می شود. من و شرکتهای مشابه به دنبال صداهای خاص و نوآوری در موسیقی هستیم و دوست داریم خواننده جدید کشف کنیم اما آیا واقعا این اتفاق می افتد؟
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1393 - 16:15

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 30 دی 1393 - 18:53

لابد این "خواننده ی جدید" باید خودشو معروف کرده باشه تا بهش توجه کنن این آقای تهیه کننده!!! اونم با این وضع نت و حمایتا،اگه پول نداشته باشه هیچ جا آهنگشو نمیذارن!!!

سه شنبه 30 دی 1393 - 22:32
علی

اگه پول نداره چرا اومده خواننده بشه ؟
کارخوب و قوی هزینه ی زیادی داره داداش إإإ

31.56.2.81
چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 03:05
من

کسی رو تصور کن که همه کارای یه آهنگو خودشو نزدیکانش انجام میدن!!!وقتی به انتشار میرسه دیگه نمیدونه چیکار کنه...چون پول میخواد...(نگو همچین حالتی امکان نداره فقط)
یه سوال از موزیک ما دارم،
شرایط پخش آهنگ از سایت شما چیه؟

2.187.102.74
سه شنبه 30 دی 1393 - 19:25

امیدوارم ب لطف خدا زیرزمینو روی زمین یکی شه ب شرطی ک بعضی زیرزمینی های بی سواد و بی فرهنگ نخوان ب راحتی مجوز بگیرن البته منظورم از سواد علمه موسیقی بود نه چیز دیگه البته انقدر پرو شدن ک میگن ما زیرزمینی بودن رو قبول نداریم...... زکی....... اون موقع ک تو شبکه های غیرمجاز جلون میدادید و لحن زشتتونو ب رخ میکشیدید باید ب این چیزا هم فکر میکردید اگ شما ها زیر زمینی بودن رو قبول ندارین حتما راست میگین دیگه؟ نه اینجوری نیست شما ها از جنس زیر زمین هستید و فقط برای منافع شخصی اومدید حرف از مجوز میزنین البته بعضی از زیر زمینی ها واقعا عالی هستند ک تعدادشون ب 5 نفر هم نمیرسه برید بابا برید ب فکر طرز فکرتون باشید

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 11:06

اگه موسیقی زیر زمینی نیست پس رپر ها چی هستند اقای تهیه کننده ؟ شما فقط موسیقی پاپ را میبینید در صورتی که بعضی رپرها از پاپ خون ها بهتر کار میکنند و هواداران بیشتری دارند

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 15:18

دیدین . نه خدایی دیدین
هیچ احد الناس و بنی بشری نمیتونه مثل شادمهر بشه
شما فقط بگین چه کسی از صدای شادمهر بدش میاد؟

just shadmehr

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 16:20

دو تا مصاحبهء پشت سر هم از موسيقي ما در مورد موزيك مجاز و زيرزميني، يكي با غلام علمشاهي به نمايندگي از صنف تهيه كننده ها و ديگري با احسان غيبي به نمايندگي از خواننده هايي كه مجاز شدن! جالبه. وقتي هردو رو خوندم فهميدم چقدر عقايدشون متفاوته. تهيه كننده موسيقي زيرزميني رو ميكوبه، خواننده واقع بين تر برخورد كرده و گفته اكثر مجازها يه روزي زيرزميني بودن. خواندن هردو مصاحبه پشت سر هم خيلي جذاب بود. خوشم اومد. كاش همه واقع بين بوديم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی زیرزمینی در حال انقراض است | موسیقی ما