برنامه یاد بعضی نفرات
 
اردشیر کامکار عضو هیات انتخاب سی‌امین جشنواره موسیقی فجر؛
ملودی زیبا از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بود
موسیقی ما - اردشیر کامکار، عضو هیات انتخاب بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرد ملودی زیبا از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گروه‌ها بود. به گزارش موسیقی ما به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، اردشیر کامکار، آهنگساز و نوازنده معیارهای متعددی را در انتخاب گروه‌ها موثر دانست.

 کامکار در این باره گفت: ملودی زیبا، هماهنگی و انسجام گروه، حرکت گروهی و نوع آهنگسازی، سازبندی، استفاده مناسب از ساز‌ها، نوازندگی هنرمندانه و از همه مهم‌تر ملودی انتخاب شده توسط گروه، معیارهای ما برای انتخاب گروه‌ها بوده است.

وی ضمن اشاره به وضعیت مطلوب بسیاری از گروه‌ها توضیح داد: اکثر گروه‌ها شرایط مناسبی داشتند اما انتخاب‌های ما محدود بود و باید تعداد محدودی از گروه‌ها را انتخاب می‌کردیم. ما نوازندگان و گروه‌های خوبی در سراسر ایران داریم که باید تشویق شوند و در جریان رقابت‌های جشنواره‌ای توانایی‌های خود را نمایش دهند.

این آهنگساز ضمن تاکید بر لزوم شناخت آهنگسازان جوان از موسیقی سنتی ایران و تمرکز بر ملودی‌های زیبا و نه صرفا ریتمیک به گروه‌های جوان شرکت‌کننده در جشنواره توصیه کرد: ریتم و حرکت نمی‌تواند جایگزین یک ملودی زیبا شود. انتخاب یک ملودی مناسب تاثیر قابل توجهی در نمایش توانمندی‌های گروه‌ها دارد.

کامکار با تاکید بر نقش جشنواره در ارتقای سطح هنری و علمی گروه‌های شرکت کننده، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور است و برای گروه‌های جوان و ناشناخته فرصتی فراهم می‌کند تا خودی نشان دهند و اسم و رسمی برای خودشان دست و پا کنند.

وی معتقد است هر قدر سطح جشنواره بالا‌تر برود نتیجه حضور در آن برای هنرمندان عرصه موسیقی معتبر‌تر و موثر‌تر است.

این نوازنده درباره نقش تعیین کننده جشنواره‌ها گفت: در بیشتر کشورهای دنیا جشنواره‌هایی وجود دارد که حضور در آن‌ها باعث کسب اعتبار برای هنرمندان می‌شود. جشنواره موسیقی فجر هم یکی از این جشنواره‌هاست و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای هنرمندان جوان داشته باشد.

به اعتقاد این عضو هیات انتخاب بخش گروه‌نوازی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، جوایز جشنواره تاثیر قابل توجهی در اعتبار جشنواره موسیقی فجر دارد. چنانچه جشنواره موسیقی فجر اعتبارات بیشتری در اختیار داشته باشد، قطعا جوایز بهتری ارائه خواهد کرد و در نتیجه رقابت در این جشنواره برای هنرمندان این عرصه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که سخت‌گیری هیات انتخاب و داوری جشنواره چه سهمی در اعتبار جشنواره‌ دارد، توضیح داد: نگاه جدی و سخت‌گیرانه هیات انتخاب باعث می‌شود، افراد و گروه‌ها به سادگی به جشنواره راه پیدا نکنند و درنتیجه راه‌یافتگان به جشنواره جزو بهترین‌های موسیقی کشور باشند اما این در شرایطی است که هنرمندان ما از وضعیت مناسب برای کار و فعالیت حرفه‌ای برخوردار باشند.

اردشیر کامکار با تاکید بر قابلیت‌های جشنواره و نقش موثر آن در ایجاد اعتبار برای هنرمندان اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند و علاوه بر هنرمندان خاورمیانه یا کشورهای همسایه، دیگر هنرمندان جهان نیز حضور پررنگ‌تری در جشنواره داشته باشند.
هیات انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار، بهداد بابایی و مظفر شفیعی تشکیل می‌دهد..

 سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند اخبار مربوط به این جشنواره را در سایت www.fajrmusicfestival.com مشاهده کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1393 - 15:03

دیدگاه‌ها

دوشنبه 22 دی 1393 - 21:17

همیشه با دیدن این هنرمندای با ریشه ب موسیقی امیدوار میشم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ملودی زیبا از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بود | موسیقی ما