برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهرداد پاکباز در شب چهارم هفته موسیقی تلفیقی روی صحنه رفت
خنیاگری به شیوه پست مدرن
موسیقی ما - در چهارمین شب دومین هفته موسیقی تلفیقی که می‌هان هنرمندانی همچون هانیه توسلی، سیامک آقایی، مازیار یونسی، احسان صدیق و... بود، گروه پی‌تر سیلمانی‌پور برای بار دومی روی صحنه رفت و در اجرای ساعت ۹ شب گروه خنیاگران قطعاتی از مهرداد پاکباز را نواختند.

در شب چهارم هفته دوم موسیقی تلفیقی آثاری از مهرداد پاکباز در غالب یک کوارتت متشکل از سازهای گیتار، ویلن، کنترباس و کاخن به اجرا در آمد. مهرداد پاکباز ایده جالبی در این رویداد حاضر شد. پاکباز با این باور که موسیقی فلکلوری یا محلی ما، چه موسیقی روستایی و چه موسیقی فولک شهری در حال محود شدن است و بهتر است که جوان‌ها را به این سمت راهنمایی کرد، رپرتواری برای خنیاگران نوشته بود و شب گذشت آن را اجرا کرد. نکته مهم در این رویکر نبود تعریف دقیق از پدیده موسیقی فولک شهری است. مثلا ضربی خوانی به عنوان گونه موسیقی تهرانی ادبیات و تاریخ مشخصی دارد ولی وقتی صحبت ا موسیقی فولک شهری می‌کنیم که کاملا عبارت تازه‌ای است، ابهامی در دل خود دارد که شاید اصلا خوب باشد.

مهرداد پاکباز قطعات مشهوری از موسیقی محلی موسیقی فولک شهری (که شاید منظور پاکباز بیشتر ترانه‌های پاپ شاخص و ماندگاری است که با الهام از موسیقی سنتی ایرانی ساخته شده است) را اجرا کرد. قطعاتی همچون «گل می‌شان»، «ساری گلین»، «کوچه لری»، «تانگو کردی» و.... را اجرا کرد.

مهرداد پاکباز متولد تهران ۱۳۵۲، از ۱۳ سالگی گیتار کلاسیک را نزد هنریک آیوازیان و داریوش ابولحسنی فراگرفته و به موازات نوازندگی، دروس نظری موسیقی را نزد مهران روحانی گذرانده است. او همچنین از درک محضر اساتیدی چون حسین علیزاده و داریوش طلایی سود جسته و با موسیقی دستگاهی ایران آشنایی دارد. پاکباز طی سال‌های ۷۴ و ۷۵ در امتحانات کالج ترینیتی شرکت کرده و در اجرا و تئوری موسیقی موفق به اخذ مدرک شد. او در ۱۳۷۶ برای تکمیل تحصیلات عالی به اتریش رفت و در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین زیر نظر پروفسور وال‌تر ووردینگر در رشته نوازندگی گیتار و آموزش موسیقی به ادامه تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیلات در این دو رشته، به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه وین رفت و با گرایش تئوری موسیقی در مرکز بین المللی هارمونیک، مشغول به تحصیل در مقطع دکترا شد و در ۱۳۸۹ مدرک خود را دریافت کرد. او همچنین در کارگاه‌های آموزشی گیتار زیر نظر اساتیدی چون آلوار و پیری، هایکینسون اسمیت، زوران دوگیچ و آرنولدو موردو حضور فعال داشته است. پاکباز تا کنون کنسرت‌های متعددی در قالب تکنوازی و اجراهای مجلسی در اتریش، آلمان، ایتالیا، چک، اسلواکی، مجارستان، و ایران برگزار کرده است. او هم اکنون عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران وهمچنین مدرس دانشگاه هنر و دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است. پاکباز از معدود آهنگسازانی است که بر سنت‌های موسیقی مختلف اشراف و تسلط دارد و همواره در گونه‌های مختلف موسیقی به خلق اثر پرداخته است.

هفته موسیقی تلفقی ۳ شبه دیگر ادامه دارد. امروز (یکشنبه) ساعت ۲۱ کریستف رضاعی و گروه نور روی صحنه می‌روند که البته بلیت این اجرا سولد اوت شده است. فردا گروه ماکان اشکوری روی صحنه می‌رود و در شب آخر هم اجرای مجدد «دونوازی بعلاوه یک» ِ پیتر سلیمانی‌پور و کنسرت گروه داماهی اختصاص دارد. علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت سی‌گذر مراجعه کنند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1393 - 18:33

دیدگاه‌ها

یکشنبه 21 دی 1393 - 20:16

واقعا حضور این دوستان خیلی ب موسیقی کمک میکنه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خنیاگری به شیوه پست مدرن | موسیقی ما