برنامه یاد بعضی نفرات
 
نکوداشت نادر گلچین و هوشنگ ظریف با چاشنی اعتراض به تقلید هنرمندان؛
دغدغه ها و نگرانی ها در شب نشینی اهالی موسیقی
نداسیجانی: چند سالی است به دلیل جدی نگرفتن هنر و همچنین فوت استادان بزرگ که همه ستون‌های موسیقی بودند تقلید در رشته‌های مختلف هنر به وجود آمده بخصوص در آواز که فاجعه‌ای رخ داده است. این را شهرام ناظری شامگاه شنبه پانزدهم آذر ماه 93 در شب‌نشینی اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران که به مناسبت نکوداشت استاد نادر گلچین و شب تولد استاد هوشنگ ظریف برگزارشده بود، بیان کرد. 

شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی به عنوان یکی از میهمانان این مراسم درباره نادر گلچین گفت: شاید زیبا نباشد به‌کار بردن این واژه درباره گلچین اما باید بگویم نادر گلچین استاد معصومی است. حضور درمجالس یک هنرمندی که آزاده بوده و درویش وار زندگی کرده و خواسته‌ای از جامعه خود نداشته شرط وفا است. به اعتقاد من نادر گلچین جزو معدود افراد وفادار محسوب می‌شود. ناظری اظهار داشت: نکته بسیار مهم صدای گلچین است که تقلید از هیچ‌کس نیست. متأسفانه در این سال ها مراکز مختلف هنری چون مرکز حفظ و اشاعه موسیقی یا مراکزی چون دانشگاه‌های تهران و هنری‌های زیبا و در حقیقت مجامعی که در گذشته بیشتر به موسیقی ارج می‌دادند از بین رفته است. این مراکز ریشه عمیق فرهنگی و بسیار تأثیر‌گذار و مهم، نه تنها برای یک فرد بلکه برای یک نسل بودند. وی گفت: چند سالی است به دلیل جدی نگرفتن هنر و همچنین فوت استادان بزرگ که همه ستون‌های موسیقی بودند تقلید در رشته‌های مختلف هنر به وجود آمد بخصوص در آواز که فاجعه‌ای رخ داده است. این شبیه خوانی و تقلید به‌صورتی است که شما نمی‌دانید چه کسی این قطعه یا شعر را می‌خواند. این آسیب بزرگی است که باید آسیب شناسی شود که چرا خواننده‌ها یا نوازنده‌های دوره‌های قبل مقلد نبودند. وی گفت: «زمانی که پیچ رادیو یا تلویزیون را باز می‌کنید یا به یک آلبوم موسیقی گوش می‌دهید متوجه خواهید شد که تمامی صداها اقتباس از هنرمندان دیگر است، اما صدای استاد گلچین متفاوت و مهر و امضای صدا و شخصیت خود را دارد.»
 
  • مراقب باشید هنر آواز خوانی فراموش نشود
حمید رضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: «قلب همه مردم ایران مالامال از عشق به فرهنگ و هنر این سرزمین و خاطره با صدای بزرگمرد نازنین نادر گلچین است. مراسم نکوداشت استاد نادر گلچین به نوعی نکوداشت آواز است. وی افزود: آواز سنت دیرینی است که متأسفانه امروزه کم رنگ شده است و این جلسات باید یک هشدار و تلنگری باشد به همه ما و کسانی که دلشان در گرو موسیقی این سرزمین است که مراقب باشید این فرهنگ کم رنگ و خدایی نکرده در سال‌های آینده به فراموشی سپرده نشود.» وی افزود: «همه دارایی ما در موسیقی ساز و آواز است و همه استادی و مقام استادی که به هنرموسیقی این سرزمین می‌دهند در قدرت بداهه‌پردازی آن هنرمند است که در ملودی‌پردازی بداهه در ساز یا آواز تبلور پیدا می‌کند. بنابراین باید به این نکته بیندیشیم و دائماً به خودمان و اطرافیانمان هشدار بدهیم حال که تبلیغات و رسانه‌ها در دست ما نیست و رسانه ملی بی‌مهری می‌کند توجه ما به فرهنگ آوازی باشد و مراقب باشیم از دست نرود.»

همچنین در این مراسم ارفع عطرایی، دکتر محمدسریر و حسن ناهید نیز با بیان خاطراتی از نادر گلچین پرداختند. در پایان مراسم نیز نادر گلچین ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم با انتقاد از وضعیت پیش آمده درباره آثار موسیقایی اش از مسئولین امر خواست به این مسأله رسیدگی شود.
منبع: 
گزارش: روزنامه ایران - عکس‌های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1393 - 16:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دغدغه ها و نگرانی ها در شب نشینی اهالی موسیقی | موسیقی ما