برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای ترانه‌های قدیمی برای روز 26 مهرماه در تالار وحدت تمدید شد
اشکان خطیبی: اگر مخاطب خوراک خوب بگیرد، سطح سلیقه‌اش بالا می‌رود
موسیقی ما – یک هنرمند موسیقی و سینما که با هنرنمایی در قالب تئاترهای موزیکال توانسته قابلیت های خود را در عرصه موسیقی نشان دهد، درباره جدیدترین اجرای برنامه خود و گروه‌اش سخن گفت. به گزارش «موسیقی ما»، اشکان خطیبی که با آلبوم «ترافیک» (با همراهی بهنود فدوی و فرشاد حسامی)، دو سال پیش رسما وارد حوزه موسیقی کشور شد و با ایفای نقش درکنسرت – تئاتر «در روزهای آخر اسفند...» توانست قابلیت‌هایش را در حوزه موسیقی نشان دهد، درباره اجرای جدید و صحبت‌ها و حاشیه‌هایی که درباره گروه «ترافیک» عنوان شده توضیحاتی را در گفتگو با «موسیقی ما» ارائه کرد.

خطیبی 25 مهر در برج میلاد نمایش – موسیقی «ترانه های قدیمی» را روی صحنه خواهد برد و این اجرا برای روز 26 مهرماه در تالار وحدت نیز تمدید شده است  و همین بهانه‌ای بود که با وی گپ بزنیم:
 
  • * بعد از اجرای کنسرت - تئاتر «در روزهای آخر اسفند...» در تهران و استقبالی که از آن شد، شاهد چند اجرای مشابه و با همان فرم از سوی تو و مجموعه شما بودیم. مجموعه‌ای که «محمد رحمانیان» در راس آن است و در بخش موسیقی نیز «فردین خلعتبری» حضور دارد.«علی زند وکیلی» و تو هم که خواننده های گروه‌اید. حالا این روند به «ترانه های قدیمی» رسیده.
«ترانه‌های قدیمی» در واقع باز اجرای نمایشی بود که سالها قبل اجرا شده بود و در واقع «ترانه‌های محلی» و «در روزهای آخر اسفند...» مکمل‌هایی برای این اجرا بودند. این نمایش سال 90 روی صحنه رفته است و حالا این استقبال باعث شده که ما تصمیم به اجرای مجدد گرفتیم. «ترانه‌های محلی» قابلیت دیده شدن به صورت مجزا را دارد و هم می تواند تکمیلی برای سه گانه «ترانه های محلی» و «روزهای آخر اسفند» باشد. «فردین خلعتبری» بر خلاف حضور پررنگ اش در «ترانه های محلی» این بار در «ترانه‌های قدیمی» نقش مشاور نویسنده و کارگردان را داشته است و حضور «سامان احتشامی» در این اجرا هم به دلیل نوع نوازندگی و هم خلاقیت هایی که داشته، ملموس‌تر است. از آن مهم تر، بخش موسیقی این نمایش یک دوئت آواز و پیانو است. استعداد و توانایی «سامان احتشامی» و صدای «علی زندوکیلی» که خیلی هم درک متقابل و جالبی را نسبت به هم پیدا کرده‌اند، باعث می‌شود احساس خوبی به شنونده و بیننده منتقل شود.
 
  • * خود تو در «ترانه‌های قدیمی» در نقش خواننده ظاهر نمی‌شوی؟
در اپیزودی که بازی می‌کنم و نقش من هم نوازنده دورگردی‌ست که آواز می خواند، شش قطعه را اجرا می‌کنم.
 
  • * علی زند وکیلی چند قطعه می خواند؟
نه قطعه.
 
  • * ظاهرا این اجرا در شهرستان‌ها خیلی مخاطب داشته؟
بله، در شیراز و مشهد خیلی خوب استقبال شد. به زودی هم در اصفهان و مجددا در شیراز برنامه داریم و خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفته است. متاسفانه در شهرستان ها فقدان این قبیل اجراها وجود دارد. فکر می کنم اگر این قبیل اجراها، حالا نه صرفا گروه ما، همه گروه هایی که این قبیل برنامه ها را روی صحنه می برند، امتداد داشته باشد خیلی زود می شود سطح سلیقه عامه مردم را بالا برد. وقتی مخاطب خوراک خوبی دریافت نکند، بخصوص در شهرستان هایی که از تهران و مرکز فاصله دارند، قطعا سلیقه‌ها افت می‌کند. اعتقاد دارم اگر این برنامه‌ها در شهرستان‌ها ادامه داشته باشد، در مدت زمان کمی می شود درباره سطح سلیقه مخاطب، بهتر و جدی‌تر نظر داد.
 
  • * آیا مجموعه جدیدی ازسریال «ترانه‌ها» مدنظرتان هست که بعد از «ترانه های قدیمی» روی صحنه ببرید؟
بله مجموعه بعدی «ترانه‌های میهنی» است که مربوط به آثاری ست که درباره ایران اجرا شده و در تاریخ، به ماندگاری رسیده‌اند. در مجموعه بعدی قرار است بیشتر به احساسات ملی میهنی بپردازیم.
 
  • * این سناریوها که عمدتا پس زمینه ای موسیقایی دارد، تنها زاییده ذهن «محمد رحمانیان» است یا مشاورینی هم در بخش موسیقی به ایشان برای نوشتن سناریو کمک می کنند؟
خمیره اصلی در ذهن خود «محمد رحمانیان» شکل می‌گیرد ولی قطعا مشاورینی را در بخش هایمختلف دارد. مثلا در همین ترانه های قدیمی «فردین خلعتبری» نقش ویژه‌ای داشت. یا خود من در «روزهای آخر اسفند». یا مثلا «علی بیرنگ» در اجرایی دیگر که قرار است به زودی روی صحنه برود. این سبک در واقع زائیده ذهن آقای رحمانیان است و توسط برخی مشاورین‌اش به آنها پر و بال داده می‌شود.
 
  • * انتقادی که از گروه شما هست این است که به رغم استقبال از برنامه‌های شما، تعداد اجراها جوری نیست که همه بتوانند اجراها را ببینند. چرا برنامه‌های تمدیدی برای این اجراهای موفق ندارید؟
«ترانه های محلی»، «ترانه های قدیمی» و حتی «در روزهای آخر اسفند...» قطعا بعد از محرم و صفر باز اجرا خواهند داشت.
 
  • *دغدغه‌های این روزهای تو بیشتر درگیر نمایش و تئاتر هایی آمیخته با موسیقی است. ازگوشه و کنار خبر می رسد که این دغدغه های تو باعث دلخوری اعضای گروه «ترافیک» شده و ظاهرا این گروه از هم پاشیده. تو تائید می کنی این صحبت‌ها را؟
درگیری‌ای وجود ندارد. بیانیه‌ای رادر این مورد نوشته‌ام و به زودی منتشرخواهد شد و در آن همه چیز را توضیح داده‌ام. متاسفانه طی یک فرایند عجیب و غریب که برای خودم من هم خیلی یکی از اعضای گروه «ترافیک» من و آن یکی عضو گروه را از «fan page» گروه حذف کرده و جدیدا هم شنیده‌ام که به تخت نام «ترافیک» در حال مذاکره با چهر‌ه‌ها و اهالی موسیقی برای فعالیت است. «ترافیک» به نام من ثبت شده و تهیه کننده آن من هستم. در بیانیه‌ای که از من منتشر خواهد شد توضیحات تکمیلی را داده‌ام. ولی برنامه‌های ویژه‌ای برای «ترافیک» دارم که به مرور و در زمان مناسب قطعا اطلاع رسانی خواهد شد. گروه «ترافیک» به هیچ وجه از هم نپاشیده و قطعا با اتفاق‌هایی بزرگ برمی‌گردد.

--------------------------------------------------

بیاینیه اکان خطیبی درباره گروه ترافیک

اشکان خطیبی بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون و سرپرست گروه موسیقی ترافیک، اطلاعیه زیر را خطاب به اهالی موسیقی و هواداران این گروه منتشر کرده است:

متأسفم که مجبورم به این نکته بدیهی اشاره کنم که سرقت، عملی مذموم و ناپسند است و جزو گناهان کبیره و نابخشودنی محسوب می‌شود.

و بیشتر متأسفم که باید خاطر نشان کنم سرقت هنری جزایی سخت‌تر و سنگین تر-لااقل در ذهن مخاطبان آثار هنری- در پی خواهد داشت.

به سرقت رفتن نام گروه ترافیک توسط یکی از اعضا و انحصاری کردن آن نوعی سرقت هنری به حساب می‌آید.

در برخی جوامع مجازات سرقت را قطع ید اعلام کرده‌اند و در جوامعی دیگر حکم زندان برای این عمل در نظر می‌گیرند. در قاموس من اما برای سرقت نام گروه موسیقی ترافیک که تهیه کننده و سرپرست آن هستم و خواهم بود، جز داوری اذهان عمومی هیچ حکم دیگری قابل تصور نیست.

ترافیک، ثمره سال‌ها تلاش من و دوستانم برای ساختن یک گروه موسیقی پاپ-راک است که راهزنان و قطاع الطریقان را در سرقت این تلاش جمعی محروم می‌گذارم!

به قول کمال الملک در فیلم ماندگار علی حاتمی: «این سازِ عشق است آقا! شکستنی نیست!»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1393 - 14:45

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اشکان خطیبی: اگر مخاطب خوراک خوب بگیرد، سطح سلیقه‌اش بالا می‌رود | موسیقی ما