برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب گذشته در عمارت مسعودیه؛
مراسم اختتامیه فستیوال موسیقی تهران برگزار شد
موسیقی ما - مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی با معرفی برگزیدگان کتاب بر‌تر موسیقی، تجلیل از پیشکسوتان و اجرا‌های متنوع، شب گذشته در میان استقبال کم نظیر هنرمندان و علاقمندان در عمارت مسعودیه تهران برگزار شد. پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، گروه هالای (حرکات آئینی ایلیاتی شاهسون) در ابتدای برنامه‌ها به اجرای قطعاتی به همراه ساز سرنا و دهل پرداختند.

در ادامه دبیر جشن پشت تریبون قرار گرفت و پس از خوشامد گویی به حضار گفت: فستیوال موسیقی تهران که طی یک هفته برگزار شد اتفاق خجسته‌ای است که باید خیلی قدردان آن باشیم.حمیدرضا نوربخش در ادامه گفت: حدود یک سال پیش شورای مشورتی خانه موسیقی را تاسیس کردیم و دوستان نخبه جوان در این شورا به ما پیوستند و شروع کردیم به همفکری با اعضای هیئت مدیره و شورای عالی. کپی رایت و همچنین برگزاری فستیوال موسیقی تهران از مباحثی بود که در این شورا به آن پرداخته شد. خوشبختانه این فستیوال محقق شد و آن را به انجام رساندیم.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: دوستانی که به ما خرده می‌گیرند که ما به نسبت به برخی از اتفاقات بی‌تفاوت حرکت می‌کنیم بدانند که واقعا چنین نیست به ویژه اینکه هم شورای عالی خانه موسیقی و هم هیات مدیره خانه موسیقی همه اتفاقات حوزه موسیقی را رصد می‌کند و آنجا که باید واکنش نشان دهند این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: ما در بحث تعطیلی کنسرت‌ها همواره پیگیر بوده‌ایم کما اینکه در جلسه‌ای که هنرمندان با رییس جمهوری داشتند این موضوع را مطرح کردم که امنیت شغلی هنرمندان باید حفظ شود. وقتی یک نهاد رسمی دولتی برای کنسرت مجوزی را صادر می‌کند پس و نباید در برخی از شهر‌ها شاهد تعطیلی کنسرت‌ها باشیم.

نوربخش گفت: ما در زمانی که از حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها ممانعت به عمل می‌آمد، موضع خود را نشان دادیم و گفتیم که این موضوع اصلا درست نیست و این از مطالبات جدی موسیقی دان‌ها است. چراکه معتقدیم موسیقی زن و مرد ندارد و بسیاری از هنرمندان شایسته ما در میان خانم‌ها هستند.

وی در ادامه افزود: آنجایی که بحث تعطیلی کلاس‌های فرهنگسرا‌ها بود هم موضوع را پیگیری کردیم. جلسات متعددی را با مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کردیم و در این جلسات دغدغه‌های هر دو طرف اعلام شد. طی آخرین پیگیری که داشتیم به ما قول دادند که از پایان مهر ماه کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا‌ها بازگشایی شود که امیدواریم این وعده محقق شود.

نوربخش گفت: یک نکته دیگر هم شنیدم که امیدوارم درست نباشد. اینکه برخی استان‌ها خود ادارات ارشاد می‌خواهند در جایگاه تهیه کننده قرار بگیرند و در برگزاری کنسرت‌های موسیقی شریک شوند. اگر چنین چیزی باشد مایه تاسف است و من فکر می‌کنم دولت نباید هیچ‌گاه با بخش خصوصی رقیب باشد و باید فقط وظیفه نظارتی و حمایتی خودشان را داشته باشند.

دبیر جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی درپایان ضمن تشکر از همه همکاران و مسئولانی که برای برگزاری این فستیوال همکاری کرده‌اند منتی را درباره قانون کپی رایت و کمپین «من از موسیقی حمایت می‌کنم» قرائت کرد که در آن به مساله کپی و دانلود غیر قانونی موسیقی اشاره شده بود. در این متن اعلام شد این کمپین از اواخر آبان ماه شروع به کار می‌کند.

پس از این سخنان گروه موسیقی نواحی ایران به سرپرستی پیمان بزرگ نیا به روی صحنه حاضر شدند و موسیقی‌هایی از مناطق هرمزگان، مازندران، خراسان، گردستان، گیلان، بختیاری، لرستان، ترکمن و قشقایی را اجرا کردند. از جذاب‌ترین موسیقی‌های این بخش اجرای موسیقی آذربایجان به همراه حرکات آئینی این خطه از ایران بود که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.

در ادامه ژاله صادقیان که اجرای مراسم را به عهده داشت با قرائت متنی از درگذشتگان سال گذشته اهالی موسیقی یادی کرد و برای آنان رحمت ایزدی آرزوی نمود.

پس از این برنامه داود گنجه‌ای، دکتر محمد سریر، مهندس مرتضی کاظمی، کیخسرو پورناظری روی صحنه حاضر شدند و از تندیس و لوح خانه موسیقی به چهارتن از پیشکسوتان موسیقی نواحی سبزعلی خجسته، (چهارمحال و بختیاری)، عاشیق محمدحسین دهقان (ارومیه)، قنبر راستگو (هرمزگان) و خضر قادری (سردشت) اهدا شد.

در ادامه دکتر محمد سریر (رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوش آمد به حضار این مراسم گفت: ما و جامعه موسیقی به شدت نیازمند پشتیبانی مخاطبان و علاقه مندان موسیقی هستیم. به طور حتم این حضور شماست که به ما انگیزه می‌دهد تا بتوانیم به سهم خود نوای خوش را به شما برسانیم و به نظر من برگزاری اولین فستیوال موسیقی تهران که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد آغاز خوبی برای ماست که هدف اصلی آن جوانان هستند.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: امسال گروه‌های برجسته‌ای در فستیوال موسیقی تهران حضور پیدا کردند اما همین موضوع از نظر ما آغازی برای حضور هنرمندان جوان در دوره‌های بعدی است که بتوانیم از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم؛ هنرمندانی که واقعا مستعد در عرصه موسیقی هستند اما تاکنون امکان حضور در صحنه را نداشتند و این حیف است که نتوانیم از هنرنمایی آن‌ها استقاده کنیم.

دکتر سریر در بخشی از سخنان خود گفت: هم ما و هم مسوولان، ملاحظات موسیقی کشورمان را می‌دانیم. البته من معتقدم هر صوتی موسیقی نیست چراکه ما زمانی می‌توانیم از موسیقی یاد کنیم که جنبه‌های هنری آن نیز مورد توجه قرار گیرد به همین خاطر آن چیزی که جنبه موسیقی دارد حتما توسط مسوولان نیز پذیرفته می‌شود.

پس از این سخنان نوبت به اجرای کوارتت کمانچه رسید. در این بخش نسیم اربابی (برپرست گروه)، سارا هستی، نیلوفر شهبازی و مهرزاد خردمند به روی صحنه آمدند و دو قطعه «تاسیان» و «تلخ چون باده» از ساخته‌های نوید دهقان را به اجرا در آوردند.

در ادامه نوبت به تجلیل از پنج تن از پیشکسوتان موسیقی ایران شد. در این بخش فرهاد فخرالدینی، هوشنگ ظریف و کامبیز روشن روان روی صحنه حاضر شدند و به دکتر فاطمه هما سادات افسری (مدرس و پژوهشگر موسیقی)، تقی ضرابی (مدرس و آهنگساز)، دکتر امیراشرف آریان‌پور (مدرس و پژوهشگر)، حسن ناهید (نوازنده پیشکسوت نی) و محمد موسوی (نوازنده پیشکسوت نی) تندیس و لوح تقدیر خانه موسیقی ایران اهدا شد.

بخش بعدی جشن خانه موسیقی دو نوازی فلوت و پیانو بود. در این بخش فیروزه نوایی (فلوت) به همراه آرپینه ایسرایلیان (پیانو) به اجرای قطعه فانتزی اثر کارمن پرداختند.

در قسمت بعدی مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی نوبت به معرفی برگزیدگان دوسالانه بهترین کتاب موسیقی رسید. در این بخش بیانیه هیئت داوران توسط مجری قرائت شد. هیئت داوراناین بخش آقایان مصطفی کمال پورتراب، حسین یاسینی و هومان اسعدی بودند.

سپس مصطفی کمال پورتراب، داریوش پیرنیاکان و نصرالله ناصح‌پور به روی صحنه دعوت شدند و جوایز برگزیدگان اهدا گردید. در بخش پژوهشی سید حسین میثمی برای کتاب «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین (از دوران صفوی تا اواخر قاجار)» انتشارات سوره مهر حائز رتبه اول شد و رتبه دوم نیز نیز کیوان پهلوان، برای «کتاب دف و دایره در تاریخ ایرانی» بود.

همچنین در این بخش کتاب «سه تار» نوشته فرهود صفر‌زاده (انتشارات ماهور) و «کتاب اهل ساز (ساز‌شناسی موسیقی بوشهر)» نوشته محسن شریفیان – (انتشارات داستان سرا) شایسته تقدیر شناخته شدند

در بخش کتاب آموزشی، کتاب «صد درس»، نوشته علی اکبر مرادی به عنوان کتاب برگزیده معرفی گردید.

کتاب برگزیده بخش ترجمه نیز کتاب «الموسیقی الکبیر از ابونصر فارابی» ترجمه و شرح به فارسی از زنده یاد دکتر مهدی برکَشلی که به تازگی توسط انتشارات سروش منتشر شده است، معرفی شد.

در ادامه مراسم، حمیدرضا نوربخش دوباره پشت تریبون قرار گرفت و به عنوان نماینده جامعه موسیقی کشور در سخنانی از مصطفی کمال‌پور تراب بخاطر نقش ویژه‌ای که در تربیت شاگردان و همچنین آموزش موسیقی داشته است تشکر کرد و با اهدای لوح خانه موسیقی به این استاد پیشکسوت تقدیر بعمل آورد.

آخرین برنامه مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی ایران، اجرای همایون شجریان و سهراب پورناظری (تنبور) بود که به همراه حسین رضایی نیا و آئین مشکاتیان روی صحنه حاضر شدند و قطعات خداوندان اسرار را به اجرا گذاشتند و با استقبال کم نظیر حضار مواجه شد.

با پایان این بخش، نخستین جشنواره موسیقی تهران و جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران در شبی مهتابی و در عمارت زیبای مسعودیه در قلب بافت قدیمی تهران قدیم به کار خود پایان داد.

عکس‌های علیرضا قدیری از این مراسم را اینجا ببنید:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 شهریور 1393 - 10:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مراسم اختتامیه فستیوال موسیقی تهران برگزار شد | موسیقی ما