برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای زنده کنسرت «شب عاشقان بیدل» برگزار شد؛
نگاه آسمانی سراج در برج میلاد تهران
موسیقی ما - خالقان آلبوم نوستالژیک «نگاه آسمانی» سرانجام بعد از گذشته چند دهه از تولید این اثر موسیقایی، با اجرای زنده کنسرت «شب عاشقان بیدل» یاد و خاطره این اثر موسیقایی را زنده کردند. در این کنسرت موسیقایی که با یک ساعت و نیم تاخیر اجرا شد حسام‌الدین سراج به آهنگسازی و رهبری ارکس‌تر همایون رحیمیان قطعاتی منتخب از آلبوم «نگاه آسمانی» را برای مخاطبان اجرا کردند.

«شب عاشقان بیدل» با شعری از سعدی و «دل‌آرا» با شعری از شفق ۲ قطعه‌ای بودند که سراج و ارکس‌تر در بخش اول این کنسرت اجرا کردند. البته اگرچه سراج در ابتدای آغاز کنسرت از آن‌ها به خاطر تاخیر پیش آمده عذرخواهی کرد، اما نارضایتی تماشاگران تا بخش‌هایی از اجرای برنامه به خاطر تاخیر پیش‌آمده در نوع واکنش آن‌ها محسوس بود.

 «راپسودی برای ویولن و ارکس‌تر» قطعه سوم کنسرت «شب عاشقان بیدل» بود که زنده‌یاد اسدالله ملک در زمان حیاتش آن را به همایون رحیمیان برای اجرای ارکسترال سفارش داده بود و این بار با اجرای ارکسترال و تکنوازی ویولن بهنام نظری از شاگردان ملک برای مخاطبان اجرا شد که این قطعه از جمله بخش‌های پرطرفدار کنسرت بود.

قطعه پایانی بخش اول کنسرت هم اختصاص به اجرای قطعه «نشان بی‌نشان» با شعری از خواجوی کرمانی داشت که اگرچه با کیفیت و تنظیم صدای نامناسبی به مخاطبان ارائه شد اما یکی از قطعه‌های خوش رنگ و ریتم کنسرت بود که به مذاق تماشاگران خوش آمد.

اگرچه صدای مخملی و خاص حسام الدین سراج نسبت به چند سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده بود و این خواننده در بخش‌هایی از کنسرت نتوانست آن قدرت نمایی آوازی سال‌های گذشته خود را داشته باشد، اما همین که در وانفسای اجرای رنگارنگ کنسرت‌های پاپ برج میلاد به عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های اجرای کنسرت، رنگ و بوی ارکسترال گرفته بود و تماشاگران چشم انتظار بازگشایی ارکسترهای رسمی کشور شاهد اجرایی ارکسترال از یک گروه موسیقی بودند، می‌تواند غنیمتی در روزگار نه چندان پر رونق موسیقی ارکسترال باشد.

در بخش دوم کنسرت نیز همایون رحیمیان و گروهش قطعه نوستالژیک «توحید» را که در بین اغلب مردم با قطعه «ملکا ذکر تو جویم...» به شهرت رسیده، اجرا کردند که اگر چه حس و حال اجرای این قطعه موسیقایی در آن سال‌ها را نداشت اما توانست تا حدی تماشاگران را به روزهای نوستالژیکی که نوار کاست تنها مه‌مان موسیقایی خانه‌ها بود، ببرد.

 «ای عاشقان» با شعری از مولانا و «باد صبا» با شعری از حافظ ۲ قطعه دیگری بودند که در بخش دوم کنسرت برای علاقه مندان اجرا شدند که قطعه «باد صبا» با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شد. به هر ترتیب اگر همایون رحیمیان و حسام الدین سراج در کنار اجرای این قطعات نوستالژیک، یک یا ۲ قطعه جدید نیز برای این ارکس‌تر بزرگ پر هزینه آماده می‌کردند و فقط به فکر رجوع به گذشته نبودند، به طور حتم حال و هوای کنسرت «شب عاشقان بیدل» می‌توانست شکل و شمایل امروزی تری بگیرد و از فرصت پیش آمده‌ای که تهیه کننده برای فراهم آوردن یک ارکس‌تر بزرگ در اختیار گروه قرار داده بهترین استفاده را کند. موضوعی که سراج و رحیمیان در نشست خبری این کنسرت نیز پاسخ مستقیمی به آن ندادند.

قطعه پایانی کنسرت «شب عاشقان بیدل» که به تهیه کنندگی سیدمحمد حسین مقدس تفرشی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، قطعه معروف و پرطرفدار «رقص دایره» از ساخته‌های زنده‌یاد حشمت سنجری بود که برای علاقه مندان اجرا و با استقبال آن‌ها نیز مواجه شد.

مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر، میلاد عالمی، شاهرخ قائم مقامی، حمید مختاری، مهدی جوانبخت، اشکان پویانیان، بهراد سوخکیان، سجاد بهروز، نوید شعبان‌زاده، امین عطایی (ویولن یک)، عماد نکویی، مونیکا لوران، پریسا پیرزاده، یگانه حسینی نیا، آرش جامع، عرفان وکیلی، پیمان شامی، آرش ایمانی، عرفان شریف‌زاده، هومان جلالت، صفی صفوی (ویولن دو)، سیاوش ظهیرالدینی، هومن اتابکی، کاوه تسعیری، امین زمان‌خان، پژمان اختیاری، داریوش حجازی (آلتو)، کریم قربانی، داود منادی، مهرداد عالمی، ماکان خوی‌نژاد، محمد قریبی، زهرا ساجدی (ویولن‌سل)، علیرضا خورشید‌فر، پرویز بیات، پروانه انارکی (کنترباس)، ناصر رحیمی، شهرام رکوعی (فلوت)، غزاله میرزازاده (پیکولو)، فرشید حفظی‌فر، آرین قیطاسی (ابوا)، محمد حسین‌پور معین، امیر محمدی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی (فاگوت)، فرشید رحیمیان، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، فرشاد شیخی، محمد نصرتی و نرگس تقی‌پور (هورن)، حسین شریفی و سیامک کریم‌پور (ترومبون)، رامین براتی (ترومبن باس)، محمود منتظم صدیقی (تیمپانی)، علیرضا پناهی و کاوه میرحسینی (ضربی) نوازندگان ارکس‌تر را تشکیل می‌دادند.

ضمن اینکه در بخش نوازندگی سازهای ایرانی نیز داود ورزیده نوازندگی نی، احمد مستنبط نوازندگی تنبک، سامان سالک نوازندگی تار، علی ساجدی صبا نوازندگی تار، امیر رحمانی نوازندگی سنتور، بهزاد حسن‌زاده نوازندگی کمانچه، سعید سرتایی و فرهاد رحیمیان نوازندگی دف را به عهده داشتند.

منوچهر صهبایی، وحید تاج، بیژن بیژنی, بیپنی, علی زند وکیلی، ولی الله شجاع پوریان و محسن نفر از مهمانان ویژه کنسرت سراج در شامگاه ۱۳ شهریورماه بودند.
منبع: 
گزارش: مهر - عکس های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 14 شهریور 1393 - 13:58

دیدگاه‌ها

شنبه 15 شهریور 1393 - 15:08

سراج يكي از چندين صداي ماندگار موسيقي اصيل ايراني.....شخصيت معنوي و نجابت و وقار او ، حس صدايش را خاص تر مي كند. درود به او كه در اين وانفسا به فكر كار جدي و اركسترال و درست و حسابي است.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگاه آسمانی سراج در برج میلاد تهران | موسیقی ما