برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در گفتگو با «موسیقی ما» تشریح کرد
آرش گوران: تعهد عاطفی و حرفه‌ای به فریوسفی علت لغو کنسرت ما بود
موسیقی ما - آرش گوران رهبر جوان ارکستر فیلارمونیک تهران چندی پیش ورک‌شاپی را در فرهنگسرای بهمن برگزار کرد. او ضمن ابراز علاقه‌مندی خود برای انتقال آنچه آموخته به آهنگسازان و علاقه‌مندان جوان، درباره فعالیت‌های اخیر ارکستر فیلارمونیک تهران و لغو کنسرت این ارکستر در خردادماه سخنان جالبی دارد. «موسیقی ما» به منظور واکاوی آنچه در ورک‌شاپ «گوران» اتفاق افتاده و همچنین کمّ‌وکیف فعالیت‌های اخیر ارکستر فیلارمونیک تهران با این آهنگساز و رهبر ارکستر گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 
  • * در آغاز لطفاً در مورد برگزاری ورک‌شاپ اخیرتان در فرهنگسرای بهمن صحبت کنید. آیا بینش درستی در مورد برگزاری اینگونه ورک‌شاپ‌ها در کشور ما وجود دارد؟
نمی‌دانم که آیا چنین ورک‌شاپ‌هایی تاکنون در ایران برگزار شده یا نه و اگر برگزار شده نمی‌دانم بینش درستی نسبت به آنها وجود داشته یا نه؛ اما ورک‌شاپ آخری که من در فرهنگسرای بهمن داشتم، اساساً در مورد ارتباط دوره‌های مختلف موسیقی با هم، تمبر و ماتریال‌های یک اثر موسیقایی و تفاوت‌های آنها در دوره‌های مختلف و همینطور بررسی ایدئولوژی‌هایی که در آثار مختلف وجود داشته و تفاوت‌های آنها در تمبر و بافت صدادهندگی آنها (و اگر اثر هارمونی داشت، هارمونی آنها) بود. از لحاظ فرم نیز آنالیزهای دقیقی از آثار مختلف کورال انجام دادیم. قطعات ارکسترال را با پارتیتورهای مختلفش به لحاظ فرم، هارمونی، ساختار بافت و موزیکالیته آنها آنالیز کردیم. در مورد این صحبت شد که اساس یک اثر موسیقایی چگونه باید به اجرا و کیفیت درستی از صدادهندگی یا موزیکاله برسد و بررسی اینکه چه ماتریال‌هایی در یک اثر وجود دارد که باید برای رسیدن به کیفیت درست صدادهندگی به آنها دقت و توجه شود.

 
  • * بازخورد برگزاری این کارگاه برای شما چگونه بود؟
فیدبک این ورک‌شاپ قطعاً باید در مرور زمان خود را نشان دهد. باید ببینیم کسانی که در این ورک‌شاپ شرکت کردند، در جایگاه‌ها و پرفرومنس‌های مختلف چگونه عمل می‌کنند. رویکرد من در این ورک‌شاپها این بود که ایدئولوژی و بینش و نگاه موزیسین‌هایی که در آن ورک‌شاپ شرکت کرده‌اند به موسیقی طور دیگری شود. پاسخ به این سوال که این کارها تا چه حد نمود و فیدبک خواهد داشت، نیازمند گذر زمان و توجه به آینده کاری موزیسین‌هایی است که در این ورک‌شاپ شرکت کرده بودند.

 
  • * چه نکات محتوایی در این ورک‌شاپ مورد توجه شما قرار داشت؟ سبک‌شناسی و مطالعه دوره‌ای در این زمینه تبیین شد؟
به موسیقی دوره باروک و جامعه‌شناسی آن دوران، به موسیقی دوره رمانتیک، به ادبیات آن دوران و به تأثیر هنرهای دیگر مثل نقاشی در آن دوران و به موازی بودن هنرهایی مثل موسیقی و نقاشی یا جنبش‌های هنری که در آن دوران به وجود آمده بود (به عنوان مثال جنبشی مثل رمانتیسیسم و خیلی از جنبش‌های دیگر) توجه داشتیم و آنها را بررسی کردیم.

 
  • * آیا با توجه به زمینه مطالعاتی مورد نیاز در میان آهنگسازان موسیقی کلاسیک، این دوره‌ها را ادامه خواهید داد؟
حقیقتاً علاقه چندانی به تدریس ندارم و به این نظر معتقدم که در سکوت، یک اثر موسیقایی را روی صحنه ببرم (چه اجرای یک اثر از خودم و چه اجرای یک اثر از آهنگساز دیگر). البته به این موضوع واقفم که تدریس ویژگی‌ها و خصلت‌های خودش را دارد. دوست دارم موارد نوینی را که در موسیقی با آن مواجه شده‌ام را در اختیار علاقه‌مندان به این نوع نگرش بگذارم؛ البته اگر چیزی در این بین آموخته باشم! اگر چیزی را در چنته داشته باشم، از آموختنش به دیگران دریغ نخواهم کرد.

 
  • * از اجراهایتان در ارکستر فیلارمونیک تهران چه خبر؟ ظاهراً یکی از اجراهای اخیرتان لغو شد. دلیل لغو آن برنامه چه بود؟
ما بنای اجرای کنسرتی را در خردادماه داشتیم که متأسفانه به خاطر اتفاق ناگواری که برای پدرام فریوسفی (کنسرت مایستر این ارکستر) افتاد کنسرت لغو شد. البته علت لغو شدن این کنسرت این بود که پدرام فریوسفی در اجرای قطعه‌ای به عنوان سولیست با ما همکاری می‌کرد و و به لحاظ تعهد عاطفی، دوستی و هنری، ما متعهد بودیم این کنسرت را لغو کنیم و به لحاظ هنری و فنی هم قاعدتاً سولیست یک اثر اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و بنابراین مجبور شدیم کنسرت را لغو کنیم.

 
  • * با توجه به دوستی که با پدرام فریوسفی دارید، از وضعیت جسمی این هنرمند در حال حاضر خبری دارید؟ آیا با ارکستر شما تمرین می‌کند؟
خدا را شکر الان حال پدرام فریوسفی رو به بهبود است و همچنان در ارکستر حضور دارد. برایش آرزوی بهبودی سریع‌تر داریم. پدرام فریوسفی الان در ارکستر حضور دارد و همچنان با سکشن زهی‌ها مشغول به تمرین است. خود این امر علاقه پدرام فریوسفی و احساس عِرق او به ارکستر فیلارمونیک تهران و همینطور علاقه ارکستر فیلارمونیک به او را می‌رساند.

 
  • * دور جدید تمرین‌هایتان آغاز شده؟
ارکستر فیلارمونیک تهران دو هفته است که دور جدید تمرین‌های خودش را آغاز کرده. این بار با رپرتواری بسیار متنوع و البته رویکردی متفاوت و تمریناتی جدید. مثل هر سال رپرتوار جدیدی را به مخاطبان‌مان عرضه خواهیم کرد.

 
  • * ارائه رپرتوارهایی با چینش خاص که در پاره‌ای موارد به نظر متعارض می‌آیند، یک کار عامدانه از سوی شماست. لطفاً در این باره صحبت کنید.
رپرتوارهای ارکستر به جز کنسرتی که با خانم اوگاوا سولیست بین‌المللی ژاپنی داشتیم، تا به امروز پیرو قوانین روتین رپرتوارهای دنیا نبوده است. اساساً من به تناقض در رپرتوار معتقدم. از سوی دیگر سعی من همواره این بوده که در رپرتوارهای ارکستر، هدفی را دنبال کنم و اجزایی که از قطعات مختلف دارم، بر اساس آن هدف بچینم. به نظر من کشف روابط برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد.

 
  • * بنابراین در اجرایی که در ماه‌های آینده منتظر آن هستیم هم همین نگاه را به کار دارید؟
این بار هم رپرتواری را با یک کانسپت مشخص و شاید معناهای مشخص در کنار هم چیده‌ام و امیدوارم بتواند نفوذ همیشگی را در جان و روح و ذهن شنونده‌هایمان داشته باشد.

 
  • * زمان دقیقی برای این اجرا انتخاب کرده‌اید؟
امیدوارم با همکاری تالار وحدت هرچه زودتر رپرتوارمان را به روی صحنه ببرم. با این توضیح که رپرتوار بسیار سنگینی است، چه به لحاظ موزیکالیته، چه به لحاظ تفسیر و معنا و محتوا و چه به لحاظ تکنیک نوازندگی. امیدوراریم اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به روی صحنه برویم.

 
  • * آیا در اجرای پیش رو آثار تصنیف شده توسط هنرمندان داخلی را هم اجرا خواهید کرد؟
تا امروز رپرتوارهای اجرا شده در ارکستر ما متعلق به هنرمندان غربی بوده است. البته ذکر این نکته لازم است که موسیقی یک زبان جهانی است و نمی‌شود آن را مختص یک جغرافیای خاص فرض کرد. ارکستر فیلارمونیک تهران رپرتوارهایی از آهنگسازان مختلف مدرن که هم‌اکنون هم زنده هستند (مثل تورو تاکیمیتسو و اسوالدو گولیخف) را اجرا کرده است. استقبالی هم که در ایران از شنیدن این آثار شد، خیره‌کننده بود و مرا مجاب کرد که نباید موسیقی را مختص یک جغرافیای خاص کرد.

 
  • * پس این نگاه جهانی در ارکستر فیلارمونیک وجود دارد و فعلاً نباید انتظار اجرای آثار هنرمندان معاصر خودمان را داشته باشیم؟
البته در ذهنم هست آثار آهنگسازان معاصر ایران را هم اجرا کنیم؛ اما می‌شنوم که در ارکسترهای مختلف آثار آنها اجرا می‌شود و از سوی دیگر از این موضوع خوشحالم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1393 - 15:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرش گوران: تعهد عاطفی و حرفه‌ای به فریوسفی علت لغو کنسرت ما بود | موسیقی ما