برنامه یاد بعضی نفرات
 
چرا اهالی موسیقی سنتی در قبال جام جهانی بی‌تفاوت بودند؛
سکوت سنت

امیر بهاری
[ روزنامه‌نگار ]
 
این جام جهانی حال و هوای دیگری برای موسیقی ایران داشت. جدای از قطعه ای که بطور رسمی به احسان خواجه امیری سفارش داده شد و 40 قطعه ای که صدا و سیما تولید کرده بود، چندین قطعه دیگر بطور خود جوش برای این رویداد بزرگ ورزشی- اجتماعی ساخته شد.

بگذریم که به جز یکی دو قطعه تقریبا تمام آثاری که برای جام جهانی خوانده شده یا تکراری بودند یا ترانه بسیار ضعیفی داشتند. نکته جالب در این میان سکوت موسیقی سنتی بود. دریغ از یک قطعه برای این ایام پر شر و شور که تمام جامعه ایران در تب و تاب بودند. استاد شجریان تنها چهره این جریان بود که مدام از فوتبال حرف زد و نوشت. کسی که به سختی نظر می دهد حتی درباره اتفاقات مربوط به موسیقی اما از فوتبال نوشت و تحلیل کرد تا دل مردم را بیش از پیش به دست بیاورد.

مدت هاست که بحث مهمی در میان بخشی از هنرمندان موسیقی سنتی  مطرح می شود که چرا این موسیقی مخاطب گسترده ندارد. اگر این بحث را کنار بگذاریم که یک موسیقی رادیکال اساسا مخاطب گسترده ای ندارد و موسیقی سنتی هم یک موسیقی با جهان خاص برای رواج زیبایی شناسی خاص است،  ولی نقاط عطفی هستند که یک هنرمند می تواند  از آنها برای ترویج یک اندیشه هنری استفاده کند. این نقاط عطف معمولا زمانی پیش می آید که اتفاقی ملی رخ می دهد و مردم بسیاری با آن هم سو هستند . مثلا  کدام ایرانی هنگام بازی با آرژانتین بی تفاوت نشسته و فعالیت روزمره اش را انجام داده و نه تلویزیون را روشن کرده و نه به رادیو گوش کرده. اگر ایران را 80 میلیون جمعیت در نظر بگیریم این اتفاق حداقل برای 75 میلیون نفرش اهمیت داشته است. یعنی وقتی یک خواننده می خواند :«یوزپلنگان...» دارد با دل جمعیت چند میلیونی همراه می شود. اگر کارش را درست انجام داده باشد بدجوری در دل مردم جا باز می کند.

 آیا موسیقیدانان سنتی دون شان خودشان دانسته اند برای غرور ملی 80 میلیون نفر یک قطعه 5 دقیقه بسازند ؟ یا اینکه اهالی موسیقی سنتی معتقدند نباید کار سفارشی کرد حتی برای دل مردم؟ اینگونه نیستند و پای امتیازات دولتی بیفتد خیلی از آنها پیش قراول اند.

من آمار کوتاهی می دهم برای آن بخش از آهنگسازان و هنرمندان موسیقی سنتی که تصورشان این است که کار ساختن برای فوتبال و تب و تاب جام جهانی و این قبیل چیزها دون شان یک هنرمند اصیل است؛ سال 1978 که ما هم در جام جهانی بودیم، موسیقی جام  را انیو موریکونه ساخت. سال 1982 قطعه جام جهانی را پلاسیدو دومینگو خواند، خواننده که او را در کنار پاورتی نابغه های تنور قرن بیستم می دانند. سال 1998 موسیقی جام جهانی را ژان میشل ژار ساخت، سال 2002 ونجلیر و همین امسال هم کارلوس سانتانا یکی از هنرمندانی بود که قطعه ای برای جام ساخت.

نکته ای که از مطلب فوق بسیار مهمتر است به جایگاه مردم در موسیقی باز می گردد تمام هنرمندان حاضردر جریان چاووش معتقدند ما با مردم همراه شدیم، صدای مردیم شدیم، نتوانستیم به خواسته مردم بی توجه باشیم و .... یک انقلاب را نمی توان با یک جام جهانی مقایسه کرد اما از این جهت که مردم در متن بودند سیاست و فوتبال خیلی فرقی ندارند تازه اگر یک تیم ببرد یا ببازد پای خون ، جان و جهانی در میان نیست. پای خوشی و غم یک ملت در میان است که هنرمند می تواند زیرک باشد و به آن توجه کند. فوتبال ورزش محبوب همه ایرانی هاست حتی اگر بازیکنانش فرهیخته نباشند، این پدیده بخش عمده ای از فرهنگ ما را شکل می دهد و بی توجهی به آن یعنی اینکه یا هنرمند ما از اهمیت این مسئله خبر ندارد و یا اینکه شان هنر خودش را اجل بر آن می داند. مردم هم زمانی که به خیابان می آیند تا مفهومی را بیان کنند مردم اند هم زمانی که متحد ، فارغ از اینکه فدراسیون دولت دهم است یا یازدهم ، به تیم ملی شان عشق می ورزند.

دست آخر اینکه موسیقی سنتی یا حداقل آن بخشی از هنرمندان موسیقی سنتی که نگران معضل مخاطب برای این موسیقی هستند، می توانستند از این امکان بهره ببرند و با همراه شدن با مردم برای خودشان هم آوردی داشته باشند.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1393 - 22:10

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 11 تیر 1393 - 00:53

ميگما من براي جام جهاني نخوندم يه وقت بد نشه والا اخه كم مونده بود سوپور محلم واسه بچه هاي تيم ملي اهنگ بده بيرون بد شما اومدي ميگي چرا اهل سنت خاموش بودن بيخيال بابا بجاي كه پست راجع به نخوندن ترانه ي بچه هاي سنتي بزارين يه پست با تيتر درشت بزاريد كه چرا اهنگ رسمي تيم ملي كه بايد بارها و بارها از تلوزيون پخش ميشد بعد از كلي حاشيه سازي و دردسر و توهين و انتقاد به احسان خواجه اميري اهنگشو كه ترانه ي رسمي تيم ملي بود و پخش نكردن با اون همه حرفا و دردسرها بعد از كلي اعصاب خرد كردن اخرشم دروازه هاي دنيا رو پخش نكردن خب نميخواستن پخش كنن چرا سفارش دادنو احسانو اذيت كردن لابد قصدشون خرد كردن شخصيت احسان بوده نه ساخت ترانه واسه تيم ملي بله
موسيقي ما خواهش ميكنم به اين مطالبي كه گفتم بپرداز و شفاف سازي كنو بازشون كن اين مهمتره چون ما طرفداراي احسان ديگه نميتونيم تحمل كنيم بايد از احسان عذر خواهي كنن همه ي اونايي كه اذيتش كردنو اخرم ترانشو پخش نكردن و با اين كارشون شخصيتشو و خودشو تحقير كردن اين خواسته ي ما طرفداراشه بايد از احسان عذر خواهي شه ممنون ميشم پستش كنين و كمك كنين

جمعه 20 تیر 1393 - 12:43
شهاب شریف

جوابش زیر مقاله هست.:
گفت و گو با اردشیر کامکار و آهنگساز آهنگ جام جهانی سال 1998 فرانسه

188.245.64.137
چهارشنبه 11 تیر 1393 - 11:07

موضوع جالبی بود که پرخداتید
برای من هم عجیب بود . با توجه به حضور نسل جدید و روشن تر موسیقی اصیل ایرانی به نظر من هم باید این هنرمندان در عرصه ها اجتماعی حضور پررنگتری داشته باشند و با مخاطبان ارتباط بیشتری بگیرند
این طرز فکر که این موضوعات دون شان ماست باعث نابودی موسیقی ایرانی خواهد شد

چهارشنبه 11 تیر 1393 - 14:08

به شدت موافقم... دوری از ذهن ایرانی، یعنی مرگ تدریجی هنر و هنرمند.
تجربه این را نشان داده است... به تاریخ وفادار باشید!

چهارشنبه 11 تیر 1393 - 19:19

بهتر! نباید سطح و ارزش موسیقی سنتی رو به خاطر جذب مخاطب پایین آورد! مخاطبی که از موسیقی سنتی فقط چرا رفتی همایون شجریان رو (که اونم اصلا سنتی و ایرانی نیست) گوش میده,همون بهتر که جذب موسیقی سنتی نشه! سطح سلیقه ی مخاطبا خیلی خیلی پایینتر از حدی شده که بشه مجذوب موسیقی سنتیشون کرد! جذب مخاطب به قیمت نابود کردن اساس و اصول موسیقی سنتی؟!؟!؟!؟!؟ اصلا درست نیست!!!!

پنجشنبه 12 تیر 1393 - 01:34

با تشکر از تیز بینی شما و این که به موضوع جالبی پرداختید باید بگم که من هم با نظر شما موافقم و مطمئنم که اگر هنرمندان به این موارد بپردازند با توجه به پتانسیل و غنا این موسیقی می توانند از همراهی بخش بیشتری از مردم برخوردار باشند و حتی از نظر من توجه به این نکات در برخی موارد بسیار مهم می باشد
آن هم نه به خاطر موسیقی بلکه به خاطر خود مردم تا آنان را بیشتر با موسیقی و هنر ناب آشنا کند البته هنرمند باید توجه داشته باشد که سطح کار خیلی پایین نیاید

پنجشنبه 12 تیر 1393 - 10:42

چرا اهالی موسیقی سنتی در قبال جام جهانی بی‌تفاوت بودند؛
مگه لازمه هر کی یه اهنگ بخونه این جو خیلی بدی شده وقتی کارهای خوبی تولید نمیشه برای چی ساخته بشه .

جمعه 13 تیر 1393 - 15:20

موسیقی سنتی تنها در یک شرایط میتونه از رکود دربیاد... اونم اینه که یه خواننده بسیار بزرگ سنتی خون(مثلا استاد شجریان) با استاد محسن چاوشی کبیر یک کار به صورت مشترک اراعه بدن....
اینطوری بازم موسیقی سنتی دیده میشه

جمعه 13 تیر 1393 - 18:44
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

این نوید تقلبیه!!!! من این نوید نیستم!!! هرچند حرفایی که زدی رو قبول دارم ولی دیگه این طرفا پیدات نشه !! افتاد؟؟؟؟؟

2.146.131.70
جمعه 13 تیر 1393 - 18:42

خب مثلا بیان برای تیم ملی بخونن که چی بشه؟؟؟؟ این همه خواننده خوندن چه اتفاقی افتاد؟ نمیدونم این اقای زمانی اومد خوند یا علی بگو دوباره خدا هوامونو داره قهرمانیم دوباره چی شد؟؟؟ بدتر یه پنالتی برامون نگرفتن و تو دقیقه 90 به بعد گل خوردیم!!!! دیگه وقتی کاملا مشخص و واضح و مبرهن هستش که تیم ملی میخواد بره در جام جهانی نقش مترسک رو ایفا کن چه احتیاجی به اهنگ خوندنه؟

شنبه 14 تیر 1393 - 02:33

دوستان و دشمنان عزیز من ای دی همیشگیم 2.146.131.70 هستش و هرکسی با اسم من نظر داد و ای دیش این نبود بدونید تقلبیه!!! البته میدونم واستون مهم نیست و واسه ی خودم هم مهم نیست چون من در کل ادم تنهاییم و مثل زندگیم در این سایت هم دوستی ندارم و در واقع بهتره بگم دلم هم نمیخواد دوستی داشته باشم و واسه همین کسی هم به جای من نظر بده و بخواد خرابم کنه هم مهم نیست چون دوستی وجود نداره که بخواد با این حرفا دوستیش رو باهام به هم بزنه ولی در هر حال این موضوع رو گفتم تا مشکلی پیش نیاد!!!!

شنبه 14 تیر 1393 - 11:50

اقای نوید شما و دوست تقلبیتون هم نظرید
پس نگران نباشید
شاید صدای سنتی واسه جام جهانی خوب در نیاد....البته خیلی وقتا سنتی از پاپ بهتر بوده
به اعتقاد من اگر گروه چارتار یه کاری ارائه میکردند جالب میشد...چون مخلوطی از سنتی و پاپه

اقای ترابی چه ربطی داره؟؟؟ینی اگر اقای زمانی نمی خوندند ما میبردیم؟؟؟؟؟چرا حرف بی حساب میزنی محترم؟؟؟؟اهان شما ناراحت این هستی که اقای خاص کاری نکردند؟؟؟؟اشکال نداره....4 سال فرصت دارن...

شنبه 14 تیر 1393 - 13:49

اونی تقلبیه که ای دی الکیشو توی همه پستا مینویسه تا بقیه به تقلبی بودنش پی نبرن... اصلا چرا باید کسی بیاد ای دی تورو حفظ کنه؟! درضمن چرا میخوای منو تنها و گوشه گیر نشون بدی اتفاقا من دوستای خوبی برای خودم دارم کسانی که اونام بیشترشون عاشق استاد چاوشی هستن... امیدوارم کاربرای سایت نظرای نوید جعلیرو دیگه دنبال نکنن و اگه بحثی دارن با خودم درمیون بذارن. اصلا کمی به ادبیات این اقا یا حتی شاید خانم توجه کنید میفهمید این من نیستم همین و تمام.

شنبه 14 تیر 1393 - 13:53

اونی تقلبیه که ای دی الکیشو توی همه پستا مینویسه تا بقیه به تقلبی بودنش پی نبرن... اصلا چرا باید کسی بیاد ای دی تورو حفظ کنه؟! درضمن چرا میخوای منو تنها و گوشه گیر نشون بدی اتفاقا من دوستای خوبی برای خودم دارم کسانی که اونام بیشترشون عاشق استاد چاوشی هستن... امیدوارم کاربرای سایت نظرای نوید جعلیرو دیگه دنبال نکنن و اگه بحثی دارن با خودم درمیون بذارن. اصلا کمی به ادبیات این اقا یا حتی شاید خانم توجه کنید میفهمید این من نیستم همین و تمام.

شنبه 14 تیر 1393 - 15:40
شیوا

اقای ترابی بس کنید...کافیه....دیگه دارید شورشو درمیارید...این کار شما در نهایت بی اعتنایی همرو به دنبال داره....شخصیت خودتونو حفظ کنید

151.244.161.37
شنبه 14 تیر 1393 - 20:23
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

اصن من بد اصن من بد..... اصن من بد اصن من بد....اصن من بعد اصن من بعد.....اصن من بعد اصن من بد

2.146.239.172
شنبه 14 تیر 1393 - 20:21

برای نوید قلابی متاسفم که باعث شده همه فکر کنن من در جواب نظرای خودم نظر میذارم و کمبود دارم و دنبال توجه هستم. دوستان بدونید که من هیچ کمبودی ندارم.بقیه کمبود دارن که دارن از اینکه من اسمی برای خودم توی این سایت در کردم و تاحدودی مشهور شدم سوع استفاده میکنن.
درود بر چاوشی کبیر و طرفدارانش که با همه فرق دارن و بقیه ازشون تقلید میکنن.

شنبه 14 تیر 1393 - 22:06

همینم مونده بود...این همه آدم خوندن چی شد؟؟؟؟؟ جز اینکه یه مدتی گوشمون پر شده بود از آهنگهای ضعیف.
همون آهنگ رسمی رو هم که پخش نکردن!!!متاسفم.جاش کلی آهنگ بی ربط (یوزپلنگان...) پخش کردن.
واقعا جای تاسف داره. چه بهتر که اهالی موسیقی سنتی خودشونو کوچیک نکردن و کاری منتشر نکردن.

پنجشنبه 19 تیر 1393 - 15:39
علی راستگو

اونوقت آهنگ رسمی(!!!!!!) که فقط به واسطه ی پول گرفتن از فدراسیون رسمی شده!!! از نظر شما به قولِ خودتون آهنگِ قوی ایه؟! من شماهارو که طرفدارای سفت و سخت احسان خواجه امیری هستین (و با تعصب طرفدارِ کارشین) درک میکنم ولی اینکه بخوای بگی آهنگ یوزپلنگان که اتفاقا پر از المانهای موسیقی ایرانی و سنتیه، به جام جهانی بی ربطه رو نمیشه درک کرد!!! این آهنگ اشک مردمو در آورد!

176.227.199.102
پنجشنبه 19 تیر 1393 - 14:59

آقای امیر بهاری! چیزیکه من توی شبکه های اجتماعی دیدم، سازنده یوزپلنگان دلِ 70-80 درصد مردم ایران رو بدست آورده .در ضمن بهترین حالت موسیقی سنتی رو در موسیقیِ یوزپلنگان شنیدیم که با شرایط فوتبال و گوش های امروزی تلفیق شده بود اون بیات ترک زیبایی که خوانده شده بود، اون ترانه ی ساده و بسیار تاثیرگذار و اون سه تار ِ استادانه ای که کاملا ایرانی صدا میداد بهترین نمونه ای بود که در کل تاریخ ورزش این کشور برای حمایت از تمام اصالت ها و ریشه های هزاران ساله ی ایرانی داشتیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سکوت سنت | موسیقی ما