برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دومین نشست خبری جشنواره رنگ موسیقی مطرح شد؛
علی قمصری: «سخنی نیست» از ایران تا اروپا اجرا می‌شود
موسیقی ما - نشست خبری جدیدترین کنسرت گروه «همنوازان حصار» به رهبری و آهنگسازی علی قمصری همزمان با برگزاری اولین جشنواره رنگ موسیقی با حضور این هنرمند و سیدعلی میرمحمدی، مدیر برگزاری این جشنواره صبح دوشنبه 12 خرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد.

میرمحمدی ابتدا درباره نحوه برگزاری این جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد و سپس با اشاره به برگزاری کنسرت «سخنی نیست» با آهنگسازی علی قمصری گفت: همکاری ما با گروه «همنوازان حصار» صرفا به خاطر نام علی قمصری نیست. بلکه نوع موسیقی این گروه که بر موسیقی سنتی کشورمان تکیه دارد و تاکید بر تلفیق احساس و موسیقی روز دنیا، مدنظر ما بوده است. از این گروه موسیقایی همواره به عنوان یک گروه متفاوت در حوزه موسیقی یاد می شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور علی قمصری و گروه همنوازان حصار در این جشنواره، اضافه کرد: این ادامه همکاری ما را بر آن داشت که در حد توان خود کنار این گروه باشیم و در برگزاری اولین جشنواره «رنگ موسیقی» از علی قمصری و گروه همنوازان حصار دعوت کنیم که در این رویداد موسیقایی همراه ما باشند. خوشبختانه این آهنگساز خلاق دعوت ما را پذیرفت که ما بر اساس این حضور تصمیم داریم یک رونمایی رسمی از آلبوم «سخنی نیست» داشته باشیم.

علی قمصری پس از میرمحمدی پشت میکروفون قرار گرفت و ابتدا درباره شکل گیری ایده برگزاری جشنواره رنگ موسیقی چنین گفت: یک سال پیش در نشستی که با علی میرمحمدی داشتیم، او ایده برگزاری این جشنواره را مطرح کرد که من در آن زمان به دلیل شرایطی که در کشور حکمفرما بود تاکید کردم برگزاری چنین رویدادی در ایران میسر نیست اما امروز بسیار خوشحالم که با او بر سر این تاکیدی که داشتم شرط نبستم و شاهد برگزاری اولین جشنواره «رنگ موسیقی» در تالار وحدت هستم. چرا که این ایده، طرح جذابی است که می تواند کمک زیادی به پیشرفت موسیقی جدی کشور ما بکند.

آهنگساز آلبوم چه آتش ها درباره آلبوم «سخنی نیست» که جدیدترین اثر گروه همنوازان حصار» محسوب می شود خاطرنشان کرد: گروه «همنوازان حصار» مدتی است با شکل جدید مشغول به فعالیت است و در این حوزه نیز تاکنون کنسرت های متعددی را برگزار کرده که نتیجه این برنامه های متفاوت، انتشار آلبوم «سخنی نیست» بود و قرار شد با تورهای خارجی، کنسرت های خود را آغاز کند. کنسرت هایی که از کشور اردن آغاز و در کشورهای فرانسه، عمان و نروژ ادامه پیدا خواهد کرد اما وقتی دیدیم این رپرتوار به پختگی لازم رسیده و ما می توانیم اجرای خوبی روی صحنه را در ایران تجربه کنیم تصمیم گرفتیم که در این جشنواره از کنسرت تازه خود رونمایی کنیم.

این نوازنده تار درباره اشعار و سبک این کنسرت نیز گفت: این کنسرت به نوعی در قالب تدوین شده آلبوم «سخنی نیست» اجرا می شود ضمن اینکه دو تصنیف دیگر به قالب کار اضافه خواهد شد که  روی موسیقی چند صدایی و هم آوایی خانم ها با همراهی صدای من تاکید دارد. ما در این کنسرت، موسیقی ایرانی را اجرا می کنیم که با آواز شوشتری آغاز و در نوا و ابوعطا خاتمه پیدا می کند. اشعار قطعات هم از هوشنگ ابتهاج و احمد شاملو خواهد بود که اتقاقا عنوان «سخنی نیست» از روی یکی از اشعار زنده یاد شاملو انتخاب شده است.

قمصری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شباهت های آلبوم «سخنی نیست» با آلبوم «به تماشای آب های سپید» اثر حسین علیزاده خاطرنشان کرد: این آلبوم شاید شباهت هایی با آلبوم «به تماشای آب های سپید» استاد علیزاده داشته باشد اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که در موسیقی ایران تعداد هنرمندانی که به سراغ سازبندی ویژه ای می روند بسیار محدود است که نمونه بارز و ممتاز آن کارهای استاد علیزاده است. بنابراین گزینه چندانی برای سنجش وجود ندارد و ممکن است این نزدیکی آلبوم ها نسبت به یکدیگر احساس شود.

وی که پیش از این، کنسرت عبور را به همراه محمد معتمدی به روی صحنه برده است، بافت و شکل «سخنی نیست» با اثر استاد علیزاده را متفاوت دانست و گفت: بافت موسیقایی که ما در آلبوم «سخنی نیست» به کار گرفته‌ایم کاملا متفاوت با اثر استاد علیزاده است. من چنین احساسی ندارم که آلبوم «سخنی نیست» شباهت زیادی با آلبوم «به تماشای آب های سپید» داشته باشد. چرا که معتقدم این اثر از شکل و بافت بسیار متفاوتی برخوردار است که می تواند به صورت کاملا جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1393 - 16:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی قمصری: «سخنی نیست» از ایران تا اروپا اجرا می‌شود | موسیقی ما