برنامه یاد بعضی نفرات
 
شبی که مانی رهنما یاد نیما وارسته را زنده کرد
مانی رهنما برای اولین بار در اصفهان روی صحنه رفت
موسیقی ما - اصفهان شامگاه گذشته برای اولین بار می‌ه‌مان مانی رهنما بود و رهنما نیز پس از دیدن حضار در سالن گفت: باید سر تعظیم را در مقابل مردم شهری که مهد موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است فرود آورد چرا که اصفهان در موسیقی سنتی بدون رقیب و بی‌بدیل است. مانی رهنما پس از مدت‌های طولانی برای شکستن سکوت خود، شب گذشته (۱ خرداد ماه) به روی سن رفت در حالی که سالن رودکی شهر اصفهان را انتخاب کرده بود؛ سالنی که دوستداران اصفهانی رهنما برای اولین بار انتظار ملاقات با او را می‌کشیدند.

گروه نوازندگان کنسرت رهنما پشت سازهای خود قرار گرفتند و با نواختن قطعه اول با نام «شب سرد» مانی رهنما از پشت سن شروع به خواندن کرد و در میانه‌های اجرا به روی سن آمد تا آغاز کنسرت او در اصفهان با یک تفاوت در اجرا شروع شود.

رهنما پس از پایان قطعه اول با بیان اینکه اصفهان از زیبایی در شهرسازی چیزی کم ندارد و اصفهان و اصفهانی نیازمند تعریف نیستند، افزود: برای هر هنرمندی افتخار است که در شهر موسیقی ایران اجرا داشته باشد و من نیز امیدوارم بتوانم شبی به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان آورم.

قطعه دوم «امیدوارم» نام داشت برای اجرای این قطعه امیر محمدی با نواختن ساکسیفون، محمدرضا رهنما با نواختن پیانو، کامران سرشتی با گیتار، امید فرهودیان و بهنام رهنما با گیتار بیس و نادی قریب نواز با ضربات درامز صدای مانی رهنما را همراهی می‌کردند.

پس از اجرای قطعه دوم مانی رهنما متنی را با نام «آیینه عبرت» دکلمه کرد و خواند:

 «ما زخمی تاریخیم، ویرون شده و پرپر/ آتش زده چنگیز، زندونی اسکندر/ ما هم قسم کورش، ما وارث ستاریم آسیمهتر از کاوه هم بغض فریدونیم»

این دکلمه رهنما مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و باعث شد تا شور و شوق بر سالن حاکم شود.

قطعه سوم با ترانه «ترکت کنم» آغاز شد ترانه‌ای که در آن مانی رهنما اوج صدای خود را در میان نواهای ساکسیفون، گیتار و پیانو به گوش شنونده می‌رساند و لذت گوشنوازی به حضار در سالن می‌داد. پس از اجرای این قطعه رهنما گفت «گاهی برخی از ترانه‌ها حتما باید دو صدایی اجرا شود که متاسفانه به دلایلی این امکان در حال حاضر در موسیقی کشور فراهم نیست.

» عاشقانه «نام قطعه چهارمی بود که خواننده برای اجرای خود در اصفهان انتخاب کرده بود، اما قبل از اجرای این قطعه، مانی رهنما با بیان اینکه اصفهان مهد موسیقی سنتی ایران است، افزود: باید در برابر شهر و مفاخر موسیقی این شهر سر تعظیم فرود آورد چراکه در موسیقی سنتی، اصفهان بدون رقیب پیشتاز این سبک از موسیقی در کشور است و سپس قطعه چهارم اجرا شد.

پس از آن نوبت به قطعه پنجم رسید قطعه‌ای که مانی رهنما برای اولین بار آن را اجرا می‌کرد و آرزوی امیدواری کرد که آلبوم جدیدش بتواند مجوز پخش را دریافت کند، این بار امیر محمدی و ساکسیفونش برای شروع قطعه به اجرای هنرنمایی پرداختند. سپس پیانوی محمدرضا رهنما با ضرب انگشتان هنرمندش به ساکسیفون اضافه شد و پس از آن بهنام رهنما و کامران سرشتی با گیتارهای خود به نت‌های روی سن اضافه شدند تا صدای مانی رهنما را تکمیل کنند.

سپس مانی رهنما که دکلمه اولش در میانه کنسرت مورد استقبال قرار گرفته بود دکلمه دوم را با نام» سنگ قبر «اجرا کرد و دوباره با تحریرهایی که بر روی دکلمه می‌گذاشت خواند:

» ماندیم درون خانه خویش، در حسرت عاشقانه خویش، ماندیم که مانده باشیم با چنگ به هر بهانه خویش «

رهنما در اولین شب خاطرانگیز کنسرتش در اصفهان مجبور شد تا خبر از فوت یکی از موزیسین‌ها و یکی از موسیقی‌دانان کشور را بدهد. رهنما در ابتدای اجرای آخرین قطعه‌اش خبر از درگذشت نیما وارسته یکی از اعضای گروه آرین در سن ۳۰ سالگی داد.

» پرنده «نام آخرین قطعه‌ای بود که رهنما برای شب اول کنسرتش در اصفهان انتخاب کرده بود قطعه‌ای که با تشویق حضار همراه شد و هنگام اجرای آن سالن نیز یک صدا آن را با رهنما اجرا کرد.

اما در خواست مردم برای یک اجرای دیگر مانی رهنما قطعه» کجا به خنده می‌رویم؟ «را با همراهی پیانوی محمدرضا رهنما برادر کوچکش اجرا کرد تا شب خاطرانگیزش در اصفهان تکمیل شود.
منبع: 
گزارش: ایسنا - عکس‌ها: اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 خرداد 1393 - 15:49

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 5 خرداد 1393 - 16:01

كار سختي است
سالها كار جدي در موسيقي
ماندن
خواندن
با موسيقي شوخي نداشتن
حضور ماني رهنما و هنرمنداني همچون حميد حامي و نيما مسيحا در موسيقي ما نعمت بزرگي است.

دوشنبه 5 خرداد 1393 - 19:31
مهران

دقيقا ...

5.202.136.120
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 16:49

احسنت
کارای مانی سبک خاصی داره

سه شنبه 6 خرداد 1393 - 08:45

منتظر کنسرت مانی عزیز در رشت هستیم .ایشون بی نظیرند.

سه شنبه 6 خرداد 1393 - 13:11

شب اول رو نمیدونم اما شب دوم واقعاً افتضاح بود... غیر از اجرای خود مانی رهنما بقیه چیزها واقعاً بد بود... اولا که دو تا خواننده دیگه اومدن اجرا کردن وسط کنسرت که سه تا قطعه توسط این اقایون خونده شد ، ما اومدیم برای دیدن کنسرت مانی رهنما ، من نمیدونم این آقایون رو برای چی باید ببینیم؟! واقعاً جای تاسف داره... نوازنده ها هم در حد مانی رهنما نبودن و اصلاً حرفه ایی نبودن ، توی تک نوازی شون به شدت این مشخص بود.

سالن هم که افتضاح...صدا واقعاً بد بود و نور پردازی هم که همش نور سفید تو چشم ما بود...

برنامه هم که با یک ساعت تاخیر شروع شد...

خلاصه اینکه شب دوم منهای مانی همه چیز افتضاح بود...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مانی رهنما برای اولین بار در اصفهان روی صحنه رفت | موسیقی ما