برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با امین اله رشیدی
گفت‌و‌گوی موسیقی ما با امین‌الله رشیدی؛
باید از هنرمندان حمایت شود
 موسیقی ما- امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی که از دیرباز در عرصه موسیقی فعالیت های همیشه چشمگیری داشته است، مدتی است که کتابی از تالفیات خود را پشت درهای بسته ارشاد دارد. این خواننده که تاکنون آثار بسیاری را در حوزه موسیقی منتشر کرده است، این روزها تنها دغدغه اش دریافت مجوز برای کتابی است که سالها برای تالیف آن تلاش کرده است.

رشیدی بیش از هر چیزی به حمایت مسولان ارشاد احتیاج دارد و می گوید بعداز هفت سال تلاش حالا منتظر است تا مجوز کتابش صادر شود اما هنوز و پس از گذر هفت سال چنین اتفاقی نیفتاده است و او همچنان منتظر رسیدن یک خبر خوش است. با او در این باره گفت و گو کرده ایم:
 
  • *چه مدت است که کتاب شما منتظر دریافت مجوز ارشاد است؟ فکر می کنید دلیل این تاخیر در صدور مجوز چیست؟
واقعیت این است که این کتاب از هفت سال گذشته آماده انتشار است اما از همان هفت سال پیش تا کنون این اتفاق نیفتاده است. البته پیش از سال جدید به من گفته شد که بالاخره این کتاب امسال مجوز می گیرد و این نوید به من داده شد که بالاخره می توانم این کتاب را منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد. با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تماس بودم این قول داده شد که حتما این اتفاق خوشایند بیفتد اما متاسفانه تا این لحظه با وجود چنین قولی هنوز کتابم مجوز ندارد. بسیار امیدوار بودم که این قولها عملی شود و هنوز هم امیدورام ام نمی دانم دیگر چقدر باید منتظر باشم و چه زمانی مجوز این کتاب صادر خواهد شد.

در باب بخش دوم سوالتان باید بگویم این کتاب مدتهاست که از تولیدش می گذرد . حتی در یک برهه از زمان مسولان موسسه اطلاعات قرار بود آن را منتشر کنند . آقای جلال رفیع نیز قول انتشار آن را به من داده بودند که متاسفانه با وجود اصلاحیه بر روی برخی از بخش های آن همچنان موفق به انتشار نشده است .
 
  • *فکر می کنید بتوانیم به زودی شاهد انتشار آن باشیم؟
گویا قرار نیست این کتاب به این زودی ها مجوز بگیرد اما من همچنان خوشبین هستم و تلاش خود را می کنم تا بشود به زودی آن را روانه بازار موسیقی کشور و همین طور بازار کتاب کرد.
 
  • *چه اصلاحاتی را در کتاب لحاظ کردید؟ این اصلاحات لطمه ای به کلیت کار نزد؟
در اصلاحیه ها برخی از کلمات را حذف کردیم اما امکان حذف برخی از آنها نبود و تنها به اصلاح آنها اکتفا کردیم. در کل لطمه ای به کتاب وارد نشد و دوستان همگی بر این باورند که دیگر نیازی به اصلاحیه نیست و همین شکلی نیز کتاب ارزشمندی است و می تواند راهگشا باشد ، اگر منتشر شود.
 
  • *مدتی پیش خبر رسید که این کتاب در دست انتشار است. یعنی شایعه بود؟
خوب به این دلیل که دردولت قبل مسولان مرتبط دستور صدور مجوز را دادند ولی مجوز صادر نشد . هیچ وقت این کتاب به انتشار نرسیده و هر چه شنیده اید در حد شایعه باقی مانده است تا ببینیم در آینده نزدیک چه خواهد شد. من هنوز هم به مجوز این کتاب امیدوارم و به زودی موفق به اخذ آن می شوم. هفت سال منتظر مجوز بوده‌ام و آقای دکتر حسینی را چندین بار ملاقات کردم که هر بار نیز ایشان دستور دادند که مجوز انتشار کتابم صادر شود تا این لحظه هنوز موفق به انتشار آن نشده ام. پیش از این نیز بارها گفته ام که ایشان دستور صدور را داده بودند اما این مجوز هرگز صادر نشد. واقعا هم نمی دانم مشکل چیست . اگر در یک جمله به من بگویند که مثلا این بخش از کتاب مشکل دارد و باید اصلاح شود، می دانم تکلیفم چیست اما این را هم نمی گویند و من مانده ام با کتابی که سالهاست دارد خاک می خورد.متاسفم که نزد مردم هنردوست کشورم بدقول شده ام. اما واقعا اداره چنین چیزی از دستان من خارج است.
 
  • * فکر می کنید دولت جدید مجوز انتشار این کتاب را به شما بدهد؟
بعید می دانم ندهد! به نظر من آقای جنتی انسان فرهیخته ای هستند و از همه گذشته اوضاع کمی به سامان شده است بنابراین بسیار خوشبین هستم که چنین اتفاقی بیفتد. من به عنوان خواننده ای قدیمی لااقل می توانم این توقع را داشته باشم که کتابم به عنوان اثر یک هنرمند قدیمی مورد تایید قرار بگیرد .توقع دارم نهایت همکاری با کتاب من بشود و امیدوارم که این اتفاق خوشایند به زودی بیفتد. من تاکنون هرگز دچار این همه تاخیر در کارهایم نشده بودم و برای اولین بار است که کتابی از من با هفت سال تاخیر هنوز موفق به دریاف مجوزش نشده است. مگر من پیش از اینها کاری منتشر نکرده بودم که به قوانین ناآشنا باشم؟ من با توجه به قوانین رایج در مملکت و نیز با توجه به فضایی که در آن هستم به نگارش این کتاب اقدام کرده ام و مطمئن باشید به زودی در دست انتشار قرار می گیرد. گاهی تاسف می خورم که هنرمند باید با این چیزها در جامعه سرو کله بزند در حالی که باید دغدغه هنر داشته باشد . هنرمند وقتی می تواند موفق شود که با حوصله و فراغ خاطر به هنرش بپردازد نه اینکه مدام به این فکر کند که اگر این اثرش مجوز نگیرد چه می شود و چه نمی شود! متاسفم که این را می گویم ولی یک امر جدی است که اگر نشود هنرمند نمی تواند با خیال راحت و آسوده خاطر فعالیت کند و این یعنی مرگ تدریجی یک هنرمند! امیدوام مسولان کمی هم به فکر باشند .من برای آینده نزدیکم خوشبین هستم و امید دارم که کتابم را به زودی منتشر خواهم کرد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1393 - 12:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود باید از هنرمندان حمایت شود | موسیقی ما