برنامه یاد بعضی نفرات
 
داریوش طلایی در نشست خبری کنسرت بداهه نوازی‌اش عنوان کرد؛
به دنبال کار کردن با خواننده‌های مشهور نیستم
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت بداهه نوازی داریوش طلایی و مجید خلج ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست داریوش طلایی آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار موسیقی ایرانی به همراه فرزین برگزار‌کننده این کنسرت حضور داشتند.داریوش طلایی که دوازده سال از آخرین کنسرتش می‌گذرد در ابتدا با اشاره به اینکه دلیل کنسرت ندادنش نارضایتی از اوضاع است گفت: اهل غر زدن نیستم. بیش از هر چیز امیدوارم بتوانم کاری انجام دهم. کاری که تمام عمرم برای آن تمرین و تلاش کردم اجرا کردن بود؛ اما برای ۱۲ سال آن را کنار گذاشتم.

نوازنده قائل به ردیف موسیقی ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی تالار وحدت را ساختند نخستین فعالیت هنری‌اش را همانجا انجام داده افزود: از آن روز‌ها ۵۰ سال می‌گذرد. پس از یک عمر تحقیق و تلمذ و آموختن به جایی رسیدم که ۱۲ سال به صحنه نرفتم.
 
دانش آموخته تار در محضر استادظریف در ادامه با اشاره به جریاناتی که موسیقی را به سمت خاصی سوق می‌دهند خاطر نشان کرد: متأسفانه هنر اصیل موسیقی در درجه آخر اهمیت قرار گرفته است. انگیزه‌ام برای اجرای این کنسرت ایجاد حرکتی تازه در موسیقی است. ما قصد داریم هنر موسیقی ایرانی را ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتباز‌های خوبی که جوانان فعال در این عرصه داشته تاکید کرد: در چند سال گذشته ارتباط خوبی با جشنواره موسیقی جوان داشتم و به اتفاقی تازه در موسیقی ایرانی پی بردم. درک و‌شناختی که هم‌اکنون در جوانان موسیقی ایران وجود دارد در دوره ما وجود نداشت که دلیلش پیشرفت‌های دنیای امروز است. همین استعداد‌ها زمانی که به سن شکوفا شدن می‌رسند دچار سردرگمی می‌شوند که علتش نداشتن الگوی مناسب است. نسل ما وظیفه‌اش ارائه الگو برای این جوانهاست و من مایلم که تجربه‌ام را در اختیار این جوانان بگذارم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سایه روشن را ۱۸ سال پیش بر اساس ایده‌هایش از موسیقی ایرانی و در همکاری با مجید خلج در هلند به مرحله اجرا گذاشته افزود: در این کنسرت قطعه‌ای از پیش‌ساخته‌ای ارائه نمی‌کنیم و مبنای ما بر بداهه نوازی است اما شرایط لازم برای گفت‌وگو و تعامل ساز ملودیک و ریتمیک را ایجاد کرده‌ایم. من در این کنسرت تار و سه‌تار می‌نوازم و مجید خلج نیز علاوه بر تمبک از سازهای دیگری نیز استفاده می‌کند.

طلایی که برخی او را از پایبندان سرسخت ردیف می‌دانند با تاکید بر لزوم خلاقیت در موسیقی ایرانی افزود: درست است که الگوی منضبطی در موسیقی ایرانی به نام «ردیف» وجود دارد اما همین ردیف باید به شکلی خلاق به کار گرفته شود. آموختن ردیف‌های موسیقی ایرانی و تمرین آن‌ها مرحله‌ای از موسیقی است و به کارگیری خلاق آن‌ها مرحله دیگری که بیشتر مشکلات موسیقی ایران از همین مرحله دوم آغاز می‌شود. آنچه من در ذات موسیقی ایرانی دریافته‌ام گنجینه‌ای از الگوهای ملودیک و ریتمیک است. چیزی که هر کدام از استاندان موسیقی ایرانی با نگاه و خلاقیت خود به آن‌ها شکل داده‌اند.

طلایی همچنین با به زبان آوردن این جمله که خواننده یکی از مشکلات موسیقی ماست و حاشیه‌ها را دامن می‌زند، تاکید کرد: البته کلام و آواز جایگاه مهمی در موسیقی ما دارند که به هیچ عنوان قابل انکار نیستند. من می‌خواهم خواننده هم مانند یک موزیسین کنار دیگران قرار بگیرد نه اینکه خواننده مانند ستاره‌ای بدرخشد. به دنبال کار کردن با خواننده‌های مشهور نیستم و هرگز هم با آواز ایرانی مشکلی نداشته‌ام. من آواز ایرانی را بسیار دوست دارم اما در حال حاضر برنامه کنسرت‌هایم بر موسیقی بی‌کلام است. در بخش جشنواره موسیقی جوان خواننده‌های خوبی حضور داشتند اما همین خواننده‌ها برای ادامه راه خود مشکلات زیادی دارند. سودای پول و میلیاردر شدن آن‌ها را به بیراهه می‌برد.

کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج در ۲ شهر تهران و شیراز برگزار می‌شود. روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین شیراز میزبان این ۲ هنرمند است و روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت طلایی و خلج در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردین 1393 - 09:42

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 00:33

در بالای پیج نظر سنجی
در تیتراز به جای سال 92 به اشتباه سال 91 ثبت شده که احتیاج به تصحیح داره

پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 23:03

واقعا جای بسی خوشحالیست که استاد طلایی رو دوباره روی سن خواهیم دید!
فقط یه سوال کوچولو دارم:بلیطهای کنسرت کجا به فروش میره؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به دنبال کار کردن با خواننده‌های مشهور نیستم | موسیقی ما