برنامه یاد بعضی نفرات
 
19 اسفندماه و در کنسرت گروه «رومی» و «سینا سرلک» اتفاق افتاد؛
گروه «رومی» به جغرافیای موسیقی سفر کرد
موسیقی ما – کنسرت گروه «رومی» به سرپرستی و آهنگسازی «پدرام درخشانی» و خوانندگی «سینا سرلک» برگزار شد. این برنامه شامگاه دوشنبه 19 اسفندماه و پس از غیبت طولانی مدت این گروه روی صحنه رفت. آخرین کنسرت آنها در ایران به بهمن 1390 باز می گردد که در برج میلاد برنامه داشتند. پدرام درخشانی سال گذشته آلبوم «رومی 3» را روانه بازار کرد که در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» موفق به کسب تندیس بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی شد. این آهنگساز با سابقه در طول این یک سال کنسرت هایی را در کشورهای دیگر و از جمله فستیوال کلن آلمان برگزار کرد. او در حالی کنسرت رومی را با استقابل خوب مخاطبانش اجرا کرد که در بین اعضای گروه تحولاتی ایجاد شده بود. برخی از قطعات نیز برای نخستین بار اجرا می شدند. در ادامه گزارش اختصاصی سایت «موسیقی ما» از کنسرت رومی پیش روی شما قرار دارد:

پس از ورود نوازنده ها  قطعه اکتیو «زمزمه شبانه» با شعری از «هوشنگ ابتهاج» و آهنگ و تنظیم پدرام درخشانی آغاز گر برنامه بود. درخشانی پس از خوش آمدگویی به حضار گفت:«بعد از 2 سال با یک برنامه و گروه جدید نسبت به برگزاری کنسرت اقدام کردیم. در 2 ماه گذشته تمرینات سختی را داشتیم و باید از اعضای گروه قدردانی کنم که اخلاق بد من در تمرین ها را تحمل کردند. همچنین از اینکه در این طوفان کنسرتها و مشغله شب عید برنامه ما را انتخاب کردید سپاسگزارم». او در توضیح قطعه دوم نیز افزود:«در قطعه بعدی سعی کردم شمایلی از پیش درآمد ، چهار مضراب و رِنگ را به نمایش بگذارم. زیرا جوانان این روزها بیشتر با وِرس و کوروس آشنایی دارند و شاید تا چند سال آینده شاید از این بخش های موسیقی کمتر یاد شود». با این توضیحات قطعه «تا کی؟» با آواز سینا سرلک اجرا شد.

پیش درآمد قطعه سوم که بی کلام بود با نوای تار «میلاد درخشانی» که به همراه برادرش به جلوی استیج آمده بود آغاز شد. پدرام درخشانی هم دست به ساز دیوان برد و یک همنوازی جذاب در قطعه «با صفا» به همراه برادرش داشت. اضافه شدن پیانو و گیتار بیس و درامز نیز بر هیجان با صفا افزود!

سینا سرلک پیش از اجرای قطعه «دل بی قراره» و «آبشار آب سفید» از آلبوم «رومی 2» گفت:«من اصالتا بختیاری هستم و این تصنیف را به «مسعود بختیاری» تقدیم می کنم. پس از این تصنیف نیز قطعه ای اجرا خواهد شد که پدرام درخشانی زمان تولید آن از من در مورد یکی از زیباترین نقاط دیدنی منطقه ما سوال کرد. من هم آبشار آب سفید را به او معرفی کردم که به عنوان نام قطعه انتخاب شد». آهنگسازی قطعه آبشار آب سفید در موسیقی اصیل منطقه بختیاری ریشه داشت و به فراخور آن نیز بیشتر از سازهای نی و کمانچه استفاده شده بود. همچنین طنین ساز دوهل «آرش اسلامی» خیلی ها را به وجد آورد و صدای ریتمیک دست ها در میان حضار قطع نمی شد! بخش اول برنامه هم با قطعه «دایره مینا» اثری از شادروانان «پرویز مشکاتیان» ، «ناصر فرهنگفر» و استاد «محمدرضا شجریان» به پایان رسید. این قطعه سالها پیش توسط این اساتید ساخته و اجرا شده بود و توسط سینا سرلک با تنظیم مجدد درخشانی بازخوانی شد.

یکی دیگر از قطعات اینسترومنتال جذاب برنامه قطعه «از شش جهت» بود که پدرام درخشانی در توضیح آن گفت:«سعی کردم در این قطعه گذری به موسیقی شش شهر ایران داشته باشیم و از سازهای هر منطقه نیز استفاده کرده ایم. به همین دلیل به ترتیب موسیقی نواحی زاهدان ، تبریز ، سنندج ، بندرعباس ، الیگودرز و همین تهران خودمان را اجرا می کنیم». خود او نیز در این قطعه به نوازندگی دمّام و تمبک پرداخت.

در پایان نیز به عنوان حسن ختام قطعات «یک گوشه ی راحت» و «سرّ عشق» از آلبوم رومی 2 پشت سر هم اجرا شدند. ملودی این دو قطعه بالا و پایین های جالبی داشت که با اکت های قوی و ماهرانه نوازندگان همراه بود.

*حاشیه نگاری:
*«مسعود فروتن» ، «هانا کامکار» ، «صبا کامکار» ، «امیرمیلاد نیکزاد» و «یاشار خسروی» مهمانان ویژه کنسرت بودند.
*«کوروش بابایی» (کمانچه) ، «پاشا هنجنی» (نی) ، «میلاد درخشانی» (تار) ، «رضا تاجبخش» (پیانو) ، «آرش سعیدی» (گیتار بیس) ، «ایلیار خسروی» (درامز) و «آرش اسلامی» (دف و تمبک) در کنار پدرام درخشانی (سنتور) به عنوان اعضای رومی حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اسفند 1392 - 13:33

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه «رومی» به جغرافیای موسیقی سفر کرد | موسیقی ما