برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «ساعتا خوابن» رضا یزدانی - 3
محمد خرمی نژاد: «رضا یزدانی» خودش را تکرار نکرد
موسیقی ما – در جدیدترین اثر «رضا یزدانی» تنظیم دو قطعه «نوستالژی» و «قبولم نمی کند» بر عهده «محمد خرمی نژاد» بود. موزیسین و آهنگسازی که سالهاست در ارکستر رضا یزدانی می نوازد و رفته رفته با تجربه تر هم شده است. همین مساله بهانه ای بود تا در بخش پایانی پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم «ساعتا خوابن» با او گفتگویی انجام دهیم که در ادامه می خوانید:
 
  • *ترانه قطعه «نوستالژی» برگرفته از چند اثر قدیمی «رضا یزدانی» بود. خیلی ها برای این قبیل ترانه ها به سراغ ریمیکس یا medly می روند اما چرا شما یک تنظیم جدید روی آن انجام دادید؟
«رضا یزدانی» همیشه کارهای نوستالژیک دارد و به دنبال کاری بودیم که دیگر در کنسرت ها تمامی این قطعات را اجرا نکنیم. مردم دوست داشتند همه این قطعات را بشنوند ولی زمان هر کنسرت برای اجرای نهایتا 15 یا 16 اثر است. از سوی دیگر قصد نداشتیم که با یک ریمیکس تمامی این قطعات نوستالژی را اجرا کنیم و داشته باشیم. «حسن علیشیری» در یک ترانه از کورس و یا ترجیع بند آثار خاطره انگیزی که از سروده های «یغما گلرویی» بود استفاده کرد. کلیت این ترانه جدید بود و فقط اشاراتی به آثار پرخاطره داشت. ابتدا قرار بود که این کار را «فرزین قره گوزلو» بسازد ولی تغییراتی ایجاد شد. رضا ساخت این کار را به من سپرد و با توجه به اینکه دوست دارم کارهای سخت انجام بدهم ، این تنظیم و ملودی های جدید حاصل شد. تقریبا برای آن یک مترونوم میانه در نظر گرفتیم و نخواستیم مدلاسیون انجام دهیم. با توجه به بازخوردهای مخاطبان نتیجه کار راضی کننده بود.
 
  • *چرا برای قطعه «قبولم نمی کند» این سازبندی را انتخاب کردید که از فضای کاملا راک کمی فاصله داشت؟
من خیلی دوست ندارم برای کارها اسم و سبک انتخاب کنم و به دوستان هم می گفتم که خیلی درگیر سبک و این عناوین نباشید. اغلب آثار موسیقی آن حس پاپ را دارد. از سوی دیگر راک ، فقط یک سبک موسیقی نیست و یک فرهنگ است که در تمامی بخش های زندگی یک هنرمند باید وجود داشته باشد تا عنوان صرفا راک را انتخاب کنیم. ما هنرمند صرفا راک را در ایران نداریم. در قطعه «قبولم نمی کند» هدف حتما راک نداشتیم و با توجه به ملودی و ترانه و نوع خواندن رضا باید تنظیم انجام می شد. به طور کل در این اثر ما ترانه نداریم و غزل است که توسط استاد «محمدعلی بهمنی» سروده شده است. من و رضا این کار را خیلی دوست داشتیم زیرا خیلی بزرگ است و لازم بود که تفکر یک مقدار کلاسیک و ارکسترال در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل از سازهای زنده استفاده کردم و پارتیتور نوشتم. به دلیل اینکه در چنین استایلی کار انجام داده بودم ، تنظیم به من سپرده شد و بیشتر هدفم یک اثر باشکوه درخور شأن ترانه استاد بهمنی باشد.
 
  • *چه نظری در مورد سایر بخش های این آلبوم و قطعات دیگر دارید؟
اولین نکته که در شنیدن آلبوم «ساعتا خوابن» به ذهن خطور می کند متفاوت بودن آن است. یعنی در بخش های ملودی و ترانه و تنظیم نسبت به آلبوم های گذشته رضا و سایر آثار موجود در بازار تفاوت دارد. این اثر یک تحول اساسی در بازار موسیقی به وجود آورد و رضا یزدانی خودش را تکرار نکرد.
 
  • *مهمترین برتری یا تفاوت این اثر نسبت به آلبوم «خاطرات مبهم» چه بود؟
آثار این دو آلبوم کاملا جدا و متفاوت از هم هستند. آثار «خاطرات مبهم» خیلی سافت و تیتراژی و سینمایی بود. ترانه های «اندیشه فولادوند» و ملودی های «کارن همایونفر» نیز سبک و فضای خاصی دارند. آن آلبوم هم خیلی درگیر اسم سبک پاپ یا راک نبود و کارهای خوبی داشت. اما این آلبوم کاملا برای رضا بود و رنگ و بوی خودش را داشت.
 
  • *می توانید برای این آلبوم نقطه ضعفی را بیان کنید؟
ما به عنوان سازندگان اثر سعی کردیم که پیش از انتشار تمامی نقاط ضعف را برطرف کنیم. مشکلاتی وجود داشت که تلاش شد تمامی آنها حل شوند و اثری که به بازار عرضه شد به نظر من کامل بود.
 
  • *به نظر شما آلبوم بعدی رضا یزدانی باز هم در یک سبک و سیاق جدید است و یا ادامه ساعتا خوابن خواهد بود؟
سبک و جنس رضا در تمامی قطعات وجود دارد و حفظ می شود و نمی توان خیلی این موارد را تغییر داد. ولی همیشه سعی کردیم پیشرفت وجود داشته باشد و اگر آلبوم ها را از ابتدا بشنوید ، متوجه این تغییرات مثبت خواهید شد. سلایق و نظرات نسبت به قطعات آلبوم ها متفاوت هست ولی از لحاظ فنی در بخش های ملودی و تنظیم و میکس و مستر که بسیار مهم است این تغییرات وجود دارد. من افتخار میکس و مسترینگ آلبوم ساعتا خوابن را داشتم و سعی کردم که بهترین کارهای خودم را ارائه کنم. در ایران خیلی ها به نکات فنی و صدادهی و کیفیت آلبوم ها دقت نمی کنند اما ولی همین موارد باعث ایجاد تغییرات عمده در کلیت یک آلبوم می شود.
 
  • *در آلبوم بعدی او حضور خواهید داشت؟
بله قطعا حضور خواهم داشت و ملودی ها و تنظیم های بیشتری بر عهده من است. به دلیل اینکه فیدبک خوبی از کارها گرفتیم و اینکه کارهای دیگر کمتری دارم می توانم تمرکز بیشتری روی اثر جدید رضا داشته باشم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اسفند 1392 - 09:54

دیدگاه‌ها

سه شنبه 27 اسفند 1392 - 12:23

ساعتا خوابن بهترین البوم رضا یزدانی بود.و با این البوم کلا سبکش جدا شد.یعنی فقط مخاطب خاص داره.سلطانیه رضا یزدانی.بهترین قطعه البوم هم هذیون بود.

سه شنبه 27 اسفند 1392 - 23:48

به نظر من بهترین ترک قطعه 2(بی منطق) بود.همه چیزش خوب بود از ترانه تا ملودی مخصوصا تنظیم آرش زمانیان با ساز های کلارینت و ویلن خیلی خوب بود.آلبوم بعدی باید توو ترک های بیشتری ازش استفاده کنه.موفق باشه...

چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 09:29

من از تنظیم و ترانه "قبولم نمی کند" و " یخبندونای قطبی" خیلی خوشم آمد. واقعاً از دست اندرکاران این آلبوم متشکرم. رضا یزدانی کارهای نوستالژیک خوبی داره.

خورشیدم و شهاب قبولم نمی کند، سیمرغم و عقاب قبولم نمی کند...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد خرمی نژاد: «رضا یزدانی» خودش را تکرار نکرد | موسیقی ما