برنامه یاد بعضی نفرات
 
«علیرضا افتخاری» در نشست خبری کنسرتش عنوان کرد:
افتخاری: وزیر ارشاد جدید، شخصیتی مبارز دارند
موسیقی ما – نشست خبری کنسرت «علیرضا افتخاری»با حضور این خواننده، «صدرالدین حسین خانی» (تهیه کننده کنسرت) و «حسین پرنیا» (آهنگساز آلبوم جدید افتخاری) صبح امروز برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، در این نشست ابتدا «علیرضا افتخاری» درباره برنامه و تفکراتش برای این اجرا سخن گفت و در ادامه نیز «صدر الدین حسین خانی» از اهمیت بالای نخستین اجرای برنامه رسمی علیرضا افتخاری در سالن همایش های برج میلاد سخن به میان آورد که همین باعث شد که خبرنگاران حاضر از دلایل دوری این هنرمند در همه این سالها از صحنه اجرای زنده بپرسند که علیرضا افتخاری در پاسخ به این سوال، دلایل شخصی و تفکرات هنری اش را دلیل اصلی این دوری ازز صحنه اجرا دانست.

وی همچنین در بخش‌هایی از صحبت‌هایش نیز درباره آلبوم جدید خود سخن گفت که قرار بوده تا اواخر اسفند منتشر شود ولی بنا به دلایلی انتشار آن به فروردین امسال موکول شده است.

افتخاری درباره این اثر که آهنگسازی آنرا «حسین پرنیا» بر عهده داشته، گفت :«درحال عزیمت به اصفهان بودم و در مسیر قطعه «پائیز» که برگرفته از شعر زیبای مهدی اخوان ثالث بود را گوش می کردم و به قدری غرق در این قطعه شدم که به جای اصفهان، سر از اراک در آوردم!»

* نام آلبوم جدید هنوز معلوم نیست

«حسین پرنیا» آهنگساز آلبوم جدید افتخاری که قرار است در کنسرت 22 اسفند نیز چند قطعه از آن به صورت زنده اجرا شود، رو به خبرنگاران حاضر در جمع گفت: «امیدوارم اهالی رسانه طوری جریان های فرهنگی کشور را مورد رصد قرار بدهید که حق مطلب ادا شود و خبر سالم در اختیار عامه مردم قرار بگیرد.»

وی ادامه داد: «سالهای زیادی را در خدمت استاد افتخاری بوده ایم و چیزی حدود چهار سال برای تولید این آلبوم وقت و انرژی صرف شده است و قرار است مجموعه تفکراتمان در این سالها به صورت آلبوم منتشر شود.»

علیرضا افتخاری که آخرین بار با مرحوم «پرویز مشکاتیان» روی صحنه رفته بود، نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کنداکتور قطعات این کنسرت و اجرای آثار جدید توضیح داد: «بستگی به مخاطبان و مردم دارد. کنسرت بر مبنای آثار جدید تدارک دیده شده و اگر مردم پذیرای آثار جدید باشند قطعا همین روند ادامه خواهد داشت و بی شک اجرای اثار قدیمی و پرخاطره تر نیز در روند برنامه خواهد بود. آثار جدید بر مبنای تثبیت خاطره سازی های آثار قدیمی تر تدارک دیده شده ولی اصلا قرار نیست روند اتفاق افتاده برای فیلم هایی مثل «قیصر» بوجود بیاید و نمی خواهیم آن خاطرات را خراب کنیم. کار هر چقدر نو و جدید باشد مردم هم ترغیب می شوند که آنرا گوش کنند. اشعاری از اخوان ثالث ، نیما، حافظ، حافظ، شاملو و ... در این اثر گنجانده شده که استاد پرنیا بسیار نگین گونه آنها را روی انگشتری کار نشانده است.»

در این بین صدر الدین حسن خانی درباره نام آلبوم جدید توضیح داد: «هنوز نام قطعی این آلبوم انتخاب نشده. گزین های زیادی داشتیم از جمله «پادشان فصل ها» که هنوز به صورت رسمی ورد تائید جمع سازنده قرار نگرفته ولی قطعا این آلبوم نخستین آلبومی است که سال آینده قرار است در بازار موسیقی کشور منتشر شود.»

حسن پرنیا نیز درباره آلبوم جدید علیرضا افتخاری و فرم آثار از بعد آهنگسازی وهمچنین دلایل توجه ویژه به شعر نو در این آلبوم توضیح داد: «از سال 73 گرایش اصلی من توجه به ادبیات معاصر بوده. این توجه در دو قالب موسیقی باکلام و موسیقی بی کلام ارائه شده است. رویکردم اشعار معاصر است که محتوای آن درد و شادی مردم این روزگار سرزمین ام باشد. خیلی دوست دارم که هم اندیشی شاعران این دوره از تاریخ را که مضامین اجتماعی را در بر می گیرند، در آثارم داشته باشم. اتفاقی که با اشعار نیما و اخوان ثالث به آن رسیده ام و همین دقت در این نگرش یاعث شد که آلبوم آقای افتخاری چیزی حدود پنج سال طول بکشد. از سازهای ایرانی و غربی در کنار هم استفاده شده و هرچند اعتقاد دارم در دهکده جهانی ای که ما در آن ساکن ایم، همه سازها وسیله ای هستند که ما احساسمان را با آن بیان کنیم. موسیقی باید شنونده را به فکر فرو ببرد و او را به تفکروادارد. نگاه «سرگرمی» در موسیقی کشور به شدت در حال ترویج  و افزایش است و این اصلا خوب نیست. مردم باید موسیقی را فکر کنند.«

* حدود هفتاد آلبوم منتشر کرده ام!

افتخاری درباه تعداد دقیق آثار منتشر شده از سوی او که هیچگاه از سوی خودش مورد تائید قرار نگرفته توضیح داد: «من در محضر اساتید زیادی به کسب تجربه پرداخته ام. از قبیل استاد کسائی، استاد جلیل شهناز، استاد بنان و...همیشه سعی کرده ام کارهایم را درست و منطقی و بر اساس اصول حرفه ای ارائه بدهم و چیزی حدود هفتاد اثر منتشر شده از من در بازار هست. در این کنسرت نیز قرار است گلچینی از همین آلبوم جدید «پادشاه فصل ها» را در کنار برخی آثار دیگر اجرا کنم.»

* بر سر مزار «ایرج بسطامی» ناله کردم

افتخاری درباره فصل جدید همکاری هایش با «حسین پیرنیا» نیز توضیح داد: «آهنگسازهای زیادی این روزها در فضای موسیقی فعالیت می کنند که آقای «پیرنیا» یکی از خوب های زمانه ما هستند. یاد «ایرج بسطامی» گرامی باد. در مراسم هفتم فوت ایشان سر مزارش ناله کردم. «گلپونه ها» را جوری خوانده اند که تا سالها بعد هم قطعا نظیرش پیدا نخواهد شد. »

پیرنیا نیز دراین باره گفت: «هنرمند آئینه تمام قد یک جامعه است. زوال هر هنرمند زمانی ست که این ائینه را کدر می کند. آئینه که کدر شد، آن هنرمند پیش از مرگ طبیعی اش، مرده است. فرق و هنر و کلیشه در اصالت آن است. من مدت ها روند آوازی اساتید و بزرگان را رصد کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که هنر در کشور ما در حال تجربه یک دایره تکرار و چرخه تقلید است. ما دچار خودسانسوری فکری شده ایم و این باعث شده به جای پرداختن به اصل هنر، دچار کلیشه شویم. در موسیقی قبل از انقلاب هیچکش شبیه دیگری نمی خواند ولی متاسفانه این روزها شدت خودسانسوری، بحرانی به نام تکرار را در موسیقی بوجود آورده است. »

افتخاری پس از خاتمه صحبت های آهنگسازش اضافه کرد: « بازنگریدر برخی انتخاب هاست که مسیر هنری یک هنرمند را تعیین می کند. اما سوال من از همه این است که چرا در سالهای گذشته کوچکترین حمایتی از اهالی موسیقی نشده؟ هیچوقت هیچ مرجع و منبعی نیامد بگوید که اقای افتخاری بفرمائید این شاخه گل خدمت شما. عدم حمایت ها هم در برخی اوقات دلسردی می آورد. درمورد روند کاری هم باید بگویم که معمولا چیزی که عوام می پسندد را خواص دوست ندارند و عکس این موضوع هم کاملا جواب میدهد. اکثر دوستداران من مردم پائین شهری هستند و ابیته آنهایی که دارای تفکر اند. شاید یک نانوا بهتر بتواند از یک فیلسوف نقد ادبی و هنری داشته باشد. من قرار استدر فصل جدید فعالیت هایم سراغ انهایی بروم که اهل تفکر اند. در مورد سخنان جناب «پرنیا» هم در مورد تقلید و چرخه تکراری شدن آثار این حوزه باید بگویم که خوشبختانه تا به حال هنوز کسی نتوانسته صدای من را تقلید کند. چون تراشی که به صدایم داده ام را نمی شود تقلید کرد و اگر هم کسی بخواهد نزدیک فضای کاری من بیاید، مسیر دور و درازی را باید برود تا بتواند به آن برسد.»

* شجریان و ناظری و علیرضا افتخاری

در ادامه نشست خبری «عایرضا افتخاری»، حسین پرنیا درباره عدم حمایت از چهره های هنرمند و نامی از سوی مقامات فرهنگی کشور گفت: «متولیان فرهنگی کشور، هیچکدام از چهره های هنری و فرهنگی را مورد توجه قرار نداده اند و کوچکترین حمایتی از آنها نشده است. حتی از نخبه های هنری این کشور از قبیل استاد شجریان و ناظری و افتخاری هم حمایتی صورت نمی پذیرد و این اصلا خوب نیست.»

علیرضا افتخاری نیز در اواخر این نشست خبری اش گفت: «بعد از یک اجرای خارج از کشور، متوجه شدم که پاواراتی برای یک شب اجرا 500 هزار دلار دستمزد دریافت کرده و رقم من 50 هزار دلار بود. شانیت اجرای خارج از کشور برای ما هنرمندان داخلی حفظ نمی شود و این اصلا خوب نیست. با روی کار آمدن وزیر ارشاد جدید امیدوارم رویه موسیقی در کشور بهتر و بهتر شود. وزیر ارشاد جدید از شخصیتی جنگو و مبارزی برخوردارند و امیدوارم این شخصیت جنگجو بتوانند حامی هنرمندان باشند. ایشان برای کشور و انقلاب پاکبازی های فراوانی کرده اند.»

«صدر الدین حسین خانی» نیز در انتهای این برنامه از نبود قانون کپی رایت در کشور به عنوان بزرگترین معضل حوزه فرهنگ و موسیقی یاد کرد وابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید این رویه هر چه زودتر سر و سامانی پیدا کند.
 
* حاشیه ها:
* در ابتدای این نشست خبری از سوی تهیه کننده این برنامه از خبرنگاران حاضر درخواست شد که به هیچ وجه سوالات خارج از موضوع مطرح ننمایند و صرفا درباره کنسرت و آلبوم جدید این هنرمند پرسش شود.

* خبرنگاران حاضر از رفتارهای علیرضا افتخاری در مواجهه با اهالی رسانه در همه این سالها انتقاداتی را داشتند که این هنرمند به آنها پاسخ دادند.
 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 17 اسفند 1392 - 12:40

دیدگاه‌ها

شنبه 17 اسفند 1392 - 16:24

خیلی ممنون از شما بابت تهیه گزارش.
زنده باد استاد افتخاری که یادی از زنده یاد استاد "ایرج بسطامی" کردند.
به امید روزهای خوب برای این هنرمند عزیز

سه شنبه 20 اسفند 1392 - 09:43

روزگاری من از طرفداران افتخاری بودم..امیدوارم بازگشت شان با بصیرت هنری همراه باشد و کارهای باشکوه اولشان را تکرار کنند و به هر کار مبتذلی تن در ندهند و رکوردهایشان را در تعداد البوم ها در واحد زمان! تکرار نکنند! چرا که سرعت تولید البوم لزوما با کیفیت، رابطه عکس دارد!
در مورد مصاحبه شان،میخواستم بدانم وقتی از البوم هایشان سخن به میان میاید چرا از اساتید بزرگی مثل شهناز،کسایی و بنان یاد میکنند ولی در اغلب کارهایشان هیچ ردپایی از شاگردی این بزرگان نیست!!
سخن دیگر اینکه هنر یک خواننده این است که مخاطب عام را با خود همراه کند(البته با ارایه کاری در حد خواص) و سطح تفکر و سلیقه هنری عوام را ارتقا ببخشد..نه اینکه چون مخاطبانشان اکثرا عوام هستند،سطح کارشان را در حد عوام پایین بیاوردند!!
دیگر اینکه به عنوان یک هنرآموز آواز وقتی بحث تقلید مطرح میشود،معمولا تقلید از سبک خوانندگان هست نه جنس صدا!! پس تقلید از تراشی که ایشان به صدایشان داده اند،اصلا مطرح نیست! اگر مقصودشان صداسازی است،الگوی ساختن و پرورش صدا تا حدودی مشخص و ثابت است ولی سبک و تقلید چیز دیگری است
امیدوارم اقای افتخاری باز هم کارهایی به زیبایی نیلوفرانه داشته باشند و موفق باشند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افتخاری: وزیر ارشاد جدید، شخصیتی مبارز دارند | موسیقی ما