برنامه یاد بعضی نفرات
 
دکتر رياحی در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر؛
جشنواره موسیقی، جشنی ملی و جایی برای کشف استعدادها است
موسیقی ما - نشست خبری بیست ونهمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز 14 بهمن‌ماه، با حضور مسئولان این جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر، این نشست با حضور پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره،‌ علی ترابی دبیر اجرایی، رامین صدیقی مسئول بخش بین الملل،‌ امیرعباس ستایشگر مسئول بخش «نسلی دیگر»، اکبر محمدی، مسئول بخش استعدادهای درخشان و سحر طاعتی مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیروز ارجمند رئیس بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر درباره جشنواره به نکاتي اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب، جشنواره‌های فجر با اهداف مشخصی شکل گرفته‌اند که نمایش ظرفیت‌های هنری یکی از این اهداف بود. در جشنواره موسیقی فجر تلاش شد تا این جشنواره ویترینی برای موسیقی کشور باشد. وی ادامه داد: اهداف دیگری که برای جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شد شناسایی هنرمندان و استعدادها بود. بسیاری از کسانی که امروز در موسیقی به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌اند از بستر جشنواره برای معرفی شدن بهره گرفته‌اند. ارجمند با اشاره به لزوم تعامل در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: ما در جشنواره به دنبال تعامل میان موسیقی ایران و جهان هستیم. در ادامه این نشست حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر در تشريح جزئيات جشنواره گفت: در جشنواره موسيقي فجر دو ديدگاه داريم، نخست اینکه عنوان جشنی ملی به آن نگاه کرده‌ايم و مردم انتظار دارند در این جشن ملی گروه‌هایی را ببینند که برایشان شناخته شده باشد.

از دیدگاه دیگر جشنواره را باید با نگاه بهره‌برداری فرهنگی مشاهده کرد که این بهره‌برداری فرهنگی شامل کشف استعدادهای درخشان و هدایت آنها به سوی پیشرفت است. وی ادامه داد: ما امسال در بخش استعدادهای درخشان 50 نوازنده را داریم که هر کدام می‌توانند نوید آینده روشن برای موسیقی کشور باشند. ریاحی با اشاره به تاکید جشنواره در بخش بینالملل به کیفیت گروه‌ها، تصریح کرد: برای حضور هنرمندان خارجی در جشنواره، کیفیت کار گروه‌ها برايمان اهميت داشت. ترجیح می‌دهیم «گارسیا» که هنرمندی نو آور است، با هزینه‌ای معقول بیاید و کنسرتی با تکنوازی کنترباس ارائه دهد؛ تا اینکه ارکستر سمفونیکی از کشوري دیگر با هزینه‌اي بالا و نامعقول بيايد و در جشنواره اجرا داشته باشد. هدف ما آمدن گروه‌های خارجی با سوغات تازه در دنیای موسیقی است. در ادامه اکبر محمدی دبیر بخش «استعدادهای درخشان» جشنواره درباره اين بخش گفت: سال سومی است که بخش استعدادهای درخشان در جشنوار موسیقی فجر برگزار می‌شود. ما در مجموع به این نتیجه رسیدیم که به اين بخش نگاهی دراز مدت داشته باشيم. وی ادامه داد: بیش از 50 نفر ظرفیت توانایی حضور در جشنواره را داشتند که متاسفانه به دلیل کمبود فضاهای جشنواره ما تعداد محدودی از عزیزان را پذیرفتیم. محمدی درباره برگزاری کنسرت‌های بخش استعدادهای درخشان اظهار کرد: برای هر کنسرت 4 برنامه مختلف داریم.

در کل 28 اجرا در اين بخش به روی صحنه می‌رود. 12 نفر از بهترین پیانیستهای کشور تک نوازان بخش استعدادهای درخشان را همراهی می‌کنند. در ادامه این نشست رامین صدیقی دبیر بخش بین الملل و «نمایش فیلم‌» جشنواره موسیقی فجر به ارائه توضیحاتی درباره این دو بخش پرداخت. صدیقی گفت: امسال هم مانند دو سال گذشته بر کيفيت کار گروه‌ها تمرکز داشتيم و امیدواریم با رویه‌ای که در پیش گرفته‌ایم جشنواره موسیقی فجر به تدریج در سطح منطقه مطرح شود. گروه‌هایی که امسال به جشنواره موسیقی فجر می‌آیند در هیچ کدام از کشورهای منطقه بجز ترکیه اجرایی نداشتهاند. صدیقی با اشاره به اتمام بلیت‌های بخش بین الملل جشنواره در کمتر از چند ساعت اظهار کرد: خوشحالم که بلیت‌های بخش بین الملل در کمتر از چند ساعت فروخته شد. این امر نشان دهنده آشتی مخاطبان خاص با جشنواره موسیقی است که من به این نکته افتخار می‌کنم.

دبیر بخش بین الملل ادامه داد: 7 گروه در قالب 13 اجرا در بخش بین الملل جشنواره به صحنه می‌رود اعضای این گروه‌ها از 13 ملیت مختلف هستند. ارمنستان، اتریش، آلمان، ایتالیا، تونس، روسیه، سوئد، سوئیس، عراق، لبنان و آذربایجان کشورهایی هستند که نوازندهایی از آنها در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازند. وی درباره پخش فیلم‌های موسیقی در جشنواره گفت:‌ طی هفت روز، فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره را به نمایش می‌گذاریم. براي روز هفتم فيلمي انتخاب نکرده‌ايم تا براساس نظرسنجی‌ها، بهترین فیلم جشنواره را انتخاب و در روز هفتم بازپخش کنیم. علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره درباره کارهای انجام گرفته در زمینه برگزاری هر چه بهتر جشنواره موسیقی فجر گفت: وارد دوران میانسالی جشنواره شده‌ایم. هنوز راه بسیاری تا اعتبار بینالمللی برای جشنواره داریم. از اول اسفند سال گذشته کار اجرایی جشنواره بيست و نهم موسیقی فجر را آغاز کردیم و دو بخش بانوان و کودک را دوباره به جشنواره بازگردانديم. دبیر اجرایی جشنواره درباره سالن‌های اجرا و استان‌هایی که میزبان جشنواره می‌شود ،اظهار کرد: 9 سالن در تهران و استان‌های گلستان، فارس،‌ کهگلویه و بویراحمر، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان میزبان برگزاری جشنواره هستند و در كل جشنواره 1500 هنرمند به صحنه می‌روند. ترابی ادامه داد: علاوه بر کتاب جشنواره برای تک تک اجراها بروشورهایی تهیه شده است که در سالن های اجرا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. در ادامه اين نشست پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نبود موسیقی محلی در جشنواره موسیقی فجر گفت: از زمانی که من به دفتر موسیقی آمده‌ام، تلاش دارم برنامههای مرکز موسیقی را بر اساس سند راهبردی پیش ببرم. در حال حاضر شورای عالی موسیقي نواحي را تشکیل داده‌ام تا بخش زیادی از ظرفیت‌های دفتر موسیقی به حمایت از موسیقی نواحي ایران اختصاص داده شود.

ارجمند ادامه داد: قصد داریم در سال آینده جشنواره‌هایی را در سطح استانی و منطقه‌ای در زمینه موسیقی نواحی برگزار کنیم تا برگزیده‌های این جشنواره‌ها به جشنواره موسیقی فجر راه یابند. وی در ادامه صحبت‌هایش به حضور ارکستر سمفونیک تهران در نخستین اجرای جشنواره موسیقی فجر در سال آینده اشاره کرد و گفت: امیدواریم با فعالیت دوباره ارکستر سمفونیک تهران سال آینده نخستین اجرای جشنواره را به این ارکستر اختصاص دهیم تا سرود ملی ایران را اجرا کند. با این کار دکتر ریاحی مي‌تواند بار ديگر اثر خود را (سرود ملی ایران است) از ارکستر سمفونيک تهران بشنود. در ادامه این نشست حسن ریاحی درباره نبود هنرمندان شناخته شده موسیقی ایراني در جشنواره گفت: برخی از پیشکسوتان موسیقی ایرانی مایل به حضور در جشنواره نیستندو بعضي ديگر از نظر جسمي در شرايط مناسبي نيستند. برخی نیز حق زحمه زیادی از جشنواره طلب می‌کنند که پرداخت این مبالغ در توان جشنواره نیست. علی ترابی، دبیر اجرایی اجرایی جشنواره در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نبود بخش خیابانی در جشنواره گفت: ما در سردترین روزهای سال جشنواره موسیقی فجر را برگزار می‌کنیم. جبر جغرافیایی به ما اجازه برگزاری اجراهای خیابانی را نمی‌دهد. البته باید به اين نکته هم توجه کنیم که در حال حاضر زیر ساخت‌های اجراهای کنسرتهای خیابانی در ایران فراهم نیست.

در ادامه حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر درباره علت حذف بخش کودک و بانوان در سال گذشته گفت: بودجه ما در سال گذشته محدود بود. ما مجبور بودیم که بخشهایی از جشنواره را به دلیل کمبود بودجه حذف کنیم به همین دلیل بخش کودک و بخش بانوان از جشنواره سال گذشته حذف شدند. اما خوشبختانه امسال شاهد بازگشت دوباره این دو بخش به جشنواره هستیم. رامین صدیقی دبیر بخش بین الملل در ارائه توضیحاتی درباره چگونگی حضور انور براهم در جشنواره امسال گفت: نوازندگان خارجی که در دورههای گذشته به ایران آمده‌اند توصیه‌هایی را به براهم کرده بودند. این نوازنده‌ها به او گفته بودند که فضای موسیقی جدی در ایران فراهم است. اگر ما برگزاری بخش بینالملل را با همین شیوه پیش ببریم در سالهای آینده شاهد تقاضاهایی برای حضور گروه‌های بزرگ در جشنواره هستیم. وی همچنین درباره حضور براهم در ایران گفت: این نوازنده عود بعد از اجرای تهران ضبط آلبومش را آغاز می‌کند به همین دلیل زمان حضورش در تهران بسیار محدود است. بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر از 24بهمن تا یکم اسفند در تهران و 6 استان‌ كشورمان برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1392 - 00:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره موسیقی، جشنی ملی و جایی برای کشف استعدادها است | موسیقی ما