برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرعامل خانه موسیقی: خوشحالم که این مسئولیت بالاخره به اهلش سپرده شد
خداحافظی «پاشایی» از دفتر موسیقی و آغاز رسمی مدیرکلی «پیروز ارجمند»
در مراسمی که صبح روز گذشته - 29 دی‌ماه - در تالار رودکی برگزار شد، علیرضا پاشایی از دفتر موسیقی خداحافظی کرد و «پیروز ارجمند»، حکم مدیرکلی دفتر موسیقی را از مرادخانی دریافت کرد. در این مراسم حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی طی سخنانی به بیان مطالبات اهالی موسیقی پرداخت و به جلب اعتماد هنرمندان از سوی مدیران دولتی تأکید کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم در سخنانی مطرح کرد: باید خوشحالی خودم را اعلام کنم که این مسئولیت بالاخره به اهلش سپرده شد. البته پیش از این هم یک‌بار این اتفاق افتاده بود و سیدمحمد میرزمانی که عضو برجسته خانه موسیقی است این مسئولیت را پذیرفت، اما پازل آن زمان ناقص بود و سید عزیز ما نتوانست در این راستا موفقیت زیادی داشته باشد.

او ادامه داد: البته صداقت میرزمانی مثال‌زدنی بود که پس از پایان موفقیت‌اش گفت «مسئولیت ما فقط صدور پیام تسلیت برای هنرمندان بود و ما کاری نکردیم».

نوربخش همچنین اظهار کرد: اکنون دولت تدبیر و امید با حمایت میلیونی مردم این سرزمین به روی کار آمده و وزیری فرهیخته و همچنین معاونی فرهیخته‌تر گماشته شده است و نکته مهم‌تر اینکه مرادخانی خودش روزی سکان‌دار این کشتی بوده و آقای ارجمند می‌تواند از تجربیاتش استفاده کند.

وی افزود: این سخنانی که می‌خواهم بگویم به هیچ وجه خطاب به آقای پاشایی نیست، اما شاکله معاونت هنری در دوره قبل بنابر بی‌اعتمادی کامل به هنرمندان و به این صنف بود و اولین کاری که پیروز ارجمند باید انجام دهد، جلب و ترمیم اعتماد هنرمندان و مسئولان باید باشد تا هنرمندان بار دیگر دور هم جمع شوند.

او با اشاره به نقل مکان دفتر موسیقی از ساختمان بنیاد رودکی به تالار وحدت گفت: این جابجایی و این مکان دور از شأن دفتر موسیقی است.

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش درباره خصوصیات پیروز ارجمند سخن گفت و افزود: من ارجمند را از زمان دانشگاه می‌شناسم و او را همیشه با انگیزه و پرشور دیدم، بویژه وقتی که چهار سال پیش در یک میزگرد پژوهشی دعوت شدیم و دیدم او چه نگاه جامعی نسبت به موسیقی داشته و همه زوایای آن را در نظر دارد، آرزو کردم که ای کاش شخصیتی مثل ایشان مدیر دفتر موسیقی باشد.

نوربخش همچنین به مطالبات اهالی موسیقی از مدیر این بخش اشاره کرد و گفت: اعتماد به هنرمندان، ارتقاء دفتر موسیقی به مرکز موسیقی، ارتقاء سطح بودجه این مرکز، تسهیل روند صدور مجوزها، تعامل سازنده با نهادهای مرتبط که هر کدام مثل جزیره‌ای دورافتاده در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند از جمله مطالبات ما است و همچنین رسیدگی به قانون کپی‌رایت که یکی از معضلات جامعه موسیقی است.

او تأکید کرد: هم باید در زمینه آموزش و هم پیگیری این معضل اقداماتی انجام داد تا بخشی از این اقتصاد ورشکسته موسیقی ترمیم شود که بحث دامنه‌دار و مهمی است و باید بدون تعارف بگوییم که شرکت‌های موسیقی ورشکسته‌اند.

او در پایان سخنانش یادآور شد: دست به دست هم دهیم تا این حوزه‌ی به خود واگذاشته، ترمیم شود. به هر حال در این زمان وزیری تعیین شده که خاستگاهش روحانیت است و معاون او هم از خانواده‌ای روحانی است. همچنین تا جایی که من اطلاع دارم پیروز ارجمند هم با فقهای عزیز در رفت‌وآمد است؛ پس در چنین شرایطی باید تلاش کنیم با گفت‌وگو با فقهای ارجمند مشکلات موسیقی را حل کنیم.

در ادامه مراسم، همچنین «علی مرادخانی»، معاون امور هنری در سخنانی گفت: دوست عزیزی راه را تا جایی آمده است و حالا کار را به دوست دیگری می‌سپارد.

وی افزود: مهمترین کار مورد انتظار من، این است که مدیران من در جوشش با مردم سرآمد بوده و نگاه‌شان معطوف به مشکلات مردم باشد.

علی مرادخانی اظهار کرد: گزینه‌های زیادی برای مدیریت دفتر موسیقی داشتم، اما پس از مشورت‌های زیاد به پیروز ارجمند رسیدیم تا فعالیت‌های موسیقی کشور را هدایت کند و خوشحالم از اینکه دیدم او بسیار با انگیزه کارها را پیگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: باید از علیرضا پاشایی تشکر ویژه‌ای کنم. او در این مدت کوتاهی که در دفتر موسیقی حضور داشت تا آنجا که توانست زحمت کشید و آقای میرزمانی هم پیش از این تلاش‌های زیادی کرده بود. اما به هر حال یک نفر نمی‌تواند همه کارهای جهان را انجام دهد و باید همه با هم همکاری داشته باشیم.

او ادامه داد: نکته مهم این است که همه ما یک دل هستیم و به نفع مردم و مخاطبان حرکت خواهیم کرد. اگر هدف ما این باشد، کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم. اما مهمترین کاری که انتظار دارم این است که مدیران من در جوشش با مردم سرآمد باشند و نگاه‌شان معطوف به مشکلات مردم باشد. همه مشکلات قابل حل است و مهم این است که ما اراده حل مشکل را داشته باشیم.

مرادخانی خاطر نشان کرد: مراجعات به دفتر موسیقی آنقدر زیاد است که اگر مدیر این بخش راهبردی برای خود نداشته باشد، در کار غرق می‌شود. اما به هر حال یک اتفاق خوب می‌تواند آن شخص را ماندگار کند.

معاون امور هنری تأکید کرد: انتظاری که از مدیر حوزه موسیقی دارم این است که بتواند نسبت به مردم نگاه درستی داشته باشد و برای آن‌ها کار کند. فعالیت‌اش را طراحی کرده تا به یک راهبرد برسد و مردم در امور نظارتی دغدغه نداشته باشند.

مدیر موزه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش به بحث ممنوع‌الفعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم که هیچ ممنوع‌الفعالیتی در حوزه موسیقی وجود نداشته باشد و این اقدام باید با تعامل و گفت‌وگو انجام شود. مرکز موسیقی، مرکزی فعال در کل کشور است و ارجمند هم، هم‌اکنون با انرژی برنامه‌های استانی‌اش را طراحی کرده است.

او با اشاره به تدوین حقوق هنرمندان گفت: این‌ها کارهای اساسی است و باید بتوانیم امیدهایی که اهالی هنر دارند را مبتلور کنیم. موسیقی علاوه بر اینکه علم است، یک ابزار کار مهم و اجتماعی است و از دیگر اهداف مهم ما این است که از حقوق تولیدکننده دفاع کنیم. حقوقی که کسی به آن متعرض نشود.

سپس علی مرادخانی با اهدای لوح سپاس و قدردانی از علیرضا پاشایی حکم مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پیروز ارجمند اهدا کرد.

در ادامه این مراسم، پیروز ارجمند پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: به خانه خودتان یعنی مرکز موسیقی خوش‌ آمدید. اینجا از این پس بیشتر خانه شما خواهد بود. آقای پاشایی در این مدت خدمات چشمگیری ارائه دادند و پس از این هم در کنار ما خواهند بود و از تجربیات‌شان استفاده خواهیم کرد.

او با اشاره به تدوین برنامه‌هایش برای دفتر موسیقی گفت: برنامه‌ای که در این راستا تدوین شده با همکاری استادان، موسیقی‌دانان و جامعه‌شناسان شکل گرفته است و سندی راهبردی برای موسیقی ایران محسوب می‌شود. همچنین کارگروه‌های تخصصی در کمتر از یک ماه دیگر کار خود را شروع خواهند کرد.

مدیرکل جدید دفتر موسیقی تأکید کرد که دفتر موسیقی خانه امن و پشتوانه تمام هنرمندان این عرصه است و همچنین یادآور شد: ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر موسیقی ملی ایران و گروه کُر به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و شما در آغاز سال جدید شاهد فعالیت آن‌ها خواهید بود، چرا که هم‌اکنون هیچ مشکلی برای راه‌اندازی ارکستر‌ها نداریم.

پیروز ارجمند همچنین اظهار کرد: از همه همکارانم در دفتر موسیقی خواسته‌ام که کرامت و شأن همه شما اهالی موسیقی را حفظ کنند و تقاضایم از شما اهالی موسیقی این است که مشی اعتدال را در نظر بگیرد و واقع‌بین باشید. شک نداشته باشید که من به عنوان نماینده شما، دولت و مردم تمام تلاشم را خواهم کرد و در بخش اقتصاد موسیقی و بخش موسیقی‌ بین‌الملل نیز مشاورانی مرا یاری خواهند داد.

او در بخشی از سخنانش نیز تأکید کرد که ارتقاء دفتر موسیقی به مرکز موسیقی از اقدامات اولیه‌اش خواهد بود.

در این مراسم علی ترابی (مدیرعامل انجمن موسیقی)، نادر مرتضی‌پور (رهبر ارکستر سمفونیک تهران)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره موسیقی فجر)، لوریس چکناواریان، محمد گلریز، هادی منتظری، فردین خلعتبری، رازمیک اوهانیان، مانی رهنما‌، سیدعباس سجادی، سیدمحمد میرزمانی، مهدی افضلی، سالار عقیلی، داود گنجه‌ای، امیر تاجیک، محمدعلی بهمنی، حمید اسفندیاری و... حضور داشتند.

همچنین امیر تاجیک و سالار عقیلی در این مراسم قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.
منبع: 
خبرگزاری ایسنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 دی 1392 - 15:29

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خداحافظی «پاشایی» از دفتر موسیقی و آغاز رسمی مدیرکلی «پیروز ارجمند» | موسیقی ما