برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش هشتاد و یکمین نشست «عصر شعر و ترانه»؛
«عصر شعر و ترانه» به یاد بم و ایرج بسطامی
آناهید صابری - هشتادو یکمین برنامه از سری نشست‌های «عصر شعر و ترانه»، پنج شنبه 5 دی ماه 1392، در سالن هنر فرهنگسرای ارسباران با اجرای «عبدالجبار کاکایی» برگزار شد.

این نشست با پخش کلیپی از خلاصه ی نشست عصر شعر و ترانه ی 80 آغاز شد. بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، اولین بخش موسیقی با حضور «کسری خدیور»، نوازنده ی جوان ویولن، برای حاضران در سالن اجرا شد و وی بعد از اجرای دو قطعه، مورد استقبال و تشویق حاضرین قرار گرفت.

بعد از اجرای موسیقی، عبدالجبار کاکایی روی سن آمد و اجرای برنامه را با قطعه شعری از حسین منزوی آغاز کرد:

از زمزمه دلتنگیم
از همهمه بیزاریم
نه طاقت خاموشی
نه تاب سخن داریم

وی در ادامه با اشاره به این که 5 دی ماه، سالروز زلزله ی بم، یکی از اندوهگین ترین خاطرات تاریخ ملت ماست، از "ایرج بسطامی" یاد کرد و در ادامه گفت که او یکی از گنجینه هایی بود که در زیر آوار این بلای طبیعی مدفون شد. سپس کاکایی بعد از گفتن مختصری از زندگی نامه ی ایرج بسطامی  از اهورا ایمان، ناصر فیض و محمّد مقتدایی راد به عنوان کارشناسان برنامه دعوت کرد تا وی را در ادامه برنامه همراهی کنند.

او در خلال صحبت هایش به معرفی «کسری خدیور» که اجرای موسیقی اول برنامه را به عهده داشت پرداخت و پس از آن نشست کارگاهی با دعوت از ترانه سرایان آغاز شد و آثار شاعران و ترانه سرایانی همچون فرهاد خوشخوان، سهیل مهدیانی، کاوه نصیری، بهرنگ قاسمی،  فرشته فراهانی، نعمت مرادی، رویا وکیلی، حمید رستگار و امید روزبه شنیده و نقد  شد.

بخش بدون نقد، با حضور شاعران میهمان، حامد عسگری، ناصر فیض، صابر ساده، سابیر هاکا، سامی تحصیلداری، رسول یونان، امید صباغ نو،علیرضا شاکرانه ،علی ایلیا، حمید فردوسی، مهدی فرجی ، میثم بهاران، بهروز باغبان، کاوه جوادیه، محمد مقتدایی راد و فرهاد فرید زاده ادامه پیدا کرد.

حامد عسگری یکی از میهمانان این نشست که خود نیز از اهالی بم می باشد، ضمن ذکر خاطره ای از آن بلای طبیعی، چند قطعه شعر را که در سوگ عزیزان از دست رفته اش در زلزله بم سروده بود را برای حاضرین قرائت کرد:

غمم اندازه ی یک کهکشونه
طفیل چشمم ابر آسمونه
ازون صبحی که بم زیر و زبر شد
همیشه تو دلم خرما پزونه

عبدالجبار کاکایی همچنین در ادامه برنامه درگذشت همسر بنیامین را نیز به بنیامین و اهالی هنر و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

بخش بعدی اجرای اهورا ایمان که او نیز از اهالی بم بود و سال ها شاگرد زنده یاد ایرج بسطامی هم بود، به یاد آن مرحوم بود و بعد از اجرای اهورا ایمان از رسول یونان به عنوان کارشناس شعر دعوت شد تا به روی صحنه بیاید.

بخش موسیقی ملل نیز در غیاب محسن کریمی راهجردی به امیرحسین کاکایی واگذار شده بود و وی کلیپ ترانه ای از استینگ به نامه (Shape Of My Heart) به همراه ترجمه آماده کرده بود و ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این آهنگ، این کلیپ را برای حاضرین پخش کرد.

بخش سوم موسیقی برنامه نیز با خوانندگی «صادق نورایی» و نوازندگی پیانو «علیرضا شهشهانی» اجرا شد و «مهدی مقدم» هم که به اعلام حضورش بنا بود اجرای آخر برنامه را به عهده داشته باشد، ضمن عذرخواهی از حاضرین، به خاطر مشکلات مجوز و محدودیت فعالیت هایش خود را از اجرا معذور داشت.

با اعلام اسامی سابیر هاکا و میثم بهاران به عنوان برگزیدگان حوزه های شعر و ترانه در نشست دی ماه، این برنامه به پایان رسید. نشست بعدی «عصر شعر و ترانه» در پنجشنبه 3 بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.


عکس ها: عادل گودرزی
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 13 دی 1392 - 19:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «عصر شعر و ترانه» به یاد بم و ایرج بسطامی | موسیقی ما