برنامه یاد بعضی نفرات
 
لوریس چکناواریان در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما:
مردم تعیین کننده خوب و بد بودن موسیقی هستند
موسیقی ما - لوریس چکناواریان نسبت به وضعیت ارکسترهای مختلف در ایران گفت: متاسفانه امروز ارکستر‌ها از نظر اقتصادی تامین نیستند تا بتوانند به بقای خود ادامه بدهند.لوریس چکناواریان؛ آهنگساز معروف کشورمان در گفت‌و‌گو با موسیقی ما گفت: متاسفانه این روز‌ها ارکسترهای موسیقی که پیش از این در ایران فعالیت می‌کردند؛ به دلیل ضعف مالی امکان ادامه حیات ندارند و نمی‌توانند به کار خود ادامه بدهند.

این آهنگساز در پاسخ به اینکه حضور تعداد زیاد جوانان در عرصه موسیقی، موجب لطمه به موسیقی هنری ی شود یا نه، گفت: اتفاقا حضور هر چه بیشتر افراد در عرصه موسیقی، به نفع همه است هم به نفع اهالی موسیقی است و هم به نفع افرادی که خود وارد این عرصه شده‌اند. این خیلی خوب است که هر کسی آزادی داشته باشد و بتواند در هر زمینه‌ای که دوست دارد، فعالیت کند.

چکناواریان خاطر نشان کرد: هر کدام از این افراد هم که این روز‌ها نسبت به برگزاری کنسرت‌ها اقدام می‌کند، حتما در وجود خود احساس کرده که می‌تواند این کار را بکند و اصلا دلیلی ندارد که ما بخواهیم جلوی این افراد را بگیریم و اجازه کار به آن‌ها ندهیم.

آهنگساز و رهبرارکستر ایرانی با بیان اینکه نهایتا مردم تعیین کننده هستند، افزود: کیفیت را من و شما نباید تعیین کنیم، آن کسی که بلیت را می‌خرد باید تعیین کننده باشد.

هرکس سلیقه خاص و منحصر به فرد خودش را دارد و قانونا هیچ کس اجازه این را ندارد که در سلیقه دیگران دخالت کند. نهایتا مردمی که تعیین کننده هستند می‌توانند با خریدن بلیت و یا نخریدن آن از اثری حمایت کنند و یا حمایت نکنند.

همه چیز دست مخاطب است و آن‌ها هستند که مهم هستند. آن‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. ممکن است من تشخیص بدهم یک موسیقی خیلی خوب است ولی مردم آن موسیقی را نپسندند و از آن استقبال نکنند.

وی در پایان گفت: به هر حال ما فقط سازنده آثار موسیقی هستیم اما نمی‌توانیم درباره ذائقه مردم تصمیم بگیریم و این ذائقه را تغییر دهیم. فقط می‌توانیم آثار خوب بسازی و خوراک خوبی برای مردم در نظر بگیریم. باید فرهنگسازی کنیم تا مردم بتوانند هر آنچه را که دوست دارند انتخاب کنند.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکس‌تر ایرانی است که تاکنون بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته‌است.

چکناواریان از سال ۱۹۸۹ (میلادی) تا ۲۰۰۰ رهبری ارکس‌تر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشت و بیشتر در ارمنستان به سر می‌برد. به مدت ۳ سال نیز برای اجراهای خیریه با این ارکس‌تر در وین بود.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 6 دی 1392 - 12:52

دیدگاه‌ها

جمعه 6 دی 1392 - 15:22

من تا الآن با این نظر مخالف بودم اما نظر ایشون که استاد هستند برام اهمیت زیادی داره

Mas
جمعه 6 دی 1392 - 16:03

استاد همیشه سلامت و موفق باشید
امیدوارم مشکل ارکستر در ایران مرتفع بشه و همه افراد بتوانند در این عرصه فعالیت کنند
و ارکستر سمفونیک دوباره احیا بشه
شاهد اجرای آثار شما استاد بزرگوار باشیم
شاهد بازگشت رهبران مطرح و معروف و کاربلد به عرصه موسیقی کشور باشیم
ممنون از خانم لیلا رضایی
MAS

جمعه 6 دی 1392 - 16:32

(قانوناً هيچكس اجازه ى اين را ندارد كه در سليقه ى ديگران دخالت كند...همه چیز دست مخاطب است و آن‌ها هستند که مهم هستند. آن‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است...)
قابل توجه خيليا!

جمعه 6 دی 1392 - 21:05

چو روزی نباشد استاد چاوشی......دگر نبود در موسیقی دلخوشی
محسن یعنی هنر هنر هنر ...... تو هستی تا ابد منجی این هنر

جمعه 6 دی 1392 - 23:39
محمد سعیدی

محترمانه میگم به عنوان یک هوادار چاوشی.....................
1. روی شعر گفتنت کار کن
2. کامنت بی مربوط به موضوع نذار

91.133.209.103
شنبه 7 دی 1392 - 18:42
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

منم به عنوان یه طرفدار چاوشی میگم
1- من اصلا شعر نمیگم
2- کامنت نامربوط میذارم

2.147.179.38
جمعه 6 دی 1392 - 22:48

با درود بر خانم رضایی جهت تهیه این گزارش و آرزوی توفیق برای استاد چکناواریان یاد سال 84 افتادم که به همراه ارکستر سمفونیک سوئیت سمفونی رسول عشق و امید رو 15 شب روی صحنه تالار وحدت اجرا می کردیم ... و هر شب تا بالکن سه تالار پر بود و چه انرژی تو سالن بود و اون آخرین کار استاد چکناواریان در ایران بود و یکی از بهترین آثار ارکسترال ایران بعد از انقلاب به حساب میاد بی برو برگرد با گروه نمایشی نادر رجب پور از آفرینش آدم تا مریم و مسیح و محمد و امام حسین و ادامه داش و واقعا اثری در خور بود و در قالب یک دین و یک برنامه مناسبتی نبود ... یک کار موزیکال واقعا فکر شده بود که خیلی حیف شد که دوباره تکرار نشد ... هم نوازنده ها و خواننده های کر از کار لذت می بردند و هم مردم نه مثل برخی به اصطلاح سمفونی هایی که مثل قارچ توسط دیگران می رویید و بی محتوا اجرا میشد ... امید که دوباره استاد چکناواریان به عرصه موسیقی بازگردند و واقعا استقبال مردم نشان داد که چقدر موسیقی خوب رو درک می کنند و طالبش هستند ... فقط موندم در نظرات زیر این مصاحبه استاد چاوشی چه نقشی دارند؟ !!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مردم تعیین کننده خوب و بد بودن موسیقی هستند | موسیقی ما