برنامه یاد بعضی نفرات
 
دفتر موسیقی، «اداره کل موسیقی ارشاد»می شود
علی مرادخانی:
دفتر موسیقی، «اداره کل موسیقی ارشاد» می‌شود
موسیقی ما - علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در اولین نشست خبری خود به سئوالات اهالی رسانه پاسخ گفت. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست خبری که در تالار وحدت برگزار می شد ضمن خیرمقدم گویی به اهالی رسانه گفت: از 11 شهریور امسال که من به طور رسمی وارد معاونت امور هنری شده ام بیشتر تلاش بر این بوده تا در جریان اوضاع و احوال این حوزه قرار بگیرم و ببینم ما در حال حاضر در چه وضعیتی به لحاظ اجرایی قرار داریم.

علی مرادخانی در ادامه افزود: ما در تئاتر چند جشنواره پیش رو داشتیم که سعی کردیم این برنامه ها به خوبی برگزار شود. چند جشنواره کوچک دیگر نیز در سایر حوزه های مربوط به معاونت امور هنری داشتیم که عمده کارهای آنها در دوره قبل انجام شده بود و در این مدت برگزار شد. ما همچنین جشنواره فجر را نیز پیش رو داریم که برای آنها آماده می شویم. وی همچنین عنوان کرد: یکی از عمده فعالیت هایی که در این مدت انجام داده ایم ایجاد اعتماد میان بخش حاکمیتی و هنرمندان بوده است تا با به وجود آوردن فضای تعامل و آرامش، هنرمندان کارهایشان را در چهارچوب های تعیین شده انجام دهند. الحمدالله به نظرم تا به این لحظه فعالیت های مان خوب بوده است. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از آنجا که بحث اقتصاد هنر را نیز مطرح کرده ایم کم و بیش کارهایی نیز در این زمینه انجام داده ایم. متاسفانه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و مهمترین کار صورت گرفته از این قرار بوده که بخش های خصوصی که در این زمینه امکان فعالیت دارند را به وسیله بخش های دولتی تقویت کنیم. مرادخانی در مورد احتمال انتصاب مدیران جدید در این معاونت گفت: در این مدت سعی کرده ام با مدیران داخل سیستم کار کنم و با کمک آنها کارها را پیش ببرم. از این مدیران خواهش کرده ام باشند و به ما این زمینه کمک کنند.

وی افزود: با بسیاری از افراد در زمینه مدیریت صحبت کرده ایم اما برخی به این دلیل که کار در حوزهای مدیریتی امروز، را سخت می دانند و بودجه و امکانات را کافی نمی دانند از قبول مسئولیت سر باز می زنند. البته به گزینه هایی در زمینه مدیریت رسیده ایم که به موقع اعلام خواهیم کرد. در مورد بحث بودجه معاونت امور هنری نیز تاکید کرد: طبق برآوردی که سال گذشته انجام شده بود ظاهرا بهترین سال در انجام تامین اعتبار و تعهدات پیش بینی شده سال 1390 بوده است. با این وجود ما از بدو ورود به این معاونت با مشکل اعتبار مواجه بودیم که در همان ابتدا دو و نیم میلیارد تومان توانستیم بگیریم. بخشی از این پول صرف برگزاری تئاترهای سنتی و منطقه ای شد و بخش دیگری از آن یعنی حدود 600 میلیون تومان صرف سنوات کارمندان شده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: همچنین حدود 450 میلیون تومان می بایست بابت حق و حقوق اعضای ارکستر سمفونیک پرداخت شود. شکایت هایی در این زمینه انجام شده بود که طی آن، دادگاه مبلغ 450 میلیون تومان را برای پرداخت به اعضای ارکستر سمفونیک تهران مقرر کرده است. علی مرادخانی همچنین عنوان کرد: بودجه ای که برای امسال داریم بسیار کم است و حتی اگر صد در صد آن نیز یعنی 12 میلیارد تومان محقق شود متاسفانه حتی برای تئاتر هم کافی نیست. به هر حال ما 13 میلیارد تومان بدهی داریم و باید تلاش کنیم از منابع دیگری با جذب مشارکت، برخی از این کمبودها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: من با آقای جنتی هم که صحبت می کردم گفتم می بایست ما دو سال تمام کار کنیم تا به نقطه صفر برسیم و تازه از آن موقع از نقطه صفر حرکت کنیم. ما بنا به دستور دولت جدید فعلا نباید تعهد جدیدی ایجاد کنیم و می بایست تعهداتی را که تا کنون به وجود آمده به انجام برسانیم. وی همچنین در مورد وضعیت ارکسترهای سمفونیک و ملی و گروه کر دفتر موسیقی نیز گفت: با یک حساب سر انگشتی که چندی پیش با آقای چکناواریان داشتیم به این نتیجه که تنها برای تشکیل ارکسترهای سمفونیک و ملی و پرداخت دستمزد نوازندگان آنها، در طول یک سال حدود 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این رقم بدون احتساب هزینه های تامین رپرتوار، آهنگساز و سایر چیزها است. مرادخانی در ادامه گفت: اینها جزو مسائلی است که هنوز بودجه ای برای آنها نداریم و امیدورایم در آینده این تامین اعتبار اتفاق بیافتد. ارکستر های سمفونیک و ملی از یک جایی به بعد تعطیل شده اند یا در یک مرحله ای مانده اند و فعالیتی انجام نداده اند. ما برای اینکه به نقطه آغاز دوباره فعالیت آنها برسیم ابتدا می بایست همان 450 میلیون تومانی را که دادگاه تعیین کرده است به آنها پرداخت کنیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: ما برای تامین اعتبار مورد نیاز در این زمینه نیز با برخی واحدهای صنعتی بزرگ مذاکراتی انجام داده ایم. وی همچنین در مورد مشکلات برگزاری کنسرت در برخی شهرستان ها گفت: در استان ها«شورای تامین» وجود دارد که حتما می بایست با این شورای هماهنگی شود. برخی مواقع اشکالاتی از طرف ما وجود داشته و گاهی نیز اشکالاتی از طرف آنها بوده است. البته گاهی نیز مدیران اداره کل ارشاد در استان ها کمتر توجیه بوده اند. قطعا مدیری که برای اداره ارشاد یک استان منصوب می شود می بایست وظایف و دیدگاه های مرکز را در این زمینه قبول داشته باشد وگرنه می تواند به بخش های دیگری برود و در آنجاها به کار خود ادامه بدهد.

علی مرادخانی گفت: در واقع مدیر کل ارشاد یک استان باید از اساس نوع فعالیت مرکز را قبول داشته باشد و بعد در مرحله بعدی بر روی مناسبات اجراها اگر مطلبی دارد بحث کند. قطعا ما نمی توانیم بر همه نوع موسیقی صحه بگذاریم. من طی این مدت بیشترین سفر استانی را در بین سایر معاونت ها داشته ام و آن هم به این دلیل بوده که چنین مشکلاتی را حل کنم. به هر حال در شهرستان ها فواصلی در دیدگاه ها با تهران وجود دارد که برای حل آن به زمان نیاز است. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد خبری مبنی بر معرفی گروه های موسیقی توسط مرادخانی به جشنواره موسیقی فجر گفت: دو سه گروه خارجی از سوی رایزن فرهنگی در صوفیه برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر به من معرفی شده بودند که من طبق روال، این تقاضا را برای انجمن موسیقی ایران فرستادم تا شرایط شان را مانند سایر گروه ها مورد بررسی قرار بدهند.
وی در مورد نشان ندادن ساز در تلویزیون ملی نیز گفت: ما بایدها و نبایدهایی در مباحث اساسی و حدود شرعی داریم که نمی توانیم به آنها وارد شویم؛ اما می توانیم آنها را طرح کنیم. مثلا در مورد کنسرت در مشهد، سالنی در قاسم آباد مشهد وجود دارد که قرار است از این به بعد در آنجا کنسرت برگزار شود. در مورد نشان دادن ساز هم از نظر برخی علما اشکال دارد اما در بین همه علما اجماعی در این زمینه وجود ندارد و الان هم در شبکه مستند و شبکه آموزش هر از گاهی ساز نشان داده می شود. مرادخانی ادامه داد: ما تلاش می کنیم تا گفتگویی را در این زمینه ایجاد کنیم. اگر خاطرتان باشد در گذشته نشان دادن ساز کلا مشکل داشت اما در حال حاضر به جز در رسانه ملی هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییر عنوان«دفتر موسیقی» به «مرکز موسیقی» نیز گفت: این یک مشکل درون سازمانی است که ما آن را در وزارتخانه مطرح کرده ایم. طبق صحبت هایی که شده تا به این لحظه عنوان«اداره کل موسیقی» برای این مجموعه تایید شده است. امیدواریم که بتوانیم این عنوان را به همان«مرکز موسیقی» برسانیم.
منبع: 
پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1392 - 15:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دفتر موسیقی، «اداره کل موسیقی ارشاد» می‌شود | موسیقی ما