برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری کنسرت «حریق خزان» مطرح شد:
علیرضا قربانی: اجرای زنده قطعات آلبوم «حریق خزان» سخت است
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: نشست خبری کنسرت «حریق خزان» با حضور علیرضا قربانی؛ خواننده، مهیار علیزاده؛ آهنگساز و حمید اسفندیاری؛ مدیر شرکت فرهنگی-هنری آوای باربد و تهیه کننده این کنسرت در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.در این نشست در ابتدا مهیار علیزاده با بیان اینکه دلیل برگزاری این کنسرت اقبال عمومی آلبوم «حریق خزان» است، گفت: استقبال خوبی که از آلبوم «حریق خزان» شد موجب شد تا با علیرضا قربانی و حمید اسفندیاری صحبت کنم و این دو عزیز برای برگزاری کنسرت با من موافقت کردند. حضور این دو باعث شد تا کنسرت «حریق خزان» شکل بگیرد.

این آهنگساز در ادامه با بیان اینکه ارکستر «حریق خزان» به همراه 45 نوازنده و یک گروه کر روی سن می‌رود، تاکید کرد: قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود، قطعاتی هستند که در آلبوم «حریق خزان» شنیده شده‌اند و چند قطعه نیز برای اجرای زنده ساخته و تنظیم شده‌اند. این قطعات بر روی اشعاری از فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث ساخته شده و اجرا خواهند شد. ما نیز تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این کنسرت منطبق با استاندارد روز خواهیم کرد.

مهیار علیزاده متذکر شد: ارکستر «گروه خزان» در این اجرا با گروه اشتیاق به اضافه تعداد جدیدی نوازنده و گروه کر روی سن می‌رود چون گروه اشتیاق برای این اجرا کوچک بود. نوازنده‌ها و خواننده‌هایی که برای این اجرا انتخاب شده‌اند همگی از بهترین نوازنده‌ها و خواننده‌هایی هستند که این روزها در این عرصه فعالیت می‌کنند.

در ادامه صحبت‌های این آهنگساز، حمید اسفندیاری مدیر شرکت فرهنگی-هنری آوای باربد گفت: از آنجایی که شرکت فرهنگی-هنری آوای باربد تا کنون دغدغه مالی نداشته، اکنون نیز بدون چشمداشت مالی، «حریق خزان» را روی سن می‌برد، چه اگر غیر از این بود برای چنین اجرایی که می‌شد با 20 نوازنده روی سن رفت اما ما ان را با ارکستر بزرگ برگزار می‌کنیم وسعی کرده‌ایم کارمان با استانداردهای روز مطابقت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای «حریق خزان» می‌توانستیم برج میلاد را اجراه کنیم اما تالار وحدت استانداردهای لازم برای اجرای این کار را داراست و با این موسیقی مطابقت دارد. به همین دلیل در این تالار به اجرای «حریق خزان» اقدام کردیم.

در ادامه این نشست علیرضا قربانی؛ خواننده «حریق خزان» اظهار داشت: یکی از دلایل پویایی آثار موسیقایی؛ اجرای زنده و کنسرت آن‌هاست. وقتی یک آلبوم با استقبال از سوی مردم مواجه می‌شود، آن‌ها دوست دارند به انحاء مختلف این آلبوم را به صورت زنده در کنسرت‌ها و اجراهای زنده بشنوند. اجرای «حریق خزان» در اتریش نشان داد که مردم چقدر از حریق خزان استقبال خوبی کردند. این آلبوم تازه منتشر شده بود و برای من جالب بود که مردم ان را شنیده بودند.

قربانی اظهار کرد: وقتی این آلبوم با اقبال عمومی مواجه شد مخاطبان تقاضای این را داشتند که این قطعات را در کنسرت و از نزدیک بشنوند و حتی برایم جالب بود که در کنسرت وین مخاطبان قطعات آلبوم را می‌شناختند و حتی قطعه «ارغوان» را با من هم‌خوانی می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش کیفیت اجراها دلیل آن را کم رونق شدن آنسامبل های ایرانی دانست و گفت: تعداد قابل توجهی کنسرت برگزار شده اما اغلب آن‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. من کنسرت‌های بسیاری برگزار کرده‌ام اما دوست داشتم این کنسرت در تالار وحدت برگزار شود چون امکانات این سالن را در حد و اندازه آن دیدم؛ از نور گرفته تا صدا و سالن و دیگر امکانات و شأنی که برای میهمانان دارد. به همین دلیل اصرار داشتیم «حریق خزان» در تالار وحدت برگزار شود. چون با نوع موسیقی که در آنجا برگزار می‌شود مطابقت دارد. نمی‌خواستم موسیقی‌ام جنبه نمایش و شو داشته باشد که متاسفانه این روزها پر رنگ شده است. تالار وحدت جدیت خاصی برای اجرای موسیقی جدی دارد.

قربانی در ادامه با بیان اینکه قطعات اجرایی در آلبوم «حریق خزان» برای اجرای زنده قطعات سختی هستند، گفت: قطعات جدید که برای اجرای زنده ساخته شده‌اند، چه در ضبط و چه برای اجرا، قطعات سختی هستند و ما سعی کرده‌ایم با رعایت تمامی المان‌های لازم از عهده آن‌ها برآییم و تلاش کنیم سطح آن را بالا ببریم و ارتقا دهیم.

قربانی در ادامه با بیان اینکه بیشترین کارهای ارکسترال در ایران متعلق به اوست گفت: علاقه قلبی من به کار ارکسترال موجب شده به این سمت و سو بروم. خوشحالم که جریانی ایجاد شده تا دوستانم از آن استقبال کنند و امروزه شاهد کنسرت‌های ارکسترال باشیم. از سال گذشته تاکنون تعداد کنسرت‌هایی که به صورت ارکسترال برگزار شده چند برابر شده است و این نشان از اقبال عمومی است. من سال‌هاست اصرار می‌ورزم که کارهای ایرانی، شأن خود را نشان بدهند و امروز نتیجه آن را دیده‌ام. اگر چه نمی‌خواهم خود را طلایه‌دار این موضوع بدانم.

وی افزود: خوشحالم که چنین جریانی شکل گرفته است و نشان می‌دهد که اقبال عمومی از چنین موسیقی زیادی است. این موسیقی هم باید نقش خود را نشان دهد و بازتابش را در جامعه ببیند.

علیرضا قربانی صدا و سیما را یکی از مشکلات بزرگ موسیقی دانست و عنوان کرد که این رسانه بیشترین ضربه را به موسیقی ایرانی می‌زند: «دیده شدن موسیقی و ارکستر در رسانه باعث تحولات بسیار چشمگیری در حوزه تکنیک و محتوای برنامه های موسیقایی خواهد شد اما متاسفانه رادیو و تلویزیون هم اکنون به بدترین شکل ممکن عمل می‌کند و من مطمئنم در آینده خود این عزیزان هستند که ضرر می‌کنند. هم اکنون ما صدها هزار نفر نوازنده داریم که اگر به آن‌ها توجهی نکنیم سر از جاهای دیگر در می‌آورند. شاید برایتان جالب باشد من خودم طرفدار موسیقی پاپ هستم اما متاسفانه تلویزیون در زمینه انتخاب موسیقی پاپ بسیار ضعیف عمل می‌کند و باعث پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب می‌شود. چرا که نوع رفتار آن‌ها باعث می‌شود که خوانندگان موفق و صاحب سبک موسیقی پاپ هم تمایلی به حضور در این رسانه را نداشته باشند.».

بر اساس این گزارش، کنسرت «حریق خزان» در تهران روزهای 3-4-5-6-7-8 مهرماه در تالار وحدت به خوانندگی علیرضا قربانی، آهنگ‌سازی مهیار علیزاده و رهبری سهراب کاشف برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این کنسرت را از طریق سایت اینترنتی iranconcert.com تهیه کنند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 شهریور 1392 - 07:30

دیدگاه‌ها

سه شنبه 26 شهریور 1392 - 22:45

لایــــــــــک به حرفات علیرضاقربانی عـــزیز........
صداسیما همینه!شما اصلا بهش توجه نکن.ارزششو نداره...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیرضا قربانی: اجرای زنده قطعات آلبوم «حریق خزان» سخت است | موسیقی ما