برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومين نمايشگاه سازهاي ابداعي محمدرضا شجريان در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود
بازگشت استاد
موسیقی ما - دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان از 22 تا 28 شهریور به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل خانواده صراحی در 4 اندازه (شاه صراحی، صراحی باس، صراحی آلتو، صراحی سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در 4 اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در 2 اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهای مضرابی (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهای با ساختار جدید و تندر از ساخته‌های شجریان است و پیش از این در کنسرت‌هایی با حضور او درمقام خواننده روی صحنه رفته است.

محمدرضا شجریان در گفت وگو با روابط عمومی شرکت فرهنگی – هنری ‌دل‌آواز درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه ادامه همان نمایشگاهی است که در سال 1390 برگزار شد، با این تفاوت که سازها برای عرضه در دنیای موسیقی و سفارش تولید به نمایش در می‌آید.»

اولین نمایشگاه «سنتور‌ها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان» با ۱۴ ساز ابداعی و ۱۰ سنتور در اندازه‌های مختلف از۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو، تندر و 2 ساز جدید باربد و ارغنون به نمایش گذاشته شد. شجریان در مورد سازهای ابداعی خود و اصلاحات آنها پس از گذشت این مدت گفت: «این سازها در 2 سال گذشته در کنسرت‌ها نواخته شد و در این مدت روی سازها کار کردم تا کیفیت سازها و صدادهی سازها بالا برود.»

پیش از این محمدرضا شجریان با ارکستر بین‌المللی سازهای نوین در کانادا و امریکا و گروه شهناز در ایران، ترکیه و دبی کنسرت‌هایی اجرا کرده بود. او درباره وارد شدن سازهای ابداعی به دنیای موسیقی ایرانی گفت: «سازهای ابداعی این قابلیت را دارد که در کنار سازهای سنتی قرار بگیرد. من بیش از 50 سال است که با موسیقی، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوی دیگر سلیقه مخاطب را می شناسم؛ به همین دلیل معتقدم که موسیقی ایران به سازهای جدید و صداهای تازه نیاز دارد.»

شجریان در ادامه با اشاره به شناخت خود از مقوله ساز، صدا و صدا دهی گفت: «در طول عمر حرفه‌ای هنری خود، دانش و تجربه کسب کردم و به این نتیجه رسیده‌ام که در موسیقی ایران به سازهایی نیاز است که نوازنده یا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهای تازه خلق کند.»

او با اشاره به استقبال جوانان از سازهای ابداعی خود گفت: «موزیسین‌های جوان از سازهای ابداعی استقبال می‌کنند و هنرمندان قدیمی، به دلیل نگاهشان، در استفاده از این سازها با احتیاط برخورد می‌کنند. سازهای ابداعی برای نسل بعد است و آنها از این سازها که امکانات راحت‌تری در نوازندگی دارد، استفاده خواهند کرد.» او در پایان تاکید کرد: «این سازها به‌تنهایی امکانات زیادی دارد، باید به صحنه برود و نوازنده‌ها با آن کار کنند تا به مرور زمان به آن عادت کنند.»
منبع: 
موسيقي ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 10:29

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 12:27

ساز بیشتر دستکاری ساز های قدیمی هستند تا ساز های ابداعی! صدای جدیدی هم که استاد شجریان قصد دارند ارائه دهند چندان جدید نیست! حد اقل صراحی ها که تفاوت چندانی با تار ندارند!

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 20:32
زانیار کلهر

استاد خودشون قبلا گفتند : این ساز به‌علت کمبود صدای بم در سازهای آرشه‌ای طراحی و ساخته شده است.این ساز با همان گستره صوتی کمانچه، رنگ صوتی جدیدی را به ارکستر سازهای ایرانی اضافه می کند.این ساز را می توان در ارکسترهای زهی مانند ارکستر مجلسی نیز به‌کار گرفت.
توجه کنید : ه‌علت کمبود صدای بم در سازهای آرشه‌ای طراحی و ساخته شده
هدف از ساخت این ساز ها برطرف کردن مشکلات و کمبود ساز هاست
خواهش میکنم لطفا نظراتتونو با دانش بیشتر و تخصصی تر بگید

2.185.191.227
چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 23:28
آرش

حالام که یه نفر پیدا شده میخاد یه هلی به گاری از کار افتاده موسیقی سنتی بده ازش ایراد بنی اسرائیلی بگیرید !!!

151.245.209.138
چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 20:33

ممنون استاد که به فکر موسیقی ایران هستید

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 19:06

در کنسرتی با برادران پور ناظری همه ی ساز ها نواخته شدند که شنیدن آن را به همه پیشنهاد میکنم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بازگشت استاد | موسیقی ما