برنامه یاد بعضی نفرات
 
اندیشه فولادوند, کارن همایونفر
نشست خبری آلبوم «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» با حضور کارن همایونفر و اندیشه فوفلادوند برگزار شد؛
اندیشه فولادوند: خواستم بگویم همت، باکری و چمران فقط نام اتوبان نیستند
موسیقی ما - اندیشه فولادوند، بازیگر سینما، در نشست خبری آلبوم‌اش با عنوان «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» که با آهنگسازی کارن همایون‌فر وارد بازار شده است، گفت: تنوع رفتاهای اجتماعی، فردی و قانونی در هر دوره‌ای از کشور ما به حدی زیاد است که بسته‌بندی خاص خودش را دارد. من با کمال صداقت می‌گویم که از همزمانی انتشار آلبومم در بازار با تحلیف آقای روحانی اطلاعی نداشتم. به هر حال این برای من اتفاق مبارکی بوده است و خوشحالم که آلبوم من به عنوان اولین اثر هنری دولت جدید، یک روز پس از تحلیف رئیس جمهور وارد بازار شد.

این بازیگر سینما در نشستی خبری که امروز، سوم شهریور ماه در باغ موزه‌ی قصر برگزار شد، اظهار کرد: ماجرای رونمایی از این آلبوم در جشنواره موسیقی مقاومت نیز از اتفاقاتی بود که مرا غافلگیر کرد و من از طریق سایت‌های خبری متوجه این موضوع شدم. فستیوال موسیقی مقاومت تنها جشنواره‌ای است که به شکل تخصصی به موضوع مقاومت در موسیقی می‌پردازد و مثل جشنواره فیلم فجر یک رویداد رسمی و دارای دسته‌بندی تخصصی است. بنابراین من خوشحال بودم که این آلبوم که با موضوع دفاع مقدس آماده شده در این رویداد رونمایی شد.

فولادوند درباره موضوع اشعار این آلبوم و هدفش از انتخاب این موضوع اظهار کرد: جبر روحی حکم می‌کرد که حرفی از ریشه‌های جنگ در دوران کودکی‌ام برای نسل امروز بزنم. هدف من یادآوری مسائلی برای نسل جدید بود، اینکه آن‌ها بدانند اتوبان همت، باکری و چمران فقط گذرگاه‌هایی برای عبور با ترافیک بالا نیستند. دغدغه‌ی من این بود که درد خود را با نسلی شریک شوم که احساس می‌کنم چیزهایی را فراموش کرده است. برای من آدم‌های جنگ جذاب‌ترین آدم‌ها دنیا هستند. دلم می‌خواهد دست تک‌تک کسانی که در آن روزگار سلحشوری کردند، ببوسم و دوست داشتم امکانی فراهم باشد تا بتوانم این آلبوم را به دست تک‌تک این بزرگواران برسانم.

به دلیل اینکه دوران کودکی من همزمان با اواخر جنگ بود خاطرات متعلق به آن دوره در ذهن من ته‌نشین شده است. آنچه که در این آلبوم شاهد آن هستیم در بردارنده‌ی مفاهیم بازمانده‌ی انسانی و غیر انسانی پس از جنگ است. هر کسی که دستی در هنر داشته باشد اعتراف می‌کند که ردپای جنگ و مسائل مربوط به آن را نمی توان از آثار هنری دور نگه داشت. این موضوع در شعر من نیز نمود پیدا کرده است. حتی وقتی به شعرهای اجتماعی سال‌های اخیر ایران نگاه می‌کنیم حضور جنگ کاملا ملموس است.

این هنرمند سینما درباره واکنش‌ها به همکاری مشترک خود با آهنگساز حوزه سینما برای انتشار این آلبوم گفت: اگر نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم این همکاری مشترک موجب خلق اثر هنری بهتر و جذب مخاطب می‌شود اما متاسفانه گاهی طوری با این مقوله رفتار می‌شود که انگار ما مرتکب گناه کبیره شده‌ایم. برخی از افراد به جای آنکه به کیفیت و خود اثر توجه کنند به آکتور و آهنگساز سینما بودن توجه می‌کنند.

فولادوند درباره‌ی نحوه‌ی آماده شدن و انتشار این آلبوم گفت: اشعار این آلبوم از سال 82 آماده بود و تصمیم گرفته بودم آن‌ها با تلفیق موسیقی وارد بازار کنم. در طول این سال‌ها سال و پیش از اینکه با آقای همایون‌فر تصمیم به همکاری مشترک بگیریم هیچ کس به آن شکلی که باید و انتظارش راداشتم پشت من نایستاد و حتی در مقطعی تصمیم گرفته بودم این کار را رها کنم تا اینکه 18 ماه پیش تصمیم به همکاری مشترک با آقای همایون‌فر گرفتیم و خوشحالم که بالاخره این آلبوم وارد بازار شد.

اودرباره این وقفه‌ی چند ساله گفت: هیچ کس نمی‌خواهد بین آثارش فاصله بیفتد اما خیلی از عوامل دست به دست هم دادند تا این اثر در چنین مقطعی با مخاطبان خود روبرو شود. ما در تمام این سال‌ها مرتبا و پی‌درپی پیگیر بودیم اما متاسفانه اوضاع پیرامون‌مان بر وفق مراد نبود. به هر حال شاکرم که زنده ماندم و شاهد آماده شدن این آلبوم بودم.

این بازیگر سینما درباره همکاری‌اش با همایون‌فر گفت: همکاری من با این آهنگساز خیلی به نفع این آلبوم تمام شد چون ایشان با ادبیات قرین بودند و شعر را می‌شناختند این درک از ادبیات به لحاظ مفهومی و خاستگاه مشترکی که با موضوع آلبوم داشت خیلی به کیفیت این آن کمک کرد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شعرهایش تلخ هستند، عنوان کرد: وظیفه‌ی هر اثر هنری نقد اجتماعی است. شاید بیشتر کسانی که با هنر در ارتباط هستند سینما را جهان سرگرمی بدانند، اما من این مدیوم را فرصتی برای بیان چیزهایی می‌دانم که از گذشته در ما جا مانده است. از دوران کودکی تصاویر و افق‌هایی در مقابل چشم نسل من بود که دردناک و غم‌انگیز بودند اما از آنجا که من کاملا وفادار به رئالیسم هستم با نحو زبانی و صراحت لهجه‌ام باعث نوع گزندگی و تلخی در شعرهای می‌شوم.

در بخش دیگری از این نشست کارن همایون‌فر آهنگساز سینما و تلویزیون درباره همکاری‌اش با اندیشه فولادوند گفت:‌اولین همکاری من با خانم فولادوند برمی‌گردد به ترانه‌ای که برای فیلم «تهران، طهران» سروده بودند و من آهنگسازی این کار را انجام داده بودم و جزو محبوب‌ترین ترک‌های سال‌های اخیر شد. این همکاری با انتشار آلبوم «خاطرات مبهم» ادامه پیدا کرد تا اینکه این آلبوم را به صورت مشترک و بعد از گذراندن مشکلات در شرایط سخت آماده انتشار در بازار کردیم.

اوافزود: انواع و اقسام ژانرهای مختلف در این آلبوم وجود دارد ولی آنچه که برای ما در این آلبوم اهمیت داشت ژانر نبود بلکه سعی کردم با خست و با استفاده از تنها 4 نت موسیقی‌ای را درخور منظومه‌ی درخشان خانم فولادوند ارائه کنم. در تولید این آلبوم ما خیلی تنها بودیم و نه تنها کسی همکاری نمی‌کرد بلکه گاهی افرادی اضافه می‌شدند که در کار اختلال ایجاد می‌کردند.

این آهنگساز در واکنش به رونمایی از این آلبوم در جشنواره موسیقی مقاومت گفت: در طول دوران کاری‌ام هرگز اهل شترسواری دولا دولا نبودم و معتقد نیستم که از ما و کارمان استفاده ابزاری شده است. حتی اگر اینگونه باشد خوشحالم و افتخار می‌کنم که بعد از آن‌همه اذیت‌های ارشاد برای آماده شدن و دریافت مجوز آلبومی با موضوع دفاع مقدس که من در تهیه آن دست داشته‌ام توسط دست‌اندرکاران این جشنواره دیده و رونمایی شده است.

او ادامه داد:‌ حتی اگر کدورتی که بین ما بوده وقتی برای اثر ما جشنی گرفته می‌شود و از ما دعوت می‌شود این بی‌ادبی است که در تقابل با آن‌ها باشیم و در این جشن حضور پیدا نکنیم. البته این نوع رفتارهای پارادوکسیکال کاملا برای ما عادی شده است. از 14 فیلمی که در چند سال اخیر آهنگسازی آن‌ها بر عهده داشتم 9 فیلم توقیف شده است. خیلی وقت‌ها به خاطر کارهای بد ما را تشویق و برای کارهای خوب تنبیه‌مان کردند اما با این حال وظیفه ما به وجود آوردن اثر هنری است و تمایلی برای ورود به حاشیه نداریم.

آلبوم موسیقی «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» با اشعار و طراحی اندیشه فولادوند و آهنگسازی کارن همایونفر توسط نشر صوتی فرهیختگان عصر هنر وارد بازار موسیقی شده است.
منبع: 
گزارش: ایسنا - عکس ها: اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 شهریور 1392 - 17:13

دیدگاه‌ها

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 21:27

اون حرفش که تیتر شده خوبه ها...ولی فکر کنم خانم فولادوند فقط به جنبه ملی جنگ ودفاع مقدس فکر میکنن یعنی اونو صرفا جنگ خاک میدونن که این کاملا اشتباهه.اون ادمایی که ایشون تحسین میکنن و دستشونو میبوسن واسه چیزای دیگه ای هم جون دادن...

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 22:37

کارتون خیلی درسته خانوم فولادوند

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 22:46

وای ی ی ی دو هنر مند ِ به تمام معنا . . . .

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 23:09

من نمي دونستم ايشون بازيگرند!

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 23:40

اندیشه فولادوند:(برای من آدم‌های جنگ جذاب‌ترین آدم‌ها دنیا هستند. دلم می‌خواهد دست تک‌تک کسانی که در آن روزگار سلحشوری کردند، ببوسم و دوست داشتم امکانی فراهم باشد تا بتوانم این آلبوم را به دست تک‌تک این بزرگواران برسانم.)
خوب شما که همچین علاقه ی شدیدی به این عزیزان دارید.حاضرید فقط یک خواسته ی این عزیزان رو برآورده کنید؟
میخوایید بدونید این خواسته چیه؟خواسته ایه که همه ی شهدا تو وصیتنامه شون نوشتن.
اونم اینه که حجابتون رو رعایت کنید تا شهدا و جانبازای ما سربلند باشن و به وجود زنهایی مثل شما افتخار کنن.
کاش این حرفای بنده ی حقیر به گوش شما برسه.

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 10:56
زهرا سادات حسینی

احسنت جناب محمودنیا! این آدما فقط واسه خاک نجنگیدن،چیزای به مراتب باارزشتراز خاک وجود داره...که خیلیها جدیش نمیگیرن.خواهشا لنگه کفش هم پرت نکنید.

2.191.0.182
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 19:42
محمدحسین جوادی

این چنین دگم ها ارزش لنگه کفش پرت کردن هم نداره خانم حسینی و آقای محمودنیا.ارزش خانم اندیشه فولاوند به اندیشه شون هست که در اشعارشون متجلی شده که تنها در حجاب خلاصه نمیشه و مهرورزی ایشون به این طبقه در دوره ی پساجنگ خود مروارید گرانبهایی است که هرکسی ندارد و هر روز در جامعه رو به افول می رود و درست دقیقا به دست همان آدمهایی که دم از دلاورمردی های جنگ می زنند و از قضا حجابشون هم کامل کامله.چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید(فک نمیکردم تو سایت موسیقی ما با یه همچین نظرایی مواجه بشم افسوس.....)

37.254.69.84
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 22:33
زهرا سادات حسینی

شما مهرورزی ندیدی جنااااب! فکر میکنید الان ادمای جنگ از این حرف واندیشه ی خانم فولادوند ذوق زده شدن وفشارشون افتاده؟؟؟؟؟نخیر قربان! اینقدر ادم باغیرت دیدن که هنوزم با دل وجون دوستشون دارن وارزشهاشونو(تاکید میکنم ا ر ز ش ه ا ش و ن) به معنای واقعی زنده نگه داشتن که این حرفا اونارو متعجب نمیکنه. دلیل نمیشه چون شماو دور وبریهاتون از جانبازان وشهدا غافل شدید حرفهای بدون عمل امثال خانم فولادوند در وگوهر محسوب باشه.من شخصا از خانم فولادوند بدم نمیاد ودشمنی ندارم باهاشون ولی شما باعث شدید که من درباره ی ایشون اینطور صحبت کنم...زنده باااااد حامد زمانی جوون ایرانی که تو کنسرتش همین ادمای جنگ و البته از نوع قطع نخاعیشو دعوت کرد و با افتخاااار بوسه برپیشونیشون زد و پشت بلندگو بادست وپایی لرزان طلب حلالیت کرد...اون شب بود که برج میلاد نه تنها به اسمون نزدیک شد بلکه به اسمون رسید...عکسهاشم در این سایت موجوده... تا کی میخواید به عقاید امثال من توهین کنید ایرانی های دارای تمدن 2500ساله؟؟؟؟اینه تمدن؟؟ کوروش اینطوری بود؟؟؟ فکر کنم کوروش اول فکر میکرد بعد حرف میزنید...هر دینی هم که داشت اونقدر مرد بود که خواست ودستور دینش رو بر یک سری افکار شیک و روشنفکرانه ترجیح بده. حرفهای ما هیچ توهینی توش نبود ولی شما مارو دگم وبی ارزش خطاب کردید ومعلوم نیست بقیه چی گفتن که موسیقی ما حیا کرده تایید کنه...ولی اصلا برام مهم نیست...من هرجاباشم عقایدمو فریااااااااااااااااااد میزنم...باشجاعت...باصلابت...فریاااااااااااااااد...پرچم بالااااااااااااست! تواسمونااااا...از لنگه کفشهای پاره پوره هم واهمه ای ندارم.

2.191.0.182
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 16:56
ايمان ناشری

سلام.. خانم اندیشه فولادوند واقعا بزرگوار هستند و قابل ستایش ..
من کاری به این حرفهای معروف که حالا ورد خیلی از زبونهاست که ارزش به دل و ...ندارم ..
ولی اسم اون شهدایی که گفته اگه از خودش بپرسی بگید حاضر بود با همین چهره مو تا فرق سر پیش شهید باکری بره ؟؟
مسلما شهید باکری به خاطر عقاید واقعا بزرگ ایشون ازشون تمجید و تشکر میکردند ولی مثل روز برام روشنه که در خصوص حجاب ایشون بهشون تذکر میدادند ..
خانم فولادوند هیچ حاشیه ای نداشته و نداره ولی شهدای ما برا حفظ همین حجاب بود که رفتند شهید شدند وگرنه زمان طاغوت هم میشد حرفهای خشکل و زیبا رو در کنار لباسهای و ارایش جدید زد ..
باز هم میگم من به هیچ وجه نمیخوام خانم فولادوند رو تخریب کنم مسلما باید یک شخص به یک جایگاه درستی از انسانیت برسن که خودشون رو صرف شهدا بکنند ولی مسلما خود شهدا هم با این چهره ایشون موافق نبودند ..
میشه تصور کرد شهید باکری که به گفته دوستانش چشم برزخی هم داشته این چهره خانم فولادوند رو تایید کنه ..
مسلما نه ..اگرچه حجای خانم فولادوند به نسبت سایر بازیگران بسیااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار برتر هستش ..

151.245.71.60
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 17:54
سعید علیزاده

بهترین کامنتی که تو چند سال اخیر در موسیقی ما دیدم... ممنون reza mahmoodnia

188.245.82.110
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 18:25
محمدحسین جوادی

الله اکبر ................
من حرفامو زدم.
پیام اهل دل است این خبر که سعدی داد/نه هرکه گوش کند معنی سخن داند

37.254.113.59
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 15:36

یه کار خوب و ارزشی

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 20:47

چرا کامنت منو چاپ نکردی موسیقی ما؟؟؟
عقایدمو نمیتونم بگم؟
توهینی توش بود؟
من فقط واسه دیدگاه رضا محمودنیا و زهرا سادات حسینی احساس تاسف کردم

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 22:33
علیرضا

منظورم ابراز تاسف بود...اشتباه نوشتم

151.240.145.129
شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 15:09
حماسه بی تاب

جالبه منم برا شما متاسفم.
بهتره اول یه سری به وصیت نامه همین شهید باکری که ایشون نام بردن بزنی.
هر آدمی حق داره هر جوری می خواد فک کنه ولی حواست باشه نباید با افکارت دیگران رو آزار بدی
توازادی هر جور می خوای فک کنی ولی حق نداری افکار کسی رو بی دلیل زیر سوال ببری.

37.114.235.180
دوشنبه 4 شهریور 1392 - 23:30

کارن همایونفر فوق العاده است

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اندیشه فولادوند: خواستم بگویم همت، باکری و چمران فقط نام اتوبان نیستند | موسیقی ما