برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با حمید رضا نوربخش
توقعات و خواست‌های اهالی موسیقی از مدیران موسیقی دولت جدید - 4
حمیدرضا نوربخش: نباید بیشتر از یک وزارت ارشاد داشته باشیم
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: فضای جدیدی که دولت جدید در کشور ایجاد کرده و خوشبینی های اخیر که روزنه‌هایی از امید را در دل تمامی هنرمندان باز کرده است؛ زمزمه‌هایی را منجر شده است. این روزنه‌ها باعث ایجاد توقعاتی نیز از سوی هنرمندان شده است. آن‌ها از دولت جدید و کابینه ای که قرار است بر سر کار آید؛ توقعاتی دارند که قطعا در پی برآورده شدن ان هستند. کما اینکه با به قطعیت رسیدن دولت روحانی جمعی از هنرمندان با نوشتن نامه ای خواسته های خود را از دولت جدید اعلام کردند.

حمیدرضا نوربخش که تا کنون سمت‌هایی همچون عضویت در هیأت مدیره خانه موسیقی، عضویت در کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، مدیر عاملی خانه موسیقی، عضویت در شورای راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده داشته‌است؛ درخصوص توقعات هنرمندان موسیقی می‌گوید: با نگارش نامه ای مطالباتمان را از دولت آینده برای ایجاد سهولت فعالیتهای هنری ارائه کرده‌ایم تا مروری شود بر روند اخذ مجوزهایی که تا کنون با مشکل مواجه بوده‌اند و حل بی اعتمادی برخی از مجوزها.

وی ادامه داد: بارها و بارها شاهد بوده‌ایم مجوزهایی برای کنسرتهای مختلف اخذ شده اما در آخرین لحظات و در دقیقه های پایانی لغو مجوز شده است. چون با این مسایل سلیقه ای و شخصی برخورد شده است.

نوربخش با تاکید بر اینکه حمایت‌ها فقط در زمینه مادی امکان پذیر نیست، افزود: هنرمندان موسیقی نیازمند حمایتهای همه جانبه دولت و به خصوص حمایتهای معنوی دولتمردان هستند. همه ما می‌دانیم که در سالهای اخیر هیچ حمایت مادی و معنوی از موسیقی نشده است و هر روز فعالیتهای این عرصه کمتر و کمتر شد تا جایی که دو ارکستر بزرگ سمفونیک و ملی تعطیل شد، صرفا به این دلیل که از آن‌ها حمایت مالی نمی‌شد و ماه‌ها حقوقشان را دریافت نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: انتظار هنرمندان این است مسولان و دولتمردان از آنچه ما نامش را موسیقی هنری، فاخر و جدی گذاشته‌ایم حمایت جدی خود را اعلام کنند وفعالیتهای جدی موسیقی از سرگرفته شود. اهالی موسیقی تقاضای حمایت دارند. چرا که موسیقی جوان‌ها اعم از هنرستان‌ها، آموزشگاه‌ها و داشنگاههانیازمند حمایت است. در میان جوان‌ها پتانسیل‌های بی نظیری وجود دارد که به سرت مناسبی برای ارائه آن‌ها موجود نیست.

مدیرعامل خانه موسیقی درادامه گفت: استعدادهای درخشانی در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند که متاسفانه در ادامه راه بسیاری از آن‌ها باز می‌مانند صرفا به این دلیل که حمایت نمی‌شوند و فقط معدودی از آن‌ها با سماجت ادامه می‌دهند و به جایی می‌رسند. اگر حمایت مسولان بر سر استعدادهای درخشان چتر شود تبدیل به تعالی بی نظیری می‌شود که تصورش را هم نمی‌توان کرد.

نوربخش افزود: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی صادر می‌کند، به عنوان یک ارگان مستقل باید بتواند پای مجوز خود بایستد نه اینکه مجوزی صادر کند که فقط در تهران دارای ارزش باشد و در شهر دیگر ارزشمند نباشد. چگونه است که هر شهری برای خودش خودمختار است و مجوز هر کنسرت در هر شهری توسط ارشاد همان شهر صادر می‌شود. به جِد می‌گویم اگر وزارت ارشاد اگر مجوزی صادر می‌کند باید پای آن بایستد، نه اینکه بعداز صدور مجوز، ارگان دیگری آن را به راحتی بتواندآن را لغو کند.نباید بیشتر از یک وزارت ارشاد داشته باشیم

این خواننده خاطر نشان کرد: دولت جدید باید بداند مجوز محدود به جغرافیای خاصی نیست. همه می‌دانند که بسیاری از هنرمندان کنسرتهایی در تهران برگزار کرده‌اند که برگزاری همین کنسرت‌ها در شهرستان‌ها مقدور نبوده و در دقیقه های آخر لغو شده است. من که خود مسولیت یکی از نهادهای صنفی را داشته‌ام، بارها و بارها با این قبیل مشکلات مواجه شده‌ام، چه برسد به آندسته از دوستانی که در حوزه موسیقی فقط یک هنرمند هستند.

نوربخش در پایان گفت: از جناب جنتی توقع می‌رود با انتخاب شایسته و به جای شایسته مدیران خود به فرهنگ و هنر این مرزو بوم کمک شایان توجهی کنند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مرداد 1392 - 16:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: نباید بیشتر از یک وزارت ارشاد داشته باشیم | موسیقی ما