برنامه یاد بعضی نفرات
 
محمد رضا هدایتی
گفتگوی مفصل سایت«موسیقی ما»با بازیگری که این روزها موسیقی برایش جدی تر شده:
محمدرضا هدایتی: صدای یک خواننده غیر حرفه ای را می شنوید!
موسیقی ما – وحید لشکری: هر چند وقت یکبار در رسانه ها خبری مبنی بر ورود یک بازیگر به عرصه خوانندگی منتشر می شود. این تجربه جدید بازیگران در اکثر موارد به انتشار یک آلبوم نه چندان موفق و نهایتا چند کنسرت محدود ختم می شود دیگر نامی از آنها در موسیقی نمی شنویم. اما داستان بازیگر نقش«طغرل» در سریال«پاورچین» کمی متفاوت است چون او از سالها قبل پیگیر موسیقی بوده و تا کنون دو آلبوم را منتشر کرده است. در گفتگوی مفصل  سایت«موسیقی ما» با «محمدرضا هدایتی» که در یک فضای پرانرژی انجام شد به بررسی فعالیتهای او در دنیای موسیقی از گذشته تا امروز و دلایل تمایل بازیگران نسبت به خواننده شدن پرداختیم.
 
  • *این جرقه فعالیت موسیقایی از چه زمانی در زندگی شما به وجود آمد؟
 هر کسی علاقه ای و دغدغه ای در گذشته اش دارد و روزی برایش جدی می شود. از زمانی که در زاهدان بودم به موسیقی بلوچی و سنتی و کلاسیک گوش می کردم. حتی آن زمانی که هم که کار موسیقی انجام نمی دادم به دلیل علاقه وافر ، موسیقی برای من جنبه تحقیقی داشت. خیلی خوانندگی را دوست نداشتم البته منظورم این است که دوست داشتم بیشتر در جریان موسیقی و فضای آن باشم. سال 78 یک تئاتری در تالار وحدت اجرا شد که اسم آن را به یاد ندارم ولی موسیقی اش را من ساخته بودم. فعالیت در موسیقی بیشتر جنبه لذت برایم داشت و از بطن آن دور نبودم. همین الان هم با دوست عزیزم «رشید رفیعی» بدون در نظر گرفتن مقوله انتشار آلبوم برای خودمان آهنگ می سازیم.
 
  • *کدام سبک بیشتر برای شما جذابیت داشت؟
یک زمانی دوست داشتم سنتی بخوانم و مدتی هم به سمت موسیقی بلوز و جاز گرایش پیدا کرده بودم. من به دنبال سبک نیستم چون معتقدم خودش به وجود می آید. البته ما در این کشور راک که نمی توانیم کار کنیم و موسیقی جاز و بلوز هم که مجوز نمی گیرند. فقط آثار سنتی و پاپ باقی می ماند. به عنوان مثال مدتی است که با یکی از دوستان بر روی موسیقی زادگاهم مشغول کار هستیم ولی چون یک پروژه زمان بر و پر هزینه است به شکل مستمر آن را پیگیری نمی کنیم.
 
  • *از زمانی که کار هنری را آغاز کردید موسیقی برای شما جذابیت بیشتری داشت یا نمایش؟
موسیقی احتیاج به سواد و آموزش های حرفه ای دارد و برای من در دسترس نبود. نمی توانم بگویم کدام را بیشتر دوست دارم ولی بازیگری و تئاتر کاملا آدم را تخلیه می کند و موسیقی کمی دست نیافتنی بود.
 
  • *یعنی اگر شرایط فراهم بود امکان داشت که الان خواننده باشید؟
بله شاید. ولی نمی توانم بگویم علاقه ام به موسیقی خیلی بیشتر از بازیگری است. هیچ آدمی را نمی توانید پیدا کنید که به موسیقی توجه نداشته باشد. اگر کسی علاقه ای به هیچ نوع موسیقی نداشته باشد «روان پریش» است! منتهی فعالیت تخصصی در موسیقی به سواد یا تجربه احتیاج دارد. یک خواننده خیلی راحت می تواند جلوی دوربین قرار بگیرد ولی شما چند بازیگر می شناسید که در موسیقی موفق شده باشند؟
 
  • *برسیم به اینکه از بازیگری قدم در دنیای حرفه ای موسیقی گذاشتید.
اینکه بازیگری به من کمک کرد تا کسانی را پیدا کنم که با هم کار موسیقی انجام بدهیم را کتمان نمی کنم. ولی الان ملودی های معروفم مثل «از تو دلگیرم» یا «من با تو آرومم» را خودم ساخته ام. البته در حقیقت رشید رفیعی کمک می کرد و ملودی های من را منسجم می کرد. همین مساله باعث شده که با قاطعیت بگویم در موسیقی فقط مصرف کننده نیستم بلکه روی صدایم کار کرده ام و به طور اتفاقی شروع نکرده ام.
 
  • *آلبوم«برگ و باد» را با تکیه بر شهرت تولید کردید یا استعدادی که داشتید؟
اگر حقیقت را بخواهی در تولید و نشر آن آلبوم شهرتی که داشتم دخیل بود. چند سال قبل از آن آلبوم یکی از دوستان در اراک اصرار داشت که بیا و کنسرت برگزار کن! یک ماه تمام یا به لوکیشین سریال «نقطه چین» می آمد یا تماس می گرفت و بالاخره قبول کردم.
 
  • *جالب است که با استیج هم غریبه نیستید.
یک ماه تمرین کردیم و پس از آن یک شب در شیراز و شش سانس در اراک کنسرت داشتیم. چندی بعد یکی از اعضای همان گروه یعنی آقای«میثم کزازی» پیشنهاد داد که همین کارهای کنسرت را در قالب آلبوم منتشر کنیم. به استودیو «راگا» رفتیم و «ایمان حجت» در خواندن خیلی کمکم کرد و به نوعی صدای من را کارگردانی کرد. قرار بود شرکت «آوای باربد» برای ما مجوز بگیرد که در آن مقطع مجوز فعالیتهای این شرکت به مشکل خورد. به همین دلیل خودم هر روز برای مجوزهای اشعار در ارشاد بودم و انتشار آن دو سال به طول انجامید.
 
  • *از خروجی کار رضایت نداشتید؟
این پروسه طولانی باعث شد که جذابیت خود را از دست بدهد ولی آن را دوست داشتم چون سعی کرده بودم از پاپ آن دوره که خیلی خودم دوست نداشتم کمی فاصله بگیرم. شرکت آوای باربد روی پخش و تبلیغات آن خیلی مانور نداد اما من معتقدم اگر آلبومی عالی باشد حتما شنیده می شود. با این حال دو یا سه ترک آن مجموعه بعدا به عنوان تیتراژ برنامه های تلویزیون استفاده شد.
 
  • *چرا برای آلبوم دوم کلا تیم کاری خود را عوض کردید؟
راستش را بخواهی من دیگر نمی خواستم موسیقی کار کنم و فقط به فکر موسیقی سیستان و بلوچستان بودم. از طریق یکی از دوستان و در دفتر موسیقی «ترانه سمان» با «رشید رفیعی» آشنا شدم و این جرقه ساخت آلبوم دوم بود.
 
  • * حضور یک نفر در تمام بخشهای آلبوم دوم باعث یکنواختی آن شد. موافقید؟
بله طبیعی است وقتی شما با یک نفر کار می کنید این اتفاق رخ می دهد. از آلبوم«ماه می خنده» هیچ منفعت مالی نصیب من نشد که یکی از دلایل آن ضعف های عمده شرکت پخش بود. ما هم چون درآمدی از آلبوم اول و دوم نداشتیم نمی توانیم با افراد مشهور کار کنیم. دوست داریم از ترانه ها و تنظیم های چهره های مطرح استفاده کنیم ولی شرایط این کار را نداریم. از این بابت ناراحت نیستم چون تازه کار هستم.
 
  • *در آلبوم دوم فکر می کردید ترک « دلگیرم» مطرح بشود؟
خیر. این اثر را در اینترنت ارائه کردیم تا معرف کارهای دیگر ما باشد ولی دیدیم که اتفاقا همین یک کار فقط گرفت! کارهای دیگر آلبوم هم خوب بود ولی تحت تاثیر این قطعه قرار گرفت.
 
  • *جالب است که بر خلاف بعضی از خواننده ها خیلی متعصبانه و بی منطق از کار خود دفاع نمی کنید!
به دلیل اینکه من در جریان موسیقی هستم و می دانم چه خبر است! اگر بهترین خواننده ایران قطعه بدی را بخواند مردم دوست نخواهند داشت. مخاطبان کاری ندارند که خواننده کیست یا اینکه بازیگر است به همین دلیل با دقت کارها را بررسی می کنند. اگر یک اثری در وسعت میلیونی شنیده بشود می توانید بگویید که موفق بوده است.
 
  • *این مساله را قبول دارید که برخی می گویند «محمدرضا هدایتی» هنوز در حال آزمون و خطا است؟
بله. چون این دومین آلبوم من بود. باید خوب باشم تا آلبوم های بعدی من نیز شنیده بشود در غیر این صورت باید کنار بکشم. من در حال آزمون و خطا هستم چون یک خواننده حرفه ای نیستم. اما در آلبوم سوم که مجوزهای ارشاد را دریافت کرده است باید منتظر اتفاقات جدید و قطعات متفاوت باشید.
 
  • *پس قصد ادامه دادن موسیقی را دارید؟
اگر لیاقت داشته باشم و حق من باشد در موسیقی می مانم. یعنی اگر بتوانم کار خوب ارائه کنم و از سوی مردم تشویق بشوم حق دارم که بمانم.
 
  • *خبری از برگزاری کنسرت هست؟
منتظر انتشار آلبوم سوم هستم. چون اولا باید چند کار مطرح و شنیده شده داشته باشم و اینکه اگر بخواهم با دو آلبوم کنسرت بدهم کمی خطرناک است و قصد دارم تعداد آثارم بیشتر بشود.
 
  • *چرا ورود بازیگران به عرصه موسیقی زیاد است ولی خوانندگان کمی هستند که بازیگر می شوند؟
ابتدا باید بگویم که با این قضیه مخالف نیستم. فکر می کنم به بازیگران پیشنهاد می شود چون اکثرا می توانند یک سازی بزنند و توانایی خواندن هم دارند. برخی هم هستند که خودشان به یک قدرت مالی می رسند و بر اساس علاقه و دغدغه ای که نسبت به موسیقی دارند آلبومی را ارائه می کنند. صرفا به دلیل بازیگری وارد نشده اند و حتما موسیقی را دوست داشتند و کارهایی در این زمینه انجام داده بودند. من این را چیز بدی نمی دانم و الان می توانم برای تو دهها بازیگر خارجی که خواننده هستند نام ببرم. خواننده هم عین بازیگر است و فقط موسیقی را اجرا می کند اما اگر کسی بدون توانایی پا به این عرصه بگذارد خواه بازیگر باشد یا خیر نمی تواند توفیقی به دست بیاورد. در کل هیچ بازیگری به صورت ناگهانی خواننده نمی شود و مطمئن باشید اگر اینگونه باشد حتما از این چرخه کنار می رود. در مورد خوانندگان هم نمی توانم نظر قطعی بدهم ولی یا اینکه خودشان تمایلی برای شهرت بیشتر ندارند یا اینکه پیشنهاد برای فیلم های خوب دریافت نکرده اند.
 
  • *فکر می کنید ورود آنها به این عرصه نفع خاصی هم برایشان دارد؟
فکر نمی کنم. چون حداقل بازیگرانی را که من می شناسم به دلیل ادامه ندادن و مستمر نبودن فعالیتهایی که داشتند بازدهی مالی چندانی هم داشته باشد. برای خود من که بابت دو آلبوم نداشت!
 
  • *شما نسبت به موسیقی دیدگاه مالی ندارید؟
در وهله اول به هیچ وجه چون شغل من بازیگری است و به پول موسیقی نیازی ندارم ولی اگر شغل من فقط موسیقی بود بعد از این دو آلبوم خیلی ضرر می کردم. اگر کارم این  بود تا الان حتما دهها کنسرت برگزار کرده بودم و به چرخه مالی آن فکر می کردم.
 
  • *در بین این بازیگران  آثار موسیقی کدام یک را بیشتر دوست داشتید؟
من کارهای زیادی از دوستانم نشنیده ام ولی «مهران مدیری» تنها کسی بود که در موسیقی به موفقیت مالی هم رسید چون کنسرت نیز برگزار کرد. مهران مدیری واقعا خوب می خواند و صدای او را دوست دارم. در آن دوره مهران اصلا دوست نداشت که بر اساس فرم بازار کار کند و بیشتر علایق خودش را کار کرد و مردم بر اساس کارهای طنز مهران مدیری انتظار یک موسیقی شنگول تر داشتند! با این حال تیتراژهایی که مهران خوانده است بیشتر مطرح شد و من عاشق تیتراژ سریال«قهوه تلخ» هستم.
 
  • *خودتان پیگیر آثار و فعالیتهای کدام خواننده ها هستید؟
در بچه های حرفه ای کارهای «محسن یگانه» را خیلی دوست دارم و مورد حسادت من است! تنظیم ها و آثار محسن یگانه گران ولی ماندگار و حرفه ای است. صدای«فرمان فتحعلیان» و آثار او را نیز دوست دارم.
 
  • *در بین خواننده های سنتی چطور؟
استاد«شجریان» برای من سلطان است چون دستگاههای موسیقی را از روی کاست های ایشان یاد گرفتم. حساب تصنیف جدا است اما من هیچ آوازی غیر از آواز استاد شجریان را قبول نمی کنم.
 
  • *شما در خواندن تقلید هم دارید؟
خیر همانطور که در بازیگری ندارم.
 
  • *چرا؟
تقلید باعث می شود آدم چند مرحله پایین بیفتد و تو را از خود بودن دور می کند. صدای یک سری از خواننده ها در یک رنج قرار می گیرد ولی نمی توانید بگویید که از هم تقلید می کنند.
 
  • *برخی از همین افرادی که گفتید موفق هم بودند!
بله کارشان هم خوب گرفت! اما اگر دوستان ناراحت نشوند من تقلید کردن را کسر شأن می دانم.
 
  • *و کلام آخر؟
صحبت خاصی نیست فقط به دوستانی که این مصاحبه را می خوانند یا آثارم را می شنوند می گویم که شما صدای یک خواننده غیر حرفه ای را می شنوید. امیدوارم لیاقت داشته باشم و بتوانم در این عرصه با حمایتهای شما عزیزان فعالیتهای خودم را ادامه بدهم. همیشه سعی کردم بهترین کارها را به گوش شما برسانم و تمام هدف من همین است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 4 مرداد 1392 - 03:30

دیدگاه‌ها

جمعه 4 مرداد 1392 - 13:23

امیدوارم دفعه بعدی که از بهرام رادان یه مصاحبه میخونم در مورد آلبومش قبول کنه کارش خوب نیوده و و آلبومش نگرفته مثل این آقا

جمعه 4 مرداد 1392 - 19:02
فرزاد

صداش از خیلی از خواننده های تک ترکی که دوستشون داری و اسمشو گذاشتی خواننده بهتره اقاااااا

128.140.125.210
جمعه 4 مرداد 1392 - 22:44
حمیدرضا حاجی اسماعیلی

جناب فرزاد اگر کمی حوصله و دقت در خوندن نظر من داشتید متوجه میشدید انتقاد بنده به هدایتی با توجه به حرف خودشون بود که گفته بودن آلبومشون خوب نشده ، ضمنا کی بنده و شما با هم نشستیم به تراک های تولیدی خواننده های مختلف گوش دادیم که متوجه شدی بنده علاقه وافری به خواننده های تک تراکی دارم ؟؟؟؟؟ در مورد رادان هم انشاالله که خود استاد موسیقی هستید و با گوش دادن به آلبوم ایشون متوجه میشوید که حرف اکثر شنونده ها و حرفه ای های موسیقی اینه که آلبوم ایشون اصلا خوب در نیومده

151.247.38.103
جمعه 4 مرداد 1392 - 14:18

جناب آقای هدایتی (خالق پسر عمه زا که شخصیت کارتونی محبوبمه:) ....)

از خواندن مصاحبتون لذت بردم ...

همیشه موفق و سلامت باشید...

جمعه 4 مرداد 1392 - 16:11

بسیار انسان دوست داشتنی و متینی یه این محمدرضا هدایتی
با آرزوی موفقیت براشون در هر عرصه ای که فعالیت میکنن .

شنبه 5 مرداد 1392 - 15:41
Khaab Abad

کاملا موافقم

109.110.176.241
جمعه 4 مرداد 1392 - 16:57

شما صدای یک خواننده غیر حرفه ای را می شنوید.
حالا که خوتون قبول دارید پس چرا وقت و سرمایه ی مالیتون رو تو این کار میذارید
ادم سراغ کاری میره که بتونه توش بهترین باشه
من یکبار بیشتر صدای شمارو گوش نکردم اما بازیگریتون به نظرم خیلی بهتر

یکشنبه 6 مرداد 1392 - 22:50
رضا

سرمایه و وقتشو گذاشته روی علاقش. کاش ما هم شهامتشو داشتیم.

2.145.95.179
جمعه 4 مرداد 1392 - 17:18

البومش بد نبود ولی بهتره تیم کاریش رو عوض کنه

جمعه 4 مرداد 1392 - 18:39

Just Mohsen Yeganeh

جمعه 4 مرداد 1392 - 19:52

به نظرم هم محمد رضا هدایتی و هم بهرام رادان اون زمینه ذهنی که مخاطب در تلویزیون و سینما ازشون داره خیلی بزرگتر و محبوب تره...
ما با طغرل و پسرعمع زا و اینا خیلی بیشتر خاطره داریم تا صدای ایشون...
با ارزوی موفقیت برای محمدرضا هدایتب عزیز...

جمعه 4 مرداد 1392 - 21:20

به نظرم مهم ترین نقطه ضعف آلبوم اخیر آهنگ سازی و یکنواختی اون بود. ضمنا اصلا تو بحث کیفیت ظاهری اثر هم توجه نشده بود. قبل از انتشار هم فکر کنم تو یه مصاحبه از خود محمدرضا هدایتی بود که خوندم رشید رفیعی خیلی با استعداد و ایناس!! ما که ندیدیم!!! آلبوم اول خیلی قوی تر بود.

جمعه 4 مرداد 1392 - 22:04

خواننده هم عین بازیگر ی این عقیده شماست که بیان می کنید؟ پس چرا این همه بازیگر بازی بلد نمی تونن نقش یک خواننده غیر حرفه ای رو بازی کنن ؟حتی برای یک ترانه 3 دقیقه ای چه تو فیلم چه تو استیج واقعی .
البوم دوم شما با سرمایه شما خوب پخش شد اما حرفی برای گفتن نداشت با پخش از رسانه ملی تبلیغ خوب و پول خوب باز بلیط یه خواننده نمی بره فقط کار خوبه که می مونه و شما اینو خوب می دونید.

جمعه 4 مرداد 1392 - 23:18

تراک" از تو دلگیرم" نشون میده که محمد رضا هدایتی تو این زمینه استعداد داره اما باید خیلی بیشتر از این ها وقت بذاره و هزینه کنه تا به موفقیت برسه

NBA
جمعه 4 مرداد 1392 - 23:40

سلام بنظرم تنها بازیگریست که صدای تکی دارد یعنی سره دستش ندیدم
آلبومش که قطعه ماه میخنده فوق العاده بود ازونا که هرچی گوشش کنی بیشتر میفهمیش
موفق باشی به امید کارهای بعدی
یا مهدی

شنبه 5 مرداد 1392 - 01:55

جناب هدایتی به طعنه ها گوش ندین، امیدوارم موفق باشین.

شنبه 5 مرداد 1392 - 14:35

البوم برگ و بادش خیلی خوب بود..... خصوصا قطعه نیمکت چوبی......کاش همون سبکو ادامه میدادی...موفق باشی

شنبه 5 مرداد 1392 - 16:02

نقش طغرل فک کنم تو طنز شب هاب برره بود فک کنم.......

شنبه 5 مرداد 1392 - 16:25

اقای رشید رفیعی یک تنظیم کننده ی مطرح و با استعدادو خلاقه که تونسته از یک بازیگر طنز یک خواننده با اهنگ های مطرح بسازه و این نبوغ این تنظیم کننده رو نشون میده خواننده فقط یک صداست

شنبه 5 مرداد 1392 - 18:20
سعید

فکر نمی کنم! چون قبلش محمدرضا هدایتی تو آلبوم قبلیش بهتر عمل کرده بود با یه تیم دیگه!

151.246.139.2
شنبه 5 مرداد 1392 - 22:31
سورنا

اقای سعید منظورتون کدوم البومه البوم یک رو که هیچ کس نشنیده تو خیابون جلوی چند تا ادم رو بگیرید بپرسید ببینید کی من با تو ارومم و دلگیرم رو نشنیده و البوم یک هم بپرسید ببینید کی شنیده جز شما

178.131.113.185
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 10:19
سعید

درسته مشکل اون آلبوم این بود که زمانی اومد که هنوز این (مثلا) لو رفتن آهنگ ها در اینترنت و دست به دست چرخیدنش مد نشده بود. وگرنه اون آلبوم از این آلبوم واقعا پخته تر بود. حتی جعبه آلبوم و امو گرافیکی هم بسیار بهتر از این آلبوم بود. من وقتی آلبوم جدید رو خریدم واقعا از کیفیت بصری تعجب کردم که این قدر پایین بود.
همه کارهای خوب قرار نیست که طوری باشن که جلو هر کسی رو تو خیابون گرفتیم شنیده باشه! مثل از روی سادگی مهران مدیری یا چنگ و سرود سهیل نفیسی

151.246.177.39
یکشنبه 6 مرداد 1392 - 18:47

just mohsen yeganeh

پنجشنبه 21 آذر 1392 - 12:01
یگانه

ایول به خودت و خودم
jaaast yeganeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh

2.187.201.111
یکشنبه 6 مرداد 1392 - 19:44

سلیقه و ذهنیتتون به موسیقی مخصوصا درکتون از پاپ خیلی به روز و شفاف هستش فقط کمی باید بیشتر تمرین کنید که در این حالت میتونید یک بازیگر-خواننده موفق بشید.در ضمن بازی هاتون رو خیلی دوست دارم.به نظرم همونطور که از یه نقش مونو تون مثلا پیرمرد که آقای مدیری بهتون میده میتونید یه نقش پرخاطره بسازید که نوستالژی بشه ، در موسیقی هم باید همینطور عمل کنید.باید آثارتون از نظر خودتون یه کار خاص و عجیب غریب باشه تا در ادامه جامعه رو دربربگیره.موقف باشید

دوشنبه 7 مرداد 1392 - 02:13

انصافا آقای هدایتی صدای زیبا و دلنشینی دارن...
ایشالله تو آلبوم سوم جبران میکنن...
آقای هدایتی کدوم خواننده ای به محسن یگانه حسودی نمیکنه...
بهترین خواننده ی پاپ ایران = محسن یگانه...

سه شنبه 8 مرداد 1392 - 01:58

در ضمن این جمله که میگید محسن یگانه موزیسینی با ماندگاریه بالا هستش قبول دارم

جمعه 8 شهریور 1392 - 18:53

صداش واقعا عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدرضا هدایتی: صدای یک خواننده غیر حرفه ای را می شنوید! | موسیقی ما