برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیش بینی همه اتفاقات مهم موسیقی در سال جدید، با یک سوال اضافه:
«پاپ» می میرد؟!
موسیقی ما - بهمن بابازاده: آخرین اتفاق سال 91 در حوزه موسیقی، انتشار آلبوم «من خود آن سیزده ام» محسن چاوشی بود تا پرونده اتفاقات و فرآیند های موسیقی سال گذشته، بسته شود.

سال 92 از همین آغاز راه اش، داستان ها و اتفاق های جالب توجهی را به خود دیده که همین ماجراها نشان می دهد سالی شلوغ و پر از حادثه را در بین اهالی موسیقی پیش رو داریم و از دل همین شلوغی، می شود گزینه هایی را هم برای همه گیر شدن و سر و صدای اساسی پیش بینی کرد. آلبوم «همین...» با جنجال ها و شگفتی های فراوان وارد بازار شد و حرف و حدیث های فراوانی را هم در پی داشت. آلبوم «داروگ» هم در همین ماه های نخست منتشر شد و باز هم صحبت هایی در مورد برخی از قطعات آن به گوش می رسد تا داستان موسیقی در سال جدید، از همین اوایل سال پر ماجرا و پر خبر آغاز شود. در این بین تحول اساسی و ورود موسیقی های سبک جدید ، اعم از تلفیقی و ترنس و موسیقی الکترونیک، باعث شده زنگ خطر برای چهره های پاپیولار تر به صدا در بیاید تا آنها فکری به حال اجراهای تکراری و خسته کننده شان کنند.

موضوع این گزارش هم همینی هست که خواندید. یعنی پیش بینی اتفاقات و به قولی خبرهایی که می تواند در سال جدید بازار موسیقی را تحت تاثیر خود قرار دهد و دوستداران این عرصه را بیشتر درگیر خود کند. گروه ها، آلبوم ها و چهره هایی که می توانند پدیده های سال لقب بگیرند و بتوانند خودی نشان دهند تا عرصه موسیقی تکانی بخورد و از حکومت معدود ستاره های پاپ، خارج شود. عرصه ای که در یکی دوسال گذشته، غافلگیری خاصی را به خود ندیده و در تب و تاب انتشار چند آلبوم متوسط، روزگار گذرانده. اما آیا قرار است در سال جدید هم همین رویه حفظ شود و موسیقی کشور، با همین رویه پیش برود؟

 این گزارش را تا انتها بخوانید:
 
  • * تلفیق داریم تا تلفیق...
اواخر سال گذشته بود که فرهنگسرای نیاوران، شب های شلوغی را در سالن کوچک اش تجربه کرد تا یک عده جوان پر انرژی کاری کنند که سالهاست بسیاری از مسئولین موسیقی کشور در پی آن بودند.

یک تیم شش نفره با برپا کردن جشنواره ای به نام «هفته موسیقی تلفیقی تهران» باعث شدند که در شب های برفی و سرد آخر سال، تعداد زیادی از دوستداران موسیقی خود را به بالا شهر تهران برسانند و لحظات بکری را تجربه نمایند. از دل همین برنامه ها و اجراها بود که رسانه ها متوجه گل کردن برخی گروه های جوان و پدیده های نوظهوری شدند که البته پیش از این نیز تا حدودی سر و صدا به پا کرده بودند، ولی این جشنواره بهانه ای شد تا شهرت و اعتبارشان به حد اعلا برسد.

گروه هایی مثل «پالت»، «مانوها» ، «کامنت» ، «پیتر سلیمان پور» و گروه «دارا دارایی» با کنسرت های کوچک 300 نفره اما پر طرفدارشان، باعث شدند که مفهوم موسیقی تلفیقی در ایران وارد فاز جدید و اعتباری جدیدتر شود. آنهایی که با هوش تر بودند، با دعوت رسمی از اهالی رسانه ها برای اجراهایشان، توانستند برد خبری عجیب و غریبی را به دست بیاروند و حالا به فاصله یکی ، دو ماه از آن شب ها می بینیم که بسیاری از رسانه های معتبر عرصه موسیقی هنوز در حال «به به» و «چه چه» از اجرای خاص آنها هستند.

حالا که تا اینجای این گزارش آمده اید و نرفته اید سراغ پاراگراف بعدی، اتفاق های ویژه این ژانر در سال جدید را هم در چند جمله می آوریم تا شاید بیشتر وسوسه شوید و شما هم تریپ هنری بردارید و سری هم به آثار این گروه ها بزنید.

بدون شک اتفاق ویژه سال جدید در این ژانر، اجراها و برنامه های گروه «پالت» است که در کنار انتشار آلبوم رسمی شان، می توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند. استقبال عجیب و غریب از آلبوم  آنها «آقای بنفش»، باعث شده بسیاری از تهیه کننده ها در صف عقد قرارداد با آنها قرار بگیرند و پیش بینی نخستین اجرای آنها در برج میلاد، پیش بینی دور از ذهنی نیست که می تواند شروع بزرگی برای اعضای «پالت» باشد.

«مانوها» هم قدم هایی را برای انتشار آلبوم نخست اش برداشته و با توجه به گستردگی دایره مخاطبان این گروه ، به نظر آنها هم با انتشار این آلبوم قدم بزرگی را برای یک شروع خوب بر می دارند تا با در نظر گرفتن این ماجراها، سال جدید تا حد زیادی در دست «تلفیقی باز» های با استعدادی باشد که این روزها نقش پر رنگی در صفحات موسیقی روزنامه ها و مجلات داشته اند.
 
  • * حال شما خوب است؟
گروه «دنگ شو» در سال گذشته کلی سر و صدا کرد و حتی سر از تلویزیون و سینما هم در آورد. از شما چه پنهان که در اواخر سال هم به صورت مخفیانه اقدام به برگزاری اجرای زنده و کنسرت کرد ولی با توجه به ترافیک فراوان کنسرت های آخر سال ، نتوانستند به نتیجه درستی برسند. بلاتکلیفی در دفتر موسیقی  و جابه جایی مدیران دفتر موسیقی هم دلیل دیگری شد تا «دنگ شو» نتواند اجرای زنده اش را در تهران بروی صحنه ببرد و همه این ماجراها باعث شده که سال 92 برای این گروه هم سال مهمی باشد. آنها در حال تدارک آلبوم و گرفتن مجوز اجرای زنده شان در تهران هستند و حتی اقدامات لازم را هم برای این مهم انجام داده اند. حالا حسابش را بکنید که امسال این گروه مجوز بگیرد و آلبومش منتشر شود و از طرف دیگر گروه هایی مثل «مانوها» و «پالت» هم در مسیر فعالیت جدی قرار بگیرند. آن وقت است که یک نفر باید حال اهالی پاپ را بپرسد و اینکه بازارشان چقدر در خطر است. آنها با اجراهای تکراری و خسته کننده شان آیا باز هم در سبد انتخاب خانواده ها خواهند بود؟ شما تیتر بهتری برای این گزارش به جز «پاپ می میرد؟!» سراغ دارید؟
 
  • * سال «بی کلام»ها
در روزهای اوایل عید بود که خبر کوتاهی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پیچید و حال خیلی ها را خوب کرد. «یاشار خسروی» (نوازنده ساکسفون گروه موسیقی بی کلام «دیوار») از سوی بزرگترین کمپانی تولید کننده ساز ساکسیفون مورد حمایت قرار گرفت و قراردادی قابل توجه هم با او منعقد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که کنسرت های این گروه با حضور چهره هایی چون «بابک ریاحی پور»، «پویا نیک پور» و «مسعود همایونی» در سال گذشته بسیار همه گیر شده بود و طرفداران زیادی را هم جذب کرده بود. موسیقی بی کلام ولی پر هیجان و پر از خلاقیت این گروه که شاخص ترین نوازنده های داخلی را دور هم جمع کرده بود باعث شد «دیوار» خیلی زود به فکر انتشار آلبوم و اجرای تور شهرستان بیفتد. استقبال از اجراهای این گروه باعث داغ تر شدن کنسرت های بی کلام دیگر مثل اجراهای گروه «رومی» و «افشارستان» و «بهنا» نیز شد تا سال گذشته به نوعی سال رواج کنسرت های «بی کلام» و «موسیقی محور» در کشور باشد. این اتفاق خوب قرار است در سال جدید به ثمر بنشیند و این ادعا از قرارداد های قابل توجه شرکت ها کنسرت گذار با منیجرهای این گروه ها کاملا محسوس است. حالا این وسط حساب گروه هایی مثل «لیان» و «دارکوب» که دیگر جداست و آنها مدت هاست که دیگر بدون حضور چهره های سینمایی، سالن هایشان را پر و شلوغ دیده اند. حالا باید باز هم سوال پاراگراف قبلی را تکرار کرد: یک نفر حال اهالی پاپ را بپرسد و اینکه بازارشان چقدر در خطر است؟ آنها با اجراهای تکراری و خسته کننده شان آیا باز هم در سبد انتخاب خانواده ها خواهند بود؟ شما تیتر بهتری برای این گزارش به جز «پاپ می میرد؟!» سراغ دارید؟
 
  • * دور شو ای کابوس تکراری...
ستاره های پاپ سال جدید را با یک سری خبرهای خوب آغاز کردند. تعدادی از ممنوع الکار های دوباره به گود رقابت برگشته اند و مجوز تعدادی از چهره های زیر زمینی هم صادر شده تا طرفداران این چهره ها هم در انتظار آلبوم های رسمی خواننده هایی باشند که تا به حال فقط در فضای مجازی و زیرزمینی فعالیت هایی را داشتند و قطعا آلبوم های رسمی و کنسرت های رسمی آنها می تواند طرفداران زیادی داشته باشد. دکتر اصفهانی دیگر آن خواننده پر کار سال های نخست فعالیت اش نیست و حالا گزیده کار تر شده شاید دکتر می داند که دیگر دوره تنظیم های دهه هفتادی تمام شده و باید بیشتر روی «موسیقی الکترونیک» حساب باز کند. پدرام کشتکار و بهروز صفاریان هم از دیگر چهره های حاضر در آلبوم دکتر اصفهانی هستند. این چندمین بار است که برای زمان انتشار آلبوم دکتر نوشته ام: «هیچ زمان مشخصی برای انتشار اعلام نشده است».
 
  • * این لیست را هم داشته باشید!
آلبوم های دیگر زیادی هم در لیست انتشار قرار دارند و با توجه به اتفاقات و سر و صداهایی که در حول و حوش آنها رخ داده، می شود انتظار برخی جرقه ها را از آنها داشت. آلبوم جدید گروه «سون»، آلبوم «علی لهراسبی»، آلبوم «بنیامین»، آلبوم «علیرضا عصار» (که خدا می داند چه خواب هایی برایش دیده)، آلبوم دوم «شهرام شکوهی»، آلبوم «آریان»، آلبوم «بابک جهانبخش»، و...  

اینها همه و همه لیست آلبوم هایی ست که پیش بینی می شود بتوانند جریان ساز شوند و بازار راکد و تکراری آلبوم های داخلی را تکان دهند.

این لیست را به خاطر داشته باشید. در طول سال درباره آنها حرف ها و گزارش های زیادی را خواهیم داشت....
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 00:56

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:10

ممنون از مطلبتون

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:12

تلفیق خوبه ولی کاش ما هم مثل خیلی از کشورای بزرگ بتونم تلفیقی - سنتی(کلاسیک) و پاپ رو در کنار هم داشته باشیم
به نظرم پاپ نمیمیره و باید زنده باشه
من که به شخصه هنوز کارای علیرضا افکاری - فردین خلعتبری - علیرضا کهن دیری - کوشان حداد - مهدی یراحی و... تو زمینه ملودی و تنظیم و شعرای روزبه بمانی و دکتر یداللهی و اهورا ایمان و مونا برزویی و حامد عسگری و... رو دوست دارم و میخوام ادامه پیدا کنه

Mas
سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:14

با تشکر فراوان از جناب بابازاده
واقعا عااااااالی بود
به نظر من موسیقی پاپ 3 سالی هست که تموم شده
ما از تمام جهات در موسیقی پاپ به بن بست رسیدیم (ملودی ، ترانه ، تنظیم ، خواننده)
به قول یکی از موزیسینهای نامی چند سال اخیر کشور ، باید چندسالی حجم کارهای پاپ کم بشه ،
تا بتوان چیزهای جدیدی رو کشف کرد
متاسفانه تمامی کارها تکرار مکررات
به نظر همانطور که گفتید ، باید آلبومهای بی کلام وارد بازار موسیقی بشوند تا وقفه ای بوجود بیاد و دوباره موسیقی پاپ درست ، در کشور شروع به فعالیت کند
استعدادهای جدید ، خوانندگان جدید ، ترانه سرایان جدید ، تنظیم کنندگان جدید و........
کنسرتهای جدید
درپایان بازهم ممنون از شما
MAS

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:33

بهمن جان ، از آلبوم علیرضا عصار خبری داری ؟

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:38

تا وقتی که محمد علیزاده هست .. موسیقی ایران زنده میمونه...

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 15:57

کلا گزارش جالبی نبود

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 16:09

کلا محسن فقط چاوشی

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 16:11

ممنون از گزارش جالبتون به امید هرچه زودتر انتشار یافتن آلبوم گروه آریان!

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 16:26

به نظر من نویسنده این گزارش دلشون نمیخواد یه متن بی طرف بنویسن.گزارش دیگه ای از ایشون با عنوان چه کسی می ترکد؟ هم همینطور بود.من منتقد نیستم اما به عنوان یه مخاطب میدونم نقد نباید دارای افراط یا تفریط باشه.موسیقی پاپ مردمی تر از این حرفاست که با طرح چندین باره یه سوال که مثلا حال شما چطوره؟فراموش بشه.منم سبک موسیقی تلفیقی رو دوست دارم اما فکر نمی کنم برای تشویق یا تحسین موزیسین هایی که توی این سبک کار می کنن لازم باشه سبک پاپ رو به سخره بگیریم!!!!ستاره های پاپ قطعا حرف های تازه خواهند داشت پس هیچ وقت تکراری نمیشن.

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 17:01

امسال یه سال فوق العاده برای موسیقی ایرانه... امسال آلبوم ماهان بهرام خان بالاخره فراره منتشر شه...موسیقی الکتونیک و سبک R&B ماهان حداقل واسه ی کسایی که مجذوب این سبک ها هستن حرفهای زیادی داره...خیلی زیاد ...حرف های 4 ساله ی استعدادی که نظیرش رو ندیدم... امیدوارم کلیت موسیقی ایران هم امسال همه رو راضی کنه...

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 17:19

asheghe un axe sirbanam ke gozashti vas in mozoo dge :D

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 19:18

آلبوم جدید محسن چاوشی رو جا انداختید با حضور بهروز صفاریان کوشان حداد فرشاد حسامی و...

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 22:43

به مناسبت روز مادر کلیپی از شبکه 3 سیما پخش شد بنام "معجزه" و با خوانندگی رضا صادقی. امیدوار بودم تو موسیقی ما پیداش کنم :(
در جواب سوالتون. پاپ چرا برود؟! سبک های دیگر را به انتظار نشسته ایم. هردو باشند که لذتی دگر خواهد بود.

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 23:32

ما منتظریم بازار موسیقی یه تکون اساسی بوخوره ... یه آهنگ بیاد که دوباره کل شهر رو بگیره مثل خاطرها ، سکوت و سلاوم آخر و ....

سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - 23:51

آلبوم استاد چاوشى با حضور بهروز صفاريان و روزبه بمانى و حسين صفا رو ننوشتى ها...

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 01:26

آلبوم فانوس علی اصحابی یادت رفت

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 02:28

پاپ خیلی وقته که مرده.
همه مثه هم میخونن.سبکا ترانه ها تنظیما.
فقط یه عده ی کمی بودن که از اولم خاص کار میکردن.
سیروان خسروی یکی از اوناس.
زمانی که اولین آلبومشو منتشر کرد،سطح موسیقیش خیــــــلی بالاتر از زمان خودش بود.الانم همینطوره.موسیقی سیروانو پنج سال دیگه میفهمن.
الان تــــــــازه فهمیدن تنظیما باید الکترونیک بشه.درحالی که سیروان خسروی از سال۸۴ داره الکترونیک کار میکنه.
به خاطر همینه که ما سیروانیا میگیم :
سیروان ؛ فراتر از موسیقی ایران . . .

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 15:24
امیررضا فلاح نژاد

مهم گیتار الکتریک کار کردن نیست مهم صداس که سیروان نداره

2.190.6.125
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 18:13
ساناز

کی صحبت از گیتار الکتریک کرد!!!
بحث تنظیم الکترونیکه دوست عزیز .
فرق این دو مقوله رو میدونین؟!؟!؟!؟
وکال یه بخش از کاره.تنظیم یه بخش دیگه.
بحثا رو الکی به هم ارتباط ندیدن

5.117.155.19
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - 12:19
mahsa.A.a

آقای محترم یعنی این همه هواداری که سیروان داره همه و همه فقط طرفدار تنظیماش هستن !!!!!!!!!!!!!!!! یعنی تمام کسانی که می رن کنسرت سیروان فقط می رن تنظیماش و گوش بدن !!!!!!!!!!!! یعنی این همه هنرمند که به اجرای سیروان به عنوان بهترین اجرا و یا به آلبوم سیروان و قطعاتش رای دادن هیچ کدوم سیروان و به عنوان خواننده قبول ندارن !!!!!!!!!!!!
آقای محترم نظر ما هوادارای سیروان هیچ , حداقل شما نظرای کارشناس ها و هنرمندا رو بخونید . سیروان هم تنظیماش خوبه , هم آهنگاش خوبه , هم صداش , تو میکس و مسترینگم کارش عالیه .
بعدشم بحث دوست من در مورد موزیک و تنظیم بود . آلبوم تو خیال کردی بری سیروان تو موسیقی ما خیلی جریان ساز بود . خیلی ها بعد از این البوم راه و روش تنطیم کردن و مهندسی صدا رو فهمیدن . هیچکس نمی تونه این موضوع رو تکذیب کنه که کارای سیروان چقدر سطح موسیقی کشور و بالا برده . در ضمن سیروان هم میتونه الکترونیک تنظیم کنه هم ارکسرال . نمونش کاری که برای میثم ابراهیمی تنظیم کرده بود .

2.191.64.243
شنبه 21 اردیبهشت 1392 - 15:48
bita mahani

من کاملا با مهسا موافقم

2.147.144.251
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 03:27
دینا

سیروان واسه انریکه آهنگ ساخته باعث افتخاره ایران
صداشم عالیه کنسرتاش از همه شلوغ تره معمولا کنسرت و خاطره علاقه به صدای خواننده میارن نه تنظیم

2.190.150.64
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 09:01

البوم حمیدعسگری مهدی یراحی علی اصحابی امین رستمی و محمد اصفهانی (رزوبه بمانی محسن یگانه و بهروز صفاریان و احتمالا علیرضاافکاری هم حضور داره) سعید شهروز البوم جدید محسن چاووشی (روزبه بمانی بهروز صفاریان) و................

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 13:27

تا وقتی البوم جدید علی تکتا(علی زیبایی) منتشر نشه پاپ همچنان مرده اما وقتی منتشر بشه...

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 13:37

با سلام و خسته نباشید...
آلبوم جدید محسن چاووشی قرار است تیر ماه وارد بازار شود..
منتظر باشید

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 20:41

سال خوبی برای موسیقی هست والبته باید دید آلبوم های پاپی که در راهند چه جوری از آب در میان و مطمئنا پاپ خوان های ما هم این خطر رو برای موسیقی پاپ حس کردن و با ایده های خوب خودشون مانع این مردن(به تعبیر شما)میشن و باید دید که مازیار فلاحی که دو سال از انتشار قلب یخی گذشته و همینطور محمد زارع و بابک جهانبخش وعلی اصحابی ........ چه کارهایی رو وارد بازار موسیقی میکنن و بعد به جمع بندی بودن یا نبودنپاپ رسید در حال حاضر این نتیجه گیری زوده و به خاطر رقابتی که در بین خواننده های پاپ وجود داره این اتفاق به نظرم نمیافته

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 21:36

هر سبکی که وارد بازار موسیقی بشه ممکنه تا چند مدت توی بورس باشه ولی بازهم شاهد خواهید بود که در آخر مردم از اون سبک خسته می شند و می رند سر وقت موسیقی پاپ
پاپ موسیقی که اسمش روشه؛ مردمی و همیشه هم با مردم می مونه حتی اگه سبک های جدید بیاد

پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - 00:47

با تشكر از اينكه متن من و تاييد نكرديد!
دوباره ارسال ميكنم با كمي تغيير ، دستتون درد نكنه :)
آقاي بهمن بابازاده ي عزيز ممنونم از متون خوبي كه داريد ، ولي يه گله ، شما كه به مرد حاشيه ها معروفي و ميتوني جرياني درست كني و خيلي ها ميشناسنت به نظرت كم لطفي نميكني تو هر متن و مصاحبه اي كه ميكني از "ماهان بهرام خان" اينفد كم حرف ميزني! يعني كم مونده بگيد آلبوم ايكس و ايگرگ ا(با احترام به ايشون و سليقه مخاطبانش -فقط جهت مثال) جريان ساز ميشه ولي اسمي از ماهان نميبريد .. نميدونم والا .. چي بگم .. شما تا چشمتون به سيروان افتاد اينقد هواداريشو كرديد كه ديگه پايين نمياد! آرون رو معرفي كرديد كه دوست منم هست و خيليم دوستش دارم ، حقشم هست .. چه پدر كشتگي اي با اين آقاي بهرام خان داريد كه اين بشر اينقدر كارش عاليه و اصلا به حاشيه هاش پر و بال نميدي .. از ماهان جريان ساز تر چاوشيه .. اين و بدون .. اينشالله موفق باشيد .. ولي اين رسمش نيست كه همه آلبوما قراره خوب باشن و اين وسط ماهان كه تنظيماش بدون ترديد خلاقانه ترين و با طراوت ترين كاراي اين سالهاست قرار نيست با 01:11 كولاك كنه .. عيب نداره .. امسالم 2500 تا پوسترشو فقط تو يه مركز پخش بايكوت شده ميبينيم .. ببينيم تا كي ميخواين با جريان مافيا همراه باشين ..
(خيلي درستين اگه تاييدش كنين )
موفق باشين

جمعه 13 اردیبهشت 1392 - 08:01

مرسی امیدواریم اینگونه باشد...
بهمن جان منتظر مصاحبه ای جدید با مجید خراطها هستیم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «پاپ» می میرد؟! | موسیقی ما