برنامه یاد بعضی نفرات
 
منوچهر صهبايي(رهبر اركستر سمفونيك تهران و مدير هنري اين اركستر) درخصوص شايعاتي مبني بر كناره‌گيري‌اش از رهبري اركستر سمفونيك گفت: من با اركستر قطع رابطه نكرده‌ام و با كمال ميل حاضرم به اركستر كمك كنم. معاونت هنري هم هميشه در را باز گذاشته است‌. موضوعي كه به من گفته شد آن است كه فعلا مي‌خواهند اركستر را به صورت آزمايشي با حضور رهبران مهمان هدايت كنند. هرچند از من خواسته شده كه در چند اجرا هم به صورت مهمان حضور داشته باشم. اما مسئله اين است كه من براي تجربه كردن به ايران نيامده بودم چراكه براي حدود 27، 28 سال با اركسترهاي بزرگ اروپايي كار كرده و به اندازه كافي تجربه كسب كرده‌ام. به همين دليل ترجيح مي‌دهم كه فعاليت‌هاي شخصي‌ام را در چه در ايران و چه در اروپا ادامه دهم.

وي با ابراز نگراني از آينده اركستر سمفونيك عنوان كرد: حتي اركسترهاي بزرگ دنيا هم كه قدمت بسيا و ريشه هاي عميقي دارند، هم بدون رهبر مسئول نمي‌توانند به كارشان ادامه دهند. درحالي‌كه اركستر سمفونيك تهران اركستري قوي نيست و پيش از آمدن من هم به دائم با بي‌نظمي و بي‌برنامگي مواجه بوده است.

صهبايي با تاكيد بر اين نكته كه اركستر سمفونيك بدون رهبر مسئول و مدير هنري از هم خواهد پاشيد، گفت: اين برنامه كه در تمام سال چند نفر به صورت پراكنده دعوت شوند و اركستر را همراهي كنند؛ قطعا به اركستر ضربه خواهد زد. زيرا علاوه بر آنكه موفقيت در هر فعاليتي مستلزم برنامه‌ريزي بلندمدت است، رهبران خوب دنيا هم برنامه‌هاي مشخص و از پيش تعيين‌شده‌اي دارند و به اين سادگي ممكن است دعوتي براي رهبري اركستر را حتي به صورت مهمان قبول نكنند.

رهبر اركستر سمفونيك تهران افزود: من از آبان 1386 به عنوان رهبر دائم و مدير هنري اركستر با اركستر سمفونيك تهران همكاري داشته‌ام و در اين دو سال و نيم براي افزايش كيفيت كار اركستر هرچه در توانم بوده انجام داده‌ام. در آن زمان من قبول كردم تمام كارهايم را در اروپا رها كرده و براي ساماندهي اركستر به تهران بيايم. اما مثل آنكه برخي علاقه‌اي به بهبود وضعيت ندارند.

وي درخصوص چرايي اين تصميم جديد معاونت هنري عنوان كرد: فكر مي‌كنم خريد سازهاي جديد و موضوعاتي مثل افزايش هزينه اركستر دليل چنبن تصميم‌گيري است. طي اين مدت هزينه اركستر بالا رفت، اما مسلما بهبود وضعيت يك اركستر در اندازه اركستر سمفونيك تهران هزينه دارد. ضمن آنكه بخشي اين افزايش هزينه‌ها به اين دليل بود كه نوازنده‌ها پيش از اين داراي قرارداد، بيمه و بازنشستگي نبودند. در زمان آقاي ايماني خوشخو و آقاي احمدي(مديركل پيشين دفتر موسيقي) چنين تصميماتي گرفته شد كه همه براي بهبود وضعيت اركستر بوده است.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا معاونت هنري در سال جديد قراردادي با وي منعقد كرده يا خير گفت: از همان روزي كه براي همكاري به اينجا دعوت شدم قرار بر آن شد كه به صورت طويل‌المدت و دائم با اركستر همكاري كنم. اگر قراردادي هم بسته مي شد، حدود دو، سه ماه بعداز شروع كار ما بود. اما در سال جديد فعلا قراردادي منعقد نشده است.

منوچهر صهبايي كه كارنامه همكاري با اركسترهاي بزرگ اروپايي را در كارنامه دارد، داراي 11 مدرك تحصيلي موسيقي است كه ازجمله آنها 2 پايان‌نامه دكترا است. او يكي از رهبران شناخته شده ايراني در اروپا محسوب مي‌شود و احتمالا پس از تصميم‌گيري‌هاي تازه اركستر همچون انتخاب رهبران سابقي كه در گذشته با اركستر سمفونيك همكاري داشته‌اند، به اروپا بازخواهد گشت.
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی ما | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران