برنامه یاد بعضی نفرات
 
گروه ایرانی «نیوش» در میان بزرگان موسیقی
گروه ایرانی «نیوش» در میان بزرگان موسیقی

«Womad» که مخفف دنیای هنر و موسیقی است، نام یک جشنواره بین‌المللی است با شرکت کشورهای گوناگون که هنرهای خود را به نمایش می‌گذارند. هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد ارتباط بدون مرز بین فرهنگ‌های مختلف تمام دنیا از طریق زبان هنر آنهاست. «Womad» همواره به ارائه آن دسته از موسیقی‌هایی پرداخته که فارغ از هر نوع محدودیت در فضای هنری و منشا جغرافیایی، از آن‌ها مفاهیمی چون تعالی انسانی، عطوفت و وحدانیت سرچشمه می‌گیرد. این جشنواره با دعوت از هنرمندان برای اجرای زنده، تلاش می‌کند حس همکاری و همدلی را بین آنان افزایش دهد. از‌‌ همان ابتدا، نام «Womad» با آغاز برگزاری فستیوال‌های موسیقی، به صورتی انعکاس یافت که امروزه همگان این فستیوال را جلوه‌یی از یک فضای موسیقایی الهام‌بخش می‌دانند که بیش از هر چیز تلاش می‌کند جهانی بی‌مرز را از طریق موسیقی و حرکت معرفی کند. «Womad» نخستین‌بار توسط پی‌تر گابریل، باب هوتن، توماس برومن، استفان پریچارد، مارتین البورن، و جوناتان آرتور در سال ۱۹۸۰ بنیان‌گذاری شد. نخستین جشنواره «Womad» در سال ۱۹۸۲ در انگلستان برگزار شد. از سال ۱۹۸۲ این جشنواره در سراسر دنیا برگزار شده است و با آوردن هنرمندان مختلف به کشورهای مختلف دنیا میلیون‌ها نفر را سرگرم کرده است. جشنواره «Womad» امسال در تاریخ ۲۸ جولای در انگلستان برگزار می‌شود. سه سال پیش این جشنواره از گروه کامکار‌ها برای شرکت در آن دعوت به عمل آورد و امسال هم گروه «نیوش» از ایران در رای‌گیری آن شرکت کرده که فعلا موفق به کسب رتبه دوم شده‌ است.

نحوه شرکت در جشـــنواره «Womad» به دو صورت انجام‌پذیر است؛ گروه‌هایی که به این جشنواره دعوت می‌شوند و گروه‌هایی که خودشان داوطلب شرکت در این جشنواره می‌شوند. لازمه شرکت در این جشنواره رقابت با چندین کشور دنیا و کسب رتبه اول در این رقابت است. رای‌گیری‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌پذیرد. سه سال پیش از گروه کامکار‌ها برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آمد و امسال گروه «نیوش» به نمایندگی از ایران از بین ۱۲۵ گروه شرکت‌کننده در این مسابقه فعلا رتبه دوم را کسب کرده است. به گفته سروش قهرمانلو گروه «نیوش» تا مرحله‌یی رتبه اول را در اختیار داشت اما به صورت ناگهانی گروهی انگلیسی به‌طور چشم‌گیری موفق به کسب رای بیشتری شد و در صدر جدول قرار گرفت. برای شرکت در این مسابقات قوانینی وجود دارد؛ از قبیل آشنا نبودن گروه‌های شرکت‌کننده با ترکیب هیات داوران که در واقع آشنا بودن این گروه انگلیسی با هیات داوران خود به گونه‌یی تقلب محسوب می‌شود. نکته دیگر آشنا نبودن ایرانیان داخل ایران با جشنواره «Womad» است که همین موضوع بر رای این گروه ایرانی در اینترنت تاثیر منفی گذاشت.

سروش قهرمان‌لو از شاگردان جلال ذوالفنون استاد برجسته سه‌تار است که به همراه این استاد کنسرت‌های متعدد و موفقی را طی سالیان گذشته برگزار کرده است. پس از جدا شدن سروش قهرمانلو از گروه ذوالفنون، وی به همراه آرش قهرمانلو (مدیر برنامه گروه) در ۱۳۸۸ پایه‌گذار گروه «نیوش» شدند. نخستین اجرای این گروه به همراه سیاوش می‌رکمالی (از هنرجویان قهرمانلو) در سالن‌های مترو و فرودگاه مهرآباد با صدابرداری حرفه‌یی برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ موسیقی ایران این اتفاق افتاد و با استقبال بی‌نظیر مخاطبان همراه شد. این گروه در سالروز بزرگداشت مولانا در قونیه به اجرای کنسرت پرداخت. سبک گروه «نیوش» ادغامی از موسیقی سنتی ایرانی، راک و خطاطی است. این گروه توسط آرش قهرمانلو پایه‌گذاری شده است و در آن ساز جدیدی نواخته می‌شود که توسط رهبر گروه سروش قهرمانلو نوازنده و مدرس تار اختراع شده است. در طراحی این ساز، سه تار، که‌ سازی ایرانی است، الکتریکی شده است. گروه «نیوش» از سروش قهرمانلو نوازنده سه‌تار و سه‌تار افکت، بردیا یوسفی خواننده و نوازنده سه‌تار آکوستیک، محمدصادق فدایی‌فرد نوازنده دف و سازهای کوبه‌یی و کیکاووس مختاری نوازنده پیانو و سینتی سایزر تشکیل شده است.

منبع: شرق

تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه ایرانی «نیوش» در میان بزرگان موسیقی | موسیقی ما