برنامه یاد بعضی نفرات
 
پشت پرده کنسرت همایون در حوزه هنری
پشت پرده کنسرت همایون در حوزه هنری
کارشناسان برگزاری کنسرت همایون شجریان در حوزه هنری را نشانه مواجهه بنیانیان رئیس حوزه هنری و خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ارزیابی می کنند.

مدت ها از زمانی که برگزاری کنسرت و به طور کلی فعالیت در زمینه موسیقی در حوزه هنری متوقف شده بود می گذرد. اوایل زمستان 86 بود که در پی درگیری های متعدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری، رضا مهدوی مدیر مرکز موسیقی این نهاد حکومتی به دلیل انتشار ویژه نامه برای محسن نامجو در نشریه مقام موسیقیایی، به دستور بنیانیان از کار برکنار شد و به این ترتیب عملا فعالیت های موسیقی در آن جا به دلیلی فشارهای وارده از چند سو، ـ که ظاهر قضایا وزارت ارشاد را نشان می داد ـ به محاق رفت و اگر چه به ظاهر مدیریت آن از شکل فردی به گروهی با مسوولیت علی معلم دامغانی تغییر یافت اما یکی از بزرگترین مراکز تولید و پژوهش در زمینه موسیقی، به خصوص موسیقی اصیل ایرانی، تعطیل شد.

این شرایط تا اواخر سال گذشته نیز ادامه داشت که خبر رسید رضا مهدوی به صورت بی سر و صدا با حکم بنیانیان در دفتر سابقش مشغول به کار شد و سپس نیز این روزها خبر برگزاری نخستین کنسرت، با برنامه همایون شجریان در تالار اندیشه، در دوران جدید فعالیت موسیقی حوزه هنری در رسانه ها منتشر شد.

بنابر این گزارش در همین حال یکی از کارشناسان نزدیک به دفتر موسیقی حوزه هنری، که خواست نامش برده نشود، این اقدام را در شرایطی که شایعه برکناری مدیریت فعلی حوزه هنری مطرح است به معنای مواجهه بنیانیان با رییس سازمان تبلیغات تعبیر می کنند.

این کارشناس که منبع شایعات را نیز کارکنان حوزه هنری و برخی رسانه ها اعلام کرد، افزود: آن طور که شواهد نشان می دهد فشارهای وارده بر بنیانیان، برای متوقف کردن فعالیت های موسیقی، به طور عمده از سوی سازمان تبلیغات بوده تا وزارت ارشاد دولت نهم.

اگر چه برنامه شجریان پسر، نخستین برنامه موسیقی در حوزه هنری و پس از دوران محاق است اما این نوع اقدامات در حوزه هنری با مشارکت در برگزاری جشنواره موسیقی فجر در زمستان سال گذشته آغاز شده و از آنجا که هیچ واکنش نامطلوبی در پی نداشت و حتی به صورت تلویحی تحسین و تقدیر ارشاد را نیز برای بنیانیان و مدیرانش همراه داشت، با کنسرت فعلی ادامه می یابد.

بنابراین شواهد به نظر می رسد بنیانیان با این حرکت ها، به شکلی سعی در جلب توجه وزیر ارشاد را نیز داشته باشد تا پس از پایان ماموریتش در حوزه هنری، به آن وزارتخانه نقل مکان کند و در این راستا از کدورت رییس سازمان تبلیغات نیز ابایی ندارد، چرا که او در خلال شایعاتی که در برخی رسانه ها دیده، متوجه شده خاموشی رییس جدید حوزه هنری را به مقامات عالی رتبه نظام پیشنهاد کرده است و همین یکی دیگر از دلایل بی توجهی فعلی بنیانیان به حساسیت های رییس بالا دستی اش تعبیر می شود.

البته در همین شایعات، با درصدی ضعیف احتمال ابقای این طراح مهندسی فرهنگی نیز در رسانه ها منتشر شده بود؛ در این صورت نیز او که به این موضوع ـ مهندسی فرهنگی ـ اعتقاد دارد با برگزاری کنسرت هایی از این دست که مجوز اجرایشان را وزارت ارشاد صادر می کند، چراغ سبزی به ارشاد نشان می دهد تا بتواند فعالیت های دیگر این سازمان در زمینه موسیقی را ادامه دهد.

همه این ها در شرایطی رخ می دهد که شجریان جوان ابراز امیدواری کرده است که بتواند در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرتی موفق و به دور از جنجال داشته باشد، بنابراین گویا مشاورانی که این مکان را به وی پیشنهاد کرده اند رصد کاملی از شرایط فرهنگی هنری کشور نداشته اند و یا دقیقا به اطلاع این هنرمند با آتیه نرسانده اند.

این در حالی است که اغلب کارشناسان و اهالی رسانه های فرهنگی هنری با استقبال از هر گونه فعالیت ارزشمند موسیقی، از این که این هنرمند جوان به طور نادانسته و ناخواسته به خاطر درگیری های داخلی سازمانی دچار آسیب شود ابراز نگرانی کرده اند.
تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پشت پرده کنسرت همایون در حوزه هنری | موسیقی ما