برنامه یاد بعضی نفرات
 
scott
او خوانندهٔ ترانهٔ «سان فرانسیسکو» بود؛
اسکات مکنزی در 73 سالگی درگذشت
موسیقی ما - جواد رهبر: اسکات مکنزی، خوانندهٔ ترانهٔ مشهور «سان فرانسیسکو»، در 73 سالگی در لس آنجلس درگذشت.

مکنزی در سال 1967 این ترانه را خواند؛‌ ترانه‌‌ای که خیلی زود به ترانهٔ محبوب نسل ضد فرهنگ رایج آمریکا تبدیل شد و ده‌ها هزار نفر را به منطقهٔ هیت-اشبری، محل برگزاری تابستانِ عشق کشاند.

ترانهٔ «سان فرانسیسکو» را جان فیلیپس از گروه «ماماز اند پاپاز»، نوشته بود که از زمان دبیرستان با مکنزی همکلاسی بود و او را می‌شناخت. این دو در دههٔ شصت گروهی به نام «مردان سفر» (The Journeymen) هم راه‌اندازی کردند و چند آلبوم هم ضبط کردند.

ترانهٔ «سان فرانسیسکو» در زمان انتشارش به ردهٔ چهارم جدول پرفروش‌ترین ترانه‌ها صعود کرد. ولی با وجود موفقیت عظیم ترانه و توری که مکنزی در ادامه با اعضای گروه «ماماز اند پاپاز» برگزار کرد، او دیگر نتوانست موفقیت این ترانه را تکرار کند. او در دههٔ هشتاد سعی کرد با برگزاری کنسرت دوباره به دورهٔ اوج کوتاه‌مدت‌اش برگردد ولی چندان موفق نبود و فقط ترانهٔ «Kokomo» را نوشت که گروه «بیچ بویز» آن را اجرا کردند و با آن به صدر جدول پرفروش‌ترین ترانه صعود کردند.

کریس کمپیون، زندگی‌نامه‌نویسِ‌ جان فیلیپس، همین امسال با اسکات مکنزی مصاحبه کرد. طی این مصاحبه خواننده برای او تعریف کرده بود که چه طور سربازانی که از ویتنام برمی‌گشته‌اند در هواپیماهایشان به مقصد سان فرانسیسکو ترانهٔ «سان فرانسیسکو» را می‌خوانده‌اند. اسکات مکنزی بعدها با تعدادی از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام آشنا شد و همراه با آن‌ها «تور یادبود کهنه‌سربازان ویتنام» را برگزار کرد. به نوشتهٔ کمپیون: «اسکات مکنزی بسیار خوش‌حال بود که فرصت پیدا کرده بود چنین تاثیری بر زندگی کهنه‌سربازان بگذارد.»

اسکات مکنزی با نام اصلی فیلیپ بلاندهایم در 10 ژانویه 1939 در جکسون‌ویلِ فلوریدا به دنیا آمد. پدرش را در دو سالگی از دست داد و مادرش مجبور بود برای کسب درآمد مدام سفر کند. به همین خاطر او پیش مادربزرگش می‌ماند و در اصل توسط او بزرگ شد.

منبع: نیویورک تایمز

عکس: اسکات مکنزی در سال‌های دههٔ شصت
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اسکات مکنزی در 73 سالگی درگذشت | موسیقی ما