برنامه یاد بعضی نفرات
 
mancini
ترانه‌سازان بزرگ تاریخ سینما (1)؛
هنری منچینی

موسیقی ما - جواد رهبر: انریکو نیکولا منچینی در 16 آوریل 1924 در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایو به دنیا آمد. انریکو دوران نوجوانی خود را در شهر پنسیلوانیا گذراند و از 12 سالگی کار نواختن پیانو را شروع کرد. در همان شهر به یک گروه موسیقی پیوست و در آن گروه فلوت می‌نواخت. کمی بعد کارهایی را که خودش ساخته بود برای بنی گودمن فرستاد و از طرف او پیشنهاد کار دریافت کرد. منچینی کار ساخت موسیقی فیلم را با تهیهٔ موسیقی فیلمی از زوج آبوت و کاستلو شروع کرد و آن قدر در حرفه‌‌اش اوج گرفت که هجده بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد و چهار بار هم این جایزه را دریافت کرد.

او در سال 1952 وارد استودیوی یونیورسال پیکچرز شد و اولین بار به خاطر ساخت موسیقی فیلم «داستان گلن میلر» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. منچینی موسیقیدانی بالفطره بود؛ محض نمونه برای فیلم «هاتاری!» (هاوارد هاکس، 1962) به صورت اتفاقی قطعهٔ کوتاهی برای صحنه گام برداشتن بچه فیل ساخت و در اوج شگفت‌زدگی متوجه شد که قطعه‌ای که ساخته به نام «راه رفتن بچه فیل» بسیار مشهور و پرفروش شده است.

منچینی را یکی از سردمدران ورود سبک جز به دنیای موسیقی فیلم در دهه شصت می‌دانند. از او بیش از 50 آلبوم و 500 اثر باقی مانده است. منچینی دوران طلایی همکاری خودش را در کنار بلیک ادواردز تجربه کرد و مردم سراسر دنیا او را به خاطر ساخت تم مشهور پلنگ صورتی می‌شناسند؛ منچینی با کارگردان‌های بسیار مهمی همکاری‌های بلند مدت و بسیار موفقی داشته است: بلیک ادواردز («صبحانه در تیفانی»، با آن ترانهٔ جاودانهٔ «رودخانهٔ مهتاب» که به قول خود هنری فقط و فقط برای آدری هپبورن ساخته شده بود، «پلنگ صورتی» و تمامی دنباله‌هایی که بر این فیلم ساخته شد، «مسابقهٔ بزرگ»، «پارتی»، «ویکتوریا، ویکتوریا» و «روزهای شراب و گل‌های سرخ») ؛ استنلی دانن («معما»)؛ ویتوریو دسیکا («گل آفتابگردان») و پل نیومن («گاهی پندار بزرگ» و «باغ‌وحش شیشه‌ای»).

هنری منچینی در 14 ژوئن 1994 در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا درگذشت.

تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هنری منچینی | موسیقی ما