برنامه یاد بعضی نفرات
 
Ibrahim
اولین گفتگوی خوانندهٔ شهیر ترکیه سه ماه بعد از ترور؛
ایبو زنده شد!
موسیقی ما - بهمن بابازاده: ابراهیم تاتلیس، خوانندهٔ پرطرفدار ترکیه که از تروری نافرجام جان سالم به در برد، در اولین گفتگوی ویدئویی پس از سه ماه، با هوادارانش سخن گفت و از سلامتی اش خبر داد .

ااو که با فیلم‌هایش در دههٔ 80 و 90 بسیار مورد توجه قرار گرفت، در پی موفقیت‌هایش در سینما و موسیقی با برنامه‌های تاک شو به تلویزیون آمد. برنامهٔ «ایبو شو»ی او همیشه در صدر برنامه‌های پربینندهٔ تلویزیونی ترکیه قرار دارد. او که امروز فقط نه به دلیل هنرمند بودنش، که به خاطر ایجاد اشتغال برای 2 هزار نفر و همین طور هویت تجاری‌اش، در بین افراد مشهور ترکیه قرار می‌گیرد، کارگردان، مدیر، سناریست، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده، مالک شرکت‌های زنجیره‌ای در تغذیه، فیلم، توریسم، هواپیمایی و تولید و پخش، رادیو و تلویزیون، نیز مشغول است. او از همسر اولش در شهر اورفا یک پسر و دو دختر، ازهمسر دومش بازیگر سینما «پریهان ساواش» یک دختر (ملک) و از همسر سومش «دریا تونا» صاحب یک پسر (اییدو) است. در این گزارش نگاهی گذرا کرده‌ایم به ماجرای ترور او و عواقب این اتفاق که تمامی ترکیه را درگیر خود کرد .

» آن کلاشینکف لعنتی...


خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اولین رسانه‌ای بود که صبح روز چهارده مارس، خبر ترور «ابراهیم تاتلیس»، خوانندهٔ پرآوازه ترکیه را همراه با تصاویری از لحظه ترور این خواننده بر روی خروجی‌اش فرستاد تا با یک تاخیر نیم‌ساعته، کلیه کانال‌های دولتی و خصوصی ترکیه، با قطع برنامه‌های عادی خود، به پوشش این بمب خبری بپردازند.

خبر به قدری ناگهانی بود که نه تنها همه اهالی و مردم این کشور مسلمان را به شوک برد، بلکه غول‌های رسانه‌های جهان هم با بردن این خبر به راس اخبار مهم روزشان، باعث شدند که در ساعات اولیه این ترور، کل دنیا از جزئیات آن آگاه شوند و در پی حقایقی جدید از این اقدام قرار بگیرند. «آناتولی» در ادامه خبر‌رسانی‌هایش در همان روز گزارش داد دوازده ساعت پس از این اقدام، ۲۰ نفر در ارتباط با ترور این خواننده معروف بازداشت شدند و پلیس با حمله به چند خانه در استانبول ضمن بازداشت ۲۰ تن در این رابطه کلاشینکفی که با آن ابراهیم ترور شده بود را نیز ضبط کرد.

» ترور دوم، روی تخت بیمارستان

ترکیه به حالت نیمه تعطیل در آمده بود و بیمارستانی که این خواننده در اتاق «204 VIP» آن با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، به مرکز توجهٔ همه رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده بود. ولی نیروهای امنیتی ترکیه با محاصره و قرنطینه این بیمارستان به شدت مانع از هر گونه ورود و خروج می‌شدند و همین باعث شده بود که حساسیت‌ها نسبت به ماجرا بیشتر شود .

در این بین خبر دومین ترور متوالی این خواننده ماجرا را وخیم‌تر کرد. پلیس ترکیه مظنونی را که قصد داشت برای دومین بار ابراهیم تاتلیسس را ترور کند دستگیر و زندانی کرد. این فرد در تلاش بود تا برای دومین بار ابراهیم تاتلیس را روی تخت بیمارستان ترور کند. نهاد سیمسک، که ادعا شده به گروهک پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان) تعلق دارد، در تلاش بود تا با برنامه‌ای مشخص برای بار دوم ابراهیم تاتلیس را در بیمارستان ترور کند. به گفتهٔ مقامات پلیس ترکیه، در منزل این فرد ایمیل‌های کد‌بندی شده، نوشته‌ها و هم‌چنین نقشهٔ طبقه همکف بیمارستان پیدا شده است. در یکی از این ایمیل‌ها این طور عنوان شده بود «کار را تموم کن». از سوی دیگر، حزب «پ. ک. ک» به دنبال ترور این خوانندهٔ کرد‌تبار بوده تا بدین‌ وسیله موضع‌اش را در قبال نزدیک شدن این خواننده به حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم در ترکیه) نشان دهد.

» هجوم شخصیت‌های سیاسی و هنری به بیمارستان

با وخیم شدن اوضاع، شخصیت‌های مختلف سیاسی و هنری ترکیه به دیدار «تاتلیس» شتافتند که نخست وزیر ترکیه جزو اولین‌ها بود. رجب طیب اردوغان از ابراهیم تاتلیس عیادت کرد و خواستار بهبودی هر چه سریعتر او شد.

در این دیدار که ۲۰ دقیقه به طول انجامید، نخست وزیر ترکیه علاوه بر عیادت خبر خوشی نیز برای تاتلیس داشت. اردوغان اعلام کرد تقاضای تاتلیس برای پیوستن به حزب «عدالت و توسعه» پذیرفته شده و او می‌تواند در انتخابات آتی (۱۲ ژوئن) کاندیدای این حزب باشد. در پایان ملاقات اردوغان در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد «سلامت تاتلیس رو به بهبود است. ما با یکدیگر گپ و گفتگویی داشتیم. هنگامی که به او گفتم روز بعد سخنرانی دارم، او بلافاصله از من پرسید که موضوع سخنرانی در مورد چیست؟ تصور می‌کنم پس از انجام درمان‌های فیزیوتراپی، ابراهیم تاتلیس سلامت خود را بدست آورد. ظاهرا او در قسمت چپ بدن خود مشکلاتی دارد، که امیدوارم هر چه زود‌تر بهبود یابد.»

«ماهسون کرمزی گول» خوانندهٔ پر طرفدار دیگر ترکیه بود که سال‌ها شایعه اختلافات عمیق او با «تاتلیس» در رسانه‌های مختلف ترکیه بازتاب داشت ولی این خواننده با حضور بر بالین ابراهیم، نشان داد که تمامی این صحبت‌ها حاشیه‌هایی مغرضانه بیش نبود.

» شایعه‌های مختلف، هنوز تمامی ندارند

در مورد این ترور حرف و حدیث‌ها از سوی رسانه‌های ترکیه‌ای، فراوان بود.

برخی خبرها حاکی از آن بود که چون «تاتلیس» از نفوذ خود در سیستم قضایی ترکیه استفاده کرده و توانسته برادرزادهایش را از اتهام یک قتل مبرا کند، خانوادهٔ مقتول در خون‌خواهی پسرشان دست به چنین اقدامی زده‌اند. در اظهار نظری دیگر مخالفت کردهای ترکیه با عضویت تاتلیس در حزب «توسعه و مشارکت»، دلیل ترور این خواننده عنوان شده که به نوعی جدیدترین دلیل این اتفاق به نظر میآید و حزب «پ . ک .ک» مظنونین اصلی این ترور تاریخی.

» سلطان زنده شد!

پیش از این هم هنرمندان بزرگی از ترکیه در چنین بحران‌هایی قرار گرفته بودند که در وخیم‌ترین حالات جسمی، مقامات بلند پایه این کشور با ورود به ماجرا، با به کارگیری متخصص‌ترین تیم‌های پزشکی اوضاع را ختم به خیر کرده بودند.

نمونه بارز این ادعا، خبر بهبودی «ابرو گوندش» از سکته مغزی مهلکی بود که طرفداران این خواننده را در غمی بزرگ فرو برده بود. این خوانندهٔ محبوب با تلاشی که از سوی مسئولین بلند پایه ترکیه انجام شد از مرگ در اوج محبوبیت فرار کرد تا باز هم به صحنه بازگردد و همیشه دعاگوی مقامات کشورش باشد که برای آرتیست‌های ترکیه در مواقع اضطراری، سنگ تمام می‌گذارند. این اتفاق در مورد ابراهیم هم افتاد و با توجه به اصابت 5 گلوله به سر و نیم تنه بالای این خواننده، پیش‌بینی مرگ او چندان دور از ذهن نبود. ولی با تلاش همه‌جانبه‌ای که صورت گرفت، ابراهیم در جنگی دو ماهه ، به کمک تیم پزشکی‌اش، توانست زندگی و سلامتی‌اش را پس بگیرد و همین سه‌شنبه هفتهٔ گذشته برای اولین بار در گفتگوی تلویزیونی کوتاهی خبر از سلامتی خود داد تا موجی از شادی و خوشحالی در این کشور به پا شود.

» بسیار خوب و سرحال‌ام!

تاتلیس در این گفتگوی تلویزیونی، در پاسخ به این سوال که وضعیت چگونه است گفت: «من بسیار، بسیار خوب و سر حال هستم.»این خوانندهٔ پرآوازه از هزاران طرفدارش که روزها در پشت در بیمارستان منتظر شنیدن خبر سلامتی وی بوده‌اند، قدردانی کرد و از آن‌ها خواست که هم‌چنان برایش دعا کنند. ابراهیم تاتلیس در این صحبت کوتاه اشاره کرد که صدها هزار ای‌میل از تمام نقاط دنیا دریافت کرده و تنها به همین خاطر جهت تشکر از طرفدارانش، به رسانه‌ها درخواست مصاحبه داده تا هواداران خود را خوشحال کند .در این مصاحبه تعداد اندکی سوال در حضور پزشکان از «ایبو» (لقب تاتلیس در ترکیه) پرسیده شد. گفتنی است پزشکان بیمارستان «آجه بادیم مسلک» در استانبول نیز طی مصاحبه‌ای وضعیت عمومی بیمار خود را رو به بهبود گزارش کردند اما اعلام کردند هم‌چنان در مورد قسمت چپ بدن ابراهیم تاتلیس که ممکن است حرکت نکند، نگرانند.

رییس تیم جراحان بیمارستان، یک دکتر عصب‌شناس و متخصصین فیزیوتراپی، شبانه‌روز تلاش دارند تا سلامت کامل را به ابراهیم بازگردانند. تاتلیس هنوز قادر به بلند شدن نیست و با کمک پرستار می‌تواند این کار را انجام دهد، اما معالجات فیزیو‌تراپی آغاز شده و سرعت بهبودی نیز گسترش یافته است. تیم پزشکی اعلام کرد که ابراهیم برای بهبودی بیشتر نیاز به آرامش و استراحت دارد و از همین رو، هیچ‌گونه مصاحبه و گفت‌وگوی دیگری تا پایان دوران بهبودی وی برگزار نخواهد شد و اخبار مربوط به روند بهبودی‌اش نیز تنها از طریق تیم پزشکی به اطلاع عموم خواهد رسید.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ایبو زنده شد! | موسیقی ما