برنامه یاد بعضی نفرات
 
ear
شنیدن به سبک بتهوون؛
ابداع سمعکی برای شنیدن از طریق دندان

موسیقی ما - مرکزی پزشکی در کالیفرنیا با الهام از شیوه شنوایی بتهوون سمعکی ابداع کرده است که امواج صوتی را از طریق دندان به مغز انتقال می‌دهد. بتهوون برای غلبه بر مشکل ناشنوایی خود از روشی جالب برای درک اصوات موسیقی استفاده می‌کرد. وی میله ای را به پیانوی خود متصل کرده و سر دیگر آن را میان دندان‌هایش نگه می‌داشت تا به این شکل ارتعاشات موسیقیایی از میان استخوان‌های فک به گوش داخلی‌اش وارد شوند.

سال آینده شیوه‌ای مشابه اما سبک‌تر ابداع خواهد شد که می‌تواند به افرادی که به ناشنوایی مشابه بتهوون دچار هستند، قدرت شنوایی ببخشد.

ناشنوایی یک جانبه در حدود 9 میلیون نفر را در آمریکا تحت تاثیر خود قرار داده و توانایی تمرکز بر روی منابع دقیق صوتی را از آنها گرفته است. این پدیده می‌تواند فعالیت‌هایی مانند عبور از خیابان را خطرناک کرده و مکالمه در مکان‌های شلوغ را برای این افراد غیرممکن سازد.

مرکز پزشکی سونیتوس در سن ماتئوي کالیفرنیا ابزاری کوچک را ابداع کرده است که دور دندان قرار گرفته و امواج صوتی را از طریق میکروفن کوچکی که در گوش فرد قرار دارد دریافت کرده و آنها را به امواج ارتعاشی تبدیل می‌کند. این امواج سپس از میان دندان‌ها و استخوان‌های فک حرکت کرده و خود را به حلزون گوش می‌رساند که در نهایت از این طریق به مغز وارد شده و به صوت تغییر شکل پیدا می‌کنند.

فرایند رسانایی استخوانی درست مشابه فرایندی است که انسان طی آن می‌تواند صدای خود را بشنود و می‌تواند دلیل اینکه چرا صدا پس از ضبط شدن متفاوت از آن چیزی است که به گوش انسان می‌رسد را توضیح دهد.

کلینیک کلیولند در اوهایو این سمعک را به عنوان برترین ابداع پزشکی سال 2010 انتخاب کرده است. این سمعک در حال آزمایش بر روی افراد مبتلا به ناشنوایی یک طرفه است و برخی نتایج اولیه نشان داده که سمعک جدید کاملا کاربردی بوده و صدمه‌ای به دندان‌ها وارد نمیکند و در عین حال می‌تواند قابلیت درک سخنان افراد را در محیط‌های شلوغ بهبود دهد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، شرکت سونیتوس قصد دارد پس از دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا در ابتدای سال 2010 طی سال آینده آن را تولید کرده و در اختیار افراد مختلف مبتلا به این بیماری قرار دهد.

منبع: مهر

تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دی 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ابداع سمعکی برای شنیدن از طریق دندان | موسیقی ما