برنامه یاد بعضی نفرات
 
music
دانشمندان امریکایی اعلام کردند؛
کشف دلایل درک موسیقی توسط انسان

موسیقی ما - پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند که انسان به این دلیل قادر است موسیقی را درک کند چون ارتباط بسیار فشرده‌ای میان زبان انسان و میزان‌های موسیقی وجود دارد.

محققان دانشگاه دوک در این تحقیقات نشان دادند که تعداد نامحدودی میزان در موسیقی وجود دارد که تقسیم‌‌بندی یک اوکتاو را امکان‌پذیر می‌کنند. بخش اعظم موسیقی بر پایه میزانی است که تنها از پنج یا شش نت را درک می‌کند.

به گفته این دانشمندان، تمایل انسان به این میزان‌های ویژه به این دلیل است که این میزان‌ها به یک‌ سری از هارمونی‌های نت‌هایی که توسط صدای انسان تولید می‌شوند، بسیار نزدیک هستند. نت‌های زبان گفتاری انسان از یک‌ سری بسامدهای هارمونیک برخوردار است که ارتباط نسبیتی میان آنها آواهای مختلف را از هم متمایز می‌کند.

این محققان در این خصوص چنین توضیح دادند: «پایه بیولوژیکی بسیار محکمی در استاتیک صدا وجود دارد. انسان‌ها ترکیباتی از نت‌ها را ترجیح میدهند که شباهت بسیاری به ترکیبات آوایی دارند که در زبان گفتاری وجود دارند. بررسی‌های ما نشان می‌دهند دلیل اصلی که ما موسیقی را به به خاطر آن درک می‌کنیم این است که موسیقی تقلیدی از زبان گفتاری انسان است.»

این محققان در ادامه تحقیقات خود نت‌هایی که ملودی‌های ماژور و مینور را از هم متمایز می‌کنند، با نت‌های زبان گفتاری که تفاوت‌های حالات روحی را بیان می‌کنند مقایسه و کشف کردند که طیف‌های صوتی این ملودی‌ها منطبق با طیف‌های زبانی نشان دهنده حالات روحی انسان است.

این دانشمندان هم‌چنین اظهار داشتند: «درک ما از موسیقی یک مزیت بیولوژیکی است که زبان و نیاز ما به درک حالات روحی عاطفی به ما عرضه کرده‌اند.»

منبع: مهر

تاریخ انتشار : جمعه 20 آذر 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کشف دلایل درک موسیقی توسط انسان | موسیقی ما