برنامه یاد بعضی نفرات
 
 سالار عقیلی بر دست پورتراب بوسه زد
در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر
سالار عقیلی بر دست پورتراب بوسه زد
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک تهران شامگاه گذشته ترکیبی از موسیقی کلاسیک و موسیقی ملی را با آواز سالار عقیلی روی صحنه برد و پرطرفدار‌ترین قطعه برای مردم «وطنم» بود.  نخستین کنسرت ارکس‌تر سمفونیک تهران پس از وعده‌های حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد و تحت پوشش قرار گرفتن این ارکس‌تر توسط موسسه ارکس‌تر ایرانیان در حالی رونمایی شد که مخاطبان بیست و هشتمین بین‌المللی جشنواره موسیقی فجر به شوق دیدن و شنیدن موسیقی ملی با آواز سالار عقیلی به تالار وحدت آمده بودند.

ارکس‌ر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی‌پور و گروه کر تالار وحدت به رهبری رازمیک اوحانیان در بخش نخست از این اجرا، برخی از قطعات موسیقی کلاسیک برگرفته از آثار آهنگساز بزرگ جهان را اجرا کرد. کنسرتو برای فلوت نخستین قطعه‌ای بود که اجرا شد. در ادامه قطعاتی از بتهوون، کارل اورف و کنسرتو برای ویولن و ویولا اجرا شد.

پایان‌بخش این بخش از کنسرت اجرای اثری از آرام خاچاطوریان بود.

بخش دوم از اجرای ارکس‌تر سمفونیک تهران به اجرای قطعاتی از موسیقی ایران با آواز سالار عقیلی اختصاص داشت. آغاز این بخش از کنسرت با حضور تعداد بسیاری از مخاطبان موسیقی ملی همراه بود و تعدادی از صندلی‌هایی که در بخش نخست اجرا خالی مانده بود در این بخش پر شد و تعداد بسیاری از تماشاگران ایستاده گروه‌نوازی ارکس‌تر سمفونیک تهران را دیدند.

نادر مرتضی‌پور رهبر ارکس‌تر سمفونیک تهران در ابتدای این بخش با آواز سالار عقیلی قطعه «خاک مهرآیین» از آثار علی اکبر قربانی را اجرا کرد. «تبریز در مه» به آهنگسازی حسین فاضلی و «خوشه چین» از آثار استاد روح الله خالقی از جمله قطعاتی بود که در بخش دوم از اجرا روی صحنه رفت.

پس از اجرای قطعه «خوشه چین» ارکس‌تر به درخواست تماشاگران حاضر در تالار وحدت قطعه خاطره‌انگیز «وطنم» به آهنگسازی» لومر» فرانسوی را روی صحنه بردند.

  • در حاشیه

- اجرای قطعه «وطنم» شور و زیبایی خاصی به فضای تالار وحدت بخشیده بود و جمعیت حاضر با سالار عقیلی همراهی می‌کردند.

- نکته قابل توجه این است که اجرای ارکس‌تر سمفونیک تهران بیش از هر عنوانی تحت تاثیر بخش دوم این کنسرت یعنی اجرای قطعات موسیقی ایرانی بود و همین مسئله بیانگر این مطلب است که مسئولان در موسسه ارکس‌تر ایرانیان در ابتدا باید تلاش جدی خود را در جهت تقویت ارکس‌تر موسیقی ملی می‌گذاشتند و روح تشنه مخاطب ایرانی برای شنیدن آثار ایرانی را سیراب می‌کردند.

- یکی از مسایلی که موسسه ارکستر ایرانیان از بدو ساماندهی ارکستر سمفونیک تهران روی آن تاکید داشت حضور نوازندگان آزمون گرفته برای این ارکستر بود. اما نکته دیدنی اجرا و البته مسرت‌بخش حضور نوازندگان قدیمی ارکستر چون ارسلان کامکار و دیگران نوازندگان کاربلد بود.

- گروه کر تالار وحدت به رهبری رازمیک اوحانیان اجرای خوبی در بخش‌های مختلف کنسرت به خصوص اجرای قطعه «وطنم» ارائه کرد.

- از نکات ویژه این کنسرت حضور اهالی موسیقی به همراه حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره موسیقی فجر بود.

- مصطفی‌کمال پورتراب استاد موسیقی ایرانی در ردیف اول صندلی‌های تالار وحدت نشسته بود و پس از پایان اجرا به مقابل صحنه رفت و به ارکس‌تر سمفونیک تهران ادای احترام کرد و سالار عقیلی هم این استاد موسیقی را در آغوش کشید و دستان او را بوسید.

- حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد پس از اجرا در پشت صحنه حضور یافت و مراتب سپاس خود را از اجرای ارکس‌تر سمفونیک تهران به‌جا آورد.

- مسئولان موسسه ارکس‌تر ایرانیان در تالار حضور داشتند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقیلی بر دست پورتراب بوسه زد | موسیقی ما