برنامه یاد بعضی نفرات
 
 «توانایی‌های علی خیری بسیار بالاست»
گفتگو با «کوشان حداد» پس از انتشار قطعه «بانو» با صدای «علی خیری»:
«توانایی‌های علی خیری بسیار بالاست»
موسیقی ما – وحید لشکری: کوشان حداد یکی از نامهای معتبر حوزه تنظیم موسیقی پاپ است که سال گذشته با تنظیم قطعه «قطار» در آلبوم «پرچم سفید» لقب بهترین تنظیم کننده سال را از دیدگاه مخاطبان سایت «موسیقی ما» بدست آورد. در همین هفته جدید‌ترین تنظیم حداد در قالب اولین همکاری او با «علی خیری» خواننده جوانی منتشر شد که به زودی اولین آلبومش راه بازار را در پیش خواهد گرفت. به بهانه قطعه ایتالیایی «بانو» که بازخوردهای گوناگونی را در میان مخاطبان موسیقی داشته است با کوشان حداد هم کلام شدیم و او در مورد همکاری‌هایش با علی خیری و پدیدهٔ کاور سخن گفت:

  • *در مورد چگونگی شکل گرفتن قطعه ladonna، از ایده تا اجرای کار کمی توضیح بدهید؟
من و آقای خیری کار تولید آلبوم را شروع کرده بودیم و یکی از قطعات را من تنظیم کرده بودم و بر روی سایر قطعات هم کار می‌کردیم، دوست داشتم کار جدیدتری را انجام بدهیم و نمی‌خواستم مثل بقیه جلو برویم. در صحبتهایی که با او داشتم متوجه شدم توانایی‌هایش فرا‌تر از اینهاست که بخواهد صرفا یک آلبوم پاپ را مثل سایرین تولید کند، در نتیجه به دلیل سابقه‌ای که او در خواندن قطعات اپرایی داشت با هم فکر کردیم که آیا می‌شود این سبک موسیقی را با موسیقی‌های جدید تلفیق کرد؟ کار‌ها و بررسی‌های زیادی بر روی آن داشتیم و در مورد استایل‌های دیگر هم فکر کردیم، قطعه‌ای هم که به تازگی منتشر شده است اولین کار ما به این شکل بود و در سبکهای دیگر نیز کار کرده‌ایم که یک به یک آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.

  • *آیا مخاطب ایرانی با قطعه «بانو» که سبک جدیدی داشت می‌تواند ارتباط برقرار کند؟
ببینید این کار ما به گونه‌ای نبود که بخواهیم بگوییم در ایران جدید است چون تا به حال چنین کاری را هیچکس انجام نداده بود، مخصوصا این آهنگ را اگر با دقت گوش کنید متوجه خواهید شد که تنظیم آن کار راحتی نبوده است و خیلی سخت بود تا به این شکل تنظیم شود. حال اینکه مخاطب ایرانی بخواهد در مورد این قطعه چه فکری کند نیاز به زمان دارد و چیزی که من دیدم این است که مردم سعی کرده‌اند به کارهای جدید توجه کنند و این مساله نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و به نظرم می‌تواند مخاطبِ خودش را بدست بیاورد البته کارهای جدید ما متنوع‌تر خواهد بود و همه کار‌ها به این شکل نیست و کارهای دیگری را در استایل‌های مختلف انجام داده‌ایم.

  • *در سوابق کاری شما اغلب حضور در آثار پاپ دیده می‌شود و چه شد که وارد پروژه‌ای با این سبک شدید؟
من قبل از اینکه وارد موسیقی پاپ بشوم کارهای زیادی از جمله با مهران عباسی انجام داده بودیم. کارهایی که بیشتر خواننده‌های خارجی داشتند و اصلا ایرانی نبودند و در خیلی از مسابقات خارجی شرکت کرده بودیم و مقامهای خوبی آورده بودیم، من خیلی اتفاقی وارد موسیقی پاپ شدم یعنی کاری که اکنون از من می‌شنوید خیلی جدید نیست که من بگویم یک دفعه تصمیم به انجام آن گرفتم و در گذشته همکاری‌های زیادی را داشته‌ام و این قبیل کار‌ها را با مهران عباسی انجام داده بودم و به طور کل این دفعه اول نیست.

  • *شما چه مولفه‌ها و مشخصه‌هایی را در علی خیری دیدید که حاضر به همکاری با او شدید؟
دقیقا همین توانایی که ایشان در اجرای این آهنگ از خود نشان دادند و کاری که انجام دادند از عهده هیچ کدام از خواننده‌های پاپ بر نمی‌آید و این مساله کاملا واضح است. در ایران ما خواننده‌های اپرا داریم و اگر بخواهیم آن‌ها را فاکتور بگیریم بقیه نمی‌توانند چنین کاری را انجام بدهند و او هم توانایی خواندن قطعات اپرا را دارد بدین شکلی که شما در این آهنگ شنیدید و همینطور قطعات پاپ. به نظر من آقای خیری استعداد خودشان را در هر دو زمینه نشان داده‌اند و به هر حال آهنگهای فیلمهای سینمایی که خواندند و کارهای دیگرشان این بود که من را جذب کرد.
*به جز این آلبومی که مراحل پایانی را طی می‌کند، در آینده بازهم با علی خیری همکاری خواهید داشت؟
بله حتما، به جز این قطعه که در آلبوم وجود دارد همکاری‌های دیگری را نیز داشته‌ایم که به مرور ارائه خواهند شد.

  • *به نظر شما با توجه به هجوم پدیده‌ای به نام «کاور» روند این روزهای موسیقی پاپ به کجا خواهد رسید؟
داستان کاور کردن از اینجا شروع شد که ما آهنگسازهای خوبی نداشتیم و می‌توانم بگویم هنوز هم آهنگسازهای خوبی نداریم و این یک واقعیتی است که باید پذیرفت واین هم یک دلیل شد برای رفتن به سمت کارهای کاور. یک مطلب دیگر این است که ما در موسیقی ایران بازخورد مالی خوبی بین تهیه کننده‌ها و آهنگساز‌ها نداریم به همین جهت کسی دوست ندارد ریسک کند و همه می‌خواهند نتیجه خوبی که قبلا به دست آمده را مجددا تکرار کنند. ببینید در حال حاضر ما استعدادهای قابل توجهی در کشور داریم که کار تنظیم انجام می‌دهند ولی آهنگساز خیلی کم هستند و کسانی که کار خوب آهنگسازی انجام بدهند خیلی کم هستند که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست و این بزرگ‌ترین دلیل است تا کارهای کاور انجام شود.

  • *در گفتگویی که با علی خیری داشتیم، او معتقد بود قطعه «بانو» کاور نیست، نظر شما در این زمینه چیست؟
این قطعه اصلا کاور محسوب نمی‌شود چون دقیقا معنی کاور این است که شما یک موزیک قدیمی یا جدید یا آهنگی که قبلا اجرا شده را با یک کلام جدید اجرا کنید و معنی کاور کردن این می‌شود. در حقیقت کاور کردن سر همدیگر را کلاه گذاشتن است چون مثلا من یک آهنگی را از جایی پیدا می‌کنم و شما آن را نشنیده‌اید و اجرا می‌کنم و می‌گویم کار خودم است یا از سازنده نام می‌برم، معمولا هم بچه‌هایی که کاور می‌کنند کارهایی را انتخاب می‌کنند که کسی نشنیده باشد نه آن دست کارهای خیلی معروف و بعضا کلام را عوض می‌کنند و یک تنظیم جدید انجام می‌دهند. ولی این قطعه‌‌ همان است و دیگر کاور محسوب نمی‌شود چون در اصل اجرای مجدد و بازخوانی است.

  • *شما برای انجام تنظیم قطعات کارهای خارجی را نیز گوش می‌دهید و به سراغ آن‌ها می‌روید؟
بله من هم مثل همه این کار را انجام می‌دهم ولی معمولا سعی می‌کنم تا جایی که بشود آن آهنگ را خیلی کم در کار‌هایم به کار ببرم و من هم از این قاعده مستثنی نیستم و کارهای خارجی را مانند بقیه گوش می‌دهم.
*در روزهای آینده ما نام کوشان حداد را در چه آثاری خواهیم دید و اکنون با کدام خواننده‌ها همکاری دارید؟
در کارهای زیادی حضور دارم که هنوز به اتمام نرسیده‌اند و نمی‌توانم زمان دقیقی برای انتشارشان اعلام کنم اما در آلبوم «سیزده» محسن چاوشی حضور داشته‌ام که اگر خدا بخواهد احتمالا تا پانزده روز آینده روانه بازار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

خیلی ممنون
واقعا دستتون دردنکنه برای این مصاحبه
فقط کاش بیشتر به بحث موسیقی الکترونیک میپرداختید
و نظر کوشان رو درمورد تنظیم کننده های سبک الکترونیک ایران و جهان میپرسیدید
در کل زحمت کشیدید
منتظر خبرهای جدیدتون هم هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

سلطان موسیقی اکترونیک کوشان حداد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

این قطعه ایتالیایی واقعا برام جدید بود...و وقتی که برای

اولین بار خبر همکاری اقای خیری و کوشان حداد رو دیدم

معتقد بودم واقعا کار متفاوت و جدیدی رو می خواهند

ارائه بدهند...چون واقعا هیچ خواننده ایرانی این ریسک

رو نکرده...من واقعا از این قطعه خوشم اومد...

امیدوارم کارهایی بعدی رو یکی قوی تر از دیگری بشنوم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

مرسی موسیقی ما،کوشان و علی خیری هر 2 تاشون عالین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

خیلی خوب بود. خدا کنه این کاهای خوب ادامه داشته باشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «توانایی‌های علی خیری بسیار بالاست» | موسیقی ما