برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک رویداد شنیداری ویژه برای «شب یلدا» و «21 دسامبر»
رضا بهرامی نژاد از یک پرفورمنس خلاق بر اساس یک ایده ی تازه خبر داد؛
یک رویداد شنیداری ویژه برای «شب یلدا» و «21 دسامبر»
موسیقی ما - آرتین ولی الهی: «رضا بهرامی نژاد» کارگردان و مستند ساز موفق، در گفت و گو با موسیقی ما از برگزاری یک رویداد شنیداری ویژه با برنامه های جالب و خلاقانه به بهانه ی همزمانی دو مناسبت تاریخی (شب یلدا و 21 دسامبر) خبر داد. به گفته ی وی این رویداد شنیداری به رهبری چهره ی صاحب نام موسیقی ایران، «نادر مشایخی»، در یک موزه ی شخصی معتبر برگزار خواهد شد.

بهرامی نژاد در خصوص این رویداد گفت: «ما در «استودیو بهرامی» که در اوایل سال نود و یک آن را تأسیس نموه ایم، تا کنون پروژه های موفقی را برگزار کرده ایم که از میان آنها می توان به «دیزاین مدرسه بوعلی سینا» و پروژه ی دنباله دار «کلاس پرنده» اشاره کرد. در تازه ترین پروژه مان قصد داریم یک رویداد فرهنگی بین المللی را به مناسبت «شب یلدا» سازماندهی کنیم».

بهرامی نژاد پروپوزال رویداد شنیداری شب یلدا را در اختیار موسیقی ما قرار داده است. مطالعه ی این متن که در ادامه آمده است، بیشتر و بهتر از هر توضیح اضافه ای شما را از جزئیات، اهداف و چگونگی برگزاری این برنامه ی جالب با خبر خواهد کرد.

  • پرفورمنس شب یلدا
شب یلدای ایرانی از قرن ها پشتوانه ی فرهنگی برخوردار است. یلدا آخرین شب فصل پائیز در نیمکره ی شمالی و طولانی ترین شب سال است. ایرانی ها از هزاران سال پیش معتقد بوده اند که این شب بلند را باید با دور هم بودن و داستانگویی عجین کنند تا مبادا شب برای همیشه بر روی زمین بماند. آنها طلوع مجدد خورشید را در فردای این روز جشن می گیرند و معتقدند زمین حیاتی دوباره را شروع کرده است و روزها رو به طولانی تر شدن می روند و شب ها و تیره بختی ها کوتاه تر می شوند.

امسال به طرز غریبی این طلوع فرخنده و اساطیری با روز بیست و یکم دسامبر دو هزار و دوازده، همزمانی پیدا کرده است. روزی که بر اساس پیشگیی نوستراداموس مبنی بر پایان جهان و همچنین اتمام تقویم مایایی ها باعث بوجود آمدن خرافه های زیاد و بدبینی و یأس در میان عده ی زیادی از مردم جهان گشته. آیا به راستی در این روز جهان تمام خواهد شد؟

ترس مردم از این ماجرا و میزان خرافه های ناشی از آن (قطع برق ها، تاریک شدن خورشید و غیره) آنقدر شدت گرفت که سر انجام ناسا ناچار گشت بیانیه ای در وبسایت رسمی اش منتشر کند. ناسا این ماجرا را خرافه خواند و از مردم دعوت به آرامش کرد.

  • و اما پروژه ی ما درباره ی چیست؟
بشر همواره دغدغه ی جاودانگی داشته و تمام این اعتقادات از این ترس بزرگ ناشی می شود که آیا حیات بشری و فرهنگ و تمدن ما ادامه خواهد یافت؟ اسطوره هائی مانند «یلدا» و یا خرافات بیست و یک دسامبر، هنوز به ما یادآوری می کند که بشر هنوز با وجود تمدن پیشرفته اش، از طبیعت و عواقب ناشناخته ی آن ترس دارد. این همزمانی عجیب ما را به سمت اجرای یک پرفورمنس درباره ی تمدن بشری برد.

ما در شب یلدای سال نود و یک، به رسم داستانگویی هزاران ساله مان به یک موزه ی شخصی در اصفهان خواهیم رفت و در آنجا با ابزار عتیقه ی موزه، داستانی را با کمک «اصوات» برای نسل های آینده نقل خواهیم کرد. موزه ی «حسین پناه» که اولین موزه ی خصوصی ایرانی است، از مفرغ های هفت هزار سال پیش گرفته تا رادیوهای نفتی و لامپی گران قیمت و صفحه های نفیس و کمیاب موسیقی را در خود جای داده و محل مناسبی است برای داستانگویی درباره ی جاودانگی تمدن بشر و در عین حال ترس از ناپایدار بودن آن.

ما قصد داریم به رهبری موزیسین شهیر ایرانی، «نادر مشایخی»، رویدادی شنیداری را با صداهای رادیوهای نایاب قدیمی و دیگر ابزار آلات عتیقه ی این موزه اجرا کنیم که از شب شروع می شود و با صدای اذان و طلوع صبح به پایان می رسد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:49

سلام.ایده ی خیلی جالبی اما این کار خلاقانه در شب یلدا تا صبح در رادیو یا تلویزیون پخش میشه .لطفا مشخص کنید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:49

واقعا جالبه...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یک رویداد شنیداری ویژه برای «شب یلدا» و «21 دسامبر» | موسیقی ما